Gierige acties

Joa echt gierig zou ik het niet noemen van je, het is een andere rekenmanier. Maar in dit geval zou ik ook van twee ‘teams’ uitgaan. Zij weet immers niet hoe jullie elkaar kennen en of jullie het geld zouden delen. Dus snap ik het wel! Dus oké ja misschien toch een beetje gierig dan haha

Ah ja ik vond het zo lastig. Het was wel duidelijk dat we bij elkaar hoorden. Maarja misschien betaal ik dan maar gewoon de helft als ik in zo’n situatie kom hahaha.

Als jullie duidelijk bij elkaar hoorden zou ik ook de helft doen! Is dan gewoon geluk voor jullie geweest :blush:

Maar kende jullie die vrouw dan of niet? Voor haar scheelt het natuurlijk ook, want anders had ze de taxi in haar eentje moeten betalen. Ik denk dat ze daar gewoon blij mee was en daarom de helft deed?

2 likes

Nee wij kenden haar niet. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekenen. Maar je hebt gelijk. Ze heeft nu de taxirit voor de helft van het bedrag gehad.

2 likes

Ik word altijd zo zenuwachtig van gelddingen. Ben altijd bang dat ik per ongeluk gierig doe. Ik snap geldetiquette ook gewoon niet echt, dus bij twijfel en kleine bedragen trakteer ik vaak om maar onder dat ongemak uit te komen. Alleen dat kost me dus wel echt veel geld. Ik zou willen dat er gewoon regels voor waren opgesteld.

6 likes

Ah joh, als zij dat aanbiedt, dan is dat toch niet gierig dat jullie dat accepteerden? Gierig wordt het als jullie dat vroegen. Zij heeft voor 1/2 een taxi gehad dus prima! :slight_smile:

1 like

Tering wat erg haha

5 likes

Maar tis ook weer niet zo gek? Ik was dit weekend weg met een groep van 10 en bv de toeristenbelasting was 1,30 per persoon maar als 1 iemand dat betaalt is dat 13€ en betalen 9 mensen niks.
Ik denk dat we snel uitgaan van situaties met een klein/hecht groepje waar zulke bedragen altijd wel goedkomen zegmaar.
Maar ik vind het logisch dat als 1 iemand de hele rekening betaalt die dat bedrag deelt.

Mijn eigen gierige actie : ik heb gister de kosten voor kerst teruggevraagd. Ik was het helemaal vergeten maar tja wel chill als ik het terug krijg dacht ik (gaat om €96, 17€ pp).

20 likes

Nee dat was dus het jaar ervoor wel zo en toen heb ik het pre diner betaald en met m’n broer 50/50 het hoofddeel.
Later tegen m’n zus gezegd dat het wat duur was en die tipte toen ook dat ik het gewoon terug kon vragen.
Maar het voelt wat gierig omdat het niet echt besproken is dat ik het terug ging vragen

Ja en jullie kussen je collega’s dus ieder land heeft weer zijn gebreken. :stuck_out_tongue:

Maar wel een interessant perspectief want ik wist niet fat dit niet overal gebruikelijk was. Ik zou het echt prima vinden om dat hele gedoe over te slaan.

Bij een kantoor waar ik heb gewerkt hadden ze zelfs een heel systeem, waardoor de mensen met een hoger salaris een grotere bijdrage deden aan de cadeaupot. (Daar legde je niet voor iedere collega apart in, maar betaalde je jaarlijks een bijdrage aan een cadeaupot waar cadeaus van werden gekocht. Als student was de bijdrage toen 20 euro geloof ik.) Ik vond dat super handig,
Maar dan kun je dus niet zeggen ‘Ik vind collega x een lul dus ik doe niet mee voor zijn cadeau.’

8 likes

Ja dat is zeker zo! Ik denk alleen automatisch aan alle: mag ik 1,51€ voor de benzine van je-verhalen van hier :smile:

Ja dat was dus het jaar ervoor en ik werkte toen niet dus dat was echt afzien :’). Heb het toen dus niet teruggevraagd.

Nu was het meer een gezamenlijk besluit en kerst was ook niet bij mij thuis

Ik vind het wel grappig dat iedereen zich meteen gaat verdedigen voor die tikkies van minder dan 2 euro.

27 likes

Ik ben vergeten een tikkie te sturen voor NYE, gaat om 20 euro per persoon ongeveer, in totaal rond de 100. Ik heb half januari nog eens gezegd dat ik zsm een tikkie zou sturen, maar ben het vergeten.

Inmiddels denk ik, ja laat maar zitten, ik stuur het niet meer. Maar het irriteert me dat niemand ernaar vraagt en het er maar gewoon bij laat zitten, omdat ik zelf allang had gevraagd waar het tikkie blijft.

Ik weet niet precies wat mijn punt is, maar ik geloof dat ik mijn vrienden gierig/onbedachtzaam vind :joy:

2 likes

Haha ik vind dit dus echt een typisch punt van het afschuiven van de oorzaak van het probleem. Waarom vind je je vrienden gierig? Je kunt deze gedachte oplossen door zelf actie te ondernemen, toch? Waarom stuur je ze niet een tikkie? Ze zijn pas gierig als ze 'm dan niet meer betalen.

Hoop niet dat ik nu te direct ben/reageer op je, maar zulke negatieve gedachten mbt gierigheid/onbedachtzaamheid van je vrienden had je niet gehad als je zelf gewoon actie had ondernomen en dat tikkie had gestuurd.

So go collect your money! <3

4 likes

Haha nee ik snap je helemaal, want het is ook mijn eigen schuld, ik had het sneller moeten sturen. Maar nu vind ik het ongemakkelijk worden omdat we al anderhalve maand verder zijn. Ik ga het gewoon van me afzetten en mezelf heel gul vinden, ook slaat dat ook nergens op. Maar jij hebt helemaal gelijk! :ok_hand:t2:

Stuue gewoon een tikkie en zeg dat je het vergeten was

38 likes

Ik heb vaak dezelfde irritatie hoor. In groepen schiet ik meestal voor en stuur ik direct een tikkie. Maar verbaas me er toch over dat als ik dat niet direct doe mensen er zelf ook niet naar vragen.

3 likes

Je kan toch gewoon erbij zeggen dat je het oprecht vergeten was te sturen eerder? Je vriendinnen snappen toch ook wel dat €100,- veel geld is?

1 like