Ik vind het ook weleens irritant als mensen zeggen van ja vind je het goed als ik het de 27e overmaak, dan heb ik weer salaris gehad?
Dan denk ik ja precies, het zijn voor mij ook de laatste dagen van de maand dus ik kan het zelf ook wel goed gebruiken. En ik ben wel zo’n persoon met een spaarrekening, maar mijn lopende rekening is aan het eind van de maand vaak ook zo goed als leeg. Dus dan moet ik (als degene die geld uitgeleend heeft) zelf geld van mijn spaarrekening gaan halen omdat iemand anders mij niet terugbetaald. Wanneer iemand het geld zelf echt even niet heeft vind ik dat nog tot daaraantoe, maar als dat dan blijkt te zijn zodat diegene zelf geen geld van zijn of haar spaarrekening hoeft te halen vind ik dat wel de omgekeerde wereld.
Overigens vind ik het ook uitmaken hoe het precies gaat. Als iemand van tevoren tegen mij zegt van ‘Goh, ik wil graag mee naar dit festival maar ik zit nu een beetje krap bij kas, vind je het een probleem om mijn kaartje voor te schieten en dat ik je de 27e terug betaal?’ Dan vind ik dat geen probleem, maar dan ben ik voordat ik de uitgave ga doen op de hoogte dat het even kan duren voor ik het terug krijg. Ik vind het wel vervelend als ik geld voor bijv. kaartjes voorschiet en ik krijg dan achteraf een appje met iets van: ‘Thanks, vind je het goed als ik het de 27e terug betaal?’ Misschien ook door de vanzelfsprekendheid die er dan vanuit gaat in plaats van dat het een gunst is. Overigens speelt het ook mee hoe lang de periode is dat iemand het wil ‘lenen’, twee dagen of drie weken maakt nog wel verschil.
Sowieso heb ik eigenlijk een hekel aan geld voorschieten. Ik heb nu ook alweer vier tikkies uitstaan waar ik mensen na het sturen alweer twee keer aan herinnerd heb, maar die gewoon maar niet betaald worden. Uiteindelijk moet ik het de hele tijd in de gaten houden en voel ik me nog een zeikerd ook als ik dan steeds weer moet appen of het tikkie misschien nog betaald kan worden.