Gierige acties

Maar dit snap ik dan wel weer goed! Niemand kan bepalen voor jou of €7 veel is. Denk dat dat dan eerder een les is voor jezelf, maar heeft niets te maken met gierigheid. Ik vind het trouwens super lief dat je dat gedaan hebt!

3 likes

Ja inderdaad! Ik zie het ook zeker als een les voor mezelf.

Als ik mega honger had zou ik waarschijnlijk chocolade kopen want dat is redelijk goedkoop per aantal kcal en vullender dan de meeste gezonde dingen.
Ik zou persoonlijk ook wel balen als een dakloos persoon een pak shag koopt van het geld dat ik zojuist heb gegeven. Maar ja zoals je zegt: eigen keus en dat is belangrijker dan mijn idee/gevoel erover.

2 likes

Ik begrijp wat je bedoelt hoor wat voedsel betreft, dat klopt uiteraard. Ik bedoelde het in deze context.
Ik stelde me voor hoe ik me zou voelen in deze situatie, iemand vraagt mij om eten te kopen en laadt vervolgens snoep/chips in.
Ik vind het heel lief om te lezen hoe jij, en anderen met jou, hierin staan maar voor mij voelt dat toch anders.
Is toch helemaal prima dat er ook mensen anders over denken…
Maar goed, let’s agree to disagree.

5 likes

Volgens mij leer je ook het meest van zakgeld als je juist wel zelf mag weten wat je koopt (snap wel dat het binnen de grenzen van de wet moet zijn).

4 likes

Ja inderdaad, ouder-kind is een totaal andere verhouding dan 2 volwassenen, wat een scheve vergelijking. Ik vind het ook tamelijk hautain dat je (ongevraagd) voor een ander gaat bepalen wat de beste keuzes zijn.

13 likes

Ik heb niet de hele discussie gelezen maar sowieso weet je toch ook nooit het hele verhaal? Misschien gaat die man voor het eerst sinds acht jaar zijn dochter zien en wil hij haar een reep chocola geven. Wie zijn wij om te judgen.
Oordeel niet voordat je het hele verhaal kent… en je kent nooit het hele verhaal, dus oordeel nooit :sweat_smile:

5 likes

Het is pas zielig als kinderen geen snoep krijgen thuis en het dan van hun wekelijkse zakgeld moeten kopen. :thinking: Wij konden thuis leuke dingen kopen van ons zakgeld, of sparen voor iets “groots”. Snoep kregen we voldoende.

1 like

Ik word altijd zo droevig van deze discussie. Ik hoop echt dat ik nooit arm word, want de betutteling en controleziekte en gebrek aan keuzevrijheid dat ermee gepaard gaat, nog los van de enorme stress die je ervan krijgt, lijken me echt verschrikkelijk en soms ook mensonterend gewoon. Moet nu ook weer denken aan een eerdere post van iemand die bij de voedselbank had gewerkt en dat andere vrijwilligers zo ver gingen om de mensen die daar kwamen naar huis te volgen en een melding te maken als ze een reep chocola op tafel zagen liggen. God forbid dat arme mensen ook nog eens iets mogen doen dat buiten de strikte zaken ligt die nodig zijn om te overleven (en volgens wie?). Dit land heeft echt een zieke obsessie met je eigen geld verdienen en als je dat niet doet dan is soms zowat alles geoorloofd en mag je op een heleboel terreinen ineens niet meer als normaal mens meedraaien in de maatschappij.

62 likes

Dit is misschien raar en past ook helemaal niet in de discussie maar ik durf mensen nooit zo goed aan te spreken of ik iets voor ze mee kan nemen. En dan bedoel ik mensen die bijvoorbeeld de daklozenkrant verkopen. Ben altijd bang dat ze me met een scheef hoofd aankijken haha.

Wij hebben echt een heeeele leuke man hier die de Daklozenkrant verkoopt. Die man staat er al 10 jaar en mijn moeder geeft hem al 10 jaar lang iedere zaterdag 2 euro en zegt IEDERE WEEK ‘het krantje hoef ik niet he Dirk. Fijne zaterdag!’ En hij roept altijd ‘dank je lieve mevrouw geniet van uw weekend!’ :joy::joy::joy::joy:

@Lemongrab ik sluit me helemaal bij jou aan. Well said.

44 likes

Terwijl ze honger had? Lekkere vriendschap dan… vind ik niet een beetje gierig, maar heel erg gierig.

26 likes

Ik vind dit wel een mooie gierige actie. Echt iets wat ik wel zou denken maar niet zou durven.

2 likes

Haha nee dit staat weer zo ver van mij bed af. Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Vind dit super gierig. Als je een vriendin ff uit de brand kan helpen is dat toch mooi?

11 likes

Maar zou ze je het niet terug betalen dan? Want technically is het geen no-buy dan. :stuck_out_tongue:

1 like

Als je 10 fucking euro vraagt voor een fitness setje met gewichten en iemand 5 euro bied. Prima joh haal ze maar gratis op, wil die dingen hier weg :joy:

Haha ik vind het echt schattig dat hij zegt dat hij voor chinees spaart vandaag

13 likes

Oh ik heb er nooit iets aan gemist dat ik geen snoep mocht kopen van mijn zakgeld. Ik spaarde voor grand champion speelgoed paarden.

En ik zie het vaker op het forum, maar dingen als ‘echt bizar dat’ en ‘echt zielig dat’ vind ik geen constructieve manier van discussiëren. Je zet daarmee op een nare manier iemands anders mening weg, alleen omdat die niet overeen komt met die van jou. En in dit geval ook de opvoeding van mijn ouders, terwijl ik niks tekort ben gekomen en al helemaal niet omdat ik niet voor een euro snoepkikkertjes mocht kopen.

25 likes

Wow.

Ik ben het helemaal eens met je bericht. In mijn voormalige functie bij mijn werk kwam ik vaak in aanraking met personen die weinig te besteden hadden of helemaal niets. Soms hoorde ik van anderen daar best onaardige commentaren over, en vaak was de strekking dat ze dat zelf hebben veroorzaakt en dus op de blaren moesten zitten, maar zo zwart-wit is het allemaal niet.

5 likes

Je kunt het ook niet vragen en gewoon iets meenemen :slight_smile: heb ik ook wel eens gedaan. Dan doe je wel iets liefs, maar hoef je niet echt de ‘confrontatie’ aan. Dan geef je het gewoon achteraf! Heb toen gewoon 2 of 3 dingetjes gekozen die mij logisch leken. Twee bananen, iets lekkers en een flesje drinken ofzoiets.

3 likes