Gierige acties

He wacht?! Dus je tantegaf je broertje de reep chocolade die hij voor haar had meegenomen uit Zwitserland?

Vakantie(tje) met vriendinnen dilemma;

Onlangs ben ik 5 dagen weggeweest met 2 vriendinnen op stedentrip. Deze vrouwen drinken als zeemannen.

Ze roken ook als ketters maar begrijpen gelukkig wel dat het onredelijk is mij mee te laten betalen aan de peuken.

Terug naar drinken (alcohol). Ik houd ook wel van een wijntje af en toe, maar zeker met mate. Om verschillende redenen heb ik moeite met overmatig (wetende dat dat subjectief is!) drinken.
(Mijn ouders drinken regelmatig te veel en ik heb er daardoor een afkeer tegen gekregen. Daarnaast is het ongezond en dikmakend - is mijn visie)

We waren met zijn 3en. We sliepen 4 nachten in een appartement en er zijn 6 flessen wijn gekocht. We hebben ook iedere avond buiten de deur gegeten en er moest iedere avond gegeten worden bij een restaurant wat ook wijn verkocht. Wijn was daar iets duurder dan in NL (want Moslimland). Bij iedere maaltijd in een restaurant werd wijn besteld. Soms glazen wijn maar ook soms een fles.

Ik schat dat ik de hele vakantie (totaal 5 dagen) 5 glazen wijn op heb - in het appartement en in restaurants samen. Zij de rest.

Alle rekeningen zijn door 3 gedeeld dus ik heb veel meer betaald dan werkelijk verbruikt.

Ik heb er niets van gezegd en ben van plan het zo te laten maar overweeg de volgende keer te opperen de drankkosten anders te verdelen.

Wat vinden jullie? Kan dat? En hoe dan?

1 like

Misschien zelf helemaal niet drinken (zoals dst je ook niet rookt), dan kan je zeggen dat je er niks van op hebt.

Ik zou persoonlijk alsnog aangeven dat ik het oneerlijk vind om net zoveel te betalen. Het zijn je vriendinnen en die horen daar rekening mee te houden. Logisch dat je niet op de cent gaat uitrekenen wie wat moet betalen, maar evenveel betalen is niet eerlijk.

4 likes

Ik zou er nu inderdaad niks meer van zeggen, want dat was op dat moment zelf zinvoller geweest. Als je echt duidelijk zoveel minder drinkt, zou je per etentje bijvoorbeeld vriendelijk maar duidelijk kunnen zeggen: Hey jongens, ik betaal een tientje minder want ik heb echt heel weinig gedronken. Of op het moment dat zij een fles bestellen en jij een glas, dat je alvast zegt: we moeten even kijken wat we met de rekening doen, aangezien ik niet mee doe. Maar blijft altijd lastig!

Ik heb dit probleem te ook al een aantal keer gehad en doe hier uiteindelijk niks mee. Laatst ook weer 30 euro betaald voor 3 bier en wat bitterballen. Baal er dan wel van, maar goed we zijn dan met een groep van 8 man en 1 iemand schiet de rekening voor en stuurt een tikkie. Als ik helemaal niet zou drinken zou het makkelijker zijn en zou ik er wel wat van zeggen, maar ik snap ook wel dat men in een groep niet de hele tijd bij gaat houden hoeveel iedereen precies drinkt en dat het dan gewoon onder allen verdeeld wordt. Ik baal er dus wel van, maar vind het zelf niet realistisch om te verwachten dat men hier rekening mee houdt.

1 like

Hier ben ik het wel mee eens. @Beutyschooldropout, je hebt best goed aangegeven in je post waarom je minder/weinig drinkt, maar ik vind zelf 6 flessen voor 4 nachten (waarvan jij 5 glazen) voor een gezellig weekend best schappelijk. Maar miss kom ik nu zelf over als een enorme alcoholist :joy:

Gaat het je echt om het geld (weet niet hoe duur die flessen waren) of eerder om het principe? Mij zou het persoonlijk niet irriteren die paar extra euro, maar ik heb het idee dat het jou op een andere manier stoort. Maar dat is miss een onterechte observatie van mij?

Als het goede vriendinnen zijn, zouden ze jouw verzoek echt wel moeten snappen. Niet nu nog, maar de volgende keer sowieso. Een of twee drankjes meer of minder maakt niet uit, maar als je dat een paar dagen achter elkaar moet doen…

Waarom heb je het gevoel dat je daar op dat moment niks over kan zeggen? Omdat het ‘ongezellig’ is? Als je echt buitenproportioneel mee moet betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt, moet je dat gewoon zeggen. Het zijn je vrienden. Mijn vrienden zouden het van mij horen in ieder geval. Dat is niet ongezellig, dat is gewoon fair. En anders zelf niet drinken om je er helemaal van te kunnen distantiëren.

2 likes

Ik schrijf toch ook dat ik weet dat het subjectief is en ik leg uit waarom ik minder drink. Dus echt judgy vind ik het niet. Tenzij je je vooral baseert op ‘drinken als zeemannen’? Dat soort beeldspraak mag je wel met een korrel zout nemen :slight_smile:

1 like

Wow heftig! Wel humor dat jouw broertje nu elk jaar chodolade geeft :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ik vind het eigenlijk totaal niet onrealistisch om hier rekening mee te houden? Als iedereen snel even zijn eigen aandeel berekent dan hoeft dit toch niet veel moeite te kosten? Ik vind het meestal zelf helemaal niet erg om enkele euro’s extra te betalen bij splitten maar meer dan 20 euro extra (in jouw geval) vind ik wel ver gaan. Als ik diegene was met het duurdere aandeel (ik dronk bv. een paar cocktails en mijn gezelschap enkel bier) dan zou er echt geen haar op mijn hoofd aan denken om gewoon te splitten. Dan zou ik me echt een profiteur voelen.

Mijn schoonzus woonde in het buitenland en wij gingen daar de feestdagen vieren en konden logeren. Dus wij boden meermaals aan de boodschappen te betalen, etentje buiten de deur en enkele andere uitjes getrakteerd. Mijn schoonzus en man hadden niks aan versiering in huis ofzo. Dat vonden ze zonde van hun geld. Zij zijn heel erg zuinig. Toen gingen we samen boodschappen doen en hadden al aangeboden te betalen. Alle kerstspullen en kaarten waren in de aanbieding en die hebben zij toen massaal ingeslagen voor het volgende jaar en ons daarvoor laten betalen. Het jaar daarna hebben we ook geen kerstkaartje gehad trouwens.

13 likes

Oke, nouja, het was in elk geval niet mijn bedoeling om erg veroordelend over te komen! Het zijn lieve vriendinnen en ondanks onze verschillen gaan we vast nog vaak met elkaar op vakantie, en juist daarom voel ik een dilemma :slight_smile:

Aanvulling na edit;
En het gaat in zekere zin ook wel over meer dan geld, want we hebben blijkbaar andere voorstellingen bij een vriendinnen vakantie, en dat is denk ik voor iedereen een beetje jammer.

3 likes

Wauw zo kun je gewoon niet zijn toch? :sweat_smile:

Haha, ja wij vonden het ook apart. Zij zijn op een hele gierige manier zuinig en hebben ons wel vaker over van alles verbaasd.

1 like

Ik los dit op door zelf de rekening te betalen en dan een open tikkie te sturen met een foto van de bon. Gaat altijd goed en iedereen vindt het prima.

2 likes

Om de bonnendiscussie echt achter ons te laten, deze heerlijke Facebook discussie van een bridzilla die haar bruiloft cancelt en verwacht dat het prima is dat zij de 30k aan donaties op een andere manier spendeert.

Zo heerlijk dit :joy: hoezo zijn mensen zo

64 likes

Had dit inderdaad ook gezien, kan amper geloven dat dit echt is :sweat_smile:

4 likes

haha ja wat een verhaal is dit, dat zulke mensen bestaan zeg.

Ik denk ook dat het nep is…

8 likes