Gierige acties

Ja dan weet een ander waar die aan toe is! Ik doe het zelf wel altijd. Van hey we gaan uit eten met vriendinnen maar kan het een beetje low budget. En ik vind het zelf ook heel fijn als vriendinnen dat ook bij mij doen.

Ik heb wel eens gehad dat ik op het terras zat met vriendinnen en een andere vriendin kwam er bij. Eerst mijn halve pakje leeg gerookt want ze was ‘gestopt’ en lekker drankjes bestellen. Toen de rekening kwam zei ze doodleuk tegen mij betaal jij voor mij want ik heb geen geld. Ik ben toen zo kwaad geworden. Ik zei ook ik heb het geld maar voor het zelfde geld had ik €20 mee als mijn eigen budget dan kan je dat niet zo maar verwachten dat ik het wel oplos voor je. En dan als tegen argument ja volgende keer betaal ik wel voor jou. Als ze van te voren had gezegd ik wil wel komen maar ik zit krap dan was ik niet de beroerdste geweest om te zeggen kom gewoon ik betaal 2 drankjes voor je

Het is jouw geld dus gewoon een reminder sturen wanneer je dat wilt.

6 likes

Ik had zelf al lang een reminder gestuurd

8 likes

Ik zou nu gelijk al een reminder sturen. Ik vind altijd zo aso als mensen zo lang doen over terug betalen

2 likes

Ik zeg dit vaak puur uit beleefdheid, zodat je duidelijk maakt dat je wil betalen. Maar denk er precies hetzelfde over, volgende keer betaal ik weer. :woman_shrugging:t2:

8 likes

Ja je hebt gelijk, doe ik eigenlijk ook altijd wel!

1 like

Ja daag. Ik ben totaal geen gier en trakteer en deel er op uit. Maar ik had hier dus dezelfde avond nog wat van gezegd euh. Is €45 doe even normaal. Waarom zijn mensen zo.

1 like

Zoiets had naar mijn idee gelijk betaald kunnen worden. Terwijl jij de rekening aan het betalen was had zij haar internetbankieren kunnen openen en over kunnen maken. Nou vooruit, 5min erna.

8 likes

Jeetje wat onbeschoft van haar. Hoe is het uiteindelijk opgelost die avond?

1 like

Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat als mensen niet meteen een tikkie betalen ze dat ook niet meer gaan doen totdat je ze herinnert. Als je het appje met de tikkie hebt geopend en niet meteen betaalt vergeet je dat toch gewoon. Tenminste ik zou er niet meer aan denken, dus als ik een tikkie de dag erna niet heb betaalt kan je er gerust vanuit gaan dat ik het ben vergeten en een herinnering sturen.

15 likes

Tikkie zou eigenlijk zrlf een reminder moeten sturen na een week naar degene die nog moet betalen. Of gebeurt dat al?

1 like

Je geeft niet aan wie het Tikkie moet betalen in de app

Ik heb de rekening betaald. Ik heb het geld ook niet meer terug gevraagd maar mijn boodschap voor het betalen was wel heel duidelijk. En we zijn nog steeds vriendinnen.

2 likes

Dit idd. Het is, vind ik, handiger om het dan meteen te pinnen en contant terug betalen. Als ze dat niet willen, wat meestal zo is, dan is een tikkie prima. Maar dan geef ik wel aan je moet me helpen herinneren want ik vergeet dat. En dat doen ze dan. Dus denk dat het eigenlijk gewoon neer komt op communiceren, lekkere dooddoener, haha

Maar dan moet je het toch op een andere manier oplossen? Ik vind de uitspraak ‘dan moet je me wel helpen herinneren want anders vergeet ik het’ nogal irritant, de verantwoordelijkheid bij de ander leggen omdat je zelf vergeetachtig bent met zoiets. Als je dat van jezelf weet moet je het zelf voorschieten denk ik, of het meteen on the spot regelen met een tikkie.

36 likes

Dat ligt toch helemaal aan hoe jezelf bent en hoe je vrienden zijn? Ik zie het niet als verantwoordelijkheid weg doen naar een ander. Ik doe ook zelf echt mijn best om gewoon te betalen. Maar het is meer ook van hè ik vergeet dat soort dingen, niet bewust dus zeker mij er aan herinneren als je nog niks hebt ontvangen. Ik vind dat zelf ook niet netjes en een onhandige eigenschap. Dus tja dan is het toch fijn dat de ander ook weet dat ik me daar bewust van ben en dat je me er op aan mag spreken?

Er wordt best vaak gevraagd kan ik al een herinnering sturen? Na … tijd. En ik probeer aan te geven dat wij ook dat ‘probleem’ bespreken.

En dat het voor ons zo werkt betekend niet dat het voor iedereen zo werkt natuurlijk. Het is ook meer als voorbeeld van hoeveel er mogelijk is als je het gewoon bespreekt.

Edit: tikkies betaal ik pas thuis niet op de plek zelf.

1 like

Maar ook in wat je hier verder vertelt blijf je de verantwoordelijkheid verschuiven. Want je erkent wel dat je het niet netjes en een onhandige eigenschap vindt, maar toch vind je dat de ander er dan maar aan moet denken om jou te herinneren en noem je hier zelfs dat je diegene toestemming geeft om jou een herinnering te sturen. Eh ja, wat anders?
Prima dat jij en jouw vrienden dit allemaal prima vinden, maar ik zou er echt niet blij van worden. Als je de verantwoordelijkheid neemt om iemand anders iets voor te laten schieten moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om het zelf zo snel mogelijk daarna weer recht te zetten.
En waarom zou je een tikkie niet meteen on the spot betalen?

16 likes

Nou ik bedoel absoluut niet dat ik diegene toestemming verleen en dat als ik dat niet zo doe diegene absoluut niet met een herinnering mag komen. Veel vinden het toch ook lastig om te bepalen wanneer ze weer een herinnering kunnen sturen? Of vinden het irritant als iemand niet betaald? Ik probeer hier de andere kant te laten zien van diegene die, niet expres, wel eens vergeet te betalen. Die daar met haar vrienden over communiceert en die daar een manier in heeft gevonden om het te laten werken voor beide kanten zonder irritatie.

Misschien praten we langs elkaar heen in dit gesprek omdat jij het steeds hebt over verantwoordelijkheid. Ik heb mijn vrienden daar nog nooit over gehoord dat ze dat belachelijk vinden of dat ik mijn verantwoordelijkheid verschuif. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk dat wij het meer zien als samen ergens voor zorgen dat iets gebeurd en dan, wat je wil, de verantwoordelijkheid samen delen. Want we weten waar de knelpunten zitten en zorgen voor een werkbare constructie zodat gewoon een iemand kan betalen. (En ik betaal zelf ook geregeld voor, het is gewoon een wisselwerking)

En tikkies betaal ik thuis omdat ik geen app heb van internet bankieren en dat ook niet hoef op mijn telefoon.

3 likes

Als dat voor hun zo werkt is dat prima toch?

3 likes

Ja klopt, dat is ook zo. Ik zou het alleen geen fijne manier vinden @Marquez , maar dat is persoonlijk natuurlijk

1 like