Gierige acties

Ja ik wil ook niet in m’n eentje naar de bioscoop, maar als ik dan een vriendin meevraag verleent zij mij toch geen gunst? Die ander vindt het ook leuk.

5 likes

We waren het sowieso al van plan :wink: prijzen van overnachtingen vielen me alleen tegen op booking/com en toen bedacht ik dat ik nog een bon had.

Maar ook als niet! Het is jouw geld hoor en je mag dat zo uitgeven als je wilt. Niet gek laten maken :slight_smile:

Hier moest ik even over nadenken maar ja. Ik had iets ter waarde van 7,50€ en nu niet meer, dus heb ik dat ook uitgegeven. In dit geval zou ik dat geld niet terugvragen hoor, dat is ook gek, maar theoretisch klopt het.

Precies
En @Monstertruck als die hotel overnachting normaal 150 euro kost heeft die vriendin ook meer voordeel.

1 like

Vind dat totaal niet gierig

1 like

Oké goed betoog. Ik ben niet van mening dat ik 45€ zou moeten krijgen van mijn vriendin, maar wel dat zij voordeel heeft en dit krijgt. Het etentje dat weekend zou ik dan een goede ruil vinden.

Ik vind het stom dat zodra je besluit dat je de cadeaubon gaat delen (en dus geen €45 vraagt) je verwacht dat je vriendin een etentje betaalt. Als ze ervoor kiest om dat niet te doen, is zij dan ineens gierig?

Naar mijn mening is €45 vragen niet gek als jij die bon hebt. Als die bon er niet was geweest dan was ze meer kwijt geweest. Plus als je die bon zelf zou hebben gekocht dan zou je er ook €45 voor willen hebben. Nogmaals: het is je eigen keuze om er wel of geen geld voor te vragen, maar vervolgens verwachten dat je vriendin een etentje terug betaald vind ik echt krom. Dan kun je net zo goed €45 vragen en is het tenminste duidelijk van tevoren en wordt niemand teleurgesteld. Kan me niet voorstellen dat ze het naar zou vinden om €45 te betalen in plaats van het beoogde 155/2.

13 likes

Hierop aanhakend; misschien was je anders helemaal niet naar dat hotel gegaan. Ik zou eerder iets zeggen als: ik heb nog een bon, die kunnen we ervoor gebruiken. Mag jij mij meenemen voor cocktails oid

Ja dit precies.

Ik snap dit niet, want in het geval van 45 euro moet je samen toch ook nog die 65 euro betalen? Volgens mij is het dan de bedoeling dat vriendin 45 euro naar vraagsteller overmaakt, en dan nog de 65/2 aan het hotel.

Nee ze kunnen met die bon daar samen zonder extra kosten overnachten. Maar zonder die bon zou het in dat weekend 155 euro zijn voor een overnachting.

Oja ik snap het nu.
Ik vind 45 euro terugvragen heel apart, maar ik zou wel de stomme verwachting hebben dat die vriendin dankbaar is dat ze mee mag :’) En dan stiekem zou ik denk ik ook hopen dat ze me trakteert op iets. Omdat het haar wel 155/2 euro scheelt.
Maar als je er hele berekeningen of overdenkingen bij maakt dan misschien niet besteden met die vriendin, maar met je vriend (al zou ik dan denk ik ook hopen dat hij een etentje/drankjes keer betaalt :p)

2 likes

Haha PRECIES dit zou ik ook hebben!

Ik vind het trouwens heel normaal om een bon te delen als je die hebt. Dus bijv. ook als je een bioscoopbon hebt voor 1 pers. dat je dan de kosten van het tweede ticket deelt. Tenzij je krap bij kas zit/anders niet kunt gaan.
Ik weet niet of ik het per se gierig vind als je het niet doet maar wel een beetje onbeleefd. (Ik zou het overigens niet raar vinden als een vriendin dit niet zou aanbieden maar ik zou het zelf wel ongemakkelijk vinden om het niet te doen.)

Als de bon de kosten dekt vind ik het wel gierig om geld terug te vragen om de redenen die iedereen al heeft genoemd.

2 likes

Oh ik bedenk me nu dat ik best vaak deze situatie heb want ik win best regelmatig kaartjes voor festivals of optredens. Ik neem die ander gewoon mee, maar dan vind ik het ook leuk als die ander mij trakteert als dankje dat diegene mee mocht. Maar heb ook al vaker de kosten die we daar maken gewoon gesplitst en dat is ook ok, vind het namelijk ook leuk dat iemand met me mee wil/gaat.
Of misschien is winnen dan nog anders dan krijgen voor je verjaardag?
Ik heb wel eens bios kaartjes gekregen, toen nam ik m’n vriend gewoon mee natuurlijk. Maar ik vond het stiekem wel stom dat hij niet voorstelde om een drankje te kopen :’) Niet uitgesproken :stuck_out_tongue: Was ook niet verplicht om hem mee te nemen natuurlijk dus was een verwende stiekeme hoop.

2 likes

Hahah vind dit echt heerlijke discussie en ik heb ook zoiets

Ik heb een bon voor m’n favoriete café voor 50 euro. Hoofdgerecht is daar 15 euro ofzo en het is meer een soort hippe bruine kroeg.

Ik wil aan twee vriendinnen vragen of ze daar hapje willen eten en ik zeg ook dat ik die bon heb. Is het dan gierig dat ik verwacht dat zij de restanten betalen? Dus stel het is 80 Euro in totaal, dat zij 15 euro allebei neerleggen?

(Ik zou het overigens verwachten maar niet hardop zeggen haha)

Nee ik vind dat niet gierig maar ik zou het wel van tevoren vragen/aangeven denk ik. Net zo fijn om dat gewoon duidelijk te hebben, dan weet je zeker dat het tijdens de avond zelf niet ongemakkelijk is als de rekening komt.

9 likes

Ik zou dan bij het afrekenen pas die bon inleggen denk ik en dan vragen of zij de rest willen betalen

1 like

Nee vind ik niet gierig, maar ik zou dan wel iets zeggen als “ik leg die bon van €50 in, overige kosten zijn voor jullie” en dan niet uitgebreid cocktails bestellen of kaviaar ofzo.

1 like

Haha het is een bierbrouwerij dus de rekening zal niet veel afwijken van m’n voorbeeld