Gierige acties

Oh dat vind ik wel gek eigenlijk. Ga dan gewoon pas uit eten na de 25e als je het wel kan betalen. Ik kan er gewoon niet echt bij dat je het wel oke vindt om geld van een ander te gebruiken en niet je eigen spaargeld. Je gebruikt dan nog steeds geld dat je eigenlijk niet hebt.

Maar goed als jij dat communiceert naar jouw vrienden en zij vinden dat prima dan is er geen probleem natuurlijk, maar ik zou er echt niet van gediend zijn als mijn vrienden dat zouden doen.

57 likes

Persoonlijk zou ik nooit iemand op zn geld laten wachten terwijl ik het heb (op spaar). Het is toch net zo makkelijk aangevuld met je loon haha? Het is niet dat je zomaar voor niks je spaargeld gebruikt zonder intentie om het weer terug te boeken. Vind het maar een raar iets maar ieder zn ding :woman_shrugging:

10 likes

Maar in de voorbeelden ging het er toch wel om dat er gebruik gemaakt wordt van het geld van een ander? Iemand anders moet iets voorschieten en er wordt dan verwacht dat diegene wel wacht tot de ander weer salaris heeft, terwijl diegene een spaarrekening heeft.

1 like

Ja ik vind het niet per se gek als een vriendin dat bij mij zou doen. Zeker als je zegt; ja vind je het goed als ik het over 2 dagen terugbetaal?

Als je vriendin zelf ook krap zit kun je altijd nog alsnog geld overboeken van je spaar en dan vind ik het ook niet erg om het voor haar voor te schieten.

@Victoria ik heb er eerlijk gezegd geen last van als een vriendin een paar dagen twintig euro van me leent :woman_shrugging: Als ik krap bij kas zou zitten wel, maar dan zou ik gewoon aangeven dat ik even dat geld niet kan missen.

1 like

Ik vind het wat anders als die vriendin het ten eerste van te voren had aangegeven. Zovan ik heb volgende week salaris en ik wil het niet van mijn spaar halen, dan kan iemand kiezen of ze het voor wil schieten.
@Trivia iedereen moet zelf weten wat je wel en niet zegt over zijn financiele situatie natuurlijk, maar ik mijn voorbeeld zegt ze dan gewoon eigenlijk dat haar geld belangrijker is dan dat van een ander. Eigenlijk zegt ze ik heb het geld wel, maar ik vind het zonde dat te gebruiken dus dat doe ik liever met jouw geld. Dat vind ik heel raar. En @crazyplantlady ik vind het dus ook vreemd dat een vriendin moet aangeven of ze wel of niet krap zit zodat jij kan bepalen of je het wel of niet direct terugbetaalt. Nogmaals, als je het van te voren overlegt is het natuurlijk helemaal prima en moeten jij en je vrienden daar zelf de keuze in maken. In mijn voorbeeld was het echter na het kopen, dus voorschieten, dat zij dat aangaf. Stel dat je als vriendin dan wel krap zit, dan wordt je dus gedwongen om dat op tafel te leggen omdat iemand zijn spaarrekening niet wil aanraken

11 likes

Nee ik vind het echt flauw dat je hierop doorgaat want ik zeg zelf ook al: als iemand dan aangeeft dat ze dat niet kan missen dan vind ik het helemaal prima om het zelf voor te schieten (ook voor die ander).

@Trivia en ik zijn het met elkaar eens denk ik haha. Je kunt toch open met elkaar communiceren hierover, en dan hoeft het toch nooit een probleem te zijn?

Voor alle duidelijkheid: ik zou nooit veel geld lenen/iemand anders laten voorschieten en er zomaar vanuit gaan dat iemand het oké vindt om dat geld een paar dagen te missen. Met ‘eten voorschieten’ bedoelde ik ook meer een maaltijd van 5 euro ofzo haha, geen etentje van 30 euro

1 like

Oja gierige (en super onbeleefde) reactie van een vriendin van een vriendin. Die vond dat zij wel even de drankjes op het terras voor haar rekening mocht nemen, want ze wist het salaris van mijn vriendin, en dat was veel hoger dan het hare, dus ja. Mijn vriendin is daarop direct gestopt te vertellen wat ze verdient.

2 likes

Ik denk ook dat hele spaargeld verhaal lastig is omdat niet iedereen daar hetzelfde mee omgaat. Een vriendin van mij is heel gul en deelde altijd veel geld met huisgenoten omdat zij dan zeiden geen geld te hebben, toen kwam ze er later achter dat hun spaarrekeningen volstonden terwijl zij voor het gul zijn ook geld van spaarrekening moest halen. Dus denk inderdaad als een ander er nadeel van ondervindt het een probleem wordt. Helaas hoor je dit best vaak

14 likes

Ik vind het ook weleens irritant als mensen zeggen van ja vind je het goed als ik het de 27e overmaak, dan heb ik weer salaris gehad?
Dan denk ik ja precies, het zijn voor mij ook de laatste dagen van de maand dus ik kan het zelf ook wel goed gebruiken. En ik ben wel zo’n persoon met een spaarrekening, maar mijn lopende rekening is aan het eind van de maand vaak ook zo goed als leeg. Dus dan moet ik (als degene die geld uitgeleend heeft) zelf geld van mijn spaarrekening gaan halen omdat iemand anders mij niet terugbetaald. Wanneer iemand het geld zelf echt even niet heeft vind ik dat nog tot daaraantoe, maar als dat dan blijkt te zijn zodat diegene zelf geen geld van zijn of haar spaarrekening hoeft te halen vind ik dat wel de omgekeerde wereld.

Overigens vind ik het ook uitmaken hoe het precies gaat. Als iemand van tevoren tegen mij zegt van ‘Goh, ik wil graag mee naar dit festival maar ik zit nu een beetje krap bij kas, vind je het een probleem om mijn kaartje voor te schieten en dat ik je de 27e terug betaal?’ Dan vind ik dat geen probleem, maar dan ben ik voordat ik de uitgave ga doen op de hoogte dat het even kan duren voor ik het terug krijg. Ik vind het wel vervelend als ik geld voor bijv. kaartjes voorschiet en ik krijg dan achteraf een appje met iets van: ‘Thanks, vind je het goed als ik het de 27e terug betaal?’ Misschien ook door de vanzelfsprekendheid die er dan vanuit gaat in plaats van dat het een gunst is. Overigens speelt het ook mee hoe lang de periode is dat iemand het wil ‘lenen’, twee dagen of drie weken maakt nog wel verschil.

Sowieso heb ik eigenlijk een hekel aan geld voorschieten. Ik heb nu ook alweer vier tikkies uitstaan waar ik mensen na het sturen alweer twee keer aan herinnerd heb, maar die gewoon maar niet betaald worden. Uiteindelijk moet ik het de hele tijd in de gaten houden en voel ik me nog een zeikerd ook als ik dan steeds weer moet appen of het tikkie misschien nog betaald kan worden.

22 likes

Volgens mij heb je me verkeerd getagd haha, maar dit is idd het gekste ooit.

HOE zijn mensen zo??

2 likes

Ik herinner me nu ook een sigaretten-verhaal van de middelbare. Er kwam een soort van vriendin/kennis naar me toe om te vragen of ze een sigaret van me mocht. Nou oké prima. En toen, geen grap, haalde ze een half vol pakje uit haar zak en stopte daar de sigaret in die ze net van mij had gekregen en toen zei ze; ja ik spaar ze even op voor later. Ik was zo verbaasd dat ik gewoon geen antwoord terug had.

69 likes

Whahaha ok dit slaat echt alles :joy::joy::joy::rofl:

Ja ze had altijd rare dingen met peuken. Geval van wel willen roken maar niet kopen. Een keer was ze met een andere vriendin in de kroeg en had geen sigaretten mee (kon je daar gewoon kopen maar goed) hele avond met die vriendin mee gerookt. Deed ze haar tas open zat er gewoon een vol pakje in :woman_shrugging:t5: Dus die andere vriendin ging mij weer boos smsen van dit raad je nooit hahaha

Ze is nu gelukkig gestopt met roken dus we hebben daar geen last meer van :joy:

1 like

Als die vriendin er zo instaat, vind ik dat ze dan ook wel zelf mag zeggen dat je wel een tikkie moet sturen. Zeker als je inderdaad altijd mag meerijden en dan als je zelf een keer rijdt wel een tikkie stuurt. Hoe ziet zij dat zelf dan? Heb je nadat ze heeft gezegd er zo in te staan een tikkie gestuurd voor alle keren dat je haar hebt gereden?

“Hoi vriendin, heb nav ons gesprek uitgerekend hoeveel ik nog niet in rekening bij je heb gebracht. Hierbij een tikkie, kun je de €453,89 zo snel mogelijk aan mij overmaken?”

16 likes

Haha ja echt. Ik vind het dus heel gierig als je zelf tikkies stuurt ‘omdat je er zo instaat’, maar het prima vindt als een ander geen tikkies stuurt en lekker profiteert

Ik vind helemaal prima dat jouw vriendin dit vindt, maar kan me er dan wel aan ergeren dat ze het dan lekker wel van jou aanneemt :woman_shrugging:

Ik sta er zelf ook in zoals jij, maar als ikzelf zou blijven geven en ik krijg zo een antwoord terug zou ik voortaan ook tikkies sturen.

Ja lekker makkelijk zo! Dat die vriendin dan ook niet zelf zegt van joh stuur even een tikkie dan.

1 like

Ik was op vakantie met een vriendin en partners en we betaalden apart maar uit eten en benzine enzo betaalde ik vaak. We hadden dit niet goed bijgehouden maar achteraf zouden we terugrekenen.
Ik had 500€ gezamenlijk uitgegeven (in excel uitgewerkt waaraan en had de afschriften en bonnen nog), en ik weet 100% zeker zij niet meer dan €200.
Maar toen zei ze dat ze niet meer konden achterhalen waar ze hun geld aan hadden uitgegeven en ze dachten dat het ws evenveel voor gezamenlijk was.
Ik ben daar echt boos om geweest maar tis m’n beste vriendin en ik heb 't maar besloten te laten want 't had echt onze vriendschap verpest.

Weg

1 like