Gierige acties

Het is een lang en duur proces, maar op den duur moet dat wel kunnen. Nu wordt het ook veel gedaan uit vanzelfsprekendheid. Zo hebben onderzoekers het nu eenmaal geleerd en altijd gedaan. Terwijl de resultaten vaak lastig te vertalen zijn naar de mens omdat het menselijk lichaam nou eenmaal heel anders in elkaar zit. Er wordt al geëxperimenteerd met alternatieven, maar daar is veel geld voor nodig.

1 like

Nieuwe geneesmiddelen en medische hulpmiddelen moeten altijd op dieren getest worden voordat er wordt overgegaan op gezonde vrijwilligers. Tegenwoordig worden er wel veel experimenten vervangen door nieuwe technieken zonder proefdieren

2 likes

Ik zal zeker niet zeggen dat ooit dierproeven overbodig worden, maar er is helaas nog een lange weg te gaan voordat dat haalbaar is. Waar er alternatieven zijn zullen die ook zeker gebruikt worden, niemand doet dierproeven voor de lol of uit gewoonte. Een levend organisme is helaas niet te vergelijken met cellen in een petrischaaltje. Deze aflevering van Focus is misschien interessant voor geïnteresseerden: https://www.ntr.nl/Focus/287/detail/Muis-redt-levens/VPWON_1292628

5 likes

Oh dankjewel!!

1 like

Oke ik heb een beetje een lang verhaal, maar ben benieuwd of jullie dit gierig vinden.

Ik woon samen met 9 anderen op de campus. Nu gingen we met z’n allen uit in de stad. Je kunt daar met de bus naartoe, maar we hadden gebeld met het taxibedrijf en die zouden twee taxi’s sturen, dat zou goedkoper zijn dan de bus. Maar goed, ze bleken geen extra grote taxi’s te hebben getuurd maar drie kleine. Dus in twee taxi’s zitten 4 personen en in de andere ik een een meisje. De ritprijs is 10, dus ik betaal dat. Op de terugweg zaten we met z’n vieren in een taxi, dat betaalde iemand anders. Dus de volgende dag whatsapp ik dat meisje of ze mij 5 wil betalen, dan kan ik mijn terugweg betalen aan diegene die dat betaald heeft. Maar dat vond ze niet eerlijk, dus iedereen moest bijeenkomen om alle taxiritten op te tellen en dan door 10 te delen. Uiteindelijk betaalde iedereen 3.45. Ik vond dit echt complete onzin, zoveel gedoe om wat kleingeld. Wat vinden jullie?

Ja eens. Als het nou 10€ of 3€ was, snap ik het. Maar ze vond dus €5 teveel? Ja vind ik gierig!

2 likes

Ja dat vind ik dus ook. Een verschil van 1,55 :roll_eyes:

Ben wel benieuwd hoe ze reageerden toen je ze weer zag!

Mijn tante had iets op MP gezet met gratis af te halen erbij. Het artikel was nog in prima staat en had een nieuwprijs van rond de 100 euro. Tante wilde er echter vanaf omdat het in de weg stond in haar huis en er op kerstavond eters zouden komen. Een jong stel wilde het per sé op kerstavond komen halen. De eters waren er toen al, maar het stel mocht komen. Ze zeiden niet eens bedankt en reden er zo mee weg, terwijl mijn tante (65 jaar en niet in topconditie) nog helemaal had geholpen met het in de auto zetten van het artikel.

Ik vind dit een gierige actie omdat deze mensen blijkbaar te gierig waren om ‘bedankt’ te zeggen, terwijl dat echt het enige was dat ze hoefden te ‘geven’.

45 likes

Asociaal zeg :pouting_cat:

1 like

Ik zou het logischer vinden dat jullie voor de hapjes en het andere eten betalen (ik krijg ook de indruk dat dat is gebeurd), en die vriend zijn sushi zelf betaalt. Hij had ook mee kunnen eten van jullie in principe, en misschien heeft hij dat wel gedaan, dan staan jullie in principe quitte denk ik dan. Vind het niet gierig van je hoor, hij wil zelf speciaal iets anders dus kan hij daar ook zelf voor opdraaien lijkt me.

5 likes

Ik denk dat je dat direct had moeten zeggen eigenlijk. Zoals ik het nu lees hadden jullie al afgesproken mee te betalen, dan is het wel een beetje raar om nu een dag later (na ook wat ervan te hebben gegeten) er op terug te komen.

2 likes

Stuur hem een tikkie terug met de kosten van jullie hapjes.

28 likes

Zou dat echt niet betalen, doei hoor.

1 like

Goed van je. Hoe reageerde hij?

1 like

Ik snap je irritatie wel! Ik betaal de tikkies ook gewoon maar afgelopen oud&nieuw ook zo’n bedrag af moeten dragen terwijl ik 2 champagne op heb en geen hapjes (‘vergeten’ al + 10 jaar dat ik glutenvrij moet eten en vega ben haha).

Maar, kan je haar niet appen van goh gelukkig is je pinpas weer terecht, na parade staan we nu denk ik wel quitte?

12 likes

Ah oké, ja dat is wel een iets ander soort feestje inderdaad! Ja lijkt me ook veel logischer om dan gewoon te vragen of iedereen drankjes en hapjes meeneemt.

2 likes

Ik geloof dat ik ook netjes zou zeggen ‘Zullen we het verrekenen met Parade?’ En dan het restbedrag overmaken ofwel (als zij jou nog wat schuldig is) het restbedrag dan laten zitten. Anders wordt het zo wel erg eenzijdig…

13 likes

@Juuldie Als ik een (klein of niet) feestje geef, dan zou ik het fijner vinden dat er regie in de boodschappen is. Als mensen hun eigen dingen meenemen zou ik misschien ‘bang’ zijn dat er 10 flessen prosecco zijn en verder 1 fles witte wijn ofzo, geen goede verdeling van eten/drinken. En als pas last minute blijkt dat je aansluit, dan is alles al aangeschaft toch. Plus met oud en nieuw kunnen de kosten denk ik best oplopen, ook al geef je maar een feestje voor 5 man. Ligt er ook aan hoe het gebracht is. Is het ‘ik geef een feestje, kom je ook?’ of meer ‘waar kunnen we oud en nieuw doorbrengen? oh het kan bij mij’. Ik vind 100 euro zelf uitgeven dan best veel, en zou het ook waarderen (verwachten) dat de gasten bijdragen.
Ik zou dan wel weer het verrekenen met afgelopen zomer, dat zou ik niet kunnen laten zitten (gierig van mij :p). ‘Hee ja hoor ik wil best wel betalen, maar ik bedacht me wel opeens dat ik van de zomer bedrag x voor jou had voorgeschoten. Misschien kunnen we dat hierbij verrekenen?’

3 likes

Zo iets was ook in mijn vriendengroep vorig jaar met oud en nieuw (al was ik er toen gelukkig niet, dus geen drama voor mij). Toen vroeg de organisator 10 euro p.p. (wat me nog best meeviel) en dat was dan voor voorzitten bij hem thuis. Iedereen keurig 10 euro overgemaakt, bleek dat er echt heel schaars was ingekocht. Er kwam 20 man, dus er was 200 euro overgemaakt, en er stonden blijkbaar een paar flessen fris, zoete alcohol en wat bier, en wat zakken chips en nootjes. Dit jaar zijn er dus ook een aantal vrienden bewust niet heen gegaan, omdat ze meer verwacht hadden voor dat bedrag.

Ik vond het vooral irritant dat men er wel over wilde klagen, maar volgens mij heeft niemand het tegen hem zelf gezegd dat het best gierig geregeld was. En dit jaar was het weer bij hem, voor 5 euro p.p. (en ik was er gelukkig weer niet), maar toen bleek ook ineens dat er geen ‘meidendrankjes’ (zijn woorden) gehaald waren en moesten mensen die iets anders wilden dan bier het zelf maar mee nemen, terwijl ze ook al geld over gemaakt hadden.

Ik weet dus dat ik geen Oud en Nieuw daar ga vieren.

3 likes