Gierige acties

Ik denk dat misschien vooral Amsterdamse studenten zo zijn want ik kan er al wel tien uit mijn hoofd opnoemen.

3 likes

Zo hoorde ik laatst ook iemand die d’r kamer 3 maanden onderverhuurd had voor de volledige prijs maar zelf dan nog wel de huurtoeslag opstreek. Vond ze zelf ook super handig bedacht.

En over de wc-papier discussie: wij betalen het ook gezamenlijk via een wiebetaaltwat, maar word er ook zó chagrijnig van als de rest het nooit haalt en ik dan mis grijp. Dat de rest dan blijkbaar altijd denkt dat een ander het wel doet? Had op een gegeven moment ook een reserve rol op m’n kamer omdat ik het helemaal beu was dat ik soms ‘s ochtends eerst naar de supermarkt moest voor ik ff naar de wc kon.

2 likes

Ik heb dit wel gedaan tijdens onderhuur en puur omdat er toch wel iets van slijtage is. Toen ik terugkwam was ik er wel blij mee, niet omdat er meubels kapot waren ofzo maar ook beschadigingen op mijn behang wat ik moet gaan vervangen als ik eruit ga. Van die kleine dingen. Maar ik had denk iets van €10/15 per maand. Iedereen doet dat eigenlijk hier

Ondanks dat het tijdelijk is kan je ook een wie betaalt wat aanmaken? Is drie minuutjes werk en dan knal je gewoon komende tijd al het toiletpapier erop

Waar is hier? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en heb in vier steden in onderhuur gewoond, haha

Breda! Een soort afschrijvingskosten. Er waren ook zeker wat pannen die ik gewoon kon weggooien toen ik thuis kwam omdat ze zo verpest waren.

Jezus wat asociaal? Ik heb daar negen maanden in onderhuur gewoond en heb nooit een cent meer betaald dan gewoon de huur. Maar ik ben ook best wel opgeruimd en netjes.

1 like

Ik was in mijn studentenstad op zoek naar een appartement om samen met een vriendin te gaan wonen. We hadden echt een prachtig en betaalbaar appartement gevonden en daardoor was er veel interesse in. De huidige bewoners hebben toen in de advertentie gezet dat de meubels verplicht over moesten worden genomen en dat degene die het meeste zou bieden het appartement zou krijgen. Dus die hebben volgens mij flink winst gemaakt op hun oude troep. Ik heb echt bedragen van meer dan duizend euro langs zien komen.

Ik heb overigens in Rotterdam in een appartementencomplex gewoond waar elk appartement gemeubileerd verhuurd werd. Hier hebben we ook elke maand een bedrag betaald voor het gebruik van de meubels. Ieder zo z’n ding toch? Onderhuurder gaat er zelf mee akkoord, dan moet je maar wat anders zoeken.

Jeetje. Het is natuurlijk wel een beetje ‘wat de gek er voor geeft’ maar ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

Zelf denk ik wel eens na over hoeveel ik zal vragen voor mijn vloer, tegen de muur geschroefde kasten, etc. maar aan ik ben ook een beetje bang dat iemand dan zegt: ‘Nee ik hoef het niet’ en dat ik het dan zelf weg moet halen. Ik denk dus dat ik uit eindelijk maar niets ga vragen of een symbolisch bedrag. Misschien ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee maar aan de andere kant: Flamoes, moet je nu echt iets verdienen op IKEA-meubels (van de goedkoopste ‘lijn’) die je zelf vier jaar hebt gebruikt?

@soarin
Aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens. (Wat de gek er voor geeft dus.) Aan de andere kant vind ik het in een tijd waarin studentenwoonruimte schaars is wel echt misbruik maken van iemands positie. Maar in jouw geval ging het dus niet over particuliere onderhuur maar een complex? Dan is het wel normaal om voor de meubels te betalen.

1 like

Niet :’)

Ja ik zit dus in het buitenland, en woon ook met niet Europese vrouwen samen nu, dus tikkies en wiebetaaldwat enz kennen zij allemaal niet. Maar het gaat me dus ook echt niet om die paar euro, meer dat 't gewoon irritant is dat er van uit wordt gegaan dat iemand anders het wel haalt.

Wat @sundance dus zegt. Maar nog even een update over de toiletpapiergate haha, ik had dus een pak gekocht, kom daarmee binnen onder mijn arm, terwijl zij met ze allen aan tafel zitten. Allemaal van oh chil dat je hebt gehaald, wou ik ook al gaan doen. Ga het nu ook niet meer op mijn kamer zetten haha. Maar miss wel 1 back up rol ofzo!

3 likes

Hierom zou ik al nooit mijn kamer zwart onderburen. Je staat nergens en kunt fluiten naar je geld.
Zoveel mensen trouwens die zwart hun kamer verhuren. Maar als er brand uitbreekt ofzo, dan ben je echt flink de lul.

1 like

Ik dacht dat verhuurder dan ook tijdelijk huur incasseert bij onderhuurder, maar nu ik er over nadenk: dat gebeurt niet. Zuur zeg @Nidorina

1 like

Wij hadden ook hele fijne lieve huurders. Tot die ene graffitikunstenaar bleek te zijn en het liefst in de slaapkamer werkte.

:unamused:

5 likes

Volgens mij is vloeren overnemen in Nederlandse huurhuizen best gebruikelijk, in ieder geval in studentenhuizen. Vaak voor beide partijen fijn: degene die vertrekt heeft geen zin om zijn vloer eruit te halen want veel werk, en degene die erin trekt hoeft geen nieuwe vloer te kopen en te leggen dus scheelt geld en moeite - en als de vloer nog prima is is het vaak wel best. Zeker als je toch maar een paar jaar in zo’n studentenkamer woont hoeven de meeste mensen geen prachtige maar dure eikenhouten visgraatvloer ofzo.

7 likes

Ik woon in een studentenwoning! Dus het is inderdaad vaak wel gebruikelijk om veel over te nemen. Maar inderdaad, geen zin om alles mee te nemen dus ik ga het risico niet nemen.

Ik fietste laatst langs mijn eerste kamer waar ik 5 jaar geleden ben weggegaan en mijn gordijnen hangen daar nog steeds haha.

@Foxy als degene die jouw studentenwoning de vloer niet overkoopt/overneemt moet je de kamer meestal opleveren zonder vloer.

1 like

Wij waren bereid geld te geven als we in vorige woning de vloer ed mochten laten liggen :smile:

Nieuwe huurder was ook echt super blij met alles wat we lieten staan.

Ah ja, in Nederland is het gebruikelijk dat een huis kaal wordt opgeleverd, dus zonder vloer en zonder behang. In studentenhuizen vind ik het prima werken zo, omdat het inderdaad zonde is om iedere 2 jaar een nieuwe vloer te leggen. Maar in een huis waarin je waarschijnlijk wel langer zult wonen vind ik het wel heel fijn dat je de mogelijkheid hebt om je eigen vloer te kiezen. En meestal kun je alsnog wel iets overeenkomen met de vorige huurder als je dingen wilt overnemen.

4 likes

Ha, zie net dat ik een mail terug heb dat ik geen verzendkosten hoef te betalen, ook heel verontschuldigend dat ik gelijk heb en dat ze het bedrag van de rekening hebben verwijderd. Voel me wel een beetje lullig, want die klantenservicemedewerkers kunnen er natuurlijk ook niks aan doen, en het gaat maar om 4,95€, maar toch :grin:

4 likes