Nou inderdaad, mensen verbazen me echt soms
Ik zou het logischer vinden dat jullie voor de hapjes en het andere eten betalen (ik krijg ook de indruk dat dat is gebeurd), en die vriend zijn sushi zelf betaalt. Hij had ook mee kunnen eten van jullie in principe, en misschien heeft hij dat wel gedaan, dan staan jullie in principe quitte denk ik dan. Vind het niet gierig van je hoor, hij wil zelf speciaal iets anders dus kan hij daar ook zelf voor opdraaien lijkt me.
Maar hebben jullie zelf ook dingen besteld of gehaald? Dan zou ik het ook zo laten en niks betalen want dan heeft ieder zān share al soort van betaald toch? Maar als jullie zelf niks hadden besteld en enkel hebben geteerd op die sushi, dan zou ik die 20⬠voor lief nemen en gewoon betalen.
Ik denk dat je dat direct had moeten zeggen eigenlijk. Zoals ik het nu lees hadden jullie al afgesproken mee te betalen, dan is het wel een beetje raar om nu een dag later (na ook wat ervan te hebben gegeten) er op terug te komen.
Stuur hem een tikkie terug met de kosten van jullie hapjes.
Zou dat echt niet betalen, doei hoor.
Goed van je. Hoe reageerde hij?
Ik snap je irritatie wel! Ik betaal de tikkies ook gewoon maar afgelopen oud&nieuw ook zoān bedrag af moeten dragen terwijl ik 2 champagne op heb en geen hapjes (āvergetenā al + 10 jaar dat ik glutenvrij moet eten en vega ben haha).
Maar, kan je haar niet appen van goh gelukkig is je pinpas weer terecht, na parade staan we nu denk ik wel quitte?
Ah okƩ, ja dat is wel een iets ander soort feestje inderdaad! Ja lijkt me ook veel logischer om dan gewoon te vragen of iedereen drankjes en hapjes meeneemt.
Ik geloof dat ik ook netjes zou zeggen āZullen we het verrekenen met Parade?ā En dan het restbedrag overmaken ofwel (als zij jou nog wat schuldig is) het restbedrag dan laten zitten. Anders wordt het zo wel erg eenzijdigā¦
@Juuldie Als ik een (klein of niet) feestje geef, dan zou ik het fijner vinden dat er regie in de boodschappen is. Als mensen hun eigen dingen meenemen zou ik misschien ābangā zijn dat er 10 flessen prosecco zijn en verder 1 fles witte wijn ofzo, geen goede verdeling van eten/drinken. En als pas last minute blijkt dat je aansluit, dan is alles al aangeschaft toch. Plus met oud en nieuw kunnen de kosten denk ik best oplopen, ook al geef je maar een feestje voor 5 man. Ligt er ook aan hoe het gebracht is. Is het āik geef een feestje, kom je ook?ā of meer āwaar kunnen we oud en nieuw doorbrengen? oh het kan bij mijā. Ik vind 100 euro zelf uitgeven dan best veel, en zou het ook waarderen (verwachten) dat de gasten bijdragen.
Ik zou dan wel weer het verrekenen met afgelopen zomer, dat zou ik niet kunnen laten zitten (gierig van mij :p). āHee ja hoor ik wil best wel betalen, maar ik bedacht me wel opeens dat ik van de zomer bedrag x voor jou had voorgeschoten. Misschien kunnen we dat hierbij verrekenen?ā
Zo iets was ook in mijn vriendengroep vorig jaar met oud en nieuw (al was ik er toen gelukkig niet, dus geen drama voor mij). Toen vroeg de organisator 10 euro p.p. (wat me nog best meeviel) en dat was dan voor voorzitten bij hem thuis. Iedereen keurig 10 euro overgemaakt, bleek dat er echt heel schaars was ingekocht. Er kwam 20 man, dus er was 200 euro overgemaakt, en er stonden blijkbaar een paar flessen fris, zoete alcohol en wat bier, en wat zakken chips en nootjes. Dit jaar zijn er dus ook een aantal vrienden bewust niet heen gegaan, omdat ze meer verwacht hadden voor dat bedrag.
Ik vond het vooral irritant dat men er wel over wilde klagen, maar volgens mij heeft niemand het tegen hem zelf gezegd dat het best gierig geregeld was. En dit jaar was het weer bij hem, voor 5 euro p.p. (en ik was er gelukkig weer niet), maar toen bleek ook ineens dat er geen āmeidendrankjesā (zijn woorden) gehaald waren en moesten mensen die iets anders wilden dan bier het zelf maar mee nemen, terwijl ze ook al geld over gemaakt hadden.
Ik weet dus dat ik geen Oud en Nieuw daar ga vieren.
Dit is ook een lastige situatie; ik ben in zulke situaties an sich nooit zo moeilijk. Ja, als er overblijft is dat voor de gastvrouw, maar deze heeft ook de afwas, boodschappen gedaan, extra wc schoonmaken voor piesende mannen (ik noem maar wat hoor haha). En ervan uitgaande dat er meer keuze was dan wat jij at, had je ook meer kunnen eten en drinken? Er kan beter over zijn, dan dat er op de avond zelf een tekort is, dus ik vind dat niet per se studentikoos
Ik heb juist zo vaak gezien bij feestjes dat iedereen een fles wijn meenamen (want makkelijk en goedkoop) en vervolgens iedereen aan het schaarse bier ging, daarom snap ik ook wel de voorkeur voor zelf inkopen doen, mits je het niet schraal doet natuurlijk!
Dat is die situatie; je zegt zelf dat er een dieperliggende reden is dat je hier āzur of gierigā over bent. Daarin snap ik je helemaal hoor; je kunt niet iemand nooit terugbetalen en vervolgens na 3 dagen al navragen of je de boodschappen terugkrijgt
Ik zou haar dus of inderdaad vragen om het te verrekenen met de Parade (dan kun je het daarna ook achter je laten) of als personal revenge het extra laat terugbetalen.
edit: echt een ellenlang verhaal met advies, terwijl ik helemaal niet lees dat je daarom vraagt anyway my 50 cents dus
Dat vind ik wel een beetje een gierig bedrag
Ik heb ook een geldissue naar aanleiding van oud & nieuw. Ik vierde het bij vrienden inclusief eten en iedereen had iets gemaakt of meegenomen. Ik had voor het toetje gezorgd, iemand anders had de champagne, weer iemand de oliebollen etc. Mijn vriend had in overleg met de gastheer nog vuurwerk gekocht voor ⬠70, in de veronderstelling dat we dat bedrag zouden splitten. Nu gooide hij dat net in de app, roept ineens iedereen terug ja mijn oliebollen waren ⬠40, de champagne was ⬠45, terwijl het helemaal niet de bedoeling was dat we alles zouden verdelen, omdat iedereen dus al iets had meegenomen. Zijn wij dan zo gierig dat we het geld voor dat vuurwerk willen splitten?
Is het ook besproken met de rest vanhet gezelschap ipv enkel met de gastheer? Ik zou ook voor geen goud mee willen betalen aan vuurwerk wat ik haat en niet met me is besproken. Ik zou het geld alleen splitten met de gastheer dan.
Goeie, geen idee eigenlijk. Volgens mij is het wel besproken in hun mannen-groepsapp, maar zal het voor de zekerheid even nagaan. Anders zou ik het inderdaad ook vreemd vinden als ik ineens word gevraagd mee te betalen aan iets waar ik geen zin in heb
Ja misschien komt het voor de gasten nu over van: het vuurwerk hoorde bij jullie share en nu willen jullie dat ineens splitten dus dan denkt iedereen, oh we splitten onze share. Denk dat het hier meer een miscommunicatiedingetje is.
Ik hoor net dat het in de groep is gegooid maar dat er gelijk overheen werd gepraat. 1 andere vriend reageerde dat hij wel voor was, de rest heeft niet echt specifiek gereageerd, behalve dan de gastheer. De gastheer heeft al best veel uitgegeven aan wijn en bier en eten, dus mijn vriend gaat vragen of die andere vriend dan wil splitten.
Dit vind ik zo naar, want ik ga er eigenlijk vanuit dat dit soort berichten wel allemaal gewoon gelezen worden. Hoe moeilijk is het om er dan even op te reageren.
(tenzij het een groep is met 395843985734 berichten per minuut, maar vaak valt dat best mee)
Bedenk me trouwens net dat die knul van hierboven een tikkie voor 5 euro dus ook in de groep gooide, maar wel echt 20 keer in drie dagen, āwant mensen lezen er over heenā. Ik was echt in staat tot wurging op een gegeven moment.