Gierige acties

ben wel benieuwd naar de trui nu, heb je foto? :biggrin:

Laatst hadden ze bij mijn appie van die flyers met daarop 2 proefmonsters van een oestersaus en een chili garlic saus. Normaal geven ze eentje weg bij je boodschappen. Maar nu stonden ze op die tafel waar je je boodschappen inpakt.
Dus ik had de eerste x er al stiekem 3 mee gepakt. Toen de x daarop weer 3 en mn moeder had er ook een paar mee. En nu heb ik dus 2 wekpotten vol met die sauzen haha. Heb zelfs nog meer dan dat er uberhaubt in dat potje zelf zit.
En het waren ook 3 overvolle bakken vol met die sampels anders word het wss toch weg gegooid.

20 likes

Ik was net lunchen met wat oud klasgenoten van de middelbare school en kreeg nog de laatste roddels mee.
Een paar van die oud klasgenoten waren uitgenodigd voor een housewarming van iemand anders met wie we in het jaar zaten, eentje kon niet dus had zich van te voren gewoon netjes afgemeld. Krijgt iedereen die was uitgenodigd (dus ook degene die zich had afgemeld) achteraf een tikkie van die meid die de housewarming had gegeven, want ‘het was allemaal zo duur en ze had niet zo veel geld’. Hallo je hebt net van iedereen cadeaus gekregen en waarom ook dat tikkie naar mensen die niet eens zijn geweest op je feest??
Ik zat echt met verontwaardiging naar de verhalen te luisteren haha

33 likes

Wauw sprakeloos

Ik vraag me af of ik gierig ben. Ik heb volgend jaar een bruiloft in het buitenland van goede vrienden en er wordt verwacht dat we zowel de reis als de overnachtingen (het hele gebeuren duurt drie dagen) zelf betalen. Ik vind dat best wel heftig eigenlijk voor andermans bruiloft en ik was ook altijd in de veronderstelling dat het gebruikelijk is om de reis zelf te betalen maar het verblijf niet. Aan de ene kant vind ik dus dat ik niet moet zeuren want het zijn goede vrienden en ze kondigen het meer dan een jaar van te voren aan dus ik heb nog genoeg tijd om geld opzij te zetten. Aan de andere kant vind ik dat ze wel veel vragen van hun gasten. Ze hebben overigens geen speciale reden om in het buitenland te trouwen (zoals buitenlandse familie o.i.d.) behalve dan dat ze het gewoon leuk vinden. Al met al denk ik dat ik 500 euro kwijt ben (het is daar ook niet echt mogelijk in een goedkoop hostel te verblijven) en dan heb ik nog niet eens een cadeau.
Overigens denk ik niet dat er iets is dat ik er aan kan doen hoor, behalve niet gaan natuurlijk maar daar zijn het wel echt te goede vrienden voor. Je kunt ze hier niet echt op aanspreken denk ik.
Ben ik een zeur of vinden jullie ook dat ze veel verwachten?

1 like

Dikke doei hoor. Goede vrienden of niet. Ze kunnen toch niet bij iedereen in de portemonnee kijken. €500 is echt achterlijk veel geld. Ik zal niet eens gaan.

21 likes

Nee ik vind je geen zeur. Als ik zou trouwen en het per se in het buitenland zou moeten dan zou ik zoveel mogelijk voor mijn gasten bekostigen (op de kleding na dan), maar dat is helaas niet gebruikelijk. Tegenwoordig moeten we steeds meer uitpakken naar Amerikaanse maatstaven en komt de rekening vaak alsnog op het bordje van de bruidsgasten die al zowat verplicht worden om een nieuwe outfit aan te schaffen en een envelop te geven (van minstens 2 x 50 euro anders gaan sommige mensen ook janken :’)). Ik vind het echt steeds gekker worden en doe daarom vaak er niet aan mee. Al heeft het mij ook een keer een vriendschap gekost omdat de bruidzilla het niet kon hebben dat ik 700+ uitgeef aan haar trouwerij inclusief pastelkleurige outfit. :joy:

3 likes

Ik vind dat ook heeeel veel en zou ernstig twijfelen of ik daar wel heen zou gaan/kunnen/willen. Maar je zegt zelf al dat je dat niet wil omdat het te goede vrienden zijn.

Anyway ik ben het met je eens hoor, ik zou zelf nooit zoiets doen of durven vragen van mijn familie en vrienden.

1 like

Als je de reis ook graag wilt maken dan is het de 500 euro wel waard maar dan zou ik mijn aanwezigheid als cadeau zien en niet nog eens een envelop geven. Als je de reis eigenlijk niet had willen maken en het zonde vind van het geld, dan zou ik ook niet gaan.

12 likes

Nee ik vind je zeker niet gierig. Vijfhonderd euro is veel geld. En ik neem aan dat je dan ook nog geen kleding o.i.d. hebt. Ik zou wel heen willen en daar m’n best voor doen, maar ook duidelijk maken dat dit dan het cadeau is, dat je heen gegaan bent.

Maar beetje gekke vraag misschien, hoe zit het als de bruiloft niet door gaat? Wie draait dan voor de gemaakte kosten op?

@Flamoes ja dat klinkt wel logisch, maar zou daar zelf dan wel rekening mee houden en alles zo laat mogelijk regelen denk ik. Anders ook nog verplicht overnachten omdat je daar al hebt voor betaald, was een eigen vakantie keuzen lekker geweest :wink:

2 likes

Thanks voor jullie reactie tot nu toe. Fijn dat ik niet gek ben, haha.
Ik weet ook niet of ze bijv. wel iets regelen voor mensen die het echt niet kunnen betalen. Voor mij is het namelijk niet onmogelijk maar het is wel wat ik ongeveer uitgeef aan een vakantie.

@Marquez
Niet over nagedacht eigenlijk. Ik denk ook zelf? Ik denk ook niet dat een annuleringsverzekering dat zou dekken.

1 like

Ik denk dat als ze vanuit meerdere richtingen te horen krijgen dat het best een hoog bedrag is er misschien een besef komt dat ze dit zelf ook niet 123 zouden doen. Het is niet echt gastvrij om te verwachten dat iedereen alles maar betaald voor jouw feestje. Zou wel navragen of je niet ook nog moet betalen voor consumpties van ontbijt tot avond eten die drie dagen.
Het is altijd fijner als je een heads-up hebt.

De klaagzang gaat door maar vind het ook erg egoistisch om dan bij de uitnodiging geen disclaimer te geven dat vanwege de hoge kosten ze geen extra cadeau verwachten maar de aanwezigheid cadeau genoeg is. Je staat echt in jouw recht om hiervan te fronsen.

4 likes

Je bent geen zeur. Zodra je besluit om in het buitenland te trouwen, neem je ook de beslissing om met, eventueel, minder gasten te trouwen

3 likes

Allereerst wilde dat meisje dat een grote groep vriendinnen van haar bridemaids zouden worden. Toen had ik als eerste vriendelijk bedankt omdat zij ons allen in hetzelfde goedkoop ogende jurkje wilde heisen. Ik houd niet van jurkjes en om dat jurkje te kunnen passen zou ik toch enkele kipfilet kiloknallers moeten aanschaffen om het borstgedeelte op te vullen. Daarnaaast was ik al langdurig ziek, waardoor het voor mij zowel financieel als lichamelijk niet zo makkelijk te realiseren was. Ik heb toen vriendelijk bedankt en toen was het einde vriendschap.

1 like

Ik heb veel bruiloften in het buitenland gehad (eigenlijk bijna alleen maar bedenk ik me haha) en ik heb nog nooit gehad dat er iets van verblijf of reis werd betaald
 dit was wel omdat een of beiden uit dat land kwamen trouwens, niet zomaar voor de lol, dat maakt het wel anders.
Ik vind het ook lastig.ik vind dat je altijd het recht hebt om daarom niet te gaan, maar dat is natuurlijk niet leuk. Ik vind trouwens dat een kleinigheidje zoals een plantje of kaartje als cadeau dan al meer dan genoeg is (heb ik mezelf ook niet altijd aan gehouden :roll_eyes: )
In mijn ervaring denken de bruidsparen trouwens redelijk makkelijk “nou, dan is dat toch je vakantie dit jaar!” wat je echt niet zomaar voor een ander kunt bepalen.

1 like

Deze heb ik ook gelezen maar was vergeten waar. Een leuk stuk :blush:

@Flamoes, net als wat de anderen zeggen, het is totaaaaal niet gierig.
Je kan haar er niet op ‘aanspreken’ maar je kan wel aangeven dat je helaas niet zal komen. Als ze uitleg wil kan je dat prima geven; Je beraamt alles op zo’n € 500 en dat is veel geld. Dat is het bedrag wat je zelf aan een vakantie zou uitgeven en je kiest graag zelf je vakantiebesttemming, periode en gezelschap uit. Ben jij trouwens mĂ©t aanhang uitgenodigd? Dat kan de zaak ook veranderen. MĂ©t betekent dubbele kosten maar ook dat je er gemakkelijk een vakantie als koppel aan vastplakt, zĂłnder betekent wrs dat je Ă©cht enkel en alleen voor de bruiloft al die kosten maakt. (En verlof opneemt - niet te vergeten)

Als het beuidspaar echt verwacht van hun genodigden dat ze allemaal komen of tenmisnte willen komen hebben ze het wat hoog in hun bol. Ik denk dat het realistischer is dat het bruidspaar weet dat een groot deel afhaakt en erop rekent hun huwelijk met de echte inner crowd te vieren. Voor de echte inner crowd hebben ze wrs ook wel het verblijf geregeld. (Dat is mijn ervaring; ik was 3 dagen lang outer crowd, mocht per tikkie het verblijf terugbetalen aan het bruidspaar en lag met 7 andere (goddank vrouwelijke) gasten op een kamer met een open inloopdouche. Het was een prachtige locatie maar ik kende niemand goed genoeg om mij daar 3 agen prettig te voelen. Ik had nooit omwille van een plichtsgevoel hoeven gaan, en dat ga ik in de toekomst ook zeker nooit meer doen.)

1 like

Ja haha ik heb dat dus eens meegemaakt (op een bruiloft van echt best een goede vriendin). Het was zooo lame en je zit dan ook nog eens opgescheept met allemaal andere mensen waar je geen klik mee hebt in een ongezellige Mexicaan :grimacing:

Het is nu ook echt een bruiloftstrauma van mij haha.

1 like

@Wonderland Oh ja dat heb ik ook weleens meegemaakt bij een goede vriendin. Ik deed 's ochtends haar trouwmake-up, mocht mee naar de kerk en dus de trouwceremonie en het feest. Het feest begon pas om 21.00 uur, en zij ging dan eten met haar familie en een aantal beste vriendinnen. In die tussentijd tussen 15.00/16.00 uur mochten we het zelf uitzoeken. Ik was hier best wel door gekwetst, zo ongastvrij. Mijn vriendin die ook was uitgenodigd en ik hebben bedankt, zijn alleen naar de kerkdienst gekomen.

2 likes

Door al deze berichten ben ik een beetje onzeker over onze bruiloft. Wij wonen in het buitenland (oosterburen) en we gaan eind vh jaar voor de wet trouwen en volgend jaar zomer een ceremonie bij ons in de tuin. Voor het wettelijke huwelijk nodig ik alleen familie uit waarvan een groot deel in NL woont. Ik wilde eigenlijk zoveel mogelijk helpen met het zoeken van kamers maar betalen zou te veel worden. Ons appartement is ook niet groot genoeg voor meer dan 2 gasten

Is het dan gierig om te zeggen dat ik wil helpen boeken enzo maar dat kosten voor eigen rekening zijn? Ik hoef ook echt geen cadeaus want ben al blij als mijn familie er is

2 likes

Ahh ik wil de rest ook lezen! :rofl:

5 likes