Gierige acties #2

Als ik een vriendin had die het deed vind ik het wel bizar. En als ik de persoon zou zijn, die de sigaretten koopt zal ik mij daar toch niet helemaal goed bij voelen. Dat is persoonlijk. En bij mij is de pot niet voor persoonlijke dingen als sourverniers en sigaretten.

Als voor anderen okay is dan doe je ding, maar toch vind ik het wel apart :see_no_evil:

4 likes

Als je alleen signalen geeft heeft dat toch alles te maken met niet assertief/direct genoeg zijn? Dat is iig hoe ik hem bedoelde

4 likes

Hier heb je gelijk in, ik vond mijzelf hier een zwakkelijk. Maar misschien heb ik het niet duidelijk benoemd, ik heb aangegeven naast mijn hints om de eigen kosten bij te houden. Dus heb WEL gezegd laten we het voor onszelf bijhouden.

3 likes

Maar dan is die vriendin geen profiteur maar is er dus niet gecommuniceerd vanuit de partij die er problemen mee heeft.

4 likes

Nou dan zeg je nu toch; he waar ben jij op uitgekomen met privé-uitgaven (sigaretten en souvenirs), dan kunnen we dat nog even verrekenen.

Edit: als je hier je punt komt verdedigen dan toon ballen en laat het haar weten nu dan!

12 likes

Hier ben ik oprecht benieuwd naar want ik wil van deze situatie leren, kan je mij een voorbeeld geven hoe ik het beter had moeten communiceren? Toen ik zag dat ze sigaretten ging kopen en pakje oprookte per dag zei ik tegen haar, laten we bijhouden hoeveel we voor persoonlijk gebruik uitgeven in een lijstje, dat kunnen we voor onszelf doen en aan het einde kijken. Ik ging ervan uit dat ze dat ook deed, maar ik zag niet dat ze het deed. Daarom ging ik de hints geven.

6 likes

jemig doe ff rustig joh

28 likes

Nah niet mee eens. Ik vind niet dat je enkel een profiteur kan zijn als er duidelijk is gecommuniceerd. Ik vind haar nu alsnog een profiteur want ze weet denk ik best dat een pot daar niet voor bedoeld is,lijkt mij

8 likes

Nou ze had toen al gezegd dat ze het niet ging doen toch? Ze zei nee ik skip het, op vakantie doe ik niet zo moeilijk.

Dan had jij kunnen zeggen: nou ik wil dat we het óf allebei bijhouden óf dat je je 'prive’uitgaven uit eigen zak betaalt ipv uit de pot.

12 likes

Duidelijk zeggen wat je betaalt van de pot: eten en drinken en benzine en tickets. En als jullie gaan pinnen zeggen: zullen we dit pinnen voor de pot? En ik pin dit nog voor mezelf.

3 likes

Dat is ook lastig en ik herken het juist heel erg hoor want ik ben vaak ook van de indirecte communicatie. Maar soms komt dat dan helemaal niet zo over zoals je het zelf bedoeld hebt. In dit geval zou je dus twee dingen kunnen doen (ooit): afspreken wat je wel uit de pot betaalt → alleen echte gezamenlijke uitgaven. Of direct communiceren van joh, die sigaretten zijn voor eigen rekening en niet uit de pot.

Uit je verhaal haal ik ook dat ze steeds antwoordde dat bijhouden voor haar niet hoefde. Dat is dan eigenlijk een moment om op je strepen te staan en te zeggen dat je dat wel wil. Je zou dan bv kunnen vragen wat ze al een sigaretten heeft uitgegeven en dat op “het lijstje” zetten. Dan voeg je direct daad bij het woord.

5 likes

@Maurice hoe is het idee van de pot gekomen? Want als je wilt dat iedereen z’n uitgaven bijhoudt dan snap ik het nut van een pot niet zo?

(Geen verwijt, vind het een interessante casus en ben ook benieuwd naar hoe communicatie over geld op een zo normaal mogelijke manier kan)

6 likes

Ze zei overigens tegen mij skip het van je hoeft je uitgaves niet bij te houden hoor, ik doe namelijk niet zo moeilijk met geld op vakantie nadat ik het eerder wel heb gevraagd of zij het ook kon bijhouden. Dat vond ik ook best raar dat je als iemand die meer uitgeeft aangeeft dat de ander de uitgaves niet bij hoeft te houden.

4 likes

Ik doe meestal een pot op vakantie met vrienden: we halen daar autoverhuur uit, samen eten, kaartjes voor musea etc. Dat is veel makkelijk dan steeds alles zelf afrekenen vooral als je geld moet wisselen.

In eurolanden doen we ook vaak dat 1 iemand alles pint voor de gezamenlijke dingen en dat als je prive iets koopt voor jezelf je dat zelf pint zodat we in de bank app achteraf alle uitgaves kunnen zien en dat delen door het aantal personen in een groep. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik geef altijd minder uit dan anderen bij gezamenlijk eten en drinken en daardoor maken mensen mij vaak iets extra’s over of ze nemen me mij een keer mee om te lunchen.

Ben benieuwd hoe jullie het doen?

1 like

Nee dit heb ik te onduidelijk gezegd, toen ik zag dat ze sigaretten ging kopen (ze rookte daarvoor bijna nooit) zei ik, het is handig als we voor onszelf bijhouden wat we prive uitgeven. Toen ik dingen voor mijzelf uitgaf gaf ik nog een hint om haar hieraan te herinneren.

Maar ik zal haar vanavond appen en laat jullie weten wat eruit is gekomen.

1 like

Vind dit ook wel apart, omdat het natuurlijk niet alleen om haar gaat. Prima als ze dat normaal doet, maar ik zou persoonlijk dan wel vragen “vind je dat goed om nu ook te doen of wil je het liever anders?”

Maar goed, je weet nu voor een eventuele volgende keer om betere afspraken te over de pot. En dan niet achteraf of “tussen neus en lippen door”.

4 likes

Bedankt voor jullie input trouwens, heb er veel aan. Misschien moet dit meer in het WJEKW topic maar ik merk dat ik er vaak in vriendschappen tegenaanloop dat ik over mij heen laat lopen en dat ik altijd rekening moet houden met de ander. Ik vind altijd alles prima en ga de confrontatie uit de weg. Als ik iemand dan confronteer dan hoor ik vaak dat ik te direct en bot ben. Wil er echt iets mee gaan doen. Op de een of ander manier heb ik de afgelopen tijd veel mensen om mij heen die mentale hulp nodig hebben en ik bel soms op een dag 4 uur met verschillende mensen om hun verhaal aan te horen en ik merk dat ik die energie er niet voor over heb.

Had laatst ook ruzie met een vriendin omdat ze vond dat ik geen begrip toonde voor iets waarvan ik dacht, uhmm ik begrijp het ook niet. Zo vermoeiend.

13 likes

Voor jezelf even hè maar hier spreek je jezelf toch tegen? Je vindt niet alles prima maar je durft gewoon de confrontatie niet aan. En dan daarna loopt de spanning op en zul je er te fel ingaan. Als je meteen grenzen stelt, zegt wat je verwacht (!!!) en op basis daarvan verder gaat maak je het jezelf ook makkelijker. Echt de beste tip ooit is het communiceren van verwachtingen en daar wat mee doen in plaats van stilletjes afwachten en het laten escaleren.

14 likes

Ik zou dit moment wat je mee gemaakt hebt zien als leerpunt voor jezelf. Probeer echt een beetje kritisch naar jezelf te kijken wat je anders had kunnen doen in deze situatie en hoe je het vervolgens juist wel of niet zou doen.
Ik denk dat hierin de communicatie lastig ging en je het moeilijk vond om hier direct iets tegen haar over te zeggen.
Misschien goed om uit te zoeken of dit een rode draad is en je dit bij iedereen hebt of alleen specifiek bij deze vriendin?
Het zelfde geld voor grenzen stellen, is dit probleem bij iedereen of alleen bij haar?
Mogelijk dat je vanuit daar kunt bekijken of je nog kritische vragen hebt voor je zelf hoe dit ontstaan is en waarom je het soms lastig vind om die grenzen te stellen ed.
Wees niet te hard voor jezelf, het is goed dat je hier tips komt vragen en open staat voor verandering met behulp van onze input. Zie het als constructieve feedback die later zeker kan helpen :).
Het zou ook kunnen helpen om te vragen aan die vriendin hoe ze de reis samen met je heeft ervaren en dat er vanuit daar een gesprek kan ontstaan waarbij jij je comfortabel genoeg voelt om nog eventjes je punt daarin aan te stippen.

2 likes

Denk dat het hele topic kan opgedoekt worden als iedereen gewoon zegt waar ze mee zitten in plaats van achteraf blijven tobben over geld dat nu meer naar drank of sigaretten is gegaan. Moet allemaal niet zo moeilijk zijn en maakt zaken duidelijker voor iedereen.
Verder vind ik het aso om sigaretten van een algemene pot te betalen.

24 likes