Gierige acties

Ik vind open tikkies en een foto van de bon altijd wel heel chill want 9/10 drink en eet ik goedkoper

15 likes

En @traveljunkie same here. Ik moet vrijwel altijd meer betalen dan ik gegeten/gedronken heb. Dus ik betaal liever mijn eigen eten. Ik kan me voorstellen dat anderen dat gierig vinden, ik vind het juist gek dat ik andermans alcohol en duurdere gerechten moet betalen.

10 likes

Ja dat is helemaal mooi, zij probeert gewoon goedkoop uit te zijn onder het mom van ‘niet moeilijk doen’. Het systeem van de Vapiano (je eigen kaart met bestelling erop betaal je) vind ik ook echt top. Dat zouden veel meer restaurants mogen hanteren. Scheelt weer ongemakkelijke momenten.

Hahaha ik heb nog wel een soort gierige actie. Ik ging laatst met vriendinnen borrelen en zij hadden allemaal een paar speciaalbier op en ik een fris en een cocktail, maar die cocktail was aangeslagen als een glas water van een euro, dus mijn rekening was in totaal 3 of 4 euro ofzo. Wilden mijn vriendinnen me wel gewoon 12 euro (cocktail was 9 euro ofzo) laten betalen!!! Ja eh sorry dat IK geluk heb, maar dat is toch vreemd

8 likes

Ik lijk hierin wel een beetje op jouw collega… Ik ga uit eten of borrelen om de gezelligheid en eet/drink waar ik zin in heb. Een luxe positie, dat snap ik, maar als ik het niet zou hebben zou ik niet gaan. Met vrijwel alle vrienden en collega’s betalen we gewoon om en om. Die staan dan er dan dus met dezelfde mindset in: gewoon eten/drinken wat ze willen en niet stilstaan bij of je nou duurdere of goedkopere dingen kiest. Als ik met mensen ben die willen splitten geef ik altijd aan: de keuze is aan jullie, of ik reken nu af en dan stuur ik een tikkie van het bedrag gedeeld door het aantal personen, of iemand anders rekent af en gaat alles uit rekenen. Ik pas ervoor om zelf te gaan rekenen. Ga niet uit eten of borrelen om een ding te maken van geld.

Maar een foto van de bon + open tikkie sturen is niet veel werk he, je moet iedereen wel vertrouwen

1 like

Hmm ja zo vond ik het niet, als we zouden splitten zou ik echt op 30 euro uitkomen wat ik sowieso niet wilde en toen zei ik nou dan doen we het wel uitrekenen per persoon, maar dan zou ik hun allebei geld moeten overmaken of zo? Weet niet hoe we dat anders hadden moeten doen dan

Dat vind ik prima, maar dan mag iemand anders gaan betalen en dit risico nemen dat anderen dat goed uitrekenen en dus de fooi waarschijnlijk zelf betalen. Maar vind het zelf zo stom dat iedereen alles uit gaat rekenen. Ik weet vaak ook niet eens meer wat ik precies heb gedronken. Gelukkig voor mij is het bij mijn vrienden en collega’s ook geen gewoonte. Maar ik sta er daardoor niet bij stil en kan dus ook best een soortgelijke opmerking als hierboven maken dat ik dat veel gedoe vind.

1 like

Ik ben echt superslecht in rekenen dus ik volg je niet helemaal, maar zoiets had vast wel gekund!

Als ik weg ga met vrienden/collega’s betalen we altijd elk ons eigen deel. We kijken op de rekening wie wat heeft gegeten/gedronken, iedereen rekent dit voor zichzelf uit en betaald, als iedereen betaald heeft kijken we na of de rekening klopt.
De rekening splitten vind ik zo een gedoe, er is altijd wel iemand die moeilijk doet over dat hij/zij of een andere meer moet betalen dan dat hij daadwerkelijk gegeten/gedronken heeft.

Nouja, het ligt er denk ik aan wat ‘normaal’ is binnen je eigen sociale contacten. Bij mij betaalt dus iedereen gewoon om en om, ook bij grotere groepen en dat geeft nooit gezeur. Daardoor zou ik kunnen reageren als jouw collega, omdat ik dat niet gewend ben en ik vooral geen ding wil maken van het betalen. Maar iedereen zijn eigen ding natuurlijk!

Ik werk voor een zeer grote organisatie en op mijn vestiging werken 400 mensen. Mijn eigen team heeft ook een behoorlijk verloop en we zijn met zijn 35en ofzo.
De organisatie heeft een ‘sociale richtlijn’ (bloemetje op 1e werkdag, tegoedbon bij vertrek binnen een jaar, lunch bij vertrek na 5 jaar enzenz)
Omdat het verloop zo groot is heeft de manager besloten om binnen ons team de sociale richtlijn niet op te volgen.
Toen zij wegging ging de management assistent ook rond met de pet. Ik vond dat sowieso raar… wij als ‘onderdanen’ moeten geld voor de baas verzamelen terwijl diezelfde baas verzoeken om salarisverhoging weigert en de richtlijn niet opvolgt? Dit lijkt mij een taak voor het hogere management.
Afijn, Ik heb 80 cent gegeven.

124 likes

Hahahah dat einde

3 likes

Ja een beetje mat eigenlijk, maar was ook via de app. Iets van ‘Ooh dan zal ik het wel aanpassen’.

1 like

Maar een rekening met een open tikkie voorschieten voor een groep van >4 doe ik ook niet graag, tenzij de rekening heel overzichtelijk is (iedereen 2 drankjes en een hoofdgerecht bijv). Maar mijn ervaring is dat als je een open tikkie stuurt je altijd geld tekort komt. Omdat mensen niet meer weten hoeveel drankjes ze precies gehad hebben, niet weten hoeveel mensen precies hebben meegedronken van de wijn, vergeten wordt het brood/water/fooi mee te rekenen, etc. En jij moet dan in de gaten houden of iedereen betaalt en of je eindbedrag dan klopt.

2 likes

Precies dit. Bij groepen moet je van tevoren afspraken maken over deze dingen. Is er trouwens niet een nieuwe functie bij tikkie voor dit probleem?

edit: ik bedoel Tikkie Check, waarbij je zonder ober/serveerder kan afrekenen. Je rekent in een keer af, dus hebt nog steeds hetzelfde probleem.

Waar ik woon is het heel gebruikelijk om na het eten allemaal los af te rekenen. Vind het soms ongezellig, maar als ik hier zo mee lees scheelt het echt een hoop gezeik. Dan ligt de verantwoordelijkheid echt bij elke persoon alleen om zijn rekening te betalen. Heel fijn!

8 likes

Wij splitten met ‘de groep’ eigenlijk altijd de rekening, maar ik ben best een zeikerd met eten dus ik vind vaak de iets goedkopere dingen lekker XD maar ergens heb ik dan wel compensatiegedrag in drinken zodat het uiteindelijk wel evenredig verdeeld is? Maar ben sowieso wel een dorstig iemand :crazy_face:

Aan de ene kant vind ik het dan irritant om meer te betalen dan ik heb gegeten/gedronken maar ik accepteer dat maar als onderdeel van het volwassen, inmiddels dertigers, leven

1 like

Echt hoor, word elke keer weer even blij van de “zusammen oder getrennt” vraag :smiley:

2 likes

Ja hier ook, het is heel normaal om apart te betalen of in kleine sub groepjes ofzo. Ik vind dat ook veel makkelijker dan dat je het later onder elkaar nog moet verrekenen.

1 like