Gierige acties

Of als reactie op hun tikkie sturen dat je het bedrag naar het Rode kruis hebt gestuurd “Jullie vonden onrecht toch zo’n groot probleem, daarom hebben wij alvast het geld over gemaakt naar een goed doel! You’re welcome”.

15 likes

Hahah jezus dat percentage ook, wat kinderachtig. Ik zou gewoon elke keer zeggen “verreken maar met datum eten bij jullie, dan hoef ik geen tikkie meer te sturen”. Op een gegeven moment zien ze dan denk ik wel in dat het geen zin meer heeft :joy:

11 likes

@ValsKreng en @Wonderland vaak ook wel hoor! Maar als er dan 1 flesje wijn wordt meegenomen en er gaan er dezelfde avond 4 doorheen plus eten en snacks dan is het alsnog wel een aardige kostenpost. Maar als mensen wat meenemen stuur ik sowieso nooit een tikkie, tenzij men onverwacht is blijven eten en we besteld hebben ofzo, dan stuur ik alleen daarvoor een tikkie. Zoals een tijdje terug dat we met 6 man waren en er pizza’s besteld werden, dan hebben wij verder wel hele avond drank en snacks geregeld maar stuur ik wel een tikkie voor de pizza’s.

Maar misschien is het ook juist een beetje gierig van mij hoor. Het is alleen zo dat sinds we hier zijn gaan wonen onze woonlasten ook flink omhoog zijn gegaan en daarnaast ook veel geld uitgegeven hebben aan inrichting etc. Hebben nu dus eigenlijk wat minder te besteden maar omdat we nu een chill huis hebben is het vaker bij ons. Maar goed door het mooie weer en corona spreken we nu vaker buiten af met vrienden dus het ‘probleem’ lijkt zichzelf al deels op te lossen.

3 likes

In principe heb ik niks tegen tikkies hoor. Ik vind het een groot verschil of jullie echt mensen uitnodigen of dat jullie steeds met de groep afspreken en het dan bij jullie doen omdat jullie bijv. het meeste ruimte hebben. Ik denk dat het key is om er duidelijk over te zijn. Stel dat jullie niet per se mensen uitnodigen maar gewoon met de groep bij jullie afspreken, kun je best in de groepsapp iets gooien van: Hey mensen, neemt iedereen iets mee of zal ik boodschappen doen en later een tikkie sturen? Dat is niet gierig in mijn ogen.

1 like

Wel Tikkies sturen.
Zo te lezen worden jullie bedragen wel wat hoger: zal ze leren.

6 likes

Ik kan die gierige acties niet aan!!!1
Ik vraag ook wel eens mensen te eten… maar dan een tikkie sturen?? Qué??
Gebeurt ook regelmatig dat iemand dan zelf een flesje wijn of zo meeneemt. Of aan me vraagt of ze iets mee kunnen nemen.

5 likes

Ja dat doen wij ook nog eens altijd. Dat had ik er niet eens bijgezet maar we nemen altijd wijn of bloemen (wel een goedkoop bosje van de markt) mee. Ik lijk wel gek eigenlijk.

4 likes

Pfff idd. Kan me bijna niet voorstellen dat het verder leuke mensen zijn. :stuck_out_tongue:

6 likes

Dat meen je niet! Ik vind echt dat je vrienden zich enorm aso opstellen, sorry. Ze zullen vast verder hartstikke leuk zijn, maar ik zou op deze manier geen zin hebben om nog samen te eten. Ze zijn zelf dus super gierig, onder het mom van ‘rechtvaardigheid’, en dan vervolgens nemen ze graag jullie geld, wijn en bloemen aan, maar zijn ze te beroerd om eens wat aan jullie terug te betalen? Nemen zij überhaupt wel eens wat mee als zij bij jullie komen eten? Het komt op mij over als een stelletje profiteurs, in ieder geval als het op etentjes aan komt. Ik weet dat je de vriendschap goed wil houden, maar misschien kan het toch geen kwaad om eens al die bedragen op te tellen wat jullie hebben uitgegeven en wat je qua Tikkies aan hun hebt betaald en dan zeggen dat jullie, in het kader van rechtvaardigheid, nog wat tegoed hebben dus of ze dat meteen willen verrekenen of dat ze het willen verrekenen met de toekomstige Tikkies. Want ja, dat is wel zo eerlijk en rechtvaardig, toch?

7 likes

Maar dat is niet zo he. Wij willen dat eigenlijk gewoon niet doen want wij vinden dat dat niet hoort. Ze hebben gezegd dat als wij het oneerlijk vinden ‘wij ook maar tikkies moeten gaan sturen’ maar dat gaat eigenlijk gewoon tegen mijn principes in. Maar goed, heb nu op basis van alle reacties besloten dat ik dat toch gewoon maar ga doen, alleen bij hen dan.
Verder wel met je eens trouwens.

1 like

Ja oké, maar dat ze het niet uit zichzelf aanbieden, vind ik ook wel wat zeggen. En dat jullie het niet doen, maar zij steevast wel terwijl dat dus juist niet eerlijk is, vind ik ook best flauw van ze. Ik vind het gewoon gek dat ze niet zelf bedenken dat dit echt wel aso is en dat er niks rechtvaardigs aan is, maar dat ze vasthouden aan hun principe om Tikkies te sturen voor zo ongeveer alles. Ik bedoel dat limoncello gebeuren ook, come on… Maar goed, hopelijk reageren ze goed als jullie wel Tikkies sturen vanaf nu en levert het verder geen gedoe meer op want dit is echt te gek.

4 likes

Ik vind het echt een bizar verhaal en denk dat het enige dat je kunt doen ook tikkies sturen is (en het bedrag dan ook niet lager maken dan het is).

Maar ik snap het niet helemaal, ik dacht uit je bericht op te maken dat jullie vroeger wel tikkies stuurden maar nu al een tijdje niet meer. Dan weten ze toch dat jullie tikkies hoger zijn dan die van hen, en dat ze er dus financieel op achteruit gaan als jullie beiden tikkies sturen?
Dus dan zou je zeggen dat het ze niet om geld gaat?

Ik vind trouwens dat je er best wat van mag zeggen dat zij jullie nu hun wil opleggen en dat jij nu iets moet gaan doen waar je je niet prettig bij voelt (namelijk tikkies sturen) omdat zij dat afdwingen en dat ze niet eens mee willen denken over een oplossing.

3 likes

Ik vind het zo intens dat er mensen bestaan die het zich gewoon kunnen veroorloven om een etentje te hosten en er geld voor vragen van hun vrienden ???

2 likes

Huh ik snap niet wat je bedoelt… die het zich kunnen veroorloven om er wél een tikkie voor te sturen? Je kan het je juist verloorloven als je er geen stuurt toch?

Gek woord trouwens, veroorloven.

1 like

Ze bedoelt dat ze het erg vindt dat er mensen bestaan die het zich kunnen veroorloven een etentje te geven, en dus geen tikkie hoeven te sturen, maar dat toch doen.

1 like

Eerder stuurden we inderdaad wel tikkies maar toen woonden we nog niet samen en was het meer studentikozer met groepen vrienden. (12 flessen wijn en 12 van die afbakstokbroodjes met kruidenboter erin. Best wel zin in nu ik dit typ.)

9 likes

Ah, dus ze hebben waarschijnlijk helemaal niet door dat jullie tikkies dan ook een stuk hoger uit gaan vallen dan die van hen?
Hoe denk je dat ze daarop gaan reageren?

edit: ook zin in kruidenboterstokbrood nu :open_mouth:

1 like

Ooh zo, got it! Bedankt

2 likes

Op mijn huidige werk gaan er 2 met zwangerschapsverlof, maar ik heb ontslag genomen. Is het gierig als ik dan niets bijdraag aan een cadeautje voor deze collega’s?

Afhankelijk van de band die je met die collega’s hebt denk ik…