Gierige acties

Volgens mij zijn er idd heel veel rijke mensen die een paard als investering hebben (en om wedstrijden te doen en te fokken?), maar die verder niets met paarden hebben.

Ik snap daar ook wel dat je iets betaalt om erop te rijden, want het is allemaal super kostbaar en duur. En je moet echt die verantwoording wel nemen. Het is niet alsof je iemand hondje een keertje uitlaat.

beetje lang bericht over paardjes

Snap zelf ook niet zo goed waarom ze het paard nog aanhoudt, maar dat is haar keuze. Ben de enige die het paard verder rijdt, maar het is niet zo dat ze door mij opeens meer waard is. Denk dat ze nu even veel waard is als waarvoor ze is gekocht. In principe poets en rij ik alleen maar, haar stal wordt gemest en ze wordt gevoerd dus het is geen ramp als ik een week niet kom. Gezien ik een wisselend rooster heb, is dat heel handig! Als ze in de lappenmand zit (gelukkig is dat niet zo vaak), verzorg ik haar ook gewoon en als ze iets sloopt licht ik de eigenaar in en vervang ik het.

Sommige mensen vragen ook een bedrag om zeker te zijn dat verzorgers op komen dagen (gezien sommigen het in de winter te koud vinden), vanwege slijtage van de spullen of omdat ze zelf niet de volledige stalling kunnen betalen.

Er zijn, zoals @wompie zegt, ook mensen die het als statussymbool of investering zien, als je een beetje een goed paard fokt en hem laat opleiden kan je makkelijk tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro’s vragen. Bij de veulenveilingen zijn sommige veulens voor €30.000,- verkocht, om even een beeld te schetsen hoe duur de aanschaf soms kan zijn. Hoewel 30k voor veulen absurd is imo.
Daarnaast zijn er ook mensen die een paard hebben en vervolgens beseffen dat ze er niets mee kunnen/durven, maar het paard niet meer willen verkopen. Dan staan ze ook maar op de wei geld te vreten.
Bij ons staan er ook een paar paarden op pensioen, die eigenaren komen ook minder maar dat is wat logischer.

5 likes

Dit is een beetje onterecht deels, maar ik wil gewoon even klagen. Ik erger me zo vreselijk aan de gierigheid van mijn broer. Hij is ENORM rijk (miljonair), en hij wordt alleen maar rijker door goede investeringen, hij vliegt businessclass op vakantie, heeft een enorm huis en weet ik het allemaal. Mijn zusje en ik werken allebei in de publieke sector en steken daar zeer magertjes vanaf en zitten beiden regelmatig krap bij de kas. Mijn zusje heeft haar huwelijk bijv. zeer klein gehouden omdat ze gewoon het geld niet had.
Nu is ze binnenkort jarig en ze wil heel graag zo’n robot stofzuiger. Die zijn tegenwoordig betaalbaarder aan het worden (ze had er een van €180 op het oog). Dus zij vroeg of wij dan daar allemaal geld voor wilden geven en dan legde ze de rest zelf bij. Mijn ouders geven €50, ik €20 en m’n opa en oma ook wat ze te besteden hebben.
Belt mn broer m’n moeder op: ja ik ga maar €20 geven hoor (trouwens: hij en zijn partner dus samen), want ze is ook laatst getrouwd en afgestudeerd en toen heeft ze al gehad.

Wtf gast. Jij zwemt in het geld en zij heeft geen cent te makken en dan wil je niet eens wat meer geven dan €20. Ik vind het echt walgelijk. Ja ze is toevallig dit jaar ook afgestudeerd en getrouwd, maar dat doet toch niks af aan haar verjaardag. Zijn geld is zijn zaak, maar hij is zo extreem Dagobert Duck :rage::rage:

26 likes

oh wat vreselijk onsympathiek van hem, schaamt ie zich niet kapot dat hij zo vermogend is vergeleken met de rest van de familie en zulk gedrag vertoont?

1 like

Totaal niet, want ā€˜hij werkt er toch hard voor’ en hij is gewoon überhaupt een vrij egoĆÆstisch persoon

Wat ontzettend jammer :frowning: ik vind het zo’n vreselijke gedachte dat wie rijk is, dat verdient want hij/zij werkt er hard voor, alsof je daarmee zegt dat wie niet rijk is simpelweg niet hard genoeg werkt. Bah. Steek je bankbiljetten lekker in je reet. Sorry word hier echt giftig van.

11 likes

Ik vind dit soort reacties (over rijke mensen) in dit topic echt het allerkutst om te lezen, man, verdrietig gewoon! Ik vraag me ook altijd af of deze mensen gierig zijn en ook daarom rijker worden, of juist rijk worden en ook daarom gieriger.

2 likes

Ja, hij heeft het kapitalisme volledig omarmd. Mijn zusje en ik werken ook hard maar werken nu eenmaal in sectoren die niet superveel verdienen.

1 like

Maar het is eigenlijk toch ook krom dat men er automatisch vanuit gaat dat ā€˜de rijkere persoon’ wel betaald of een duurder cadeau geeft? Een familielid van me heeft zoveel geld dat hij niet meer weet wat ie er mee moet doen, koopt voor de lol een nieuwe Porsche enzo, maar hij zegt dat hij het sĆŗper vervelend vindt dat als hij uit eten gaat met mensen, ze verwachten dat hij betaald ómdat hij veel geld heeft. Of dat mensen expres een duurder restaurant uitkiezen en dan tegen hem zeggen ā€œmaakt niet uit toch, je hebt toch geld zat.ā€ Zijn kleinzoon is eens teleurgesteld geweest omdat hij niet het (hele) dure cadeau kreeg wat hij graag wilde, maar een goedkopere versie ervan en daar is hij toen ook zo boos om geworden, een cadeau is toch een leuk gebaar en het bedrag is dan toch totaal niet relevant.

78 likes

Maar dit is toch iets totaal anders als geen kado willen geven voor de verjaardag van je zus omdat ze toevallig ook pasgeleden getrouwd is?

3 likes

Ok maar samen met je partner 20 euro geven voor je zusje… dat is toch gewoon weinig? Dat is 10 euro per persoon, de helft van wat @lapzwans/de andere sibling geeft. Ontzettend begrijpelijk als iemand niet veel te besteden heeft, maar als je miljonair bent … ???
En sowieso is de hele redenering over het afstuderen en trouwen dat er vooraf gaat toch juist het kromme? Wat maakt het uit of ze in dezelfde maand 3 keer iets te vieren heeft of verspreid over 3 jaar??? Ik kan me hier echt heel erg over opwinden!

8 likes

Ja ik ben het wel met jou eens. Ok, het is wel een gierig voorbeeld omdat ie dan idd maar 10 euro pp geeft en dat van die trouwerij en het afstuderen.

Maar het is toch ook niet zijn ā€˜schuld’ dat z’n familie in andere sectoren zijn gaan werken waarin ze minder verdienen? Ik bedoel: je kan heus gul zijn in kadootjes en etc, maar ik kan me ook goed voorstellen hoe kut het is als je familie altijd maar verwacht dat jij de jackpot betaalt omdat je nu eenmaal veel geld hebt :woman_shrugging:

8 likes

Als mijn opa voor de lol een Porsche kan kopen, maar bij mijn cadeau zichzelf gaat ā€˜inhouden’, zou ik het gevoel eraan over houden dat zijn geld voor hem belangrijker is dan ik. Dan gaat het niet om het materiele van het cadeau, maar het gevoel wat je creert met je gebaar. Maargoed opvoeding en cultuur zijn ook een belangrijke in deze natuurlijk. In mijn familie zou die situatie zich bij voorbaat al niet voordoen bv. Niemand zou om een duur cadeau vragen, terwijl mensen die meer verdienen wel altijd de rekening uit zichzelf oppakken juist, omdat we dat graag voor elkaar doen. Ik zou oprecht ook alleen maar rijk willen worden om het onder iedereen te verdelen…

14 likes

Mag ik vragen waarom jij dit gierig vind? Ikzelf vind dit namelijk niet per se gierig.

Als wij uiteten gaan betalen m’n ouders altijd. Met haar afstuderen gaven ze €50 (ik ook, alleen), met haar trouwen gaven ze €20 (ik €50, en bij zijn trouwen gaven wij ook €50 pp). En dan nu wil hij weer minder geven dan anderen. Ik snap dat het irritant is als iedereen verwacht dat jij altijd lapt als je rijk bent, en tsja het is zijn geld zijn lefuh, maar wij zijn een vrij hechte familie en dan vind ik het echt super gierig als jij niet iets van jouw rijkdom/luxe kan delen met iemand van wie je houdt die dat totaal niet heeft (en consequent, niet eenmalig). En dan met de kutsmoes komen dat ze al zoveel evenementen had.
En mijn zusje is onderwijzeres, wat ik best een belangrijke baan vindt en dat is helaas gigantisch onderbetaald. Maar mijn broer (qua baan dan) kan harder gemist worden in de samenleving dan mijn zusje, maar zo werkt kapitalisme helaas.

21 likes

Ja okƩ ik snap dat het dan meer consequent is dat hij altijd te weinig geld geeft en dat dat irritant is omdat hij het wel kan missen

Maar dit… tja. Ik ben er mee eens dat leraren onderbetaald worden, maar als je docent wil worden dan weet je dat en dan neem je er blijkbaar genoegen mee. Ik vind het in de verse verte niet zijn probleem dat hij wel voor een ā€˜kapitalistische’ baan heeft gekozen en daar veel geld mee verdient. Ipv zoveel op geld te letten zou je ook kunnen denken; ā€˜de baan van mij en mijn zus is maatschappelijk veel belangrijker dus ik haal daar meer voldoening uit dan geld. En m’n broer is in dat opzicht juist ā€˜arm’ dat hij niet de ervaring heeft van iets teruggeven aan de maatschappij.’

(Idealiter zou je natuurlijk beide hebben: geld Ć©n maatschappelijke waardering maar helaas is dat vaak niet zo…)

7 likes

Helemaal met je eens. Ik zeg ook niet dat dit een ideale situatie is en zeg ook juist dat in een ideale wereld alles anders zou zijn. Maar:

Nouja ik vind dit geen dooddoener. Het is wat anders als je niet rondkomt of elke cent moet omdraaien ja (maar dat idee krijg ik nu niet per se van @lapzwans)

Ik kies heel bewust voor een baan die IK leuk en belangrijk vind en dat vind ik belangrijker dan geld. Ja, ik zou ook in de consultancy kunnen gaan werken, 60+ uur per week werken en een loon van +3000 netto hebben. Maar daar zou ik niet gelukkig van worden.

Het is misschien makkelijk praten als je nooit erge geldproblemen hebt gehad (en ik ben wat dat betreft priviliged) maar ik snap gewoon niet zo goed waarom je zo kwaad zou worden over of je broer wel of niet z’n geld aan een ander besteed. Ja hij is misschien egoĆÆstisch, maar wss vindt hij dat als jij ook zoveel geld zou willen je ook maar iets moet gaan doen waar je veel geld verdient. En dat wil je niet, want jij hebt bijv meer vrije tijd en veel voldoening uit je werk. Dus wie is er dan rijker?

2 likes

Ik zou denk ik iets zeggen van: ā€˜oh, doet naam vriendin niet met het cadeau?’
Dan is het wel duidelijk toch?

3 likes

Zo ontzettend onderbetaald zijn onderwijzers ook niet. Ik heb het eens opgezocht en ik was erg verbaasd. Het is meer dan ik verwachtte. Ik ben in elk geval verbaasd dat docenten blijven staken en daarin worden toegejuicht.

13 likes

OkƩ, ik heb het eens opgezocht en ik zie dat het startsalaris idd hoger is dan ik dacht ook @Beutyschooldropout. Ik heb ook twee basisschool leerkrachten in het gezin en die zeggen vaak dat het zo weinig is en ik heb gewoon nooit gevraagd hoeveel dan. Ik vraag me dan nu wel af waarom mijn zusje vaak zo krap zit, haha maarja.

Ik zie dat er een paar mensen met jou eens zijn dat ze wel begrip hebben voor hem, en dat is prima natuurlijk, maar ik blijf het heel gierig vinden en ik erger me er nog steeds aan.

3 likes