Gierige acties #2

Wat iemand anders al zei, dit is wel makkelijk gezegd hoor. Ik doe voor 2 personen voor ong. 70 in de week boodschappen en zou graag voor 50 kunnen. Alleen moet ik door intoleranties vaak toch wat duurdere varianten kopen en zomaar 20 euro minder kan dus niet. Dit is nog los van de duurdere boodschappen.

1 like

Ik wil graag eerlijk van jullie weten of jullie mij gierig vinden of redelijk?

Ik ben met een vriendin op vakantie geweest en ik drink en rook niet. We hebben beiden evenveel geld in de pot gedaan en daaruit alles betaald. Achteraf dacht ik, we hadden beter een pot kunnen maken voor dingen wat we echt delen en een deel voor persoonlijk gebruik kunnen houden. Dus ik gaf aan dat IK ging bijhouden hoeveel ik uit de pot haal voor persoonlijk gebruik om een signaal te geven dat ik dat ook van haar verwacht. Want zij kocht sigaretten en veel cocktails uit de pot. Vervolgens zei ze tegen mij dat ze op vakantie niet zo moeilijk is met geld toen ik iets voor mijzelf had gekocht en zei ‘ik ga een lijstje maken om je dat later terug te betalen.’’ Toen zei ze nee hoor skip het, ik koop ook dingen voor mijzelf, vind het niet erg dat jij dat ook doet. Ben op vakantie niet zo moeilijk met geld. Dus ik zei voor een tweede keer, jawel vind het wel fijn dit bij te houden want ik wil niet dat jij betaalt voor mij persoonlijke spullen.

Nu vraag ik mij af of dit gierig is, de sigaretten waren namelijk niet superduur zoals in Nederland. Maar over het algemeen heeft zij gewoon veel meer geld uit de pot gehaald. We zijn kort geleden terug en ik heb het er nog niet met haar over gehad, ik weet ook niet of ze serieus de sigaretten en cocktails heeft bijgehouden.

Ik zou het er nu bij laten en de volgende keer hier vooraf duidelijke afspraken over maken. Want hoe ik het lees waren die er nu niet.

79 likes

Waarom heb je niet gevraagd of zij dat ook wilde bijhouden ipv alleen maar hints geven?

32 likes

Ik vind het niet gierig, althans mbt sigaretten enzo. Zo’n pot was bij ons dan bedoeld voor (uit)eten, brandstof huurauto zulke dingen. Maar als je voor jezelf gaat shoppen / zonnebrand shampoo etc kopen, dan betaal je dat zelf. Daar vallen sigaretten voor mij ook onder. Als ik de drinkende vriendin zou zijn samen met iemand die niet drinkt zou ik denk uit mezelf ook zeggen dat ik wat extra in de pot doe of een x een lunch oid voor mijn rekening zou nemen. Zou mbt drinken denk ik niet helemaal alles apart gaan bijhouden / op de weegschaal leggen.

6 likes

Ik heb het 1 keer duidelijk aangegeven toen ik vergeten was dat we nu al ons geld in de pot hebben gedaan. Toen heb ik gezegd, laten we het bijhouden voor onszelf. Normaal pin ik buitenlands geld en doen we een beetje in de pot en houd je geld over voor prive dingen.

3 likes

Hmmm lastig te beoordelen zo. Zijn jullie een weekje weggeweest en heeft ze in die week 2x sigaretten gekocht, of waren jullie 3 weken weg en kocht ze dagelijks een pakje? Of nog anders? Scheelt nogal… + hoe duur was een pakje?

Edit: ik snap nooitzo goed hoe mensen in dit soort situaties (gezien de reacties) vaak vinden ‘had je maar beter moeten communiceren’. Ik vind dit wel erg makkelijk vanuit die vriendin dan. Als jij degene bent die rookt en drinkt kun je toch ook wel zelf bedenken dat dit niet fair is, of het nou expliciet gecommuniceerd is of niet…

15 likes

Dat laatste wilde ik ook niet inderdaad. Wat betreft drinken kom ik altijd goedkoper uit omdat ik eigenlijk alleen maar water drink (kan niet goed tegen prik). Maar als we samen eten vind ik het niet erg dat diegene veel biertjes drinkt. Ik zou het wel fijn vinden als iemand uit zichzelf bedenkt laat ik een beetje extra geld neerleggen want ik heb veel gedronken, maar ik verwacht het zeker niet. Voor mij is het meer de cocktails die ze extra ging halen, sigaretten en souvenirs.

Iets anders wat ik apart vond is dat we nog weinig buitenlands geld overhielden waar ik blij mee was. En we hadden net genoeg om nog een drankje te kopen. Ik heb dat geld verdeeld over ons tweeen zodat we allebei nog iets konden halen voor het vliegen, toen vroeg ze op het vliegveld of ze mijn geld ook kon hebben zodat ze een Latte Macchiato kon kopen (iets duurder op het vliegveld dan gemiddeld) omdat ik toch alleen maar water drink en ik dat in het vliegtuig gratis kreeg. Ik heb het gegeven maar ik dacht in het vliegtuig wel, uhmmm eigenlijk vind ik dit best raar.

3 likes

Ik vind het bizar dat die vriendin persoonlijke spullen koopt uit die pot… hoe komt dat in je op. Zo’n pot is toch voor de gezamenlijke dingen. Maar ik zou het wel lastig vinden om hier achteraf nog wat aan te doen, ik zou zelf heel erg het gevoel hebben: dat had je eerder moeten zeggen dan. Dus ja volgende keer van te voren afspreken. Maar wel echt raar en irritant hoor.

55 likes

Ik vind het raar dat iemand niet aanvoelt dat het niet fair is, maar vind het net zo raar als die ander dat allemaal laat gebeuren en achteraf sip gaat doen.

Als je zelfs op het moment zelf dat er om jouw geld wordt gevraagd het laat gebeuren, dan straal je toch ook echt uit dat je het allemaal heeeeelemaal prima vindt. Durf gewoon je punt te maken.

38 likes

We waren 1,5 week weg en ze kocht ongeveer een pakje per dag van ongeveer 5 euro en nog pakjes om mee naar huis te nemen. Dus uiteindelijk was het sowieso 70+ euro. Maar omdat ik haar gevraagd had om het bij te houden had ik verwacht dat ze dat ook ging doen, ik wilde het niet voor haar bij gaan houden. Cocktails waren ongeveer 8 euro per stuk en ze had er ongeveer 5-6x ofzo gekocht, dus ook 40 euro. En dan nog magneetjes, andere souvenirs etc. Ik heb nu niet de biertjes bijgehouden toen we samen gingen eten en het feit dat ze altijd een toetje nam. Normaal vind ik 50/50 niet erg, maar omdat ons uitgave patroon zo verschillend was en ik dat eerlijk gezegd niet had verwacht (ze rookt normaal nooit zo veel) dacht ik later pas dit is echt een groot verschil in geld.

Een ander belangrijk detail, ik verdien best prima en zij leeft van de bijstand. Maakt het mij gierig dat ik over het bovenstaande zeur?

6 likes

Dat je het allemaal zo exact weet vind ik wel een beetje treurig overkomen. :slightly_frowning_face: Ik vind het wel een beetje gierig, maar ik zit ook in de positie dat ik meestal de beter verdienende partij ben en zeker op vakantie interesseert het me dan echt zeer weinig tot niets als ik in verhouding “te veel” betaal. Eigenlijk blijf ik het vooral slap vinden, niet per se gierig.

Of je ziet het en laat het gebeuren en laat het los omdat je het haar gunt, en misschien doe je het de volgende keer anders; of je ziet het gebeuren en je grijpt in. Dit achteraf geneuzel ben ik persoonlijk echt allergisch voor.

28 likes

Waarom is dat laatste een belangrijk detail?

3 likes

Nou dit inderdaad. Of je zegt er wat van óf je laat het gaan. Maar als je weet dat je graag alles tot de cent bijhoudt moet je niet eerst doen alsof het je niets uitmaakt. En zeker als het je achteraf tegenvalt wat de uitgaven dan waren, terwijl je hier nog even benoemt dat je zelf meer geld te besteden heb, vind ik dat je niet zo moet zeiken @Maurice

Vind het eigenlijk heel bizar dat zij sigaretten koopt van de pot. Cocktails snap ik enigsinds nog wel. Maar sigaretten uit de pot voor eigen gebruiken :see_no_evil: Daar kan ik echt niet bij

28 likes

En wat als je telkens signalen krijgt dat dat wel oké is? Verandert dat de mate van bizarheid?

3 likes

Oh ik merk dat ik hier echt anders insta dan de meesten (what’s new🤣). Die andere persoon is toch ook niet gek… Ik vind persoonlijk dat de vriendin gewoon misbruik heeft gemaakt van @Maurice, bijstand of niet. En ik kan me helemaal voorstellen dat als je vraagt om het bij te houden, je ervan uit gaat dat dat dan voldoende is.
Niet iedereen is zo direct/assertief en ik vind dat in dit geval ook helemaal niet nodig. Een pot is toch voor gezamenlijke dingen, iedereen snapt toch dat je sigaretten en souvenirs daar niet van betaalt?

34 likes

Als je het zo stelt kun je je toch ook afvragen waarom die vriendin niet duidelijk heeft gevraagd of het oke is als zij sigaretten van de pot koopt?

7 likes

Maar met elkaar op vakantie gaan, geld inleggen en daarover afspraken maken heeft toch helemaal niets te maken met direct en assertief zijn? Het is een gebrek aan communicatie vanuit @Maurice want die heeft moeite met hoe het nu gegaan is en heeft ervoor gekozen alleen signalen te geven in de hoop dat het zich vanzelf zou oplossen. Dan moet je niet achteraf zeuren. Die vriendin heeft meermaals gezegd dat ze het prima vindt. Als jij daar anders over denkt op dat moment kun je dat zeggen. Maar niet nu je thuis bent en alles nog een nagerekend hebt opeens erover zeiken.

8 likes

Nou als je letterlijk geen NEE zegt als iemand zegt: mag ik je laatste munten om koffie voor mezelf te kopen, jij krijgt zo water; dan vraag ik me af of er NEE is gezegd op expliciete en impliciete andere vragen. :smiling_face_with_tear: Dat was even mijn gedachtegang.

10 likes