Gierige acties

Een vriendin was laatst op bezoek en ze zei dat het zo lekker warm was bij mij thuis. Ik ben een ontzettende koukleum, dus als het koud is heb ik de verwarming aan én een dikke trui aan. Zij had sinds de zomer de verwarming nog niet aangehad, want ze vindt het veel makkelijker om onder twee dekens op de bank te liggen (??). Nu wil ze weer afspreken, maar eigenlijk zie ik het niet zo zitten om daar te moeten verkleumen, maar ik vind het eigenlijk ook wel gierig als ze steeds bij mij komt, omdat ik de verwarming wel aan heb staan.

4 likes

Je kunt misschien vragen of ze de verwarming aan wil doen als je daar bent? Ik zou het echt niet chill vinden als een vriendin bij mij op bezoek is en het koud heeft, dan zou ik zonder probleem de verwarming aanzetten ook al zou ik dat niet doen als ik alleen was. En of jij nou alleen thuis bent met de verwarming aan of samen met haar bij jou thuis bent met de verwarming aan maak geen verschil toch?

8 likes

Maar is dat niet raar? Ik voel me altijd een beetje bezwaard om zulke dingen te vragen als ik bij iemand op bezoek ben. Denk ook niet dat ze dat zou doen trouwens. Mijn verwarming staat sowieso wel aan als ik het koud heb, dus ook als zij erbij zou zijn, maar ik vind het vooral opvallend dat ze het duidelijk niet graag koud heeft, maar daar zelf niet de verwarming voor wil aanzetten.

1 like

Maar weet je al zeker dat zij de verwarming ook niet aanzet als jij langs komt? Ik heb zelf ook bijna nooit de verwarming aan, ga ook eerder met een extra trui, sjaal en een kleedje op de bank zitten. Maar als ik bezoek krijg zet ik wel de verwarming aan en vraag ik altijd of ze het niet te koud hebben.

11 likes

Ik vind het zelf niet raar, zou het onprettig vinden als ik weet dat mijn gasten oncomfortabel in mijn huis zitten haha, maar dat verschilt misschien wel per persoon. Maar ja misschien is het wel haar bedoeling om geld te besparen en zet ze daarom de verwarming niet aan, al denk ik dat een middag of avond het verschil niet maakt.

3 likes

Van mijn zusje mag ook de verwarming niet aan. Of ja inmiddels wel, sinds 5 dagen, maar dan maar op 19 graden. Ze vindt het onzin om hem aan te hebben staan want “zo koud is het niet” en “slecht voor het milieu”. Volgens mij gaat het haar niet per se om het geld, maar meer dat ze kan zeggen dat de verwarming bijna niet aanstaat of maar laag staat. Had hem vorige keer hoger gezet maar toen ze dat zag moest ie weer uit :’)

Kan zijn dat je vriendin het wel lekker warm bij jou vindt, maar het gewoon niet echt nodig vindt verder? Dus niet uit gierigheid.

3 likes

@Sok ik zou jouw vriendin kunnen zijn in dit verhaal. Ik ben niet zoveel thuis, dus vind het vaak de moeite niet om de verwarming aan te zetten en daarbij vergeet ik het ook vaak (en áls ik m dan aan zet, vergeet ik hem ook weer lager te zetten als ik naar bed ga) en ik zit dus ook liever onder een dekentje met een trui op de bank. Maar als er een vriendin bij mij thuis komt, zou ik wel heel graag willen dat ze aangeeft dat ze het koud heeft of vraagt of de verwarming aan mag, dan ga ik meteen stoken. Zou ik zeker niet raar vinden.
Eigenlijk precies wat @Riley zegt

1 like

Begrijpelijk hoor! Ik zet hem ook niet aan als ik weet dat ik straks wegga of het gewoon niet koud heb, maar als ik weet dat ik de hele dag binnen blijf en ik het 's ochtends al koud heb, dan zet ik 'm wel aan. Dat is ook een beetje wat mij dus verbaast: ze geeft aan dat ze het wel fijn vindt als het warm is, maar ze wil de verwarming zelf niet aanzetten. Maar misschien staat hij inmiddels wel aan hoor of zou ze 'm wel aan doen als ik er ben. De volgende keer spreken we weer bij haar af, dus ik ben benieuwd.

Ja joh, gewoon zeggen/vragen als je de temperatuur in haar huis niks vindt. Moet kunnen vind ik

2 likes

Hoe warm zijn de huizen wel niet van mensen die hun verwarming niet aanzetten? Ik zit ook in een trui en onder een dekentje op de bank maar daarbij heb ik ook de verwarming aan, anders is het niet te harden. Zonder verwarming is het hier zeker onder de 15 graden. Dan zou ik 2 winterjassen moeten aantrekken om een beetje normaal op de bank te kunnen zitten hoor.

39 likes

Nou ja, ik zou het vooral gierig vinden als ze de verwarming ook niet voor mij aan zou zetten terwijl ik het ijskoud heb. Dan spreek ik liever bij mij thuis af, ja. Maar misschien staat haar verwarming inmiddels al wel aan en ik weet ook niet of ze hem voor mij aan zou doen als dat echt het geval was.

Kun je wel vragen aan een vriendin toch. Als je nu op staatsbezoek was zou ik het niet vragen.

3 likes

Haha ja jullie hebben helemaal gelijk! Hoop dat 'ie gewoon aan staat inmiddels, maar anders ga ik het gewoon vragen.

Bij mijn zusje 17 en zij vindt dat wel prima. Als de verwarming op 19 is gezet en hij heeft dat bereikt, doet ze hem weer uit “want de warmte blijft lang hangen”. Volgens mij kost dat je alleen maar meer stookkosten als je hem na 2 uur ofzo weer aanzet maar goed.
Ze zit dan ook niet onder een dikke deken ofzo. Wel gewoon sloffen en dik vest. Ik zit bij 21 al onder een slaapzak en met een dik vest aan met capuchon over m’n kop, maar goed. :stuck_out_tongue:

1 like

Haha dus het is eigenlijk gierig dat ik haar gierig vind? Ik zet de verwarming niet lager of uit als zij er is of zo. Dat zou ik gierig vinden.

Babycadeaus vind ik zelf ook echt een issue hoor. Het worden er steeds meer!
Onlangs stelde een vriendin (die zelf ook zwanger was)voor om bij een andere zwangere vriendin te informeren wat voor groot cadeau voor de baby ze wilde, zodat we dat alvast konden kopen. Ik heb niet meegedaan, puur omdat die betreffende vriendschap op een zeer laag pitje staat en daarnaast om ‘precedentenwerking’ tav die andere vriendin te voorkomen. Ik vind het niet aan anderen om zorg te dragen voor de baby-uitzet. Nu is mijn stelregel; ik koop alleen iets als de moeder is spé mij echt aan het hart gaat of als ik op kraamvisite ga… ik wil mij niet meer laten verplichten (zo voelt het soms) kosten te maken voor andermans kind

4 likes

Dat is toch meer het gevoel hebben dat er misbruik van je maakt wordt ipv gierigheid?

1 like

Hier ook goed geisoleerd en de woonkamer op t zuidwesten, dus als de zon schijnt, dan schijnt ie ook naar binnen. Zonder verwarming is het hier 18,5/19 graden

Weet iemand of dit idd zo is? Want ik doe dit ook geregeld omdat de warmte bij mij dus ook best wel goed blijft hangen. Zet hem dan bijvoorbeeld 's ochtends een keer aan, na een uur of twee weer uit. En dan misschien 's avonds weer aan en voor het slapengaan weer uit… Ik denk dan bespaar ik geld en is het minder slecht dat de verwarming heel de dag aan staat. Maar ja als dat dus niet zo is heeft het niet veel zin haha.

1 like

Laatst vertelde iemand mij die daarin werkt dat het het beste is om de verarming niet lager dan 18 te zetten. 18 schijnt de meest constante temperatuur ofzo te zijn en als je hem lager zet dan ben je alleen maar meer kwijt aan het stoken.

1 like