Gierige acties

Ik zou haar gewoon een tikkie sturen voor de benzine hoor, echt gierig dat zij er zelf niet over begint.

5 likes

Hahaha wat? Voor 20 euro pp op oud en nieuw kunnen wij een driegangen menu met onbeperkt bier, wijn en cava houden :stuck_out_tongue:

1 like

hahaha entree geld voor een huisfeest??? 25 euro ook, daar kun je bijna all-you-can-eat sushi van gaan eten (waar wel Vega opties zijn)

2 likes

Eenoudergezin,drie stapelaars die het onderwijs (hebben) verlaten met minstens een hbo-diploma op een zak. Dat kon mijn vader echt niet financieel opbrengen hoe graag die ook een bijdrage wilde leveren.

Ik zou het echt heel raar vinden als een vriendin me om een bon zou vragen
 zou daar echt niet van gediend zijn, eventueel boos worden maar diegene in ieder geval niet meer uitnodigen om te komen eten. Vind dat echt heel gek!

16 likes

Niet gierig. Ik vind het gewoon echt onwijs asociaal van je vriendin. En ik zou zeker een tikkie sturen voor de benzine (bij anwb routeplanner kan je dit makkelijk een beetje uitrekenen, stuur je die als printscreen mee).

2 likes

Hoezo? Ik snap dat niet goed :flushed: ik stuur echt bijna altijd de bon mee

Nou als ik bij jou pasta pesto ga eten en je vraagt om 12,50 wil ik de bon zeer zeker wel zien haha

1 like

Haha ik denk dat dit hele topic juist bewijst dat het regelmatig voorkomt :sweat_smile:

7 likes

Update: had een tikkie gestuurd met de vraag of ze nog wilde betalen voor de benzine, ze heeft het betaald maar verder geen woord gezegd (ook niet dat ze betaald heeft ofzo). Eind goed al goed (denk ik hahaha)

33 likes

Nee oplichten is een groot woord maar je leest in dit topic inderdaad over creatief boekhouden. Mijn huisgenoot doet wel eens boodschappen voor een maaltijd waar hij een hele grote pan van kan maken en nog ingrediënten over heeft en als ik dan 1 portie eet wil ik ook niet de helft betalen? Maar misschien ben ik dan de gier

Pff door die bonnensituatie moet ik ook denken aan een gierige actie van mijn vrienden. In de zomer hadden we een babyshower en iemand regelde alles qua eten/drinken/spellen en een groepscadeau. We hebben er uren gezeten met wat spellen en een bbq gedaan en ook genoeg alcohol gehad en toen gingen twee vrienden de organisator achteraf appen waarom het ‘zoveel’ was en dat ze het eigenlijk niet wilden betalen. Het was 15-20€ pp oid. Echt belachelijk want de organisator had zelfs dingen uit eigen zak betaald om kosten te drukken. Allemaal volwassenen met goede banen die dan om bonnetjes gaan vragen bij iemand die ze al 10 jaar kennen (en weten dat er dus niks gierigs aan hem is).

(disclaimer: ik snap het vragen van de bon natuurlijk wel als er echt een mega bedrag wordt gevraagd voor weinig eten oid!)

5 likes

Bij zulke onlogica zou ik die nog wel begrijpen, al zou ik zelf eerder vragen van “goh klopt dat wel, lijkt me zoveel?” Maar in andere situaties zou ik een verzoek om de bon ook niet waarderen nee.

1 like

Ik moet er door deze discussie aan denken dat een vriendin me altijd laat betalen voor dingen die ze vooral zelf gebruikt. Als we bijvoorbeeld couscous eten, koopt ze een nieuw pak en betaal ik daar de helft van. Zo ook voor een netje uien, knoflook, tomaten enz. Het zou echt niet in me opkomen om daar geld voor terug te vragen als ik het grotendeels zelf gebruik. Volgens mij heb ik laatst zelfs meebetaald aan haar olijfolie :’)

Nou ja ligt eraan vind ik. Stel je maakt pasta met rode saus en je koopt een zak pasta, courgette, een paprika, gehakt, kaas en een pot rode saus en je eet met z’n tweeĂ«n. Dan kan je daar vaak nog wel een derde of vierde portie uit halen. Ik vind dat dan gewoon mazzel voor degene bij wie je eet en vind het logisch om het bedrag dan gewoon door 2 personen te delen. Het is anders als iemand bij wijze van spreke een kilo gehakt en 2 courgettes en paprika’s enzo koopt zodat ie lekker veel kan maken voor zichzelf.

6 likes

Ooh dat vind ik eigenlijk wel logisch. Of ja niet een heel net uien olijfolie enzo, dat vind ik tot de standaard keukenvoorraad behoren. Maar wel een pak couscous. Dat gaat toch vaak voor de helft op als je samen eet en dan zie ik het eerder als een ‘mazzeltje’ dat daar dan nog wat van over blijft. Vind het persoonlijk te ver doorvoeren om daar dan ook weer de helft van te rekenen. Alles wat specifiek gekocht is voor de maaltijd reken ik mee en als er dan wat over blijft wat in mijn voorraad beland so be it. Couscous is natuurlijk lang houdbaar maar blijven vaak zat dingen over die ik dan zelf uiteindelijk ook niet meer gebruik en weg moet gooien, zou het ook oneerlijk vinden als ik daarvoor dan moet betalen.

Vind het andersom trouwens ook prima als ik bij iemand eet en ik moet voor een heel pak couscous betalen en diegene houdt er nog de helft van over hoor.

3 likes

Ik vind dat dus niet netjes, een heel pak couscous door de helft berekenen. Dan kook ik liever zelf weetje

Ja ik snap wat je bedoelt, als je maar een gedeelte overhoudt is het logisch om het wel terug te vragen als je de rekening wil splitten. Maar in het geval van couscous/pasta/zak aardappelen weet ik veel dan gebruik je het overgrote deel zelf nog, dus ik zou persoonlijk daar nooit wat voor terug vragen. Couscous was ook maar een random voorbeeld, maar ze koopt ook wel eens zo’n hele bak tomaten waar we er één van gebruiken en dan betaal ik de helft. Vind ik niet erg en ik zeg er ook niks over, maar ik vind het wel een beetje vreemd.

1 like

@Luzarl Maar er gaan volgens mij vaak maar 4 porties couscous uit een zak, vind je het dan echt een probleem om voor 2 porties te betalen terwijl je er 1 gehad hebt?

Ik vind dat juist gierig. Andersom heb ik ook weleens dingen nog in huis die ik dan gebruik voor de maaltijd, die ga ik dan uiteraard niet doorberekenen. Nog een restje pasta of een ui uit een netje bijv. Some you win some you lose.

14 likes

Doet me denken aan een oud-huisgenoot. We aten met een aantal huisgenoten, waarvan er een boodschappen had gedaan en had ingevoerd op WBW. We hadden een klein scheutje melk nodig voor in het gerecht maar omdat maar een iemand dat bij ons dat drinkt had diegene dat niet gekocht maar zouden we de melk van die andere huisgenoot erin doen. Het was echt een scheutje.

Tijdens het eten kwamen we erachter dat hij het volledige pak had verrekend met ons allemaal. Toen we hem vroegen om een glaasje, omdat we er toch allemaal voor betaald hadden mocht dat niet want hij had het nodig voor zijn ontbijt de volgende dag

17 likes