Gierige acties

In het begin had ik een auto nodig om bij mijn werk te komen. Dus ik kocht de auto en betaalde benzine. Als we op pad gingen om wat leuks te doen samen betaalde mijn vriend de benzine.
Ik betaalde ook de kosten voor onderhoud e.d.

Nu hebben we samen een auto gekocht. Meer 40-60 verdeling. We carpoolen naar Werk maar ik gebruik de auto net wat meer voor mijn hobby. Brandstof betaal ik eens in de zoveel tijd zelf. Maar onderhoud wordt ook verdeeld in 40-60.

Ik had rijangst. Toen ik me rijbewijs haalde had ik geen auto en nadat ik mijn vriend zijn velgen kapot reed bracht hij me liever dan dat hij mij liet rijden. Uit eindelijk jaren niet meer gereden. Toen ik zwanger werd 2 jaar geleden was ik het wel zat. Heb gewoon weer een paar lessen genomen. Heeft mij heel goed geholpen. Rijd nu eigenlijk geen grote afstanden omdat ik het nog wel spannend vind om te rijden met kind en navigatie.

Maar voor alles dames met rijangst: echt neem een paar lessen!

3 likes

Ik ga gewoon nog een x reageren want je gaat toch geen 2200 (!!) euro betalen omdat je een paar x per jaar met de auto naar familie gaat ipv de trein.

1. Het is voor die vriend ook makkelijker/sneller dat met de auto te doen
  2. Als ik moest kiezen zou ik liever die paar x per jaar met het ov gaan dan zo’n hap geld uitgeven.

Ik vind dat je rijangst hier ook helemaal niks mee te maken heeft, omdat je die auto dus gewoon niet nodig vindt.
Ja er zijn allemaal situaties waarin je gelijk zou moeten betalen maar ik zou niet eens bedenken dit van m’n vriend te vragen terwijl als ik de auto gebruik dat 75% vd tijd is om samen met hem weg te gaan (maar alsnog niet vaker dan 10 x per jaar). Tis toch ik wil een auto dan betaal ik die.
@anon55799045

22 likes

Het ligt er ook een beetje aan hoe jullie het normaal verdelen met de uitgaven en wat jullie inkomsten zijn. Als je vriend een baan heeft en de auto nodig is voor zijn werk, vind ik eigenlijk niet dat jij daar per se aan mee moet betalen. Dat je een keer erbij in zit voor een familie bezoek oid is toch logisch als je een relatie hebt? Desnoods gooi jij dat tank en keer vol.

1 like

M’n vader leert me rijden en ik moet zeggen dat ik op de weg gaan echt heel eng vind, en dat ik dacht dat ik het met een rij-instructeur net minder eng zou vinden omdat ik dan zeker weet dat ik ā€˜alles geleerd heb van een professional’ zegmaar

Voor mij precies dit inderdaad. Mijn vriend heeft nu ook een auto, die ik alleen maar ben de auto gaan gebruiken omdat het ā€œmoestā€ (moest naar een plek wat met ov 3 x zo lang was). Daardoor ben ik wel meer gaan rijden en zakt de angst langzaam weg. Vind het iig veel minder spannend om te gaan rijden dan eerst.

Hij heeft overigens die auto gekocht voor zijn werk en ik gebruik hem dus heel soms en als we samen naar familie gaan oid. Ik heb niet meebetaald aan de auto, want hij is ook niet gekocht voor gezamenlijk gebruik. Ook nog nooit meebetaald aan de garage, wel voorgesteld maar wilde hij niet. Uiteraard betaal ik wel zo nu en dan een volle tank en tank ik als ik hem alleen gebruik.

Ik verbaas me dan toch ook altijd wel over de luchtigheid rondom autorijden in andere landen. Vraag me af waardoor dat verschil komt.

2 likes

Maar hoe staat jouw vriend erin dan @anon55799045? Uiteindelijk kunnen we wel met een heel forum er iets van vinden maar het is toch iets wat jullie samen moeten beslissen. Heb je al met hem besproken hoe de kosten te verdelen? En hoe is die aankoop gegaan dan, klinkt nu uit je post wel alsof hij in zijn eentje heeft besloten die nieuwe auto te gaan uitzoeken en kopen, hij zal dan toch ook al wel nagedacht hebben over de kosten en verdeling lijkt me?

4 likes

Nederland is natuurlijk wel een land van regeltjes en het voelt in Nederland denk ik veel ā€˜erger’ als je je niet aan de regels houdt. Mbt autorijden hebben veel mensen denk ik het gevoel (wat mij betreft terecht) dat het ook meteen gevaarlijk is als je je niet perfect aan de regels houdt en dat voelt eng. Het is hier ook relatief moeilijker om je rijbewijs te halen, terwijl je als je hem eenmaal hebt nog moet wennen aan zelf alleen rijden.
Terwijl er in sommige landen denk ik meer het gevoel is van ā€œach ja, als je niet ontzettend veel schade maakt who cares. Als je maar op je plaats van bestemming aankomt, het overleeft en de auto nog rijdtā€. Dat is natuurlijk overdreven gezegd, maar er zit wel een kern van waarheid in :stuck_out_tongue:. Het valt me vaak op dat in sommige landen veel meer auto’s met deuken rondrijden haha.

1 like

Ja we zijn getrouwd dus de rest gaat op de grote hoop maar hij houdt nou eenmaal van dure auto’s dus ik heb meteen gezegd dat die kosten dan ook voor hem zijn, zo rijdt hij nu in een audi s4 en van de verzekering daarvan val je bijna achterover. Maar hij vind het leuk dus ik vind het geen probleem dat hij er zoveel geld in stopt. Dus ja indirect betaal ik er dus toch aan mee bedenk ik mij nušŸ˜…

3 likes

Ik denk niet dat het perse echt om de regels gaat, veel mensen houden zich niet aan de regels en rijden te hard of snijden af. Maar autorijden is gevaarlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje. Nederland heeft significant veel minder doden door auto-ongelukken dan veel andere landen in Europa die minder dicht bevolkt zijn. Dus ik denk wel dat deze voorzichtigheid nut heeft.

1 like

Ik ben het met je eens dat 50% van e auto meebetalen veel is, maar het argument dat het voor hen ook makkelijker is met de auto vind ik wel stom. Dat is zo’n argument van ā€œjij rijdt toch al dus ik kan wel gratis meerijdenā€ en dat vind ik wel gierig.

Dat zou ik zelf ook zeker doen! Wij hebben nu geen eigen auto maar lenen/huren er een als het nodig is en dan rijdt ik al helemaal liever niet.

Ik ben ook zo’n geval van moest mn rijbewijs oo nn 18e halen en daarna studeren en nooit meer rijden. Al vond ik tijdens het lessen rijd al rot haha. Toen we een tijd in australiĆ« waren heb ik bijv ook gewoon gereden incl de nodige parkeeratruggles :joy:

Als we een eigen auto kopen, zou ik gewoon opnieuw wat lessen nemen en wel echt gebruik willen maken van de auto.

1 like

Autorijden is in Nederland ook wel moeilijker, je moet goed blijven opletten, vooral binnen de bebouwde kom. Waar je 50 kan rijden wordt het ook wel lastig genoeg gemaakt dat je ook 50 blijft rijden, door alle drempels en versmallingen in de weg. Ook een reden dat we minder verkeersdoden hebben.

1 like

Ik bedoel niet dat die regels onzin zijn of dat iedereen zich perfect aan de regels houdt, maar dat er (voor mensen met rijangst) wel een grotere druk gevoeld wordt om zich aan de regels te houden op straffe van grote gevolgen (ongelukken/boetes).
Terwijl er in andere landen nonchalanter mee omgegaan wordt, waardoor mensen minder druk/rijangst ervaren terwijl de situatie eigenlijk juist gevaarlijker is (want meer ongelukken)

Ja dat bedoel ik ook, maar volgens mij heb ik me niet echt goed uitgedrukt

Nou precies dit. Als ik een auto koop voor werk dan koop ik die zelf, het is dan ook gewoon mijn eigendom. Die paar keer per maand dat een ander hem ook gebruikt zou ik niet iets vinden om een ander mee te laten betalen. Een keer benzine erin gooien zou ik dan vergoeding zat vinden.

2 likes

Nog wat anders - zou jouw vriend dezelfde auto kopen als hij wist dat je niet mee zou betalen?

Heb zelf niet mee betaald toen mijn man (toen vriend) zijn auto kocht. Hij heeft hem voor zijn werk gekocht. Ik zelf doe bijna alles met het ov, lopend of op de fiets. Gebruik de auto echt haast nooit - alleen als we vrienden of familie bezoeken die verder weg wonen. Zou in veel gevallen dan zelf alsnog liever de trein nemen :sweat_smile: zou ook nooit een BMW gekocht hebben…

Inmiddels zijn we getrouwd en ligt het geld op een grote hoop :woman_shrugging:

Ik vind het toch wel een groot verschil als je een relatie hebt en samenwoont tov bv een vriendin. Als een vriendin altijd meerijdt en nooit aanbiedt de benzine te betalen vind ik dat ook gierig. Maar ik ga mijn vriend toch niet om benzinegeld vragen als hij in mijn auto meerijdt?

1 like

Mijn vriend heeft deze auto inderdaad gekocht, wel in overleg maar vooral voor zichzelf. Ik heb zelf opgebracht of ik mee zou betalen omdat ik het wel redelijk vind om iets bij te dragen. Maar mijn vriend zit hier superrelaxed in en zegt: alles van 0 euro tot de helft is prima, kijk maar wat je het waard vindt. Van mij had de auto er dus niet hoeven komen want ik kan overal met het OV heen en voor de keren dat het handig is om een auto te hebben, kunnen we er wat mij betreft ook een lenen of via Greenwheels ofzo. Maar nu die auto er is heb ik er natuurlijk wel voordeel van.