Maar het gaat hier om jatten hé? Niet om het kopen? @Paardenmeisje zegt hierboven nog dat het de diefstal gevoelsmatig anders is. Dat vind ik ook. Als je zo weinig eten hebt dat je moet stelen omdat je anders dood gaat a la. Maar een fles ijsthee is toch geen levensbehoefte? Dan drink je toch water uit de kraan? Er komen helaas geen eiwitten, vetten en koolhydraten uit de kraan, dus eten uit de kraan kan niet, maar drinken kan prima
Dat heb ik ook heel vaak! Ik weet dat toeristen/reizigers vaak al een hogere prijs krijgen dan locals (zelfs na afdingen) en dat vind ik op zich meestal ook niet erg (als het redelijk blijft), maar als ik het gevoel krijg dat er met m’n voeten gerammeld wordt, dan ga ik hevig de discussie aan. Als er bv. een min of meer vast gelegd tarief is, maar er meer wordt gevraagd of als het bedrag veel te hoog is of als er achteraf nog kosten bijkomen oid of als ze echt heel lastig doen bij het afdingen. Daar word ik echt kwaad en opstandig van, omdat ik dan echt het gevoel krijg dat er van me word geprofiteerd. Daar ga ik soms ook best hard tegenin. Achteraf realiseer ik me dan dat het omgerekend over 20 of 50 cent gaat en dan voel ik me soms ook echt stom (want wat is 20 cent?), maar het voelt wel echt als een principe-kwestie. Terwijl ik het tegelijkertijd ook wel begrijp, want in sommige landen is 50 cent veel meer dan wat het voor mij is. Maar het is inderdaad wel lastig. En ik heb mensen die eerlijk zijn over prijzen vaker gul getipt, omdat ik dat heel erg waardeer.
Ik vind dat met de drugs eerlijk gezegd best een extreem voorbeeld. Drugs hebben mijn halve familie ernstig ziek gemaakt met in veel gevallen een dodelijk afloop. Zelf zou ik ook nooit drugs gebruiken en is bovenstaande reden een van de doorslaggevende factoren. Dus ja, ik zou ook een supermarktproduct verkiezen boven drugs? En ik vind dat geen arrogante keuze eerlijk gezegd omdat ik weiger te investeren in een zelfdestructief middel in plaats van een levensmiddel.
In zekere zin niet want ik vraag of ik überhaupt voor diegene wat kan meenemen vanuit de supermarkt en dat ik mij voel alsof ik voor diegene iets goed heb gedaan is een aanname vanuit jouzelf denk ik. Er zijn bij mij namelijk ook vaak genoeg dakloze die dealen met een verslaving maar het bijvoorbeeld wel prettig vinden als je een pak yoghurt voor ze meeneemt. Er zijn dus ook andere middelen waar men blij van wordt. Ik vind het dan niet ‘arrogant’ om voor iets anders te gaan wat mensen zelf aangeven te willen/nodig te hebben. Ik denk ook niet dat ik mij hiermee een bepaald recht toe-eigen omdat ik voor iemand bepaal wat ik haal, maar dit overleg met de persoon in kwestie. Ik zou niet zomaar kaas voor iemand meenemen zonder dit te vragen?
Het enige wat is dat ik misschien de keuzevrijheid beperk door niet zomaar geld te geven. Mocht er geen ‘nut’ zijn, dan kan de persoon in kwestie ook gewoon aangeven dan liever niks te ontvangen? Maar naast een drugsverslaving kun je bijvoorbeeld ook nog andere behoeftes hebben zoals water lijkt mij?
Nouja, ik vind het wel kloppen. Want wij hebben onze maatschappij zo ingericht dat werken = geld = dingen kopen. En ja dat is misschien een illusie en door ons gemaakt en schijn en nep maar het is helaas wel hoe de wereld werkt. En als je niet werkt kan je in veel omstandigheden gelukkig terugvallen op voorzieningen van de overheid waardoor je alsnog geld krijgt om dingen te kopen, maar dan vind ik het niet meer dan logisch dat je dat geld niet uitgeeft aan een luxe gezichtsbehandeling maar aan eten.
Maar ja zo denk ik. En ik ben niet opgegroeid in een rijk huishouden, integendeel. Ik ben opgegroeid met keuzes maken met geld.
@Eddie @Paardenmeisje bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik weet even niet goed hoe ik moet reageren want ik zie het gewoon anders, maar dat is niet erg
Ohja edit want het zit me toch niet lekker: ik denk dat veel van wat ik hier post voorkomt uit jaloezie. Omdat wij vroeger dus niet zoveel hadden en konden. En daar kan ik heel verdrietig om worden. En dan vind ik het soms dus oneerlijk als ik dingen op instagram voorbij zien komen. Dat arme mensen gratis op vakantie mogen ofzo. Want voor dat soort dingen waren we niet arm genoeg. Maar ik red mezelf prima en heb genoeg geld om leuke dingen te doen (in tegenstelling tot mijn ouders) dus misschien moet ik die negatieve houding aan de kant zetten
Oke dit gaat weer nergens over maar wilde t even kwijt
Ik weet niet goed hoe ik dat plaatje moet toepassen op m’n eigen situatie Maar ja als kind is het wel logisch. Want ik wist wel dat dat jongetje armer was dan ik maar hij mocht vliegen naar Turkije en ik bleef zes weken thuis. Ja dat is dan toch gewoon een beetje zuur
maar we dwalen af, vind het wel interessant, is er een ander topic waar we dit kunnen bespreken verder? Want ik sta wel open voor dit gesprek
Hee, ik snap hoe je je voelt. Voordat mijn vader een andere baan had, was er ook nooit geld voor vakantie of dure kleding. Het is dan ook wel een beetje naar om te zien hoe anderen door een stichting wel op vakantie kunnen, maar wat mij helpt is om me af te vragen of ik echt met die mensen had willen ruilen. Zij konden dan wel op vakantie, maar hadden het aan de andere kant nog slechter dan dat wij het hadden (en hoewel we weinig geld hadden, vonden we niet dat we het slecht hadden). Je krijgt zo’n vakantie niet zomaar, net als een nieuwe computer, koelkast etc. Je moet aan zulke strenge eisen voldoen en daar WIL je gewoon niet aan voldoen.
Mijn oudoom werkte vroeger bij de gemeente en kreeg veel klachten van mensen die het oneerlijk vonden dat mensen in de bijstand maar alles kregen, maar dat werd gewoon van hun maandelijkse bijstand afgehaald.
Ik snap dat zoiets je altijd bij blijft en dat je ook die dingen had willen hebben, maar het is niet zo mooi als het lijkt. Het steekt bij mij soms ook nog, maar dan denk ik aan die keren dat mijn moeder met weinig geld ons toch nog tijdens de vakantie vermaakte
Lief dat je reageert! Ja dat weet ik ook wel… en ik heb het ook niet slecht gehad want ik vermaakte me altijd wel. Maar het steekt zoals je zegt inderdaad gewoon een beetje. Ook vervelend voor je dat je het hebt moeten meemaken, ik hoop dat het nu beter is
“The only time you look in your neighbor’s bowl is to make sure that they have enough. You don’t look in your neighbor’s bowl to see if you have as much as them.”
Dit eigenlijk, voor mij. Kan er echt niet bij om afgunst te hebben over wat anderen wel hebben en jij niet, zolang iedereen maar genoeg heeft.
Ik denk bij sommige reacties hierover echt: check your privilege.
Ik heb laaaaang in de schuldhulpverlening gewerkt. Trust me; met een stichting op vakantie ga je niet zomaar. Dan is er sprake van flinke armoede, maatschappelijk werkers en/of woonbegeleiders die dit voor je aan moeten vragen. Oftewel; zoveel meer problemen dan alleen geld.
Hardop gelachen om deze reactie
Maar wel accuraat
Haha! Hoe reageerde ze daarop?
Ik vind dat jouw titel ‘ik deel mijn ranja niet’ moet zijn
Dit is eigk wel erger dan gierig maargoed.
Op de terugweg van vakantie ben ik bij ieder tankstation onder het wcpoortje doorgekropen ipv 70 cent te betalen (5 x dus).
En bij iedere wc was ik blij dat ik er niet voor betaald had want het was echt smerig.
(het begon met de wc in Hongarije, ik had geen geld in hun valuta meer dus toen was dat m’n argument)
Vandaag hadden we familiedag, ik heb deze dit jaar georganiseerd. Er is vorige maand een mail uitgegaan met de toegangsprijzen pp en een eventuele parkeerkaart. Met daarbij de vraag met hoeveel personen iedereen komt en wie er hoeveel parkeerkaarten wil.
Krijg ik van een tante van mijn vader terug, ja X personen en 5 parkeerkaarten.
Blijkt vandaag dat een van de kinderen van die tante is komen fietsen en dat er dus 1 parkeerkaart teveel is gekocht a €7. Deze kon niet teruggebracht worden want was vooraf al betaald.
Nu heeft de desbetreffende tante de kosten voor het aantal personen en maar 4 parkeerkaarten betaald . Terwijl ik er dus 5 voor die tante heb gekocht.
Komende week maar even naar opa (is een zus van mijn opa) toe dat ik dat niet zo netjes vind, aangezien ik netjes de kaarten heb gekocht die gevraagd zijn en ik nu de ‘dupe’ ben.
Ja klopt mijn opa staat hierbuiten, maar die tante zie ik een keer per jaar (enkel op de familiedag). Mijn opa ziet haar maandelijks ongeveer, dus vind het dan fijner als opa dit tegen haar zegt
@Suvi dat dus idd!
Het gaat idd om volwassen personen, en de reden dat ik haar niet op aangesproken heb is omdat ze het daarnet overgemaakt (toen iedereen al thuis was) heeft waarin staat ‘x personen en 4 parkeerkaarten’
Het kind idd is een volwassen vrouw haha!
Maar idd ik heb dus ook zoiets je hebt het gevraagd dus je betaald het ook maar. En of tante of kind dat doet zal mij een worst wezen