Ik kreeg van m’n ouders inderdaad 4 jaar opleiding. Althans, collegegeld. Sommige boeken heb ik wel zelf gekocht. Maar een verplichte studiereis betaalden zij wel weer. Uiteindelijk opleiding 1 niet afgemaakt, en de tweede dus het overgrote deel zelf moeten betalen. Konden ze het missen? Hm, het kon wel. Ondanks dat m’n ouders het zelf ook niet breed hadden. Maar afspraak was afspraak! En natuurlijk had ik het fijn gevonden als het allemaal wel betaald was, kan soms echt jaloers zijn op mensen waarbij het lijkt dat ze alles met gemak krijgen. Dat had ik niet. Maar ik ben er ook niet slechter van geworden uiteindelijk. Voel me ook wel trots dat ik het heb gered, hoe moeilijk ik soms ook met het geld zat. Sowieso drukten mijn ouders dingen vaak niet uit in geld / meebetalen, maar vaker in handigheden. Zo is m’n vader heel technisch, dus die deed (ok en doet hehe) vaan klusjes die wij zelf niet kunnen. Moeder heeft destijds zelf de gordijnen op maat gemaakt etc. Heeft ons uiteindelijk wel ook bespaard, en zij gaven het op een manier die beter bij ze paste.
Mijn ouders betalen mijn opleiding niet direct, maar ik krijg wel elke maand bijdrage waarvan ik wel min of meer mijn opleiding betaal. Maar theoretisch gezien kan ik daarvan ook op vakantie, of mn huur betalen, of iets anders van kopen. Betalen ze dan mijn opleiding of niet?
haha nou ja voor de wetenschappelijke geldigheid van de poll dacht ik, ik vraag het even
Haha ja ik klikte eerst op het hartje en toen per ongeluk nog en keer en toen dus een derde keer om het weer te liken.
Om terug te komen op wat ik net zei:
Ik heb ook vriendinnen waarvan de ouders alles betaalden (dus studie + leefgeld met genoeg voor huur op een A-locatie in Amsterdam en nog geld om uit te gaan) maar eigenlijk stelden al die ouders echt heel veel eisen. Niet alleen de snelheid waarop werd afgestudeerd maar ook het soort studie dat werd gedaan (alleen ‘fatsoenlijke’ studies en daar vielen heel veel studies niet onder. HBO viel er per definitie niet onder), hoe vaak ze naar hun ouders moesten, etc.
Ik kan me herinneren dat een van die vriendinnen per se voor een of andere familieaangelegenheid naar huis moest komen, anders werd de kraan dicht gedraaid. Echt ‘wie betaalt, bepaalt!’
Ik houd mezelf dan altijd voor dat als ik in zo’n situatie zou zitten, ik zou besluiten het helemaal zelf te doen, maar ik weet het niet.
Ja precies, dat kan ik me echt indenken. Daarom zeg ik altijd wel heel stoer dat ik er voor zou kiezen het zelf te doen als mijn ouders zo zouden zijn, maar ik weet niet of ik dat uit eindelijk wel echt zou doen.
Ik heb na mijn 18e alles zelf moeten dokken en heb daarom daarna 2 hbo opleidingen in deeltijd gedaan. Heb dus nooit fulltine gestudeerd en soms voelt dat echt als een gemis… Ik kocht overigens wel mijn eerste huis op mijn 21e, dat was dan wel weer het voordeel. Maar toch; ik had een ‘echte’ studententijd wel graag mee willen maken…
Argh, ik heb hersenloos gestemd en kan nu niet meer terug! Mijn studie kost heel weinig (want inkomen-afhankelijk, dus voor mij makkelijk te betalen) en dat is eigenlijk onmogelijk te vergelijken met de prijs van Nederlandse studies. In mijn land is er ook geen sprake van leningen voor studies, etc.
Ik denk eigenlijk dat mijn ouders wel graag mijn studies hadden betaald, maar dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
Anders 1e betaalde mn vader. 2e had ik een beurs…
Mijn ouders hebben mijn eerste wel betaald maar deze studie bekostig ik met een erfenis. Als ik die erfenis niet had en het per maand zou moeten betalen zou ik dat echt heel lastig vinden
Ik vind dit een lastige. Bij mij hebben mijn ouders wel de studies van mij en m’n zus betaald. Allebei opleidingen in de zorg, dus ook met baangarantie. Nu hebben mijn ouders wel altijd gezegd; we betalen 1 studie. Wil je dan verder leren, moet je het zelf betalen.
Maar een vriendin van mij deed een studie zonder grote baangarantie (wat veel mensen ook wel pretstudie noemen, was iets met mode). Haar ouders hebben haar studie om die reden niet betaald. Die melden er ook bij dat als ze een normale studie had gekozen dat ze dan wellicht wel hadden geholpen.
Weet eigenlijk niet zo goed wat m’n mening hier over is.
is dit gierig van mij? Gisteren ben ik met vrienden naar een pretpark geweest. Op 1 iemand na had iedereen brood, snoep, drinken en snacks meegenomen. Normaal gesproken neemt iedereen van iedereen. Ikzelf volg sinds een tijdje een dieet en had echt alleen die dingen meegenomen die ik op een dag mag eten. Voornamelijk ook uit zelfbescherming om niet teveel te eten.
1 vriendin had niets meegenomen. Ik vroeg aan het begin van de dag: waar is je tas met eten enz? Toen zei ze: jij hebt altijd een lopend buffet bij je. Ik kan net als altijd wel van jou wat pakken en dan hoef ik alleen lunch te kopen. Ze ging er dus vanuit dat ik drinken en snacks ook voor haar wel had. Ik gaf gelijk aan dat ik niet zoveel had meegenomen ivm dieet (waar zij ook van weet). Snacks heeft zij uiteindelijk van de andere kunnen eten. Maar drinken en lunch heeft zij moeten kopen.
Eigenlijk vind ik het ook gierig dat zij helemaal niets had meegenomen. En er al vanuit gaat dat ik wel voor een weeshuis aan drinken en eten meeneem. Maar ik denk nu ook van ik had prima iets meer drinken en fruit of een ontbijtkoek extra mee kunnen nemen.
Ik vind dit totaal niet gierig van jou! Dat iedereen iets meebrengt op een iemand na, omdat de rest toch wel heeft waarvan ze kan eten, vind ik wel gierig
Vind dit niet gierig van jou hoor, alsof jij een wandelende supermarkt bent? Vind het aso van haar dat ze er maar vanuit gaat dat ze wel van anderen eten kan krijgen omdat die “toch altijd te veel bij zich hebben”. Waarom zou jij met andermans eten gaan sjouwen omdat zij te lui is om zelf iets mee te nemen.
zij is de gier hier, wtf
Normaal hebben we ook echt veel te veel, omdat die snoepjes heeft waar iedereen van eet en de andere weer chips etc. Maar ik voelde mij zo lullig dat ik nu nee moest zeggen en zij dus niets had. Terwijl er in mijn tas dus wel eten zat maar echt alleen brood, fruit, snackgroentes en 1 koekje. Wat ik dus wel had kunnen delen maar dan zou ik halverwege de dag ook naar ongezonde dingen van andere vrienden gaan graaien.
Huh hoezo is dat lullig van jou? Zij gaat er zonder overleg vanuit dat jij haar eten aanbiedt. Je bent toch niet haar moeder
Echt een gierige gedachte van mezelf, maar ik had met een vriendin wat aan het drinken en ik had toen ik thuis was meteen het geld overgemaakt. Zegt ze later dat het niet nodig was en toen vond ik dat ik dus die twee euro aan iets anders had kunnen besteden
Zo blij dat wij altijd bring your own booze doen hahaha scheelt zoveel
Ik had laatst een huisfeestje en de entree was 25 euro en dan mocht je heel de avond onbeperkt drinken. Maar ik wilde gewoon drie fanta ofzo. Ik moest alsnog dat geld betalen