Gierige acties

Maar wie zegt dan dat ze de rest van die tomaten nog gaat gebruiken? Ik ga er hierbij dan wel even vanuit dat je ze dan niet los kan kopen, als je 1 tomaat nodig hebt voor je recept en er zijn geen losse en je koopt een bak vind ik dat niet gek om die helemaal te berekenen. Zou best kunnen dat ik die tomaten helemaal niet meer ga eten voordat ze over datum zijn. Als je ze ook los kan kopen en je koopt bewust een hele bak vind ik het een heel ander verhaal.

1 like

Nee het is dan wel bewust een bak ipv één tomaat, aangezien ze dat ook gewoon verkopen.
@Vincent ik weet niet of je het nu tegen/over mij hebt? Ik vraag vrijwel nooit geld terug als iemand bij me komt eten, dus nee. Ik vind het gewoon opmerkelijk als ik voor allerlei spullen die je vaak standaard in huis hebt moet betalen als ik bij iemand een simpele maaltijd ga eten, ook aangezien ik daar dus zelf nooit geld voor terug zou vragen.

Nouja wat ik bijvoorbeeld laatst had was dus dat mijn huisgenoot 20 euro boodschappen had gedaan voor een curry, echt hele dure dingen. Ik denk dat nog drie kwart van de ingrediënten over was. Dan ga ik echt geen 10 euro overmaken voor een bord curry hoor. Maar ja ik ben ook student en bij ons is dit normaal. Het is anders als je samen alles op eet. Maar hij kon uit die pan nog twee keer eten en er waren nog veel ingrediënten.
Ohja en als ik na het eten van een bord curry een 10 euro tikkie krijg wil ik echt de bon zien. En als ik daar dan kip of broodbeleg of een fles cola op zie staan, ga ik dat niet betalen.

1 like

Maar als ik met huisgenoten eet dan verdeel ik de restjes gewoon over 2 plastic bakjes. En de ingrediënten die over zijn zou ik dan ook gewoon tussen beiden verdelen of opeten als je weer samen eet.

Ik vind het logisch dat je niet voor iemand z’n privĂ© boodschappen wil betalen maar wel erg wantrouwig dat je daarvoor de bon wil zien.

Nou restjes of overgebleven boodschappen krijg ik nooit mee hoor, haha. Ik zie het bon zien ook totaal niet als wantrouwig, maar dan kan ik gewoon ff kijken wat ik overmaak. Ik doe dat ook niet omdat ik mn vrienden wantrouw? Maar goed dat is gewoon agree to disagree dan, want ik zie het totaaal niet zo

Dit gaat over mij post denk ik?
Ik vroeg geen bon. Ik vroeg of ze wel goed geteld had want ik kon mij oprecht niet voorstellen dat we voor 30 euro gegeten hadden. Daar kan je natuurlijk wel iets van vinden, maar ik heb het gewoon eerlijk gezegd dat het mij veel leek, ipv gewoon betalen en dan eeuwig denken dat er iets niet klopte :wink:

Voorop gesteld, vind dat zeker raar van die oud-huisgenoot, maar ik vind het eigenlijk ook gierig om dan maar om een glaasje melk te vragen terwijl je het eigenlijk niet drinkt ‘omdat je er toch voor betaald hebt’.

Doet me denken aan een middelbare schoolvriendin die op Romereis tegen heug en meug al haar pasta wegwerkte, want ze had ervoor betaald. Vind dat echt schraal en net zo gierig om maar iets te eten/drinken terwijl je het niet eens lekker vindt omdat je er toevallig voor betaald hebt.

7 likes

Ook alsnog suf dat ze je niet bedanken voor dat flesje

3 likes

Haha het was ook meer als grapje. Zoals ik zeg dronken we nooit melk maar het was meer om hem uit de tent te lokken “nou dan mogen we ook wel een glaasje he!!” Om te laten zien hoe raar het is

Ik vind dat ook altijd lastig als ik dit topic lees. Ik doe zelf echt nooit moeilijk over dat soort dingen, het zou niet eens in me opkomen. Maar dat betekent ook dat het misschien soms niet in me opkomt als ik de ontvangende partij ben. Misschien dat ik dan door sommigen ook als gierig wordt gezien, maar het lijkt me oprecht zo vermoeiend om continu bezig te zijn met geld!

8 likes

Ooooh dan heb ik dat ergens verkeerd gelezen. Ja navragen kan natuurlijk :slight_smile: vond alleen een bon vragen gek, maar dat heb je dus niet gedaan haha.

Ja maar dat kan misschien ook opvoeding zijn, als in: zuinig leven? Ik vind het ook mega zonde om eten weg te gooien of niet helemaal op te eten, en al helemaal als ik uiteten ben. Ook al zit ik vol, dan zou ik het alsnog opeten (of vragen of iemand anders aan tafel nog honger heeft). En ik zou ook niet zo snel een andere pasta bestellen omdat ik het niet lekker vind. Dan denk ik ‘ok eigen schuld, had je maar iets anders moeten bestellen, nu op de blaren zitten’ :woman_shrugging:

4 likes

Ik zou eerlijk gezegd die fles ook weer meenemen, vind dat ook niet per se gierig. Misschien is dat niet gebruikelijk, maar binnen mijn vriendengroep neemt iedereen wat mee, drinkt van elkaar en aan het eind van de avond neemt iedereen zijn eigen drank weer mee als er iets van over is.

2 likes

Haha over drank meenemen, ik kreeg een paar weken terug een appje van mijn ex (zijn al bijna 3 jaar uit elkaar) of het oké was al zijn vader mijn aangebroken fles gin die daar blijkbaar nog stond zou opdrinken.

Whaha! En tĂłch dacht ik een mini seconde, neeeeeee.

32 likes

Ik ben helemaal voor geen verspilling hoor, maar ‘ik heb ervoor betaald dus ik eet het op’ vind ik niet klinken als geen verspilling maar gewoon schraal. Maar dat ben ik he. Heb er niks aan om door te eten als ik genoeg heb gehad: ik vind het niet meer lekker, achteraf voel ik me overvol en slecht en calorieĂ«n waar ik niet eens van genoten heb. Vind ik gewoon jammer.

Sowieso vind ik zuinigheid een nare term. Bewust leven vind ik mooi, maar zuinigheid klinkt gelijk zo krenterig vind ik.

1 like

Ik denk altijd eten weggooien is zeker zonde maar ik ga niet tegen heug en meug iets opeten want ik ben geen prullenbak.

1 like

Haha ja ben het ook wel met je eens dat zuinigheid misschien ergens voortkomt uit krenterigeid. alhoewel
 Vind krenterig misschien ook meer dat je het andere mensen niet gunt ipv dat je je eten opeet waar je voor betaald hebt.

Bij mijn familie (vooral opa/oma) is de ‘zuinig zijn en je bord leegeten’ mentaliteit ook wel uit gewoon een gebrek aan eten tijdens de oorlog dus dat is zuinig zijn omdat je het geld/eten gewoon letterlijk niet had dus dat heb ik wel een beetje meegekregen op die manier.

2 likes

Ja maar degene die kookt pakt miss wel al zijn knoflook en kruiden en verbruikt dus ook energie en heeft (de overlast) van afwas of gebruik vaatwasser en vaatwastabletten et etc.

Daar sta ik normaal gezien ook niet bij stil, maar als iemand zou lopen miepen over de aankoop van een net uien wat je dan toevallig net nodigt hebt of een pak couscous of een zak rucola waar de helft van overblijft
 :thinking::woman_shrugging:

Als je dan liever thuis kookt prima, je eet toch ook samen voor de gezelligheid? Ik zie het al voor me dat ik moet meebetalen aan iemands vaatwasblokje :grimacing:

15 likes

Maar mijn huisgenoot kookt in mijn huis dus dat zijn ook mijn kruiden en afwasmiddel :sweat_smile: