Uitrekenen wat de prijs is voor de make-up die jij gedaan hebt, daar 50 euro bij optellen en haar er op aanspreken dat zij maar 100 euro heeft gegeven en jij 150 (geen idee wat make-up kost hoor, zeg maar iets). Waar moeien mensen zich mee… en dat na 2 jaar?
En dat hebben die Belgen goed bekeken. Niets is erger dan een onbekende man die stinkt naar zweet en sigaretten die je 3 kussen op de wang wilt geven omdat iemand jarig is. Ik steek dan vaak gewoon mijn hand uit. Edit: en eerst vond ik dat ongemakkelijk om eerlijk aan te geven dat ik iets niet wil, maar het maakt alles een stuk plezieriger.
Ik weet niet of dit een België / Nederland ding is, of gewoon van je omgeving afhangt. Als Nederlandse herken ik die verjaardagsverhalen ook helemaal niet namelijk.
Ik beval binnenkort en heb in december er voor gezorgd dat we toen al geboortezegels voor de kaartjes hebben gekocht omdat per 1 januari het tarief per postzegel weer werd verhoogd.
Dat is gewoon slim! Ik schrijf met iemand in Amerika en heb ook maar een lading wereldzegels gekocht. Scheelt mij 5 cent per zegel dus je bent gek als je het niet doet toch?
Wow, ik ontdek nu pas dat dit een ding is. Ook Belg obvs. Wat een onzin 
Nu heb ik zin om dit volgende week op het werk te introduceren, puur om reacties uit te lokken
Ik vrees alleen dat ze zullen denken: zoooo die @lalalele, zit die tegen een burn-out aan, want volgens mij spoort die niet meer …
Haha, waarschijnlijk. Echt zo’n dad joke 
Bij deze wil ik dan ook even van de gelegenheid gebruikmaken om alle FForummers te feliciteren, want er zal vandaag wel iemand hier jarig zijn, toooch? 
Ik heb vorig jaar een babyshower georganiseerd en het is niet eens in me op gekomen om gasten voor een bijdrage te vragen! 
Mijn zwager had gevraagd of zijn moeder, mijn moeder en ik een babyshower voor mijn zus/zijn vrouw wilde organiseren en we hebben gewoon de taken verdeeld waarbij de kosten ongeveer gelijk waren. Hoorde later wel dat zijn moeder hem een tikkie had gestuurd, maar daar bemoei ik me niet mee 
Bij ons waren cadeautjes trouwens optioneel, mijn zwager vond dat niet het belangrijkste. Ik moest hem echt aansporen om een verlanglijstje te maken met een paar items zodat een paar (kinderloze) vrienden in elk geval een idee hadden van wat ze konden geven.
Volgens mij had iedereen wel een cadeautje gegeven
Mijn eigen cadeautje was nog geen twintig euro, maar sommige mensen hadden een ‘groots’ cadeau (richting de €50 denk ik) en anderen echt een kleinigheidje van rond de tien euro. Mijn moeder heeft zelf ook een kleinigheidje gegeven want ze wilde iets groots geven bij de geboorte.
Jullie zeggen gewoon de naam?!
Bij mij in de familie/vriendenkring is het de relatie, zeg maar. “Gefeliciteerd met je dochter/zus/vrouw/schoonzus”
Als het ‘slechts’ vrienden zijn dan hoef je hen niet met de jarige te feliciteren.
Ik denk het wel? Heb het zelf maar 1x meegemaakt en toen was het inderdaad wel met naam. Een verre achterneef die zei “nou, gefeliciteerd met Ingrid hé” en drie klapzoenen vervolgens.
Ik moet er altijd zo bij nadenken, vooral als je die verre familieleden van schoonfamilie maar eens of twee keer in het jaar ziet 
Op mijn werk staat een doos met een foto erop als iemand weggaat. En dan mag je zelf bepalen wat je inlegt.
Bij mij op werk zijn verjaardagen echt chill. Het bedrijf koopt voor iedereen een boek over het vakgebied en iedereen schrijft er wat in. Boek wordt gewoon betaald door werk. Als je weggaat hetzelfde.
Het wordt ook uitgezocht op je karakter of interesse.
Gewoon zelf initiatief nemen en met een ferm uitgestoken hand mensen benaderen. Dan zit er iig een armlengte tussen. Eventueel erbij aankondigen dat je een hand gaat geven.
“Ik voel een koortslip opkomen”
Bij mij ook prima! De jarige trakteert (vaak taart) en krijgt van de baas een VVV bon en de baas betaalt belegde broodjes tussen de middag. Helemaal prima.
Alleen bij jubileum of afscheid wordt er geld onder de collega’s ingezameld.
Ik heb net mijn eigen tweepersoons beddengoed meegenomen en om een eenpersoonsbed gedaan zodat ik geen 8 euro aan bedlinnen hoef te betalen voor een week. Het enige nadeel van mijn gierigheid is dat ik nu een half leeg dekbedovertrek over heb.
Huuuh, een MUA vraagt doorgaans véél meer dan 50 euro voor het opmaken van een bruid! Volgens mij is 300 euro voor bruidsvisagie zeer gemiddeld. Ik vind het totaal niet gierig van je dat je 50 eur met je vriend hebt gegeven naast het doen van haar make-up, juist heel gul.
Ik vind het echt heel raar dat jullie ““vriendin”” dat na 2 jaar nog aanhaalt.