Gierige acties

Ok maar samen met je partner 20 euro geven voor je zusje… dat is toch gewoon weinig? Dat is 10 euro per persoon, de helft van wat @lapzwans/de andere sibling geeft. Ontzettend begrijpelijk als iemand niet veel te besteden heeft, maar als je miljonair bent … ???
En sowieso is de hele redenering over het afstuderen en trouwen dat er vooraf gaat toch juist het kromme? Wat maakt het uit of ze in dezelfde maand 3 keer iets te vieren heeft of verspreid over 3 jaar??? Ik kan me hier echt heel erg over opwinden!

8 likes

Ja ik ben het wel met jou eens. Ok, het is wel een gierig voorbeeld omdat ie dan idd maar 10 euro pp geeft en dat van die trouwerij en het afstuderen.

Maar het is toch ook niet zijn ‘schuld’ dat z’n familie in andere sectoren zijn gaan werken waarin ze minder verdienen? Ik bedoel: je kan heus gul zijn in kadootjes en etc, maar ik kan me ook goed voorstellen hoe kut het is als je familie altijd maar verwacht dat jij de jackpot betaalt omdat je nu eenmaal veel geld hebt :woman_shrugging:

8 likes

Als mijn opa voor de lol een Porsche kan kopen, maar bij mijn cadeau zichzelf gaat ‘inhouden’, zou ik het gevoel eraan over houden dat zijn geld voor hem belangrijker is dan ik. Dan gaat het niet om het materiele van het cadeau, maar het gevoel wat je creert met je gebaar. Maargoed opvoeding en cultuur zijn ook een belangrijke in deze natuurlijk. In mijn familie zou die situatie zich bij voorbaat al niet voordoen bv. Niemand zou om een duur cadeau vragen, terwijl mensen die meer verdienen wel altijd de rekening uit zichzelf oppakken juist, omdat we dat graag voor elkaar doen. Ik zou oprecht ook alleen maar rijk willen worden om het onder iedereen te verdelen…

14 likes

Mag ik vragen waarom jij dit gierig vind? Ikzelf vind dit namelijk niet per se gierig.

Als wij uiteten gaan betalen m’n ouders altijd. Met haar afstuderen gaven ze €50 (ik ook, alleen), met haar trouwen gaven ze €20 (ik €50, en bij zijn trouwen gaven wij ook €50 pp). En dan nu wil hij weer minder geven dan anderen. Ik snap dat het irritant is als iedereen verwacht dat jij altijd lapt als je rijk bent, en tsja het is zijn geld zijn lefuh, maar wij zijn een vrij hechte familie en dan vind ik het echt super gierig als jij niet iets van jouw rijkdom/luxe kan delen met iemand van wie je houdt die dat totaal niet heeft (en consequent, niet eenmalig). En dan met de kutsmoes komen dat ze al zoveel evenementen had.
En mijn zusje is onderwijzeres, wat ik best een belangrijke baan vindt en dat is helaas gigantisch onderbetaald. Maar mijn broer (qua baan dan) kan harder gemist worden in de samenleving dan mijn zusje, maar zo werkt kapitalisme helaas.

21 likes

Ja oké ik snap dat het dan meer consequent is dat hij altijd te weinig geld geeft en dat dat irritant is omdat hij het wel kan missen

Maar dit… tja. Ik ben er mee eens dat leraren onderbetaald worden, maar als je docent wil worden dan weet je dat en dan neem je er blijkbaar genoegen mee. Ik vind het in de verse verte niet zijn probleem dat hij wel voor een ‘kapitalistische’ baan heeft gekozen en daar veel geld mee verdient. Ipv zoveel op geld te letten zou je ook kunnen denken; ‘de baan van mij en mijn zus is maatschappelijk veel belangrijker dus ik haal daar meer voldoening uit dan geld. En m’n broer is in dat opzicht juist ‘arm’ dat hij niet de ervaring heeft van iets teruggeven aan de maatschappij.’

(Idealiter zou je natuurlijk beide hebben: geld én maatschappelijke waardering maar helaas is dat vaak niet zo…)

7 likes

Helemaal met je eens. Ik zeg ook niet dat dit een ideale situatie is en zeg ook juist dat in een ideale wereld alles anders zou zijn. Maar:

Nouja ik vind dit geen dooddoener. Het is wat anders als je niet rondkomt of elke cent moet omdraaien ja (maar dat idee krijg ik nu niet per se van @lapzwans)

Ik kies heel bewust voor een baan die IK leuk en belangrijk vind en dat vind ik belangrijker dan geld. Ja, ik zou ook in de consultancy kunnen gaan werken, 60+ uur per week werken en een loon van +3000 netto hebben. Maar daar zou ik niet gelukkig van worden.

Het is misschien makkelijk praten als je nooit erge geldproblemen hebt gehad (en ik ben wat dat betreft priviliged) maar ik snap gewoon niet zo goed waarom je zo kwaad zou worden over of je broer wel of niet z’n geld aan een ander besteed. Ja hij is misschien egoïstisch, maar wss vindt hij dat als jij ook zoveel geld zou willen je ook maar iets moet gaan doen waar je veel geld verdient. En dat wil je niet, want jij hebt bijv meer vrije tijd en veel voldoening uit je werk. Dus wie is er dan rijker?

2 likes

Ik zou denk ik iets zeggen van: ‘oh, doet naam vriendin niet met het cadeau?’
Dan is het wel duidelijk toch?

3 likes

Zo ontzettend onderbetaald zijn onderwijzers ook niet. Ik heb het eens opgezocht en ik was erg verbaasd. Het is meer dan ik verwachtte. Ik ben in elk geval verbaasd dat docenten blijven staken en daarin worden toegejuicht.

13 likes

Oké, ik heb het eens opgezocht en ik zie dat het startsalaris idd hoger is dan ik dacht ook @Beutyschooldropout. Ik heb ook twee basisschool leerkrachten in het gezin en die zeggen vaak dat het zo weinig is en ik heb gewoon nooit gevraagd hoeveel dan. Ik vraag me dan nu wel af waarom mijn zusje vaak zo krap zit, haha maarja.

Ik zie dat er een paar mensen met jou eens zijn dat ze wel begrip hebben voor hem, en dat is prima natuurlijk, maar ik blijf het heel gierig vinden en ik erger me er nog steeds aan.

3 likes

Volgens mij is er geen leerkracht of actievoerder die beweert dat ze onderbetaald worden. Het gaat ook om de kloof in salaris tussen po/vo, het feit dat de toegepaste verhogingen uit een potje komen dat al voor onderwijs bedoeld was en dat het salaris van het onderwijs niet genoeg is meestegen met de inflatie. Het voelt een beetje alsof je jezelf weinig geïnformeerd hebt en nu zo maar iets roept. Ik ben een beetje allergisch geworden van dit soort uitspraken, terwijl mijn vakgebied keihard mensen nodig heeft.

27 likes

Ze staken vooral om de werkdruk en de kwaliteit van onderwijs! De klassen zijn erg vol waardoor kinderen niet voldoende aandacht krijgen om zich te ontwikkelen.

Edit: wat @kali dus al zei :grin:

3 likes

Ik kan het toch niet laten even hierop in te haken: startsalaris is in het basisonderwijs prima ja (al bestaat er geen startsalaris van 2900€; dan werd andere ervaring gebruikt om diegene in een trede te schalen en dat is zeker niet trede 1), maar na 15 jaar bereik je je top en dan blijft je loon zo tot aan je pensioen (muv inflatieverhogingen). Dat kun je inderdaad zo vinden als je de vaste schalen opzoekt en dan kun je zien dat de lonen die jij noemt al bij trede 6 en 9 vd 15 horen. Die ene met 9 jaar ervaring is dus al richting zijn top.

Jij hebt het nu als starter inderdaad minder, maar jij gaat zo’n docentensalaris inhalen met een gemiddelde hbo-baan. En (afhankelijk van wat je baan is) komen daar nog voordelen bij die in het onderwijs niet bestaan, zoals: leaseauto, bonussen, overuren.

Het is echt niet zomaar dat niemand meer docent wil worden en dat er zoveel protesten zijn! (En ze willen ook niet alleen meer loon en ook dat er iets gedaan wordt aan andere dingen)

10 likes

Hm ik weet het niet. Mijn moeder is leerkracht en kan er prima van leven maar zij heeft ook een aantal jonge collega’s (hoe jonger je bent, hoe minder je betaald krijgt) die noodgedwongen bij hun ouders wonen omdat ze met hun salaris geen huis kunnen huren. Vind ik toch wel heftig.

Daarnaast gaat het ook om het grote verschil tussen basisisschool en middelbare school. Daar zit een enorm gat tussen terwijl beiden HBO-opgeleid zijn.

*het lijkt me overigens ook heel irritant als je heel rijk bent en iedereen daardoor verwacht dat je meer bijdraagt maar voor familie vind ik dat wel anders. Als ik miljonair zou zijn zou ik mijn familie overladen met luxe.

7 likes

Er gaat ook wel weer een hoop belasting vanaf enzo maar ze zou er ongeveer €2000 netto aan over moeten houden. Misschien werkt ze niet fulltime? Ik zeg maar wat hoor.

€20 is inderdaad niet echt royaal in tegenstelling tot de andere bedragen! Ik geef zelf meestal kado’s tussen de €10 en €20… behalve aan mn nichtjes en neefjes, die krijgen vaker/grotere kado’s :joy: Ze zijn ook echt mn oogappeltjes.

1 like

Ik las later wat je zei inderdaad! Ik was zo lang aan het typen dat ik de nieuwere dingen nog niet had gezien haha. Maar het blijft altijd een lastig ding denk ik, deze kwestie, tussen mensen die binnen en buiten het onderwijs werken. Het is moeilijk uit te leggen hoe het werk is.

Ik werk in het VO en heb qua loon niets te klagen, ook doordat ik in een goedkopere regio woon dus met die vaste salarissen is het voor mij dikke prima tegenover iemand in Amsterdam oid. Maar pfoe als ik denk aan de baan van een basisschooldocent… Zo zwaar. Dan wil ik ze graag verdedigen :grimacing:

2 likes

Misschien omdat de schoonmaker noodgedwongen vrij “krijgt” (aka moet nemen) en daardoor geld misloopt? Weet niet of het per se gierig is, maar denk dat diegene het niet toejuicht.

@Vaiana oh nee hoor dat vindt ze prima! Bedoelde meer, moet ik haar niet gewoon laten komen de weken dat mijn neefje in huis zit? Zodat hij ook een schoon huis heeft zeg maar. Was meer een hersenspinsel nav de discussie

ja, ik snap je gevoel wel, aan de andere kant is het ook heel vreemd dat het ene cadeau prima zou zijn geweest als je dat had gehad van iemand die minder geld had gehad, maar dan opeens niet meer goed genoeg is als het van een vermogend persoon komt. Dan is het maar de vraag wie er meer waarde aan het geld hecht, en uiteindelijk is het iets dat je krijgt. Ik vind het dan ook raar om maar te verwachten dat iemand er meer geld aan spendeert. Ik vind dat altijd zo ondankbaar overkomen.

Verder kom ik inderdaad ook uit een familie die er ongeveer hetzelfde over denkt als die van jou. Over het algemeen hebben ze ook wat meer dan gemiddeld maar er is ook niemand die problemen maakt over iets wat te duur of te goedkoop zou zijn of wie een rekening betaalt. Mijn vader leerde mij altijd: het is leuk om geld te hebben, zodat je het uit kan geven aan de mensen die je liefhebt. Daar ben ik ik het wel mee eens en probeer ik na te leven.

Maar juist daarom vind ik het verhaal van @lapzwans zo raar… Kan me niet voorstellen dat je zou willen bezuinigen op je familie. Wel dat het vervelend is als mensen/vrienden/iedereen ervan uitgaat dat je altijd maar betaalt zoals in het verhaal van @Spaarlamp maar niet bij zoiets onvoorwaardelijks als een broer of zus. Uitzonderingen daargelaten.

12 likes

Ik werd bij de supermarkt aangesproken door een man die vroeg of ik eten voor hem wilde kopen, en ik zei “is goed”, dus hij liep mee naar binnen. Ik zei dat ik even de dingen voor mezelf ging pakken en ik hem dan wel op zou zoeken. Uiteindelijk stonden we bij de kassa en had hij voor 7 euro aan eten bij elkaar gepakt. Ik heb dit wel voor hem betaald want vond het een beetje mijn eigen schuld dat ik niet had opgelet wat hij had gepakt, maar ik vind het wel gierig dat hij voor een best groot bedrag eten had gepakt. Ik ben student dus vind het wel wat te veel achteraf.