Neejoh helemaal niet gierig. Ik zit nu in mn 3e huis als kattenoppas en ik heb nog geen enkele keer bijgedragen in dat soort kosten maar dat hoeft ook echt niet. Het is al heel wat dat jij gewoon de planten doet, de kat aandacht geeft, het huis netjes houdt enzo. Maak je niet druk!!
Op iemands huis passen is toch geen gunst die je voor iemand verleent? Ik vind niet dat je dan ook nog kosten hoeft te betalen.
Natuurlijk kan het voor jou ook chill zijn omdat ze bijv. een groter/chiller huis hebben maar het blijft een gunst denk ik?
De volledige paardenwereld is voor mij onlogisch
Ik lees dit topic altijd vol verbazing. Ik ben echt blij dat ik hier niet mee hoef te dealen in real life. Ik zou echt niet willen en kunnen discussiëren over hoeveel 3 mensen bijdragen aan een pak melk van 89 cent waar maar een scheutje van gebruikt wordt. Of hoeveel ik moet betalen voor een pak couscous waar misschien nog wat van overblijft … 60 cent of 90 cent.
Ook niet toen ik nog een “arme” student was.
En de mensen die écht die 30 cent niet kunnen missen zeggen er vaak niets van of nemen uberhaupt niet deel aan een gezamenlijk etentje.
Zit daar dan les bij? Of alleen rijden?
Ja, is een dure hobby…
Bij ‘mijn’ manege (maar dat is 15 jaar geleden) was het nooit gebruikelijk om te betalen als je iemands paard reed, wel als je met dat paard een les wilde volgen idd. Meestal deed degene die reed dan wel ook de stal erbij die dagen, dat scheelt misschien. En het was een vrij kleine, beetje alternatieve manege, dat maakt misschien ook uit.
Ik betaal om iemand anders haar paard te rijden :p. Ik mag het paard bijna beschouwen als eigen (eigenaar komt eens in de maand langs ofzo) en voor mij is het financieel niet te doen om een paard aan te schaffen en te onderhouden op dit moment. Paarden zijn duur in onderhoud, en je zult net zien dat paardlief in de eerste maand iets te jolig doet en je naar de dierenarts kan. Die dieren lijken af en toe van glas
Waar staat jouw paard?
Nu ik nadenk over het schoonmakerverhaal… wij gaan in de zomer altijd 3 weken op vakantie. Mijn neefje komt dan in ons huis, hij woont nog thuis dus hij vindt dat heel chill. En ik ben blij dat er iemand op ons huis past. Enige wat hij ‘moet’ doen is de plantjes binnen en buiten water geven. AlS hij dat niet zou willen, zou ik het gewoon de buurman vragen dus het is geen eis ofzo.
Maar in die laatste 2 weken komt onze schoonmaakster dus niet… De eerste week wel, dan is alles schoon voor mijn neefje zeg maar. Het is 45,- per week en als we er niet zijn heeft ze ook niks te doen dus die andere weken is ze vrij. Maar door dit topic bedenk ik me ineens dat dit eigenlijk best gierig is van mij .
Maar waarom heeft zij/hij dan een paard als zij/hij maar één keer per maand langskomt? Of is het een soort investering omdat wat jij betaalt voor dat paard het hebben van een paard in principe winstgevend maakt, betalen meer mensen om op hetzelfde paard te mogen rijden? Rijd jij alleen op het paard of zorg je er ook voor? En maak je dan bijvoorbeeld de stal schoon?
Ik snap wel waarom het voor jou voordeliger is dan een eigen paard hebben maar waarom je een paard zou hebben en er dan iemand anders voor laat zorgen snap ik minder omdat ik er gewoon niets van weet haha.
Volgens mij zijn er idd heel veel rijke mensen die een paard als investering hebben (en om wedstrijden te doen en te fokken?), maar die verder niets met paarden hebben.
Ik snap daar ook wel dat je iets betaalt om erop te rijden, want het is allemaal super kostbaar en duur. En je moet echt die verantwoording wel nemen. Het is niet alsof je iemand hondje een keertje uitlaat.
beetje lang bericht over paardjes
Snap zelf ook niet zo goed waarom ze het paard nog aanhoudt, maar dat is haar keuze. Ben de enige die het paard verder rijdt, maar het is niet zo dat ze door mij opeens meer waard is. Denk dat ze nu even veel waard is als waarvoor ze is gekocht. In principe poets en rij ik alleen maar, haar stal wordt gemest en ze wordt gevoerd dus het is geen ramp als ik een week niet kom. Gezien ik een wisselend rooster heb, is dat heel handig! Als ze in de lappenmand zit (gelukkig is dat niet zo vaak), verzorg ik haar ook gewoon en als ze iets sloopt licht ik de eigenaar in en vervang ik het.
Sommige mensen vragen ook een bedrag om zeker te zijn dat verzorgers op komen dagen (gezien sommigen het in de winter te koud vinden), vanwege slijtage van de spullen of omdat ze zelf niet de volledige stalling kunnen betalen.
Er zijn, zoals @wompie zegt, ook mensen die het als statussymbool of investering zien, als je een beetje een goed paard fokt en hem laat opleiden kan je makkelijk tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro’s vragen. Bij de veulenveilingen zijn sommige veulens voor €30.000,- verkocht, om even een beeld te schetsen hoe duur de aanschaf soms kan zijn. Hoewel 30k voor veulen absurd is imo.
Daarnaast zijn er ook mensen die een paard hebben en vervolgens beseffen dat ze er niets mee kunnen/durven, maar het paard niet meer willen verkopen. Dan staan ze ook maar op de wei geld te vreten.
Bij ons staan er ook een paar paarden op pensioen, die eigenaren komen ook minder maar dat is wat logischer.
Dit is een beetje onterecht deels, maar ik wil gewoon even klagen. Ik erger me zo vreselijk aan de gierigheid van mijn broer. Hij is ENORM rijk (miljonair), en hij wordt alleen maar rijker door goede investeringen, hij vliegt businessclass op vakantie, heeft een enorm huis en weet ik het allemaal. Mijn zusje en ik werken allebei in de publieke sector en steken daar zeer magertjes vanaf en zitten beiden regelmatig krap bij de kas. Mijn zusje heeft haar huwelijk bijv. zeer klein gehouden omdat ze gewoon het geld niet had.
Nu is ze binnenkort jarig en ze wil heel graag zo’n robot stofzuiger. Die zijn tegenwoordig betaalbaarder aan het worden (ze had er een van €180 op het oog). Dus zij vroeg of wij dan daar allemaal geld voor wilden geven en dan legde ze de rest zelf bij. Mijn ouders geven €50, ik €20 en m’n opa en oma ook wat ze te besteden hebben.
Belt mn broer m’n moeder op: ja ik ga maar €20 geven hoor (trouwens: hij en zijn partner dus samen), want ze is ook laatst getrouwd en afgestudeerd en toen heeft ze al gehad.
Wtf gast. Jij zwemt in het geld en zij heeft geen cent te makken en dan wil je niet eens wat meer geven dan €20. Ik vind het echt walgelijk. Ja ze is toevallig dit jaar ook afgestudeerd en getrouwd, maar dat doet toch niks af aan haar verjaardag. Zijn geld is zijn zaak, maar hij is zo extreem Dagobert Duck
oh wat vreselijk onsympathiek van hem, schaamt ie zich niet kapot dat hij zo vermogend is vergeleken met de rest van de familie en zulk gedrag vertoont?
Totaal niet, want ‘hij werkt er toch hard voor’ en hij is gewoon überhaupt een vrij egoïstisch persoon
Wat ontzettend jammer ik vind het zo’n vreselijke gedachte dat wie rijk is, dat verdient want hij/zij werkt er hard voor, alsof je daarmee zegt dat wie niet rijk is simpelweg niet hard genoeg werkt. Bah. Steek je bankbiljetten lekker in je reet. Sorry word hier echt giftig van.
Ik vind dit soort reacties (over rijke mensen) in dit topic echt het allerkutst om te lezen, man, verdrietig gewoon! Ik vraag me ook altijd af of deze mensen gierig zijn en ook daarom rijker worden, of juist rijk worden en ook daarom gieriger.
Ja, hij heeft het kapitalisme volledig omarmd. Mijn zusje en ik werken ook hard maar werken nu eenmaal in sectoren die niet superveel verdienen.
Maar het is eigenlijk toch ook krom dat men er automatisch vanuit gaat dat ‘de rijkere persoon’ wel betaald of een duurder cadeau geeft? Een familielid van me heeft zoveel geld dat hij niet meer weet wat ie er mee moet doen, koopt voor de lol een nieuwe Porsche enzo, maar hij zegt dat hij het súper vervelend vindt dat als hij uit eten gaat met mensen, ze verwachten dat hij betaald ómdat hij veel geld heeft. Of dat mensen expres een duurder restaurant uitkiezen en dan tegen hem zeggen “maakt niet uit toch, je hebt toch geld zat.” Zijn kleinzoon is eens teleurgesteld geweest omdat hij niet het (hele) dure cadeau kreeg wat hij graag wilde, maar een goedkopere versie ervan en daar is hij toen ook zo boos om geworden, een cadeau is toch een leuk gebaar en het bedrag is dan toch totaal niet relevant.
Maar dit is toch iets totaal anders als geen kado willen geven voor de verjaardag van je zus omdat ze toevallig ook pasgeleden getrouwd is?