Ik had een gierig momentje met een vriendin gisteren. We waren gaan uiteten, kregen de rekening en zij ging uitrekenen (ik denk gewoon deel door 2 en klaar) maar goed ik moest 39 betalen dus ik leg 45 op tafel. En toen gebruikte ze het bedrag wat ik gaf als fooi als mindering van haar gedeelte? terwijl ik dacht zij legt ook nog fooi bij zodat we rond een 10tje komen ofzo
Heb je nog gezegd dat het bedoeld was voor fooi?
Ja maar dat was achteraf omdat zij ging betalen aan de bar
Het lijkt me heel normaal om voor de ingrediƫnten een bijdrage te vragen!
Edit: zeker na 12 weken en als je verwacht dat het nog door zal duren. Voor een paar keer zou ik het sowieso niet vragen, maar dat is de situatie niet.
Huh? Als ik haar was zou ik niet denken dat jij een deel voor mij zou betalen. En al zou ik t denken dan zou ik t navragen aan je. Heeeeel gek dit.
Hahaha, ik moet hier eigenlijk een beetje om lachen omdat het zo schaamteloos is? Het zou echt niet in me opkomen.
Een date deed een keer hetzelfde, maar stak zelfs ook het wisselgeld nog terug in eigen zak, terwijl we hadden afgesproken te splitten. Ik was zo overrompeld en verbaasd, dat ik er uiteindelijk niks van heb gezegd. Maar goed⦠Een tweede date is er niet gekomen haha
Verwijderd ivm te veel info en wil het niet te lang online hebben staan.
Ik denk dat ze veel meer geholpen is als jullie haar blijven helpen dan door er evt eerder mee te stoppen omdat de financiƫn een issue zijn of worden.
Dit gaat niet om een incident, jullie helpen structureel. Je hoeft er niets op te verdienen, maar het hoeft je ook geen geld te kosten. Aankaarten dus. Zij had dit eigenlijk al moeten doen, maar nu ligt de bal bij jou.
Ik zou het ook niet luchtig aankaarten maar juist duidelijk en al met een oplossing en een kostenindicatie, anders blijft het juist sudderen en sluimeren en iedereen is ermee geholpen als het gewoon opgehelderd en uit de weg is
Ik ook niet. Maar dat is puur mijn gevoel en niet een gierig/fout of goed kwestie.
Sowieso superlief dat je dit voor haar doet en je moeder ook en dat je een appgroep bijhoudt voor haar.
edit: op jouw antwoord inhakend, want die las ik pas later. Ik zou voorzichtig zijn met ervan uitgaan dat ze geld overhoudt nu. Ze werkt natuurlijk niet (dus krijgt miss 70% betaald?) en heeft miss ook toch nog lasten vanuit de verzekering eigen risico, niet gedekte medicatie oid. Ik noem maar wat hoor.
Maar dan is zoān fiets ook noodzakelijk eigenlijk toch, neem aan dat er geen andere manier is om de kinderen te vervoeren behalve lopen (en dat zal ook niet heel makkelijk zijn).
Ik zou ook geen bijdrage vragen. Zij heeft het super moeilijk, revalideren is echt zwaar en dan ook nog eens met 2 kids. Ze stuurt kaartjes en laat zien dat ze echt dankbaar is⦠ik persoonlijk zou een bijdrage vragen dan niet gepast vinden en dit gewoon doen vanuit jullie vriendschap
Ja dat is zeker waar over de bakfiets @MadameMignon. Die heeft ze wel echt nodig voor als ze weer kan fietsen (lukt nu nog niet).
Ik vind het lastig om hier een mening over te vormen dus heel interessant om de verschillende dingen te lezen. Ik denk ook wel: wat je voor haar doet is een soort dienst. Daar zou ik geen ācompensatieā voor vragen. Maar je doet ook de boodschappen om die dienst te leveren. Daarom zou ik misschien wel wat afspreken met haar over de boodschappen.
Dit klinkt echt super zakelijk, maar anders wordt het een lang verhaal om uit te leggen wat ik bedoel. Ik denk dat het niet gek is om (zeker nu het wat langer duurt) aan haar te vragen of het ok is om wat bij te dragen oid. Volgens mij kan dat ook goed op een manier waardoor zij er geen naar gevoel bij krijgt ofzo. Desnoods alleen voor je moeders boodschappen.
@ZusjevanJoost
Maar ik zie hier nu allemaal aannames dat ze het misschien wel financieel moeilijk heeft en dat jij (en de andere mensen die koken) daarom maar gewoon de boodschappen voor het koken moeten betalen. Terwijl dat misschien (waarschijnlijk als ik jouw reacties lees) helemaal niet waar is.
Zij moet toch ook niet stilzwijgend aannemen dat jij en anderen wel voor de kosten opdraaien zonder dat dat besproken wordt?
Mocht blijken dat ze het inderdaad financieel moeilijk heeft dan kun je alsnog kijken hoe je het doet, en of de ākokersā de boodschappen blijven betalen. Maar dat moet dan wel besproken kunnen worden.
Dat zou ik trouwens heel anders vinden als het over een paar keer koken gaat, maar dit is structureel?
En ik denk trouwens ook niet dat zij dit expres doet hoor, maar er gewoon niet bij stilstaat. Dat kan toch, ze heeft wel genoeg aan haar hoofd zo te horen.
Misschien kan je alvast met haar bespreken dat je moeder het niet zo breed heeft en of ze eventueel bereid zou zijn de boodschappen te betalen. Afhankelijk van haar reactie kan je kijken of je het voor jezelf ook wil vragen of niet
Is er niet iemand die voor haar de boodschappen wekelijks doet? Dat diegene gewoon ook avondeten inkoopt? Dat lijkt mij namelijk veel handiger, ook voor wanneer zij langzaam aan wel weer zelf kan gaan koken.
En eet je zelf ook mee trouwens of kook je het/breng je het en ga je dan weer weg?
Lastige situatie trouwens! Lief dat ze van jou en anderen hulp krijgt.
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat het voor haar ook fijn kan zijn om het te bespreken. Stel ze denkt er niet aan, kan het ook heel lullig voor haar voelen als het zo lang duurt.
Snap dat het soms stom overkomt als iemand zelf niks aangeeft maar denk dat je daar echt niet teleurgesteld om moet zijn. Het is super lief wat je doet en ze is duidelijk dankbaar. Dus in die zin laat ze dat zien.
Dit betekent echter niet dat je het best bespreekbaar mag maken, ook voor je moeder
Maar eerlijk, ik weet ook niet of ik hieraan zou denken als ik haar was? Ik zou zeker super dankbaar zijn dat er iemand voor me kookt en het voor de deur neerzet, maar zoān hersenbloeding en de gevolgen ervan zijn niet niks. Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze er niet aan denkt of het misschien niet goed overziet omdat haar hele wereld nu op zān kop staat, het is pas relatief kort geleden dat het allemaal gebeurd is. Ze zal zich ook vast veel zorgen maken over hoe nu verder en in hoeverre ze weer kan herstellen en haar leven op kan pakken.
Ik zou het trouwens ook niet gek vinden als iemand het opbracht hoor, en echt bereid zijn om bij te dragen in de kosten. Het lijkt me dat je zoiets prima aan haar voor kunt leggen.
Wat ik eruit begrip is dat die ex gewoon de ādagboodschappenā doet, brood en fruit en die dingen en dat degene die kookt dan de boodschappen doet voorh et warme eten