Gierige acties

Ik zou dan die schenken denk ik ja, ook al had ik al andere wijn in huis. Lijkt me juist fijn voor de gast want die heeft waarschijnlijk iets uitgezocht wat hij/zij zelf lekker vindt. Maar over het algemeen appt iemand “zal ik de wijn meenemen?” en haal ik zelf geen wijn in huis.

2 likes

Mijn vriend ging ooit op de markt onderhandelen voor een hondenbot van € 2,-. :cry: Ik schaamde me heel erg.

14 likes

Ik vind tikkies voor eten niet per se gierig (vooral als student niet), maar een vriendin van me stuurde me laatst een tikkie voor 1.50… ze had al wat dingen in huis en moest nog een paar dingen erbij kopen. Maar 1.50?? Zou echt niet in me opkomen om dat terug te vragen

4 likes

Nee, ik heb het anderen ook zelden zien doen eigenlijk! Als je water en fris krijgt aangeboden terwijl je als gast wijn hebt meegenomen snap ik wel dat je ervan baalt, maar ik vind het totaal niet gierig als de gastvrouw of -heer zelf gewoon wijn inschenkt.

3 likes

Ik vond het ook niet gierig in die situatie, maar wist niet zo goed wat nu gebruikelijk is om te doen. In mijn eigen vriendenkring worden er niet zo snel etentjes gepland. De meeste vrienden van mijn vriend wonen samen en hier werden we uitgenodigd door een ander stel. De volgende keer is het inpakken van zo’n flesje wijn een goede oplossing denk ik idd @TheRock

1 like

Oh en over tikkies na het eten:

Een oud huisgenoot ® was hierin wel erg. Hij was bevriend met de vriend van een ander huisgenootje (W), en op een dag had die vriend van haar bij ons gegeten. Ze aten met z’n tweeën. Een paar dagen van tevoren had ‘ie bij die vriend thuis gegeten en hij had niets teruggevraagd. Komt we er een paar dagen later achter dat R het eten van die vriend heeft verrekend met W via wiebetaaltwat, “zodat zij het wel aan haar vriend kon terugvragen”. :face_with_raised_eyebrow:

3 likes

Ik zou juist niet snel de wijn schenken die mensen meebrengen. Dat zou voor mij juist gierig voelen, omdat je dan iets op tafel zet waar de ander geld aan heeft uitgegeven.

Ik heb in mijn hoofd dat als mensen bij mij komen eten, ik dan ook dingen op tafel zet waar ik voor betaald heb :joy:

2 likes

Het ligt er een beetje aan: als wij met vrienden gaan eten dan biedt de ander meestal aan wijn mee te nemen dus dan drinken we het dezelfde avond, maar als het niet is afgesproken schenk ik het niet want dan heb ik zelf al wijn bij het eten uitgezocht.
Wat @TheRock zegt inderdaad. Volgens mij is het officieel dan zelfs een beetje onbeleefd om wijn mee te nemen voor de avond zelf omdat je dan ‘de wijn en spijscombinatie’ van de gastvrouw (in het boek van Amy staat ofc. geen gastheer want die koken niet) in de war gooit.

Tldr: niet gierig van je vrienden.

2 likes

Ben even benieuwd of ik gierig ben nav een discussie een stukje naar boven. Ik ben een student en woon in een studentenhuis met 6 andere meiden en regelmatig komt het voor dat er iemand naar de winkel gaat voor zichzelf en dat een huisgenoot dan zegt van oh neem voor mij ook even product X mee (vaak rond de 1 euro qua prijs). Ik zet dat altijd gewoon op wbw, want als je dat elke keer voorschiet dan wordt het wel een duur grapje. Zelf vraag ik overigens bijna nooit of mensen iets willen meenemen van de supermarkt omdat ik vaak mijn spul al in huis heb (of het is gezamenlijk, dan komt het wel gewoon op wbw natuurlijk)

Wat vinden jullie?

• Ik zou het gewoon betalen
  • Ik zou het ook op wbw zetten

0 stemmers

Ik zou het niet zelf betalen! Ja voorschieten, maar ik wil het wel terug, hoe klein ook. Lekker makkelijk voor de anderen als ze niet hun boodschappen hoeven te betalen als ze aan mij vragen of ik het wil meenemen haha :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Zelfde als ik vraag aan anderen of ze nog iets nodig hebben, dan verwacht ik het ook terug uiteindelijk. Het is geen traktatie.

3 likes

Voor studenten gelden sowieso hele andere regels vind ik. Ik vind dat je het op de wbw moet zetten en ik vind het onder studenten ook niet gek om een tikkie te sturen voor het avondeten. Dat was hier althans altijd heel gebruikelijk, omdat het altijd dezelfde zijn die boodschappen doen/koken omdat hun kamer het grootst is, etc.

Tenzij je misschien een huisgenoot hebt waar je goed bevriend mee bent en je gaat een beetje gelijk op in dit soort dingen.

Ik vind het eigenlijk raar dat jij hier nu mee zit en ze niet vanzelf aanbieden het terug te betalen of zeggen dat je het op de wbw mag zetten.
Zelf neem ik regelmatig iets mee voor collega’s als ik in mijn pauze boodschappen doe en hoewel ik het in dat geval niet echt nodig vind dat ze me een euro geven voor een paar kiwi’s, vind ik het wel heel prettig dat ze wel altijd vragen: ‘wat krijg je van me?’
Je mag er niet zomaar vanuit gaan vind ik.

5 likes

Wat is wbw???

3 likes

Wie betaalt wat :joy:

Soort tikkie idee maar dan houd je t daarin bij en verreken je t bijv 1x per maand

1 like

Ik wilde het net vragen!

@ontherun ik lees nu je verhaal, maar wat ik nog stommer vind van troela dan deze gierige actie, is jou appen met de vraag of zij het mee mogen nemen en als jij dan nee zegt aangeven dat het al gedaan is? Waarom vraag je het dan nog? Wat een farce… hoe staat de bruid er eigenlijk in? Zij heeft ook de helft, terwijl ze in feite niets heeft betaald?

@suus logisch hoor! Lekker op de wiebetaaltwat (@Ludo wiebtaaltwat.nl) zetten. Je bent huisgenoten en niet per se vrienden en zeker als het eenrichtingsverkeer is gewoon doen. Je bent toch een arme student!

2 likes

@wompie
De bruid heb ik er niet mee lastig gevallen. Ze kwam later zelf naar mij toe dat ze het vervelend vond hoe het was gelopen . Troela had gezegd dat ik het oké vond. Heb toen gezegd dat dat dus niet zo was en dat had ze wel door.
Troela en ik spreken elkaar eigenlijk niet meer. Ik zeg gedag en dat is het wel zon beetje.
Niet alleen door dit voorval. Ik word gewoon moe van dat mens.

2 likes

Waar was dit? Ik zou bang zijn dat mijn bestelling alsnog na tienen werd aangenomen en ik dus voor niks gerend heb :’)

Ik bedoel dit niet vervelend naar jou maar ik kan dit nooit begrijpen. Ouders die moeilijk doen over kleine bedragen. Dit staat zo ver van mij af, kn me niet voorstellen dat ik bij de ah moeilijk sta te doen met betalen met Mn ouders.

8 likes

Ja dat kan ik goed begrijpen!

Helaas herken ik dat wel. Toen ik 18 werd woonde ik nog thuis en zat nog op de middelbare school, maar kon wel alle shampoo etc zelf betalen. Als ik iets anders eens bij de boodschappen wilde kon ik het ook zelf betalen. Maar Mn moeder is ook iemand die gerust onder een etentje met familie kan beginnen over het terugbetalen. Gelukkig is het de laatste paar jaar iets beter geworden :sweat_smile: