Gierige acties

Ja, het is echt een wereld van verschil. Ik herinner me heel goed toen ik met een stuk of 5 meiden naar Parijs ging. Ik had toen net mijn nieuwe baan (incl. eindelijk een normaal salaris). Tijdens zo’n tripje zijn er altijd momenten dat er ineens zonder al te veel overleg besloten is dat we in restaurant X gaan eten of wel even een taxi/über pakken naar locatie Y.

Normaal kreeg ik altijd stress van dat soort situaties omdat ik dan zelf geen controle meer had over mijn uitgaven en/of er uitgaven gedaan moesten worden waar ik helemaal niet voor zou kiezen. En nu was het zó relaxt. Ik hoefde me gewoon niet druk te maken, die paar euro overleef ik wel, wat er ook gekozen werd.

11 likes

In m’n studententijd had ik een huisgenoot die snoep voor Sint Maarten wilde halen. Ze had ons niet gevraagd en wij waren ook niet thuis. Stond er de volgende dag in de groepsapp of we €0.25 wilden overmaken. Oh en een spaarrekening van 15k. Overigens nooit betaald.

Edit: we woonden er met 4.

9 likes

Hahaha dat is echt heel erg gierig!

1 like

Dit doet me denken aan mijn eerste Sint Maarten. Dit was toen ik op mezelf woonde want daarvoor woonde ik in Brabant en daar vieren ze Drie Koningen. Er kwamen toen kinderen aan onze deur en ik had helemaal geen snoep in huis. Heb toen maar uit wanhoop een sultana gegeven. (Voor twee kinderen om te delen want ik had er maar één.) Die kinderen vonden mij vast heel gierig.

25 likes

Ze deed wel vaker zulke dingen. Geen filmavond willen houden, maar wel langskomen om alle snacks op te eten.

1 like

Helemaal niet gierig maar je zou er volgende keer nog bij kunnen vermelden dat je weinig lust en weinig drinkt en dat dit altijd zo is. Dan snappen anderen denk ik beter dat het geen kwestie is van ‘deze keer drink ik wat meer en de andere keer jij weer.’

Nee ik vind het niet gierig maar ik zou dan bijvoorbeeld aan de serveerster vragen of je een aparte rekening kan krijgen, dat scheelt later echt gedoe!

1 like

Dit vind ik ook super raar. Haal het gewoon van je spaarrekening. Ik heb veel liever een ‘schuld’ bij mezelf dan bij een vriendin. Komt naar nog bij, nog belangrijker, dat je vriendin dan de dupe is dat jij niks van je spaarrekening wil halen?!

4 likes

Oh dit vind ik totaal niet gierig! Ik zeg dit altijd zelf (of als we met een groep zijn dan zegt de groep het vaak zelf) tegen degene die niet drinkt dat ze niet met onze drank hoeft mee te betalen. Het is wel handig om het vooraf idd te vermelden dat scheelt een ‘awkward’ momentje met de rekening.

1 like

Maar in dit voorbeeld wacht je dan toch gewoon een week met kaartjes kopen voor dat festival tot je je salaris hebt gehad? Als je je wil gedragen alsof je geen geld hebt ga dan ook geen dingen kopen waar je op dat moment zogenaamd geen geld voor hebt. Sorry ik vind het echt raar om je dan minder bezwaard te voelen om wel een paarhonderd euro van andermans geld uit te willen geven op zo’n moment en niet je eigen geld daarvoor te willen gebruiken. Het is je goed recht natuurlijk om niet aan je spaargeld te willen komen maar geef dan ook gewoon helemaal niks uit ipv geld van een ander.

47 likes

Oh zo, ja ik ging vooral in op dat voorbeeld van @Sensatie over die festivalkaartjes lenen terwijl je gewoon spaargeld hebt. Wat iedereen met zijn eigen geld doet en daarover communiceert moet je natuurlijk zelf weten, maar zodra een ander daar ‘de dupe’ van wordt vind ik dat niet echt meer opgaan. Maarja ik trek dan ook regelmatig een vijftigje of honderdje van mijn spaarrekening haha dus misschien moet ik deze visie iets meer toepassen op mezelf.

2 likes

Maar dat is toch juist waar het ‘mis’ gaat?
Er wordt wel geld van een ander geleend, terwijl er voldoende spaargeld is.
Niet omdat je zelf wil wachten omdat je je spaargeld niet wil gebruiken.

2 likes

Maar daar gaat het in dit topic toch over, dat anderen worden benadeeld?

Oh dat vind ik wel gek eigenlijk. Ga dan gewoon pas uit eten na de 25e als je het wel kan betalen. Ik kan er gewoon niet echt bij dat je het wel oke vindt om geld van een ander te gebruiken en niet je eigen spaargeld. Je gebruikt dan nog steeds geld dat je eigenlijk niet hebt.

Maar goed als jij dat communiceert naar jouw vrienden en zij vinden dat prima dan is er geen probleem natuurlijk, maar ik zou er echt niet van gediend zijn als mijn vrienden dat zouden doen.

57 likes

Persoonlijk zou ik nooit iemand op zn geld laten wachten terwijl ik het heb (op spaar). Het is toch net zo makkelijk aangevuld met je loon haha? Het is niet dat je zomaar voor niks je spaargeld gebruikt zonder intentie om het weer terug te boeken. Vind het maar een raar iets maar ieder zn ding :woman_shrugging:

10 likes

Maar in de voorbeelden ging het er toch wel om dat er gebruik gemaakt wordt van het geld van een ander? Iemand anders moet iets voorschieten en er wordt dan verwacht dat diegene wel wacht tot de ander weer salaris heeft, terwijl diegene een spaarrekening heeft.

1 like

Ik vind het wat anders als die vriendin het ten eerste van te voren had aangegeven. Zovan ik heb volgende week salaris en ik wil het niet van mijn spaar halen, dan kan iemand kiezen of ze het voor wil schieten.
@Trivia iedereen moet zelf weten wat je wel en niet zegt over zijn financiele situatie natuurlijk, maar ik mijn voorbeeld zegt ze dan gewoon eigenlijk dat haar geld belangrijker is dan dat van een ander. Eigenlijk zegt ze ik heb het geld wel, maar ik vind het zonde dat te gebruiken dus dat doe ik liever met jouw geld. Dat vind ik heel raar. En @crazyplantlady ik vind het dus ook vreemd dat een vriendin moet aangeven of ze wel of niet krap zit zodat jij kan bepalen of je het wel of niet direct terugbetaalt. Nogmaals, als je het van te voren overlegt is het natuurlijk helemaal prima en moeten jij en je vrienden daar zelf de keuze in maken. In mijn voorbeeld was het echter na het kopen, dus voorschieten, dat zij dat aangaf. Stel dat je als vriendin dan wel krap zit, dan wordt je dus gedwongen om dat op tafel te leggen omdat iemand zijn spaarrekening niet wil aanraken

11 likes

Oja gierige (en super onbeleefde) reactie van een vriendin van een vriendin. Die vond dat zij wel even de drankjes op het terras voor haar rekening mocht nemen, want ze wist het salaris van mijn vriendin, en dat was veel hoger dan het hare, dus ja. Mijn vriendin is daarop direct gestopt te vertellen wat ze verdient.

2 likes

Ik denk ook dat hele spaargeld verhaal lastig is omdat niet iedereen daar hetzelfde mee omgaat. Een vriendin van mij is heel gul en deelde altijd veel geld met huisgenoten omdat zij dan zeiden geen geld te hebben, toen kwam ze er later achter dat hun spaarrekeningen volstonden terwijl zij voor het gul zijn ook geld van spaarrekening moest halen. Dus denk inderdaad als een ander er nadeel van ondervindt het een probleem wordt. Helaas hoor je dit best vaak

14 likes

Ik vind het ook weleens irritant als mensen zeggen van ja vind je het goed als ik het de 27e overmaak, dan heb ik weer salaris gehad?
Dan denk ik ja precies, het zijn voor mij ook de laatste dagen van de maand dus ik kan het zelf ook wel goed gebruiken. En ik ben wel zo’n persoon met een spaarrekening, maar mijn lopende rekening is aan het eind van de maand vaak ook zo goed als leeg. Dus dan moet ik (als degene die geld uitgeleend heeft) zelf geld van mijn spaarrekening gaan halen omdat iemand anders mij niet terugbetaald. Wanneer iemand het geld zelf echt even niet heeft vind ik dat nog tot daaraantoe, maar als dat dan blijkt te zijn zodat diegene zelf geen geld van zijn of haar spaarrekening hoeft te halen vind ik dat wel de omgekeerde wereld.

Overigens vind ik het ook uitmaken hoe het precies gaat. Als iemand van tevoren tegen mij zegt van ‘Goh, ik wil graag mee naar dit festival maar ik zit nu een beetje krap bij kas, vind je het een probleem om mijn kaartje voor te schieten en dat ik je de 27e terug betaal?’ Dan vind ik dat geen probleem, maar dan ben ik voordat ik de uitgave ga doen op de hoogte dat het even kan duren voor ik het terug krijg. Ik vind het wel vervelend als ik geld voor bijv. kaartjes voorschiet en ik krijg dan achteraf een appje met iets van: ‘Thanks, vind je het goed als ik het de 27e terug betaal?’ Misschien ook door de vanzelfsprekendheid die er dan vanuit gaat in plaats van dat het een gunst is. Overigens speelt het ook mee hoe lang de periode is dat iemand het wil ‘lenen’, twee dagen of drie weken maakt nog wel verschil.

Sowieso heb ik eigenlijk een hekel aan geld voorschieten. Ik heb nu ook alweer vier tikkies uitstaan waar ik mensen na het sturen alweer twee keer aan herinnerd heb, maar die gewoon maar niet betaald worden. Uiteindelijk moet ik het de hele tijd in de gaten houden en voel ik me nog een zeikerd ook als ik dan steeds weer moet appen of het tikkie misschien nog betaald kan worden.

22 likes