Heb hetzelfde, 3 mensen van de afdeling gaan weg eind aug waar ik woensdag bij ben gaan werken. 1 iemand werkt mij in, de rest uiteraard niet gezien. Dus weet niet zo goed, ze vragen €7,50 aan iedereen maar idk of ik t ga doen
Ik zou het wel doen als hey 7,50 in totaal is.
Huh wel vrijgevig toch? Als er zoveel wordt ingelegd + dure cadeaus gehaald kunnen worden.
Ik leg altijd maar €2,50 in maar dat is omdat we met 40 man ofzo zijn en er een snelle turn over is. Vind dan elke keer €2,50 wel genoeg.
Ja daar heb je wel een goeie, ik heb alleen bij grote bedrijven gewerkt en dan vind ik het wel veel. Dan komen vertrekken (en verjaardagen, geboortes, etc) natuurlijk vaker voor. Dan zit ik niet te wachten op elke keer 10 euro.
Hier wordt er elke maand een stukje loon ingehouden voor de personeelsvereniging en die regelt de cadeaus, dus dat voel je minder. En de mensen die close waren met degene die vertrekt of wat dan ook doen persoonlijk nog wel eens iets extra’s.
Niet in Nederland bedoelt ze denk ik.
Ik vind het eigenlijk ook wel ‘‘gek’’ dat je als collega bij moet dragen, bij ons wordt er een cadeau gekocht door de eigenaren en dat is dan vanuit iedereen. Ik werk wel bij een klein bedrijf,dus daar ligt het misschien ook aan.
Ik zou dan gewoon uit principe alles van haar uitrekenen en dat mag zij dan betalen, de rest gewoon door drieën als iedereen het daarmee eens is
Dat vind ik ook een goede oplossing! Als zij erop staat haar eigen deel te betalen dan ook maar ineens haar dure hoofdgerecht. Eerlijk is eerlijk.
Bij mij op werk(ongeveer 40 mensen) gaan er deze maand 5 weg, hebben er 3 een kind gekregen en zijn er 2 getrouwd. En daar moet ik dus allemaal voor dokken, ben er echt niet blij mee.
Weet niet of ik dit al eens verteld hebt. Toen wij trouwden deden ze bij mijn man op werk alle een cadeautje inbrengen en dan grote mand met cadeaus geven. Zelf cadeau kopen en zelf beslissen hoe veel je betaald. Een iemand die altijd op de fiets komt, had een binnenband gegeven als cadeau. Oftewel, vergeten en wat kan ik uit mijn tas toveren.
Ik ben zelf ook altijd van gewoon splitten door het aantal man, heb zelf meestal een goedkoper gerecht (want geen vlees), maarja boeiend die paar euro.
1 keer heb ik er wel wat van gezegd, toen had ik een borrel van werk waar ik 1 of 2 non alcoholische drankjes heb genomen. Ik moest daarna weg ivm een afspraak, de rest ging nog door. Kreeg ik later een tikkie van de gehele rekening gedeeld door t aantal man (incl bittergarnituur die na mijn vertrek besteld is, bier van de hele avond, etc). Toen heb ik wel alleen mijn drankjes betaald, vond dat echt te ver gaan.
Kan me jouw issue heel goed voorstellen, maar ik kan me ook wel inleven in vriendin A eigenlijk. Het zou mij ook kunnen gebeuren (hoewel ik totaalbedrag delen door aantal personen eigenlijk altijd goed vind) dat ik niet stil sta bij een duurder hoofdgerecht, maar wel bij het feit dat ik één hele gang minder gegeten heb dan de rest. Het verschil tussen 1 hele gang minder voelt nu eenmaal groter dan prijsverschil tussen verschillende hoofdgerechten. Misschien dat ze je helemaal begrijpt als je haar wijst op dat prijsverschil en aangeeft hoe het uiteindelijk uit komt als jullie haar voorstel aanhouden? Zij is zelf degene die voorstelt om het vrij gedetailleerd te verrekenen, dus dan kun je daar ook in meegaan toch?
Ja precies. Ik vind het ook altijd helemaal prima om te splitten, ook als dat een paar euro in mijn nadeel is maar soms vind ik het echt te gortig. Volgens mij heb ik dit hier al eens verteld maar heb ooit met huisgenootjes op een terras gezeten en ik zat een beetje krap bij kas en had 1 spa rood genomen a 2 euro. Zij hadden eerst ook een rondje fris en bij het tweede rondje sloeg ik over en namen zij grote smoothies, luxe koffies en taartjes. Vervolgens stond dit op onze wiebetaaltwat door vier gedeeld, waardoor ik bijna 8 euro moest betalen voor een spa rood. Nou is dit ook maar een paar euro maar ik vond dit zo ver uit proportie dat ik er toch wat van heb gezegd. Vond dit ook wel echt een beetje vreemd van mn huisgenootje, het moet toch opgevallen zijn dat ik maar 1 frisje heb gedronken en zij veel meer dure dingen hebben besteld? Ik snap dan zelf niet dat je daar niet over nadenkt.
Dat is inderdaad echt vreemd. Hoe kan het je niet opgevallen zijn? Hoe reageerde ze er toen op?
Goed dat je daar wat van hebt gezegd! Ik zou in dit geval jou niet eens geld hebben gevraagd voor die ene spa rood maar hebben gedacht die €2 op de rekening maakt ook niks uit.
Toen ik bij mijn vorige baan wegging, moest ik zelf achter mijn afscheidslunch aan. Zelfs uitzendkrachten kregen een lunch en cadeaus, en ik had een goede band met al mij collega’s, dus toen eenmaal bekend was dat ik na vijfenhalf jar wegging, zat iedereen te vissen wanneer we dan een afscheidslunch zouden hebben. Op een gegeven moment kwam mijn vertrekdatum wel erg dichtbij, dus ging ik er maar eens naar vragen. Ik maakte deel uit van een internationaal team, maar mijn standplaats was op kantoor in Nederland. Mijn manager van het internationale team zei dat het kantoor wat moest regelen, de mensen van kantoor zeiden dat mijn manager wat moest regelen, want ze wilden hun budget er niet voor aanspreken. Kortom, geen lunch en al helemaal geen cadeau. (Dat cadeau kon me natuurlijk niets schelen, maar zo’n afscheidslunch vond ik een supergezellige manier om afscheid te nemen.)
Uiteindelijk hebben mijn collega’s van kantoor me maar gewoon getrakteerd op een lunch en zelfs cadeaus voor me gekocht. Ik voel me nog steeds schuldig dat ze alles uit eigen zak hebben moeten betalen, terwijl mijn manager of iemand van kantoor alles gewoon had kunnen declareren. Van mijn team heb ik alleen telefonisch afscheid genomen en mijn manager was dan wel naar Nederland gekomen. Ze had me toen uitgenodigd voor een afscheidsdiner. Ik dacht: ‘Nou, vooruit, eind goed, al goed.’ Was het een diner met allemaal hoger management, dat zij sowieso zou hebben met hen.
Ah ja dan zou ik het ook laten, dacht dat het nog niet verrekend was
Bij ons ging laatst een collega na 5 jaar weg… Ze kreeg vanuit het bedrijf niets want pas 3 jaar intern en daarvoor werkte ze 2 jaar via een uitzendbureau vind het nog steeds belachelijk.
Oops sorry @George hoorde niet perse bij jou. Meer in het algemeen.
Petty. I love it