Uit The Terminal haha
Biecht. Ik heb paar maanden terug nog mijn studentenkaart gebruikt voor korting bij Weekday en ben echt al jaaaren geleden afgestudeerd. Meisje zei ook: goh, je studentenpas ziet er heel anders uit (blijkbaar zijn ze in de afgelopen 29292 jaar veranderd).
Dus dat doen we ook nooit meer
Ik snap wat je bedoelt (vind zelf thee ook altijd zonde van het geld ), maar je betaalt natuurlijk niet alleen letterlijk voor het warme water, maar ook voor het feit dat dat glas afgewassen wordt als het leeg is, het salaris van de ober/serveerster, de huur van het pand etc.
Ik werk op een hogeschool en heb dus ook een medewerkerspas die erg op de studentenkaart lijkt. Die gebruik ik regelmatig om kortingen te krijgen.
Hahah ik ben daarom van plan om net voordat ik ga afstuderen nog een studentenkaart aan te vragen, zodat hij recenter is met een recentere foto. Zul je net zien dat dan ineens wel de einddatum erop staat.
Nou, dat is soms ook een fooi waard. Dat mensen dat aanvoelen. Heb ook een koffieplekje waar ze echt voordat je je lippen aan je eerste kopje koffie hebt gezet vragen of je nog iets wil drinken. Irritant aanwezig is ook geen fooi haha
Ik heb bij de kapper wel eens een Silent Chair geboekt. Zo fijn om geen koetjes en kalfjesgesprekken te hebben en ongegeneerd een tijdschrift te kunnen lezen! Daar wil ik best extra voor betalen.
Dat is echt slim haha
Is dit een ding? Ik wil dit.
Ohh ik had laatst zoân ontiegelijk vervelende serveerster bij een Bagels and Beans.
Ik was met mn vriend bij een huis wezen kijken vlak bij de B&B en we gingen bij daar zitten om rustig na te denken, alles te bespreken, te rekenen wat we kunnen betalen en hoe en ook even te lunchen.
Eerste keer kwam ze langs en vroeg of we wat wilden drinken, drinken besteld.
Kwam ze nog voor ze drinken kwam brengen nog een keer: willen jullie zo ook wat eten?
Ik: ja, graag, maar we kijken straks na onze thee wel even wat we willen eten.
Komt drinken brengen: waren jullie er al uit?
Ik: nee sorry, zitten even wat te bespreken, drinken eerst onze thee op en dan bestellen we wel nog wat drinken en te eten, goed?
Is ze nog 4 (!) keer komen vragen of we al wat wilden eten. Elke keer legde ik weer uit dat we eerst onze thee op drinken en ik wel een seintje zou geven als het op is en we willen bestellen. Ze kwam ook elke keer midden in ons gesprek direct erdoorheen tetteren.
Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik het zou waarderen als ze de tafel leest en ik graag wil dat ze ons met rust laat en we bij de balie komen bestellen.
Geen fooi.
Oh ik ben nog erger met mân studentenkaart. Ik heb namelijk ook een lerarenkaart waarmee ik korting krijg in musea, winkels, gratis toegang tot pretparken en dergelijke en ik kijk gewoon met welke kaart ik de hoogste korting krijg. Mân vriend schaamt zich dood als ik op vakantie mân kaarten bovenhaal
Dat is toch niet hetzelfde als bij de kapper zitten en niet willen pratenâŠ
Huh maar dan zou ik gewoon heel verbaasd reageren zo van âhuh, ik ben nog niet eens aan deze koffie begonnen?â Dat kan toch eigenlijk ook niet, raar zeg.
@Karl_Lagerfeld Nee maar in beide situaties wordt er toch ongewenst tegen je gepraat.
Ja maar een kapper kan prima haar werk doen zonder te praten. Een serveerster wat minder omdat ze moeten weten wat je wilt.
Dat zeg ik ook niet.
Ik reageerde op iemand die aangeeft dat ze graag fooi geeft voor alles in stilte kunnen doen, die weer reageert op een gesprek dat heen en weer over horeca en kappers gaat. Onder andere dat al gevraagd werd of iemand een nieuwe koffie wil terwijl de eerste slok nog niet genomen is.
Puur een reactie op dingen doen in stilte en dan fooi geven dus.
Haha ja vooral als het dan gewoon pickwick ofzo is ipv bijv losse thee.
Haha, ja maar dan vervang je drinken voor drinken. Deze man heeft nu een uitgedroogde krokettenmond, omdat hij dan maar gaat eten i.p.v. drinken.
Nu vraag ik mij in de categorie gierigheid het volgende af: toen ik nog in de horeca werkte waren er wel eens van die oude vrouwtjes die heet water bestelde (gratis) en dan bijv eigen thee meenamen en dat dan bij ons dronken (vind ik overigens supergierig). Om die reden lieten we mensen die gewoon heet water bestelde hetzelfde betalen als thee: onder het mom je hebt geen theezakje (mag je wel pakken), maar nog wel glazen, een koekje, personeelskosten, afwas etc. Daar kwamen best discussies over. Het waren wel altijd dezelfde types die dat deden trouwens,.
Was dat overdreven/gierig van ons?
Ik gaf het bijv zonder problemen moeders die vroegen om heet/warm water voor babyvoeding, maar die benaderden ons gewoon veel aardiger in het algemeen.
Huh nee, als je je eigen eten/drinken meeneemt moet je gewoon niet in een cafe gaan zitten toch. Het is geen sociale voorziening
Ik vind het meenemen van een eigen theezakje niet heel erg raar, als een plek bijv weinig keuze heeft en alleen dingen die je niet lekker vindt of wat dan ook. Maar betalen voor heet water vind ik dan eigenlijk ook gewoon logisch, je betaalt ook deels voor service en locatie en alles toch
Sommige All you can eat-restaurants hebben nu ook een glas heet water op de kaart/tablet staan. Dat kost minder dan thee. Ik bestelde toen een keer in het begin thee en daarna heet water (theezakje hergebruikt). Voelde me wel een beetje gierig.