Wow zo erg zit ik er nu ook weer niet mee. Ik moest er gewoon aan denken en ik vind het heel gierig om de verwarming bewust uit te laten terwijl je het koud hebt en het wel warm wilt hebben (en het geen bewuste keuze is omwille van geldproblemen of milieu). Dat is mijn mening en die wilde ik hier even kwijt onder het mom van ‘gierig’. Laten ze onze kostbare brainwaves hier inderdaad maar niet aan besteden (geen sarcasme)!
Really! Ik zet hem meestal op 16 als ik hem ‘uit’ wil zetten. Voortaan maar op 18 dus
Bij mij ook.
Maar ik heb het zelf ook snel warm en word ook echt beroerd dan. Laatst stond op werk de verwarming op 23 graden. Het is ook geen werk waarbij je alleen maar stil zit. Ik liep serieus in een tanktop rond en kreeg echt knallende koppijn. Maar nee hij mocht niet lager, want er waren een paar die het koud hadden.
Ja het zou in ieder geval voordeliger zijn, wat milieutechnisch beter is weet ik niet.
Ik las onlangs op een bespaarblog dat dit niet waar is. Maar dus dat het wel nog steeds beter is om de verwarming overdag af te zetten en enkel te laten opwarmen bv. 's morgens en 's avonds.
Maar dus heel zeker weet ik niet. Maar die mensen hadden tabellen en leken vrij zeker van hun zaak.
Volgens mij op de blog van euhm financieel onafhankelijk blog.
En dit is zeer herkenbaar . Weet niet of het echt gierig is:woman_shrugging:
Maar sowieso vind ik grote verschillen tussen de baby cadeaus in be en nl.
Ik ben wel heel blij met hoe het hier geregeld is met een babylijst.
Dat zou kunnen hoor! Ik heb mijn informatie aangenomen van die persoon maar heb geen bronnen oid.
Volgens mij kan 16 ook als de kamertemperatuur dan maar op 18 blijft? De kanertemp is bij ons bijv nooit lager dan dat, dus dan hoeft niet alles “aangezwengeld” te worden. Stoken van 16 (kamertemperatuur) nr 20 is idd duurder dan constant 18/19/20.
Maar correct me if i’m wrong
Ik lees dus op sites van energiebedrijven zelf dat je je verwarming beter wel op 15 kan zetten?
Het lager zetten van de thermostaat ’s nachts is niet alleen goed voor de nachtrust; het is ook goed voor uw portemonnee. Als u slaapt, hoeft u de verwarming niet zomaar te laten branden. Zet daarom de thermostaat 's avonds terug naar 15 graden Celsius. Dat is de perfecte temperatuur voor een huis in rust.
https://www.google.com/amp/s/www.essent.nl/kennisbank/verwarming/hoe-werkt-een-verwarmingsinstallatie/temperatuur-thermostaat-nacht%3Famp%3D1
Ik zou willen dat ik een thermostaat had. Ben altijd aan het kloten met alle knoppen van de verwarming, dan is het weer 100 graden en dan weer 10. Zo leuk een oud huis
Herkenbaar. Ik zit eraan te denken zoiets aan te schaffen / voor kerst te vragen:
Hmm maar volgens mij is dat een goede temperatuur voor de slaapkamer (daar staat bij ons de verwarming uit), maar voor milieu en portemonnee beter de thermostaat niet op 15 te zetten? Zie het als een moter die constant draait ipv aan/uit/aan/uit? Ofzo
Edit: ik zeg nu portemonnee, maarja essent zegt het dus anders. Nu weetikhetnietmeer?
Het ligt denk ik ook heel erg aan je huis, hoe snel het afkoelt en hoeveel uur je dan van huis bent?
Ik denk dat van 15 naar 21 opwarmen meer energie/geld kost dan van 18 naar 21 opwarmen, en als je drie keer per dag naar 21 graden wil en je huis koelt daartussen rap af naar 15 graden, dan is het gunstiger om je thermostaat daartussen op 18 graden te zetten. Maar als je maar 1 uurtje 21 graden nodig hebt per dag en je ketel moet de hele dag draaien om je tochthuis op 18 graden te houden is het gunstiger om hem op 15 te zetten, denk ik.
@Merel ja mijn huis koelt in een paar uur 6 graden af, gaat echt heel snel.
Ik laat m nu overdag als ik werk en s nachts op 13.5 (ik weet niet waarom zo specifiek haha) en heb voor in de slaapkamer zon mobiel kacheltje op stroom, kost minder dan m’n hele huis s nachts op 17 graden houden.
Want deze dagen zie ik m’n eigen adem in de slaapkamer zo koud wordt het daar
Ja dit kan je echt niet algemeen stellen: wij zetten onze thermostaat op 15 maar in de ochtend is het nog steeds 18,5. Wij zetten hem alleen zo laag omdat je anders snachts dat getik nog hoort soms en dat is iritant.
In mijn oude huis heb ik het getest. Let wel, dit was een tochtig hol op de hoek. Wel overal dubbel glas en een gloednieuwe ketel.
Bij mij was het volledig bullshit om een constante temperatuur te hebben. Als ik niet thuis was of in de nacht stond de verwarming uit (thermostaat op 10 graden oid. Dan werd het in de nacht ook wel 11 graden in de woonkamer. Als ik thuis was zette ik hem aan als ik opstond. Als ik ging werken liet ik ‘m soms uit of stookte even op als het echt koud was. Dan pas weer in de avond aan en stoken tot 19/20 graden. Deur van de woonkamer en badkamer dicht, want slaapkamer moet lekker koud haha! Dan was het relatief snel warm. Ik verbruikte véél meer toen de thermosstaat constant op 15 of 16 graden stond.
Ach had ik maar jouw luxe van radiatoren! Wij kutten hier al jaren met twee gaskachels. Echt ik HAAAT die dingen… Enige twee plekken waar het 's winters te doen is, is naast die kachels. Rest van het huis is een soort survival of the fittest.
We hebben inderdaad wel zo’n kacheltje, maar het is een dure grap om die vaak aan te zetten (ik ben bijna altijd thuis ivm chronische ziekte dus dat zou een torenhoge rekening opleveren). Probeer thermokleding te dragen en mijn tijd in de onverwarmde plekken te beperken. Zal zooo blij zijn als het een keer lukt een andere betaalbare woning te vinden!
Oh ik vind dit wel echt een interessante discussie! Wij hebben thuis de verwarming niet mega hoog staan omdat we klein wonen. Maar ik heb even een poll aangemaakt in het Stel je vraag topic over hoe hoog ieders verwarming staat.
Een vriendin van me had altijf op 24 graden want ze wou heel het jaar lekker in een tshirt kunnen rondlopen thuis. Dat was dan altijd echt lagen afpellen als je daar kwam!
Ik vind het koud hebben in huis wel echt zulke armoede. De plek waar je je lekker op je gemak moet voelen en dan loop je te bevriezen. Mijn lichaam verwarmt zichzelf heel slecht dus ik heb het heel erg snel koud. Bij mijn ex vriend hadden zijn schoonouders nooit de kachel aan en ik wilde daar op een gegeven moment gewoon niet meer komen in de winter omdat ik het altijd zó koud had en dat is echt naar. Voelde me altijd bezwaard om het te vragen omdat ik de enige was die er last van had maar het zorgt er echt voor dat ik bij bepaalde mensen liever niet lang ben