Gierige acties

Wat ik ook heel irritant vind als we iets gaan boeken met vriendinnen en iemand zegt dan: ‘ik kan het nu niet betalen, heb maar 10 euro’. Vriendin, je hebt een spaarrekening van 10k. Snap wel dat je niet elke keer van af wil halen maar zeg iig niet ‘ik heb maar 10 euro’.

25 likes

Ja precies dat inderdaad, @Eddie. Soms betaalde ik dan met buikpijn en soms ging ik vol schaamte het gesprek aan of het oké was dat ik alleen mijn eigen eten/drankje(s) betaalde. Altijd in een spagaat en altijd een rotgevoel.

En het ongemak van rondjes. Dat mensen er dan weer ingewikkeld over doen dat ik niet meedeed met rondjes, maar gewoon mijn eigen drankjes los bestelde en zelf afreken. Ik drink sowieso niet in het tempo van de meeste mensen. En als ik dan twee cola had gedronken, was het echt niet in verhouding om voor 8 man bier te gaan halen. En soms zeiden ze dan dat ik geen rondje terug hoefde te geven, maar men wel voor mij drankjes haalde. Ik heb nooit zo goed het ‘probleem’ of de ‘ongezelligheid’ begrepen als ik het gewoon even zelf wou regelen. Dat gaf me rust, dan wist ik dat ik niet voor onverwachte kosten kwam die ik niet kon betalen, maar dat ik ook niet ‘profiteerde’ van anderen door wel drankjes te krijgen, maar niets terug te geven.

Godzijdank liggen die tijden achter me. Ik heb geen buikpijn meer over geld en ik durf betere keuzes voor mezelf te maken tegenwoordig.

13 likes

Ja dat heeft een vriendin ook vaker gedaan. Nadat we kaartjes voor een festival oid hadden gehaald kwam ze met het verhaal of ze het volgende week kon overmaken naar de vriendin die het had voorgeschoten omdat ze dan salaris zou krijgen. Terwijl ze echt diezelfde avond nog zei dat ze bijna 35.000 op dr spaar had :woman_shrugging: dan haal je dat toch lekker eraf voor een week en zet je het er daarna weer op.

4 likes

Ja, het is echt een wereld van verschil. Ik herinner me heel goed toen ik met een stuk of 5 meiden naar Parijs ging. Ik had toen net mijn nieuwe baan (incl. eindelijk een normaal salaris). Tijdens zo’n tripje zijn er altijd momenten dat er ineens zonder al te veel overleg besloten is dat we in restaurant X gaan eten of wel even een taxi/über pakken naar locatie Y.

Normaal kreeg ik altijd stress van dat soort situaties omdat ik dan zelf geen controle meer had over mijn uitgaven en/of er uitgaven gedaan moesten worden waar ik helemaal niet voor zou kiezen. En nu was het zó relaxt. Ik hoefde me gewoon niet druk te maken, die paar euro overleef ik wel, wat er ook gekozen werd.

11 likes

In m’n studententijd had ik een huisgenoot die snoep voor Sint Maarten wilde halen. Ze had ons niet gevraagd en wij waren ook niet thuis. Stond er de volgende dag in de groepsapp of we €0.25 wilden overmaken. Oh en een spaarrekening van 15k. Overigens nooit betaald.

Edit: we woonden er met 4.

9 likes

Hahaha dat is echt heel erg gierig!

1 like

Dit doet me denken aan mijn eerste Sint Maarten. Dit was toen ik op mezelf woonde want daarvoor woonde ik in Brabant en daar vieren ze Drie Koningen. Er kwamen toen kinderen aan onze deur en ik had helemaal geen snoep in huis. Heb toen maar uit wanhoop een sultana gegeven. (Voor twee kinderen om te delen want ik had er maar één.) Die kinderen vonden mij vast heel gierig.

25 likes

Ze deed wel vaker zulke dingen. Geen filmavond willen houden, maar wel langskomen om alle snacks op te eten.

1 like

Helemaal niet gierig maar je zou er volgende keer nog bij kunnen vermelden dat je weinig lust en weinig drinkt en dat dit altijd zo is. Dan snappen anderen denk ik beter dat het geen kwestie is van ‘deze keer drink ik wat meer en de andere keer jij weer.’

Nee ik vind het niet gierig maar ik zou dan bijvoorbeeld aan de serveerster vragen of je een aparte rekening kan krijgen, dat scheelt later echt gedoe!

1 like

Dit vind ik ook super raar. Haal het gewoon van je spaarrekening. Ik heb veel liever een ‘schuld’ bij mezelf dan bij een vriendin. Komt naar nog bij, nog belangrijker, dat je vriendin dan de dupe is dat jij niks van je spaarrekening wil halen?!

4 likes

Oh dit vind ik totaal niet gierig! Ik zeg dit altijd zelf (of als we met een groep zijn dan zegt de groep het vaak zelf) tegen degene die niet drinkt dat ze niet met onze drank hoeft mee te betalen. Het is wel handig om het vooraf idd te vermelden dat scheelt een ‘awkward’ momentje met de rekening.

1 like

Ik vind dit niet supergek eigenlijk. Ik wil er zelf namelijk geen gewoonte van maken om geld van m’n spaarrekening te halen, alleen al omdat ik mezelf dan het gevoel geef dat dat dus gewoon kán. Terwijl ik eigenlijk dat spaargeld wil behandelen alsof het niet bestaat/ik er absoluut niet bij kan. Dat is ook de reden dat ik goed kan sparen haha.

Tuurlijk: als die andere vriendin krap zit of het gaat echt over een paar weken dat je 200 euro leent vind ik het wat te gek worden. Maar een paar dagen (met toestemming van die ander) vind ik wat anders.

Haha ja snap ik echt helemaal, ik was ook die student zonder een spaarrekening :cry: Maar nu ik wél spaargeld heb (eindelijk haha) wil ik er ook vanaf blijven.

En tja @Victoria je hoeft het ook niet met me eens te zijn, ik belicht gewoon een ander perspectief wat die vriendin misschien ook wel heeft. Om dan maar nooit te mógen zeggen dat je ergen geld hebt vind ik een beetje stom. Ik heb ook geld op een belegrekening, dat betekent ook niet dat ik er opeens bij kan om avondeten van te kopen :stuck_out_tongue:

1 like

Maar in dit voorbeeld wacht je dan toch gewoon een week met kaartjes kopen voor dat festival tot je je salaris hebt gehad? Als je je wil gedragen alsof je geen geld hebt ga dan ook geen dingen kopen waar je op dat moment zogenaamd geen geld voor hebt. Sorry ik vind het echt raar om je dan minder bezwaard te voelen om wel een paarhonderd euro van andermans geld uit te willen geven op zo’n moment en niet je eigen geld daarvoor te willen gebruiken. Het is je goed recht natuurlijk om niet aan je spaargeld te willen komen maar geef dan ook gewoon helemaal niks uit ipv geld van een ander.

47 likes

Ja dat zou ik zelf ook niet doen!

Maar hierboven ging de verontwaardiging volgens mij over dat je dan doet alsof je geen geld hebt, terwijl je dat wél hebt. En dat vind ik gewoon onzin haha. Ik zou zelf geen 200 euro van een vriendin ‘lenen’ in ieder geval, maar gewoon wachten tot ik m’n loon weer heb. Als zij dat dan onzin vindt omdat ‘je toch gewoon spaargeld’ hebt, tja.

Oh zo, ja ik ging vooral in op dat voorbeeld van @Sensatie over die festivalkaartjes lenen terwijl je gewoon spaargeld hebt. Wat iedereen met zijn eigen geld doet en daarover communiceert moet je natuurlijk zelf weten, maar zodra een ander daar ‘de dupe’ van wordt vind ik dat niet echt meer opgaan. Maarja ik trek dan ook regelmatig een vijftigje of honderdje van mijn spaarrekening haha dus misschien moet ik deze visie iets meer toepassen op mezelf.

2 likes

Maar dat is toch juist waar het ‘mis’ gaat?
Er wordt wel geld van een ander geleend, terwijl er voldoende spaargeld is.
Niet omdat je zelf wil wachten omdat je je spaargeld niet wil gebruiken.

2 likes

Maar daar gaat het in dit topic toch over, dat anderen worden benadeeld?

Maar het ging ook wel over dat mensen het irritant vonden dat iemand zegt ‘ik ben blut’ terwijl diegene dat dan officieel niet is (want spaargeld). Daar reageerde ik in ieder geval op, niet dat ik het normaal vind dat je iemands geld leent terwijl je zelf veel geld hebt. Maar tbh: stel iemand schiet eten voor op de 23e en stuurt een tikkie, dan wacht ik wel tot de 25e zodat ik weer loon heb en ik het niet van m’n spaarrekening hoef te halen. Dat vind ik niet gek haha. (Maar ja ik vind het dus wel gek als het over honderden euro’s gaat die je weken leent)

4 likes