Gierige acties

Mijn moeder doet dit bij mij en ik vind dat zo irritant. Kappen met bedelen om een cadeautje. Je moet niet gaan doen alsof t je recht is om een cadeautje te krijgen. Dat haalt voor mij het hele idee van geven weg en voelt het alsof ik gedwongen word om dingen te kopen voor haar.

In mijn omgeving vragen een paar vrij prijzige kado’s maar zelf krijg je dan iets van max 20 euro of minder. Of zelfs niks en als je dan zegt dan een stom lachje en komt nog, wat nooit komt.
Ik ga me daar rot over voelen want, motivatie om wat duurs te geven (doe ik met liefde) gaat weg als je steeds iets terug krijg wat je niet wilt en duidelijk goedkoop is. Hoort niet zo maar wordt er toch wat gierig van.

Ergste vind ik, is dat ze mij dan beschuldigen van goedkoop en gierig te zijn.:unamused:

Geld hebben ze genoeg want voor zichzelf kopen ze veel en duur en scheppen ze “subtiel” over op.

Wat zeggen ze dan als argument dat ze jou gierig en goedkoop noemen?

Opmerkingen dat ik x niet moet kopen bij bepaalde winkel want te goedkoop. Had niet eens daar wat gekocht of naar gekeken. En net juist dure versie gekocht die tegenviel bij een kwaliteits winkel en advies vroeg.
Gierig genoemd worden dat als ik geld heb uitgeleend en terug krijg het niet weiger.
Opmerkingen/blikken als je ander kado geeft. Sneren in gesprekken als ik iets op andere manier doe waardoor ik geld bespaar op zelfde product.

1 like

Ik zou geen enkel van deze voorbeelden gierig noemen. Hooguit de laatste zuinig, maar meer dan dat zeker niet.

1 like

Vind ik zelf ook niet maar ben toch gevoelig voor die opmerkingen.
Vooral omdat ze zelf wel gierig doen maar ik het niet benoem.

Haahha om habbo hotel. Ik mocht (na lang zeuren en overtuigen dat het mijn tweede levensbehoefte was) elke maand met de huistelefoon bellen zodat ik HC kon worden.

3 likes

Ik heb dus de laatste tijd best wat irritaties naar mijn moeder. Ze doet best gierig maar dat daardoor komt ze erg ongeĂŻnteresseerd over. Bijvoorbeeld: Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht waarin heel veel verbouwd moest worden. En we zijn ontzettend geholpen door (grotendeels) mijn schoonfamilie. Die hebben ons ook best wat financiele meevallers gegeven. Bijvoorbeeld geregeld dat we veel kortingen kregen met een omweg, mijn schoonvader heeft heel veel zelf gedaan zodat we dit niet uit handen hoefden te geven en we hebben ook een aantal waardevolle kadotjes gekregen zoals een nieuwe laminaatvloer door het hele huis.

Mijn moeder heeft letterlijk niets gegeven. Ze heeft zelfs maar 2 dagen geholpen. (Ze moet wel van ver komen). En ze vraagt ook amper naar de ontwikkelingen enzo. Ik had wel gedacht dat ze een kleinigheidje had gegeven of een bosje bloemen ofzo. Ik zelf ben namelijk wel zo, dat ik dan iets zoek wat leuk bij iemands huis past ofzo. Van mijn oma kreeg ik bijvoorbeeld een mooie bos boemen precies op de dag dat we voor het eerst in het huis gingen slapen. Vond ik zo leuk dat ze daar aangedacht had.

Nu voor mijn verjaardag weer: kreeg de opmerking van ja je krijgt nog wel wat. Was in juni jarig, nog niets gekregen. Terwijl ik en mijn zusjes altijd zo ons best doen om haar een mooie kado te geven. We geven ook altijd best dure kadotjes. Toen we thuis woonden bijvoorbeeld altijd 50 euro voor moederdag en 50 haar verjaardag etc. Ik nam dan het grootste gedeelte op me, omdat ik het oudste ben en mijn zusjes nog op de lagere/middelbare school zaten. En mijn zusjes doen het meestal kopen etc omdat ik vaak bij mijn vriend sliep en dan niet thuis was doordeweeks.

Ik ben dus een beetje beledigd/gekwetst maar me vriendin zei van ja het klinkt een beetje materialistisch. Maar het gaat mij meer om de moeite die je doet om iemand te verrassen.
Ben ik nou materialistisch of niet?

Nee ik snap je wel! Het gaat soms ook om de kleine attente dingen zoals een bos bloemen. :slight_smile:
Ik heb dat zelf ook met ouders/schoonouders dat er toch wel een verschil in zit. Schoonfamilie geeft veel en klust ook veel bij ons in huis en mijn moeder is daar iets anders in, maar ik probeer het kleine van mijn moeder dan ook gewoon te waarderen. :slight_smile:

Wel rot dat ze dingen beloofd, zoals een cadeautje en dat er dan niets komt. Zoals jij je voelt vind ik absoluut niet gierig.

@Coco Denk dat gierig niet de goede term is. Het heeft wel te maken met verwachtingen die niet worden ingelost. Dan wordt er gezegd; probeer ze los te laten maar ik kan dat zelf ook niet zo goed :stuck_out_tongue: Je zou wel kunnen waarderen wat je wél krijgt; 2 dagen klussen is ook al heel mooi meegenomen en lief van haar.
Verder kun je haar desinteresse wel bespreken, misschien is ze zich er niet bewust van.

2 likes

Jaa gewoon de moeite die ze (dus niet) doet.

@ellegirltalk Ja dat is ook zo, maar de tweede dag probeerde er al vanaf te komen maar toen werd ik boos en kwam ze toch. Ja mijn oudste zusje wil dat doen maar ik vind dat dan weer zielig. Ze heeft kanker gehad en is nu genezen, maar ze is sindsdien ook zo negatief geworden. Ze heeft altijd wel wat, klaagt de hele dag over haar werk. En toen ik dus laatst met me ogen rolde (couldnt controle it) te ze klaagde over de lactose intolerantie die zij schijnbaar nu me tante het heeft ook heeft werd ze erg boos. Want dat heeft ze al jaaaren. Me zusje zei: misschien moeten we het opschrijven met data’s, maar ik denk dat ze zich dan erg aangevallen voelt want ze zit nog al graag in de slachtofferrol.

Je bent niet materialistisch. Dat is gewoon kut en dat geeft gewoon een kut gevoel.

Ik heb hetzelfde ongeveer meegemaakt (en maak ik mee) maar dan nét iets anders. Mijn ouders rijden al bijna elk weekend 2 jaar lang elk weekend naar ons toe. Mijn ouders hebben absoluut niet veel geld maar helpen ons enorm. Hierdoor hebben wij vrijwel niks uit hoeven te besteden. Financieel kunnen ze niks bijdragen en zou ik dit niet eens willen. Ik waardeer het enorm dat ze ons helpen en wij helpen hun terug in dingen in hun huis, dus we helpen daar ook met klussen.

Nu hebben we mijn schoonouders die nog geen 5 minuten van ons vandaan wonen, 4x het dubbele verdienen, meer vrije tijd hebben maar nooit langs komen en als ze langs komen alleen maar commentaar hebben. Ik bedoel, hoe kut is dat dan? Vooral voor mn vriend vind ik het gewoon lullig. Alsof hij er niet toe doet. Mijn schoonmoeder was zelfs ooit boos geworden omdat ik had gezegd dat ik zo enorm blij was met mn ouders was dat ze elk weekend kwamen helpen. Want ja, eh wij hadden daar toch ook samen een halfjaar gewoond ( waarin ik zwaar op mijn tenen liep, niks goed kon doen, gewoon netjes meebetaald etc ) dus nee hoor. Ik begrijp het helemaal!

Dat is super lief! Nu voel ik me weer kut omdat mijn moeder de eerste 3 maanden ook 1 dag in de week 4 uur reisde om op mijn dochter te passen. Wat fijn dat jullie wat terug kunnen doen door te klussen. Nee dat snap ik ook, maar ze dragen natuurlijk op een andere manier heel veel bij! Mijn schoonopa- en oma die passen ook een dag in de week op. En als mijn vriend dat weg is voor werk dan mag ik mee eten enzo. Dat is zoveel meer waard!

Ohhh bah, ik denk dat je het dan nog moeilijker kan hebben dan van je eigen ouders. Ik snap dat je het lullig vind voor je vriend. Ik voel me ook altijd soort van schuldig en doe dan maar alsof mijn moeder iets vroeg ofzo. Ik snap gewoon niet dat je zelf niet door hebt hoe irritant het is als je zo weinig interesse toont.

Ik denk dat mijn moeder beledigd is dat ik bij hun ben gaan wonen 1,5 uur verderop.

Kon niet kiezen welk topic; erger topic want ik erger me. Persoonlijke vragen want ik wilde misschien poll toevoegen van: vind jij dit raar? (Dat zo stellig benoemen van tarief). Maar ook weer gierig topic want joo voor die paar euro’s hier een ding van maken?

De moeder van oppaskindjes vraagt of ik wil oppassen. Super leuk, had met die kinderen een leuke band en met die vrouw ook. Maar ze meldt er meteen bij “als ze slapen doe ik alleen geen 10 euro per uur, weet niet of je dan wel wilt?”. Ik vind het echt heel gek overkomen? Sowieso ben ik wel klaar met die slaaptarieven. Ik zit daar gewoon te wachten tot ze thuis zijn, ok ik kan studeren of tv kijken maar ik zit wel in andermans huis terwijl ik zelf niks leuks/nuttigs kan doen. (En kiddos kunnen trouwens wakker worden en uit bed komen) Denk dat ze 7,50 p uur wil geven (dat gaf ze vorige keer). Vind het best “heftig” overkomen om dat meteen zo te melden, echt voor die 5/10 euro verschil wil je zo’n punt maken? Beetje gierig toch? (Gaat waarschijnlijk om 3 uur dat ze slapen waarschijnlijk dus 3 x 2,50 verschil). En je twee kleintjes zijn geen 10tje p uur waard? Kijk als ze nou enorm krap zaten dan had ik het begrijpelijk gevonden, maar dat is ook nog eens niet het geval. Vraag dan je buurmeisje van 15 ofzo.
Heb wel zin om die kids te zien maar dat is dus maar een half uurtje en verder is mijn vrije avond weg, en het klinkt niet alsof het nog overlegbaar is dat tarief. Jammer. Misschien ook weer stom (en gierig?) van mezelf dat ik dat tarief wel ergens van belang vind, maar het gaat me meer om het principe (dat melden, dat je kids niet waard vinden, en dat zeggen terwijl ik je altijd heel tevreden over me was) denk ik.

2 likes

Deze discussie is nou al wel heel vaak gevoerd. Maar nee je bent niet gierig als je fatsoenlijk betaald wilt worden voor je werk. Je hebt verantwoordelijkheid voor kinderen, dat moet je niet zo goedkoop mogelijk willen afkopen. Dus dan regelt ze maar iemand anders. En dan hoop ik dat diegene ook nee zegt.

15 likes

Ja je hebt ook gelijk, maar ik denk dan wel wat vind ik belangrijker; die kiddos zien of m’n punt maken voor 5/10 euro?
Nouja ben teleurgesteld. En waarom zijn mensen met genoeg geld vaak het moeilijkst qua tarief.

Zoo dat zou nasty zijn, met voorbedachte rade ook echt. Nouja ga denk ik nee zeggen, om mijn hele dag in te plannen voor die paar tientjes
 Maarja ook wel weer mooi meegenomen, is een nieuwe broek :thinking:

Ik zie nu echt ontvoerders voor me, waar jij dan eten i.p.v. geld aan wilt geven.

“Geld?! Neeee, dat heb ik niet”
“Hier, heb je een plak brood”

laat Gast vrij uit haar gevangenschap

10 likes

Ik voel me lichtelijk gierig, maar het is inmiddels ook een principiĂ«le kwestie geworden. Ik heb iets besteld online, met 4,95 verzendkosten. Nou heeft DHL het pakketje kwijtgemaakt, ze zeggen dat het bij een ophaalpunt geleverd is, maar dat ophaalpunt heeft het nooit gescand, heel gedoe, blablabla. Dus ik heb contact opgenomen met de verzender, want die moet dan een procedure bij DHL starten daarvoor. Die verzender biedt vervolgens aan om een vervangende bestelling te sturen, zodat ik iig mijn product heb. Dus ik ga daarmee akkoord, waarna vervolgens blijkt dat mijn betaling per PayPal niet met de nieuwe bestelling verrekend kan worden, maar ik dat terug krijg en ik per mail een rekening krijg die ik zelf moet overmaken. Niet heel handig, maar prima. Nu heb ik die rekening dus al gekregen, terwijl de vervangende bestelling er nog niet is, en ik het geld van de oorspronkelijke bestelling ook nog niet terug heb. En er zijn wederom verzendkosten berekend. Dus ik mail terug om te vragen wanneer ik het geld terug krijg, en of ze zo vriendelijk willen zijn om die verzendkosten te verwijderen, want ik heb betaald voor levering binnen 3 werkdagen en inmiddels zitten we op 3 weken. Krijg ik een heel algemene mail terug dat ik het bedrag kan overmaken en de PayPalbetaling wordt teruggestort zodra de case bij DHL gesloten is (wat tot 3 weken kan duren). En dat de verzendkosten ook bij de oorspronkelijke bestelling zaten en dus nu ook weer zijn berekend en ik deze “helaas” niet terug kan krijgen. Dus ik heb nu een hele beleefde maar lichtelijk passief-agressieve mail teruggestuurd dat ik a. niks overmaak tot ik het geld van de oorspronkelijke bestelling terug heb, en b. heb betaald voor 3 dagen en niet 3 weken, dus of ze alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn dit bedrag van de rekening te halen. Het is maar 4,95, maar ik weet dat zij een vergoeding van DHL krijgen voor het niet geleverde pakket en ik vind het belachelijk dat ik dat alsnog zou moeten betalen. Een beetje klantenservice had het ook gewoon zelf aangeboden of gewoon meteen zonder verzendkosten (voor mij) nog eens verstuurd.

Zo, dat is eruit. Nu kan ik hopelijk rustig slapen :smile:

8 likes

Ugh ik woon nu tijdelijk met 3 meiden in huis, die ik niet echt ken, en het is ook maar voor ongeveer 1,5 maand. Ik heb nu al 2x een pak toiletpapier gekocht (6 rollen), en nu is het papier sinds gisteren dus weer allemaal op, en niemand die het dus nu koopt? Echt de neiging om alleen voor mezelf te kopen en het op mijn kamer te bewaren

32 likes