Gierige acties

Kan jou dat niets schelen? Zou je er niets van zeggen als je het ziet gebeuren?
Ik vind dit echt raar… dan heb je dus helemaal geen rechtvaardigheidsgevoel, of wel?

Wat ik ook bijzonder vind aan jouw reacties is dat jij uitdrukkelijk aangeeft te weten dat het fraude is en dat zelfs dát jou er niet van weerhoudt privekosten als bedrijfskosten op te voeren. Dat vind ik behoorlijk arrogant.

Als iedereen in het leven zou staan als jij zou de maatschappij niet functioneren. Maargoed, gelukkig is dat niet zo :slight_smile:

Hieronder nog een artikel wat een beeld schetst van hoe wij allemaal opdraaien voor de schade die de ah lijdt door oa chocoladedieven

https://www.ad.nl/economie/dieven-teisteren-nederlandse-winkeliers-1-8-miljard-verlies~ad5abbf3/

Omdat ik wil dat de discussie over belastingfraude stopt gooi ik er even nog n gierige actie in. Althans, ik voelde mij gierig, weet niet wat jullie ervan vinden.

Gister pakte ik de taxi in het buitenland op een route die ik vaker genomen heb dus ik wist wat de prijs voor de route was. Omgerekend kostte het normaal €1,50 maar toen ik aan kwam op bestemming vroeg die man €2,00
Ik weigerde hem die 0,50 cent extra te geven omdat hij tegen mij loog. Terwijl ik van te voren had bedacht hem wat extra te geven omdat ik m zo vriendelijk vond.
Achteraf had ik wel spijt en vond ik het gierig, want t ging maar om 50 cent en er heerst veel armoede. Alsof ik die ene 50 cent zou missen.

38 likes

Je hebt wel gelijk maar in de horeca/animatiewerk/etc. heb je eigenlijk gewoon geen keus omdat het zo ingeburgerd is. Ik heb toen ik dat nog deed zo vaak 11u gewerkt zonder pauze en daar was niets aan te doen want als je klaagt ga je maar gewoon weg.

Een baas heeft ondanks alle wetten en regels helaas gewoon super veel macht.

2 likes

Je typte in een van je reacties ‘dat weerhoudt mij nergens van’. Dus ja, op basis daarvan trok ik die conclusie. Dan heb ik dat wellicht verkeerd begrepen, maar het was ook een opmerking die gemakkelijk zo begrepen kon worden.

En als iemand iets zie jatten in een supermarkt vraag ik altijd vriendelijk of ze het nog gaan betalen.

1 like

Hij zet je wel voor 33% van de werkelijk kosten af. Dat vind ik nogal wat! Terecht dus :grin:

2 likes

Herken de struggle van vakantie. Natuurlijk is het voor ons ‘maar’ bv. 2 euro, dus in die zin denk ik van; doe niet moeilijk. Maar ik ben net zo iemand die het uit principe niet extra wil geven omdat je weet dat je bedrogen wordt, en als ik ergens niet tegen kan is het wel als mensen zo tegen me liegen en proberen geld te winnen. Ondanks dat ik die €0,50 ook niet zou missen.

Dus nee, vind het niet per se gierig van je.

2 likes

Voor Mn eigen frustratie reageer ik hier niet (inhoudelijk) op… wat een mensen :joy:

1 like

Volgende keer inspelen op zijn gevoel door te zeggen dat je weet dat het 1,50 kost en geen 2,- en dat je hem een fooi had willen geven maar omdat hij niet eerlijk is je het bij 2,- laat. :grimacing: Eigenlijk ook heel kut als je je dan bedenkt dat hij het waarschijnlijk alleen maar doet om zijn gezin te onderhouden. (‘goede’ scenario… In het slechte geval is het gewoon een afzetter)

1 like

Ik volg een externe opleiding, je betaalt ook 20 per dag voor eten etc. Superchill en veel keuze en ook veel snacks en frisdrank. Heeft vanmorgen een chick letterlijk alle kitkats die er lagen gepakt en in haar tas gestopt. Vind ik ook best wel gierig (en claimerig want hallo ik wil ook een kitkat)

35 likes

Zo, die durft

1 like

Fucking asociaal my god

1 like

20?? Euro?

Dat is het wel waard (ok betaal niet zelf). Ik hoef niet meer avond te eten iig haha

Not sure if sarcasm XD. Maar nu heeft ze ook een bakje koekjes en chocolaatjes gepakt XD

3 likes

Wow, aso!

Haha ja, echt heel aso en gierig.

Ahaha als je niet zelf betaalt zou ik er ook van genieten

Als een arm persoon uit noodzaak een bruinbrood + pindakaas steelt voor de avondmaaltijd van het gezin heb ik begrip voor de situatie, niet voor het feit; er zijn altijd alternatieven.

Als dezelfde arm persoon - ik noem maar wat - die chique ice tea in zo’n mooie groene fles jat, denk ik echt: ja daaaag, drinken doe je maar uit de kraan. Je steelt een ‘luxe product’ en daar is geen excuus voor.

En mensen met voldoende geld of zelfs veel geld die stelen zijn gewoon hufters of mentaal niet in orde.

Het is mij een keer overkomen dat een chique oud-zuid papa bij de Marqt een draagtas van onder de boodschappenband pakte en hem niet op de band legde maar naar zijn jaszak bewoog. Ik heb toen gevraagd of hij hem ging afrekenen. Uiteraard was hij woest maar dat bevestigde mij wel dat ik het aan het goede eind had.

7 likes

Maar het gaat hier om jatten hé? Niet om het kopen? @Paardenmeisje zegt hierboven nog dat het de diefstal gevoelsmatig anders is. Dat vind ik ook. Als je zo weinig eten hebt dat je moet stelen omdat je anders dood gaat a la. Maar een fles ijsthee is toch geen levensbehoefte? Dan drink je toch water uit de kraan? Er komen helaas geen eiwitten, vetten en koolhydraten uit de kraan, dus eten uit de kraan kan niet, maar drinken kan prima

6 likes

Dat heb ik ook heel vaak! Ik weet dat toeristen/reizigers vaak al een hogere prijs krijgen dan locals (zelfs na afdingen) en dat vind ik op zich meestal ook niet erg (als het redelijk blijft), maar als ik het gevoel krijg dat er met m’n voeten gerammeld wordt, dan ga ik hevig de discussie aan. Als er bv. een min of meer vast gelegd tarief is, maar er meer wordt gevraagd of als het bedrag veel te hoog is of als er achteraf nog kosten bijkomen oid of als ze echt heel lastig doen bij het afdingen. Daar word ik echt kwaad en opstandig van, omdat ik dan echt het gevoel krijg dat er van me word geprofiteerd. Daar ga ik soms ook best hard tegenin. Achteraf realiseer ik me dan dat het omgerekend over 20 of 50 cent gaat en dan voel ik me soms ook echt stom (want wat is 20 cent?), maar het voelt wel echt als een principe-kwestie. Terwijl ik het tegelijkertijd ook wel begrijp, want in sommige landen is 50 cent veel meer dan wat het voor mij is. Maar het is inderdaad wel lastig. En ik heb mensen die eerlijk zijn over prijzen vaker gul getipt, omdat ik dat heel erg waardeer.

4 likes