Gierige acties

Dat lijkt me meer dan genoeg. In mijn team zitten 13 mensen en bij verjaardagen/afscheid/geboorte leggen wij pp 2,50 in en daar halen we wat leuks van.

1 like

Ik heb de eerste keer dat er zo’n potje rond ging gewoon aan mijn manager gevraagd wat een normaal bedrag was om te geven. Misschien is dat ook een tip om te vragen wat normaal is binnen jouw bedrijf? Sindsdien geef ik standaard 2 tot 3 euro.

1 like

Ik heb zelf laatst geld ingezameld voor een collega die vader is geworden en de meesten geven €5. Ook genoeg mensen die €2,50 geven. Hoogste was €10, maar dat was een enkeling.

1 like

Thanks voor alle reacties allemaal! Heb het geld inmiddels overgemaakt.
@Victoria Ja als ik op kantoor was geweest had ik dat wel even gedaan. Maar ik ken mijn directe collega’s dus ook alleen maar via Teams, dus het voelt nog een beetje raar om zo digitaal aan hun te vragen wat een normaal bedrag is. Volgende keer dat ik op kantoor ben en er weer zoiets is ga ik dat dus ook wel doen :slight_smile:

3 likes

Ik ga vanavond bij iemand eten en krijg een tikkie Van 2 euro. Vind dat altijd zo crisis; bedoel vorige week at je nog bij mij; ik denk dan van ach is 2 euro laat maar zitten het gaat toch om en om en het is gezellig zo eten. Maar ondertussen stuurt zij dus wel steeds tikkies en betaal ik wel elke keer die 2 euro. Ik wil niet zo’n gier zijn en heb sowieso een hekel aan tikkie, maar het geld groeit ook niet op mijn rug…
Volgens mij is het al vaker hierover gegaan, maar zouden jullie dan voortaan ook gewoon tikkies sturen?

3 likes

Haha ja oke je hebt gelijk

Ik vind dit altijd een beetje een rare conclusie als ik eerlijk ben. Stuur gewoon een Tikkie terug, want je bent geërgerd en dan is het opgelost. Dat is toch geen oplossing… spreek diegene gewoon aan en heb het er even over. Dat is toch een veel fijnere optie? Dan heb je geen ingehouden irritaties meer en je kunt het écht oplossen samen.

50 likes

Ik zou me niet verlagen naar haar niveau en ook een tikkie sturen. Ik zou het eventjes bespreken met haar.

1 like

Serieus? Vind dit altijd zo schandalig gierig… :exploding_head:
Een tikkie is meer voor een kadotje of als iemand anders iets voor schiet imo. Niet als je uitgenodigd word om bij iemand thuis te eten of regelmatig samen eet toch?

3 likes

Ik zou het gewoon betalen en vervolgens zelf een tikkie sturen voor het eten van vorige week. Kijken hoe ze dan reageert.

3 likes

Ik zou afbellen :biggrin:

9 likes

Zelf begint ze dan natuurlijk niet over het feit dat ze jou wellicht een bedrag moet geven omdat ze bij jou heeft gegeten lol.

Vind dit soort mensen echt schasmteloos haha

1 like

Bedankt voor jullie reactie! Misschien als het gesprek zo loopt dat ik erover begin, maar anders stuur ik haar volgende keer ook gewoon een tikkie

Hee! Ik heb mij ook wel eens geergerd aan eem vriendin van mij. Had het gevoel dat ze altijd tikkies stuurde en dat vond ik stom, dus ging ik ze ook maar sturen. Het werd en niet minder stom van.
Uiteindelijk heb ik een keer gezegd ‘hee, zullen we kappen met tikkies sturen? Het is zo studentikoos. We eten toch om en om bij elkaar, zo is het toch ook goed?’
En daar was het mee geregeld. Ik kan het iedereen aanraden :wink:

38 likes

Wtf hoe oud is ze dan?
Ik ging een keer bij een vriendin tosti’s maken en toen vroeg ze ook een paar euro voor het brood en de kaas. Was zo verbaasd. We waren 25, zij werkte al tijd, woonde in een rijtjes/gezinshuis.

Soms zegt een vriendin als we koffie drinken en ik betaal wel van stuur maar een tikkie maar dan denk ik omg zo belachelijk. Er komt een vast volgende keer dus dan betaal jij maar als je het zo nodig terug wil betalen :sweat_smile:

Oja ik voel me wel een gier; als iemand verse bosbessen of frambozen heeft en we eten die als snack of bij ontbijt ofzo. Ik vind die dingen duur dus koop die zelf nooit dus voel me dan schuldig als ik er van neem :sweat_smile: bij mij thuis krijgt iemand dan namelijk de vriezer versie.

2 likes

Ik weet 99,9% zeker dat het bij mij iig niet zo was. Dat er geen paar euro voor brood af kon. Denk dat het al anders is als je elkaars salaris allemaal weet en ook huur/hypotheken? Wij weten dat in ieder geval van elkaar dus dan kun je ook wel inschatten dat iemand niet honger moet lijden doordat jij eens mee eet en die €2 heel hard nodig is.
Overigens had ik het destijds zelf niet goed/ruim financieel gezien en denk dat mensen dat ook wel wisten :sweat_smile: maar ook dan kan er wel een paar euro vanaf als iemand mee eet of een broodje komt eten.

2 likes

Natuurlijk kan ze even wat krapper bij kas zitten, maar zij heeft de vorige keer gratis van het eten van @LaScript genoten. Dat is geld wat ze heeft bespaard en anders had ze die dag misschien zelfs meer aan haar eigen maaltijd moeten uitgeven. Ze staan gewoon quitte.
Ik denk ook dat als ze krap bij kas zat, dat ze dat wel even kon bespreken en dan was er vast geen probleem geweest. Maar je gaat niet eerst doen alsof er niks aan de hand is, om vervolgens een tikkie te sturen.
Ik heb nu ook een vriendin die even wat moeilijker met geld heeft. We gaan volgende week lunchen, maar ze heeft het geld nu niet. Prima, dan schiet ik wel even voor. Gewoon eerlijk zijn en dan is er geen irritatie. Je bent vriendinnen dus dat kan je echt wel bespreken.

Edit: Ik weet dat ik dit erg zwart wit zie, maar soms is het gewoon zwart wit. Je hoeft niet te zeggen waarom je krap bij kas zit als je dat niet wilt. Maar gewoon op tijd aangeven dat het geld eigenlijk niet zo kan missen, is al genoeg. Die Tikkies als verrassing op het einde zijn gewoon kut

11 likes

In het algemeen een oordeel over iemands portemonnee kan ik best inkomen, maar naar vrienden een tikkie van twee euro sturen als ze komen eten en andersom niet is altijd en overal gierig. Als je dan geen geld hebt moet je of geen mensen langs vragen, goedkoper eten of het aangeven.

Edit ik ken overigens ook weinig mensen die heel gierig zijn, die ook echt weinig geld hebben. De meeste mensen die ik ken met weinig geld zijn juist gul met wat ze hebben

6 likes

Ik vraag mij ook af wat die kosten dan van €2 zijn. Ik heb met een vriendinnen groep maandelijks een etentje en wij hebben vanaf het begin afgesproken altijd deze kosten te delen omdat het soms vaker bij de een is dan bij de ander. Maar dat is meestal rond de €10 pp (voor best uitgebreid eten + alcohol) En de een zal het tot de laatste cent rekenen de ander zal denken ik heb 3 flessen wijn over die tel ik niet mee is prima.

Maar voor €2 dan heb je dus een maaltijd van €4 gemaakt (wat prima kan) maar het voelt zo een ‘loos’ bedrag alsof het om het principe gaat. (Dit is natuurlijk een aanname vanuit mij maar een hoger bedrag zou voor mij logischer zijn om terug te vragen)

Maar je hoeft niet te zeggen dat je in de schulden zit. Je hoeft niet te zeggen waarom je krap bij kas zit. Gewoon een waarschuwing vooraf dat je het fijn vindt als de ander meebetaalt voorkomt al veel irritaties.

2 likes