Gierige acties

Ik vind mezelf niet gierig maar het liefst zou ik gewoon altijd m’n eigen deel willen betalen. Ik vind dat het weinig moeite kost even te bekijken en veel gedoe scheelt.
Ik ben meestal de duurdere eter/drinker en ik wil iemand anders niet te kort doen, anderzijds mezelf ook niet.
Iedereen heeft toch een ander idee over waar de grens ligt.

Wat ik zelf super ongemakkelijk vind is als ik ga borrelen met een vriendin, ik nog geen avondeten heb gehad en wat hapjes/tapas wil bestellen en de ander zegt nee ik hoef niks hoor. Maar ondertussen mee eten en vaak nog meer dan ik (ik eet heel langzaam).
Ik vind dan eigenlijk dat de ander ook mee moet betalen daar aan, maar als die persoon het zelf niet aanbied vind ik het heel lastig.

5 likes

“Dacht dat jij niet hoefde, dan bestellen we nog een portie! Zo blijft er weinig over voor mij!”

22 likes

Maar bij apart betalen bestaat toch, net als bij een open tikkie, ook het risico dat mensen niet betalen voor bijv. water of brood, of dat ze iets vergeten, en dat de laatste persoon er alsnog voor kan opdraaien?

Ik ben team splitten. Eén vriendin is het daar niet mee eens, maar meestal betaalt zij haar deel en delen we de rest door het overige aantal personen

Ik woon samen en sinds mijn vriend werkt en ik heb gewerkt (studeer nu weer) zijn wij gestopt met mensen tikkies sturen voor het eten. Ten eerste omdat we nu echt mensen uitnodigen (als student ging je vaak gewoon altijd bij degene met de meeste ruimte) maar ten tweede omdat wij het leuk vinden om uitgebreide etentjes te geven/te koken en ik het dan stom vind om iemand die ook blij was geweest met tomatensoep en stokbrood voor die kosten op te laten draaien.
Nu hebben wij vriend die ook samenwoont en hij en zijn vriendin hebben allebei een baan. Zij eten best vaak bij ons en wij soms ook bij hen. Zij zijn niet van het uitgebreid koken dus meestal maken zij iets van zo’n knorr pakket. (Wat prima en lekker is maar dit is om het verschil in kosten aan te geven.) Wat ik dan echter toch wel zo irritant vind is dat zij ons altijd een tikkie sturen voor het eten, de wijn en zelfs een percentage van de kosten van bijv. een fles limoncello als we daar nog een borreltje hebben gedronken. (Een borrel die zij ons hebben aangeboden uit een fles die ze al hadden.) We hebben dit al met ze besproken, ook omdat zij dus veel vaker bij ons eten en veel uitbereider incl. toetje, koffietje, borreltje, etc. (Hoewel we voor dat laatste natuurlijk zelf kiezen.) en wij daar dus nooit een tikkie voor hebben gestuurd.
Maar zij vinden het op deze manier veel eerlijker en vinden dat als wij er zo’n problemen mee hebben dat we dan maar ook een tikkie moeten sturen voor onze etentjes. Dat wil ik eigenlijk gewoon uit principe niet doen, maar zij willen het uit principe niet doen zoals wij. Ik zou het best vinden om hun tikkies te blijven betalen en zelf niks te sturen maar dat vindt mijn vriend nogal scheef (begrijp ik ook wel weer). Hebben jullie hier iets zinnigs over te zeggen? Want me hieraan blijven ergeren is het zeker niet waard.

*verder zijn het trouwens wel leuke vrienden en zitten we wel op één lijn maar qua geld dus niet.

Gewoon de Tikkies een tijdje niet betalen?

1 like

Wauw nee ik kan hier niks zinnigs over zeggen :open_mouth: letterlijk een percentage van de sterke drank? Jeeeeeeetje.

46 likes

Ja dit vind ik idd ook wel erg ver gaan! Wij doen idd bij thuis etentjes ook geen tikkie meer sturen.
Gaan we met een stel uit eten dan betaald elk stel voor zich / of met vriendinnen.

Phoee wel een moeilijke wat je nu moet doen, ik zou denk ik dan toch ook een tikkie terug sturen als zij die perse zo willen voortzetten.

2 likes

Ja? Ik weet niet of ik dat ‘vind kunnen’ terwijl ik dat een ander misschien ook zou aanraden.

Stoppen met me er aan ergeren en accepteren zoals het is, is natuurlijk ook een optie. Ben dus alleen erg benieuwd wat jullie allemaal zouden doen.

1 like

Haha ja of het lekker is dat weet ik niet hoor maar uitgebreider in ieder geval.

1 like

Ik zou net zo kinderachtig terug tikkies sturen met boodschappenlijstje, maar ook hoeveel ml van de olie die je hebt gebruikt en dat soort dingen erbij zetten. Een tikkie sturen voor het eten is tot daar aan toe, maar precies uitrekenen wat de limoncello heeft gekocht vind ik toch wel ultiem skeer.
En verder ben ik het eens met @Victoria, ik denk wel dat ze stoppen als de tikkies die jullie sturen veel hoger uitvallen.

7 likes

Maar @Flamoes, hoe berekenen ze dat percentage? Stel je neemt 5 cl limoncello en een fles is 70 cl aan een prijs van 20 euro. Sturen ze dan een tikkie van 1,43 euro?

13 likes

Haha ja dit!

1 like

De afschrijving van de meubels omdat ze 2uur op je stoel hebben gezeten. Syndicuskosten voor gebruik van de lift,… te grappig dit.

36 likes

Haha precies!! Van dit soort acties word ik altijd heel petty. Sorry not sorry.

1 like

Uurtarief voor de boodschappen doen, het koken, afruimen en afwassen? Oh en natuurlijk ook: de kosten voor het aantal velletjes wc-papier dat ze hebben gebruikt als ze bij jullie naar de wc zijn geweest.

9 likes

Aub doe dittttt @Flamoes

1 like

Echt interessant hoor, ik zou ook niet goed weten wat ik zou doen. Wat vinden zij hier dan ‘eerlijker’ aan? Want het is een feit dat jullie nu 1,5x betalen en zij maar 0,5x. Erkennen ze dat wel of niet?

Ik zou het denk ik nog een keer aanspreken en zeggen dat je aangezien je elkaar regelmatig ziet, het leuker zou vinden als gewoon ieder zijn eigen keer bekostigt. Of dat je voorstelt dat het andere stel bijdraagt door bijv het toetje en de wijn te regelen, zodat je op die manier de kosten split? Ik snap je namelijk helemaal dat ik ook geen zin zou hebben om tikkies terug te sturen…

3 likes

ik zou niet meer met of bij hen willen eten, wat een gedoe.

77 likes

Maar wat een doodvermoeiend leven als je alle kosten in je leven tot op de milliliter wilt uitrekenen om maar geen cent teveel aan je vrienden te verliezen :roll_eyes:

23 likes

Ik heb nu besloten dat als zij de volgende keer vragen naar een tikkie van ons dat ik ga zeggen dat ik dat gewoon niet ga doen en dat ze zelf maar moeten bepalen of ze het dan eerlijk vinden om nog wel tikkies te sturen. Ik wil eigenlijk gewoon niet van mijn standpunt afwijken. Zeker nu jullie dus ook zeggen het raar te vinden. Des noods betaal ik ook wel voor die knorr lasagne en die 60ml limoncello van mijn vriend.

30 likes