Gierige acties

Ha, wat grappig :slight_smile: Nou misschien worden we het nog eens!

1 like

Een vriendin (X) van me had een vriendin (Y) die echt altijd haar portemonnee “vergat” mee te nemen als ze hadden afgesproken om te gaan lunchen of koffie drinken. Note: Y betaalde het ook nooit terug. Op een keer heeft X er iets van gezegd en toen beloofde Y de volgende keer te trakteren op koffie. De volgende keer dat ze gingen koffie drinken nam Y mijn vriendin X inderdaad mee om te trakteren op koffie bij … de N.epresso winkel (waar je gratis koffie kunt drinken).

Y had er sowieso een handje aan om gratis dingen proberen te regelen. Zij was ook altijd degene die toentertijd bij de la place ook altijd zei: ik ga altijd wel alvast een tafeltje zoeken, willen jullie mij een koffie en een taartje meenemen!! (zonder dus ooit terug te betalen).

57 likes

Oh wat vreselijk zulke mensen. Ik zou op een gegeven moment toch echt wel gestopt zijn met betalen/voorschieten. Ze ziet zelf maar hoe ze het oplost dan, zou me niet meer verantwoordelijk voelen.

Vreselijk. Ik had dan geen taart en koffie meegenomen.
Ik had vroeger een vriendin die alleen maar mix dronk en nooit zelf een rondje deed.
Dat was best duur op de middelbare.

Oh dit doet me denken aan een vriendin van vroeger die uit ging met een budget zodat ze precies 2 drankjes/muntjes kon halen, meer nam ze niet mee. Toen bleek ze wijn te willen drinken en kostte dat in de discotheek 1,5 munt ipv 1. :joy:

13 likes

Twee drankjes op één avond ? Je hebt toch dorst, ook als je geen alcohol drinkt.

Ging ze haar glas wel vullen met water op het toilet…

5 likes

Dit kan ik bijna niet geloven. Bij de Nespresso winkel? Hoe kom je erbij?

Ik geloof het wel want we zijn in Nederland, haha.

12 likes

Hahaha ik zou echt keihard moeten lachen als ik word ‘getrakteerd’ op koffie uit de Nespresso winkel. En daarna doodleuk vragen waar we koffie gaan drinken want dit is toch echt een grap?!

8 likes

Ik zou echt niet bevriend kunnen zijn met zo iemand. Oké je bent gierig maar er kan zelfs één '(zelf betaalde) koffie niet vanaf?
Ik kan snappen dat er momenten zijn dat je het financieel moeilijker hebt maar dit vind ik dan geen respect hebben voor de vriendschap. Echt een grap :stuck_out_tongue:

Ben ik blij dat mijn vrienden/collega’s niet zo zijn

24 likes

Deze mate van gierigheid zou ik ook zo irritant vinden, dat er waarschijnlijk nog wel meer irritaties en verontwaardiging zullen ontstaan en ik dus geen klik zou hebben met zo’n persoon. Zou echt stuk gaan van het lachen als het N.espresso bezoek dan ook het ‘uitje’ was.
Hoe zou dat gegaan zijn? ‘Zo de gratis koffie was lekker, tot de volgende keer? Ehh what?’

1 like

Haha wat schaamteloos. Ik kan ook niet zo goed tegen dit soort mensen. Heb ook zo’n vriendin die altijd van dit soort geintjes flikte. Heb op een gegeven moment aangekaart of ze misschien krap bij kas zit en of ze dat dan aub gewoon wil zeggen ipv de hele tijd dit soort capriolen uit te halen. Ik heb het financieel gewoon oké en betaal met liefde voor een vriendin die krap bij kas zit, al trakteer ik 100x. Maar kaart het gewoon aan in plaats van dat je altijd je portemonnee vergeet of om een Tikkie vraagt maar die vervolgens nooit te betalen. En ik snap al helemaal niet hoe je kunt denken dat dit oké is om bij je vrienden te doen of dat je oprecht denkt dat de andere het niet doorheeft :sweat_smile:.

Maargoed, aankaarten dat je krap bij kas zit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en ik snap dat je echt niet in alle situaties zomaar even aan wil kaarten dat je het financieel niet breed hebt maar vooral bij vriendschappen moet dat toch kunnen, of geef aan dat je bv liever thuis samen kookt dan in de stad ofzo.

11 likes

Statistisch gezien zouden er ook hier mensen moeten zitten (die meelezen) die dit soort rare streken uithalen, dus expres niet trakteren, portemonnee vergeten, nooit iets terugbetalen etc.

Ik wil jullie kant van het verhaal horen :laughing:

37 likes

Vroeger toen ik echt geen geld had heb ik wel eens dit soort dingen uitgehaald. Dan ging ik mee uit met vriendinnen en had ik een euro op mn rekening en ‘vergat’ ik mijn pinpas. Ik durfde nooit echt te zeggen dat ik geen geld had want ik was bang dat ik dan niet mee mocht. Was hier 15/16 denk ik. Ik werkte wel maar al het geld van mn bijbaan ging naar mn ouders.

5 likes

Aah ik vind dit ook sneu. Maar denk zeker dat er een verschil zit in 15/16 jarige en als je volwassen bent. Oh en natuurlijk het verschil tussen echt geen geld hebben (en dit niet te durven zeggen) VS mensen die gewoon heel gierig zijn.

Ik heb ook een vriendin die dit vroeger weleens deed, maar weet nu wel dat het totaal niet uit gierigheid komt want ze is heel vrijgevig, maar dat ze het geld dan toen gewoon niet had

Ik ben wel benieuwd hoe dit toen afgelopen is? Zat ze inderdaad krap bij kas? Is het toen gestopt?

Ja kan niet anders zeggen dat dit gelukkig wel goed uitpakte. Ze zat inderdaad krap bij kas maar vond het moeilijk om nee te zeggen tegen etentjes, een drankje buiten de deur etc en dus vond ze door dit soort smoesjes een uitweg. Het was fijn dat dit gewoon uitgesproken was want het is 1. niks om je voor te schamen, 2. zoals ik al zei trakteer je dan met liefde en 3. ik vond het zelf ook fijn dat ze het gewoon zei want daardoor stel ik zelf ook vaker voor om gewoon bij één van ons thuis te koken of wat te drinken.

Maar vond het best wel even een dingetje om op de man af te vragen hoor, want als ze niet krap bij kas zou zitten noem je haar eigenlijk gewoon een vrek, haha. Nouja kan maar duidelijk zijn.

12 likes

Ik heb een aantal heel krappe jaren gehad. En ik voelde me altijd zo’n zeikerd als ik wéér moest zeggen dat een terrasje of buiten de deur lunchen/dineren me niet ging lukken. Voelde me altijd megabezwaard en een spelbreker. Ik gaf overigens wel altijd aan dat mensen altijd bij mij thuis welkom waren en heb ook veel voor vrienden gekookt in die jaren. Maar als je dan een uitnodiging krijgt en moet zeggen: ‘Ja leuk, maar eh sorry, ik kan me dat echt niet veroorloven.’ voelt zó kut…

14 likes

Ik heb een vriendin en vroeger als we gingen stappen flikte zij ook altijd zulke dingen. Zogenaamd geen kleingeld voor de garderobe, oh mijn pakje sigaretten zit nog dicht mag ik er een van jou? (Maak gewoon je pakje open) en wel drankjes aan nemen met een rondje maar niet zelf een rondje geven. Vriendinnen en ik hebben een keer afgesproken te wachten tot zij een rondje gaf; hele avond niks gedronken :woman_facepalming:t5: En eind van de avond zei ze dan nog trots oh ik heb maar 50 cent voor de wc uit gegeven.

de grap was ook dat zij fulltime werkte en wij allemaal studeerde en dus een bijbaantje hadden waar we amper wat verdiende.

3 likes

Ik vind dit altijd grappig om te lezen, want ik heb nu financieel zwaardere tijden dan toen ik thuis woonde met mn bijbaan en stufi :joy:

10 likes