Gierige acties

Ohh zulke types ja. Wij hadden ook zo’n vriendin in onze vriendengroep. De hele avond dure mixdrankjes drinken, maar op het moment dat zij een rondje deed (altijd als laatste van de groep en we moesten haar erop wijzen dat ze aan de beurt was) haalde ze een cola voor zichzelf. Terwijl de rest de hele avond aan gewone biertjes/wijn zat. En als we uit eten gingen bestelde ze het goedkoopste gerecht wanneer ieder voor zich betaalde, maar als we het bedrag door het aantal personen deelden bestelde ze ineens het duurste op de kaart. :roll_eyes:

Edit; Oh ja, ze is zelfs een keer uit haar panty geschoten omdat ze dacht dat we de kosten gelijk zouden verdelen en we uiteindelijk dus per persoon betaalden. WAnT dAN HaD Ze wAt GoEdKoPeRs GeKoZen.

38 likes

Haha same! Toen ik thuis woonde had ik geld voor het leven met stufi en een bijbaantje. Nu denk ik waar gaat mijn geld heen :joy:

1 like

Ooh vreselijk is dat! Dat deed die vriendin bij ons ook wel eens. Laatste keer dat ze het goedkoopste nam hebben we het ook gewoon door aantal personen gesplitst, haar eten was niet lekker én ze moest gewoon met de bon mee betalen. Haha sindsdien doet ze het niet meer :sweat_smile::joy:

2 likes

Ik had een vriendin die met een avondje chillen/drinken weigerde mee te betalen voor bepaalde chips omdat ze die niet lustte :’) (er was genoeg eten dat ze wel gewoon at)

1 like

Nou deze persoon zat absoluut niet krap bij kas. Ik weet bijna zeker dat ze meer te besteden had dan de gemiddelde student maar het kan ook gewoon het aard van het beestje zijn.

Ik heb trouwens zelf één keer een koffie betaald voor haar tijdens een gezamenlijke studiedag en daarna zelfs een soort van wedstrijd ervan gemaakt het geld (ging om 3 eu) terug te krijgen of een koffie terug te krijgen maar is nooit gelukt :expressionless:

1 like

Huh waarom vroegen jullie haar niet gewoon om als eerste drinken te halen?
Wij hadden vroeger ook altijd iemand met uitgaan die altijd de eerste rondjes mee dronk op onze kosten en als ze zelf aan de beurt was dan was ze weg. Toen dat ons opviel zeiden we die keer erna aan het begin van de avond ‘nou vriendin, ik lust wel een wijntje’ en haalde ze dat gewoon

Dat hebben we een paar keer gevraagd maar dan zei ze dat ze geen dorst had. Dat was ook de laatste stap avond met haar. Daarna deden we alsof we niet gingen en dan gingen we stiekem zonder haar :sweat_smile:

We zijn na al die jaren wel nog steeds hele goede vriendinnen! Verder is het wel een onwijs leuk mens

Als iemand altijd zelf de duurste drankjes en de duurste gerechten neemt als er gesplit wordt. en zelf nooit een rondje geeft, dan is er natuurlijk wat mis. Ik denk echter wel dat de druk heel hoog is om ‘gewoon gezellig mee te doen’, ook als je het niet kunt betalen. Het is niet gemakkelijk om te zeggen dat je ergens niet mee naartoe kunt gaan omdat je het niet kunt betalen.

3 likes

Oh shit haha :joy: dan had je nog met de rest kunnen zeggen we halen alleen iets voor ons en niet voor jou want jij hebt geen dorst, maar dat is wel echt lullig. dat zou ik zelf niet doen haha!

In mijn vriendengroep zijn we daar gelukkig heel eerlijk over. Maar met vreemden of collega’s zou ik er idd wel meer moeite mee hebben

1 like

Hahah ja zo ben ik ook echt niet! En als ze krap had gezeten dan had het mij niks uitgemaakt maar ze werkte fulltime én woonde thuis én haar ouders hebben het heel goed en zijn heel gul naar haar. Dus het was echt puur gierigheid.

Haha ik wel :speak_no_evil: als ik iemand niet leuk vind wil ik er ook geen euro aan geven. Super petty maar dat is dan mijn ‘wraak’ omdat je stom bent. Heb het bij een stomme collega ook wel eens geprobeerd maar kwam er last minute toch niet onderuit.

1 like

Ja ik weet niet eens of ik dat zou durven haha, maar dan ben je wel te laat ja. Ik hoopte stiekem ongezien géén euro in het potje te doen :grin:

2 likes

Ok, gierig is het misschien niet per se, maar ik vind een tikkie sturen nadat we zijn uitgenodigd voor een etentje (5 personen, simpele maaltijd) toch wel skeer hoor. We zijn geen studenten meer.

14 likes

Mee eens. Er komt echt een leeftijd/levensfase/financiële stabiliteit waarin dit echt niet meer kan vind ik. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat ik iemand thuis zou uitnodigen voor een etentje en dan een vergoeding zou willen??

1 like

Ja toch? Een aantal jaar geleden had ik er geen probleem mee elk ijsje op wie betaalt wat te zetten, maar nu vind ik het echt afdoen aan de avond als ik naderhand een rekening krijg. Of zelf moet uitrekenen wat ik uitgegeven heb, en dan vervolgens bang moet zijn dat ik misschien teveel uitgegeven heb

De lol is er dan toch ook vanaf?

Jep, vind ik ook. Maar goed, dit is ook de vriendin (van 32) die een tikkie van een avondje biertjes drinken ook zonder gene doorstuurt naar haar date (waren op het terras met vrienden, hij sloot spontaan aan). Ik zou denken, joh, die jongen betaalt de volgende keer wel weer toch.

Of op vakantie geen geld heeft uit eten te gaan (waardoor wij voor haar betaald hebben), maar een paar maanden wel trots vertelt dat ze 20k aan het beleggen is.

3 likes

Hahaha dat onderste heb ik ook een beetje! Ik word onrustig van spullen en soms geef ik dan echt mooie dingen van rituals en zo weg gewoon omdat ik er onrustig van word? Kei zonde eigenlijk maar voor vrienden is dat wel okee

2 likes

Ja verschillen kunnen er uiteraard zijn onderling, ik heb dit ook in mijn vriendengroep. Maar ik merk dat wij het dan zo ‘oplossen’ dat degene die het wel kan ‘veroorloven’ om geen geld terug te vragen gewoon vaker de etentjes host of bijdrage geeft aan degene die graag iemand wil uitnodigen maar niet lukt om wat voor reden dan ook. (Ik moet ook zeggen dat mijn mening mbt ‘lol ervanaf’ ook een cultuur ding is hoor. Ik kom uit een cultuur waarin geld terugvragen voor een etentje zo ongepast is, dat ik me ook echt geen een situatie kan indenken waarin ik dat zou doen)

1 like