Gierige acties

Ik wist helemaal niet dat fooi bij de kapper geven uberhaupt een ding was haha. Ga altijd naar Rob Peetom en betaal daar al super veel, nooit in me opgekomen om fooi te geven

19 likes

Ik heb de kapper nog nooit fooi gegeven. En ben dat ook niet van plan eigenlijk haha

4 likes

Nou vind ik niet, ik betaal graag extra voor een beetje service. De norm is dat ze misschien vriendelijk is en je nagels goed doet, niet meer en niet minder. Heb je extra advies gehad, een heel leuk gesprek of op een andere manier toch wel door dat iemand extra moeite doet dan vind ik dat wel een fooi waard?

An sich hoeft de bediening enkel het bord met eten voor mijn neus te zetten, maar als iemand nog een gezellig praatje maakt etc. Geef ik ook vaak extra.

Niet altijd en alleen als je het kan missen natuurlijk.

3 likes

Haha nu krijgen we weer een discussie over “ik zit aan de kassa en krijg toch ook geen fooi”, maar je snapt toch wel dat het bij bepaalde beroepen gebruikelijker is? Bij het verlenen van service waarvoor iemand een tandje harder gewerkt kan hebben. Nu zeg ik niet dat je in de animatie niet hard werkt Mar er is ook geen moment van betalen toch? Maakt het ook al anders.
En het potje bij de slagee/kaasboer zie ik meer als dumpen van je kleingeld, maar bij meer luxe services (bediening aan je tafel, uiterlijke dingen waarbij advies en persoonlijke zorg komt etc) vind ik het niet heel gek.

3 likes

Ik heb wel eens fooi gekregen terwijl ik echt niks bijzonders deed en dat vond ik maar gek. Heb het wel aangenomen want anders zou er een gekke situatie zijn ontstaan én ik waardeerde het extraatje, maar ik maakte geen extra stappen ofzo dus begreep het niet helemaal. En dan keren dat ik echt mijn best deed, kwam er geen waardering in die mate en dat snap ik dan soms niet :’). (Ik verwacht nooit wat hoor, maar in de ene situatie zou ik het logischer vinden om fooi te krijgen dan in de andere)

Hierop aansluitende gierige biecht.
Ik werk in een dienstverlenende service en heb verschillende vaste klanten.
En ik ben altijd rond nieuwjaar teleurgesteld dat ik geen kleinigheidje krijg (vroeger was dit in mijn sector heel gebruikelijk). Terwijl ze gewoon ook moeten betalen voor mijn diensten. Maar voor sommige doe ik echt wel extra mijn best en ik doe geregeld wel meer dan moet zeg maar.

1 like

Ik deed dat als caissière ook nooit omdat ze op de camerabeelden alleen zien dat jij geld in je zak steekt haha

2 likes

Positief kasverschil is nooit erg gelukkig, zeker omdat het niet om enorme bedragen gaat van €50 of iets!

Bij de supermarkt waar ik werkte was een positief kasverschil ook niet goed!
Want dan kwam het er op neer dat je mensen onvoldoende wisselgeld terug gaf, of dat je extra geld aannam. Je moet toch aan de belastingdienst kunnen verantwoorden waar het extra geld vandaan komt, of waar het te weinige geld heen is gegaan.

3 likes

Hier een niet gierige actie die hier dus eigenlijk niet huis hoort maar we hebben het over fooien en ik wil graag mee kunnen praten;-)

Ik heb ooit via groupon een bon voor onbeperkt pannenkoeken eten gekocht. Maar in dat restaurant was verder niemand aanwezig en ik vond het zo zielig voor die man dat ie voor 5 euro aan bonnen de hele tijd moest bedienen dat ik hem 20(!!) Euro fooi gaf. Mijn man was not amused en later vond ik het ook wel een beetje over de top van mezelf maar het was zo’n schattige meneer :sweat_smile::sweat_smile:

94 likes

Ach, voor 25 euro onbeperkt pannenkoeken eten is ook niet duur. En als je het kan missen is het toch prima? Dit had ik misschien ook wel gedaan. Tevens met een zure echtgenoot als gevolg. :sweat_smile:

3 likes

Vind ik lief!

1 like

Haha ik zie jou nu echt in deze situatie voor me

69 likes

Ik moet fooi en giften aftrekken van mijn inkomen. Als ik bij de diplomauitreiking een fles wijn krijg (die ik dus niet drink want ik drink geen alcohol, leuk als mensen die je drie jaar hebt lesgegeven dat onthouden) zou ik eigenlijk de waarde moeten achterhalen en aan management moeten doorgeven zodat zij de waarde kunne inhouden op mijn loon. Doeiii.

6 likes

Huh maar dit is ook wel een beetje gek. Zit je helemaal niet op cadeaus te wachten en dan wordt er ongevraagd loon ingehouden.

1 like

Haha ik zou dan voor ieder chocolaatje een mail sturen.
‘vandaag een merci chocolaatje ontvangen, geschatte waarde 8 cent. Graag inhouden op mijn salaris vanwege transparantie. Dank’

70 likes

Ja hier kwam mijn vraag dus ook vandaan, ik liet in Amerika dus supervaak mijn nagels doen (want cheap) en daar is het gewoon altijd fooi geven maar nu zit ik dus in een existentiële crisis .

Nou ik geef niet elk ongevraagd cadeau op gelukkig. Maar is vooral om te voorkomen dat we gaan sjoemelen met resultaten door giften die zijn ontvangen. School is duur dus er komen mensen met veel geld. Maar officieel zou ik dus elke fles limoncello op moeten geven ja. Be-la-che-lijk.

1 like

Aaah das echt lief

Ik wou op het kapstok verhaal reageren maar kan het dus niet citeren,

Maar toen mijn moeder goed en wel was overleden kreeg ik al berichten op fb van buurtbewoners die mijn moeders schutting wel over wouden nemen, schutting was net 2 weekjes oud. En ze moesten wel gezien hebben wat t koste, want het was 12 meter aan schutting etc. Echt zo brutaal zijn mensen soms. Uiteindelijk hebben we hem aan het gezinnetje gegeven die alles kwijt waren door brand, en dan nog mensen zeggen, maaaar wij hadden je er wel €150 euro voor willen geven, uh luister, het was bijna €2000 euries waard, en daarbij komt… waarom zouden wij aan mijn moeders spullen willen verdienen :woman_facepalming:

22 likes