Ja, we zouden het gerust willen overwegen, maar ze lag letterlijk nog niet onder de zoden
We waren / zijn allemaal nog onder de voet van de manier waarop ze was overleden (heel heftig en plots) en we zijn nog in de war over wat we met het huis willen doen. Laat dan één keer weten dat je interesse hebt, dan weten we dat, maar ons elke keer aanspreken als we er in de buurt komen is echt niet nodig. Zoals je zegt, de manier waarop is nogal belangrijk in zo’n situatie vind ik
Wat een rotsituatie zeg, je zou toch denken dat de buren ook geschrokken zijn van het plotselinge overlijden van hun buurvrouw… Gecondoleerd met je oma en veel wijsheid en sterkte gewenst voor de beslissing over het huis.
Maar de buurvrouw vraagt toch of ze hem mag overnemen als ze hem toch weg doen, dat betekent toch niet dat ze hem gratis wil hebben?
Ik zie niet in wat er zo schandalig aan is dat ze dat vraagt (in een briefje). Wie weet wordt hij wel naar het grof vuil gebracht, hij lag daar toch duidelijk omdat hij uit de woning verwijderd is.
edit: ik heb het dus over de kapstok, niet de overleden oma/aasgierburen situatie dat vind ik wel echt schaamteloos
Lief, dankjewel
Precies, de eigenlijke vraag is of wij gierig waren dat we 'm (voordat we de nieuwprijs wisten) gratis hadden willen weggeven, en dat we daar wat aan begonnen te twijfelen toen we wisten wat 'ie kostte.
Dat vind ik eigenlijk niet. Het ding is blijkbaar nou eenmaal iets waard, als je dat niet weet is het logisch(er) dat je hem gratis weg doet, maar als je wel weet wat hij waard is vind ik het niet gierig als je kijkt of je er nog iets voor kunt krijgen. Hij is van jullie.
Ik had het anders gevonden als je hem al gratis aan de buurvrouw had beloofd, er toen achter was gekomen wat hij kostte en dan wilde dat de buurvrouw er alsnog voor zou betalen, maar dat is een hele andere situatie vind ik. Je had met haar of wie dan ook nog helemaal geen afspraak gemaakt toch? Zij verwacht waarschijnlijk ook helemaal niet dat ze hem gratis krijgt?
Als ik een ruwe steen zou vinden op straat zou ik hem gratis weggeven/weggooien, maar als ik er dan toevallig achterkwam dat het eigenlijk een diamant was zou ik er toch wel iets voor proberen te krijgen. Ok beetje dramatische vergelijking als het over een kapstok gaat, maar ik vind het hetzelfde principe
Het verbaast me echt hoeveel mensen het hier oké vinden om geld voor de kapstok te vragen. Zeker omdat het meestal heel anders gereageerd wordt als het gaat om een Youtuber die gekregen spullen voor geld verkoopt, wat naar mijn idee hetzelfde is?
@Alocasia Je hebt geluk gehad dat je gratis aan een kapstok bent gekomen, en toen je erachter kwam dat het een dure kapstok was was dat geluk alleen maar groter. Ik zou dat geluk van een dure kapstok gratis hebben liever willen doorgeven aan een ander dan dat je hier zelf beter van wilt worden en er dus geld voor wilt vangen. Ik vind het wel gierig ja om er geld voor te vragen.
Haha heerlijk, deze kapstokdiscussie. Ik vind het echt lekker leesvoer.
En zou hem idd gratis weg doen. Na de uitleg snap ik het briefje wel beter
Ik zou ook geld vragen voor de kapstok, ben zelf ook wel een gier. Natuurlijk als er al een band is met de buurvrouw dan zou ik hem (waarschijnlijk) wel geven, maar nu ken je haar nog niet.
Ik zou er wel niet heel veel voor vragen €20 ofzo.
En @Junebug85 ik vind het anders dan bij youtubers. Ik moest eventjes denken waarom mijn gevoel zo anders is. Maar volgens mij omdat het bij youtubers gaat over echt veel spullen die ze krijgen voor hun werk. Dus ze verdienen er al op.
Terwijl het bij de kapstok gaat om een eenmalige meevaller. (dan ben ik zelf ook aan het denken stel dat het huis vol hing met kapstokken, dan nog zou ik ze verkopen want het blijft een eenmalige actie maar met veel kapstokken).
Ik heb net mijn nagels late doen en geen fooi gegeven. Ik ben een awkward turtle en als ik fooi had willen geven moest ik helemaal een briefje extra geven en vragen of ze daar dan wat af wilde halen. Ben ik nu een gier? Vind het sowieso altijd moeilijk bij dat soort dingen, to fooi or not to fooi
Ik wist niet dat het normaal was om dan fooi te geven. Dat doe ik dus echt nooit bij manicure, massages etc. . Ik vind het vaak al duur genoeg.
oke thank god!! Ik wist dus ook niet of het moest, maar dit doet me goed!!
Nee joh zou niet in me opkomen om daar fooi te geven.
Hoezo is het een geluk dat je kapstok vindt als je het zelf geen boeiend ding vindt en er niks aan hebt? En waarom is het geluk nog groter dat hij dan veel waard is? Dat maakt toch helemaal niks uit als je het toch een onding vindt. Ik zou het dan juist een geluk vinden als ik er nog wat aan kan overhouden.
Volgens mij is het wel redelijk gebruikelijk om fooi te geven bij kappers en massagesalons toch? Er staat niet voor niks 9/10 een potje waar je geld in kunt doen. Ik doe het ook niet hoor, maar voel me dus wel altijd opgelaten bij het betalen en aannemen van wisselgeld.
@Rockstar Ja daar heb je ook wel een punt ja, ben het er wel mee eens dat die vergelijking toch niet helemaal op gaat.
@ellegirltalk Nouja als je uitgaat van dat het altijd voor wat hoort wat zou zijn in het leven is een gratis kapstok toch een soort +1 ofzo, misschien is het woord geluk inderdaad niet passend. Voor mij voelt aan iemand geld vragen voor iets wat ik zelf gratis ‘gekregen’ heb alsof je de ander dan op -1 zet en jezelf op +1, ipv dat je de ander op +1 zet en jezelf weer op 0. Ok dit klinkt echt debiel misschien met die plusjes en minnetjes maar zo voelt het voor mij gewoon.
Hmm ja snap je wel, maar voor mij speelt de waarde in geld en de band met diegene wel mee. Ik kan zo iets weggeven als het bijna niks waard is en/of als het aan een goede vriendin in. Maar sta je verder van me af en/of is het product wat waard, dan verandert dat voor mij wel de boel.
Bijzondere dilemma wel haha
Ja, same.
Maar ik ben ook zo’n gierigaard die eigenlijk geen tot weinig fooi geeft aan serveersters, omdat die (voor zover ik weet, maar heb nooit in de horeca gewerkt) in NL het minimumloon krijgen. Alleen als iemand echt heel aardig is of het heel druk heeft, wil ik nog wel eens fooi geven.
Haha kapper heb ik dus ook nog nooit van gehoord…daarom vind ik het zo moeilijk, zo’n grijs gebied. Maar ik ben heel tevreden over mijn nagels en had een leuk gesprekje met haar dus hoop nu niet dat ze denkt wat een krent
Fooi geven bij de kapper is anders best gebruikelijk? Hangt wel van de kapsalon af misschien, maar mijn moeder doet het bijna altijd.