Gierige acties

Oei hah ja bij ons is het juist ‘not done’ om over geld te beginnen als het gaat over eten (niet Westerse cultuur). Daar wordt ook nooit op bezuinigd.

Echter is het bij ons wel gebruikelijk dat wanneer je fulltime werkt en nog thuis woont af en toe bijdraagt. Mijn ouders vragen er niet om maar we geven ze uit onszelf extraatjes.

2 likes

Ja net zoals mensen zomaar random langskomen en dan automatisch mee-eten.

1 like

Hahaha ja dat kan de sfeer zo verzieken he😅

@Daelyss jaa dat ook! Iedereen kan altijd mee eten haha

2 likes

Jaa dat snap ik helemaal hoor, ik vroeg het me gewoon af. Ik herken dat wel bij een iemand die ook in mijn vriendinnengroep zit. Dat is ook de enige reden waarom ik met haar omga, anders was ik nooit met haar omgegaan en ik kan ook steeds minder van haar hebben :grimacing: terwijl hetzelfde me aan een ander nooit zou irriteren.

Nee precies. Het komt door deze gebeurtenissen waardoor ik me aan haar gedrag stoor.
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat de bruid die onze connectie is ook steeds vaker denkt ; meine gute… waarom doet ze zo?!

Dus ja… ik verwacht minder troela in 2019

1 like

Zelf heb ik een hekel aan uiteten gaan met vriendinnen die dan moeilijk gaan doen over een drankje, dus bijv sushi gaan eten waarbij 4 van de 5, 3 drankjes ophebben en 1, 4 drankjes bijv. Dat mensen dan moeilijk gaan doen over 1 drankje :woman_facepalming:

Ik heb soms ook wel eens ‘discussies’ met vriendinnen over uiteten met je vriend. Mijn vriend en ik betalen ongeveer om de beurt. We houden het niet bij maar dit gaat op gevoel zeg maar haha. Maar vriendinnen van mij die gaan precies uitreken wat hij heeft betaald en gedronken en betalen dan hun eigen deel, dit vind ik dus echt verschrikkelijk. :see_no_evil:

(stiekem vind ik het ook verschrikkelijk als een stel gaat splitten in een restaurant, achteraf kan nog maar nog steeds zou ik het zelf nooit doen :no_mouth:)

10 likes

Ik twijfel wat ik hiermee moet doen. We gingen koken met vrienden en ieder stel maakte een gang (voor, tussen, hoofd en nagerecht). Er werd gezegd dat we een wbt zouden aanmaken om kosten te delen. Wij hadden het hoofdgerecht en hebben ook de wijnen daarbij verzorgd. Nu is er niemand meer begonnen over WBW. Er over beginnen of zo laten?

Een vriendin van me heeft een wiebetaaltwat met haar vriend. Allebei nkg studenten maar als haar vriend mee eet in haar studentenhuis, paalt ze gewoon de kosten door op hem. Dus dan is zij op de huis wiebetaaltwat voor 2x avondeten geturfd, en dan turft zij zijn deel door op hun persoonlijke wbw. Over gierig gesproken zeg.

4 likes

Maar oké dan gaat het over meer drankjes, dan kan ik het heel goed begrijpen. Zeker als het dan vaak ook een colaatje is waarbij de rest bijv aan de wijn zit. Dan zou ik er wel iets van zeggen. Maar dan praat je zoals je zelf zegt ook niet over €1/€2 haha

1 like

Misschien ben ik zelf dan wel gierig, maar ik vind dit vrij normaal eigenlijk?

Edit: als relatie zijnde neem ik aan dat hij wel vaak mee eet en als je met zn 2 eet, heb je toch ook wel een regeling (gezameljke rekening of ander potje) waar je dat mee fixt? Al helemaal als je student bent.

1 like

Ik heb ook een wbw met mn vriend voor al onze lasten. Voor elk ding een andere: vaste lasten, boodschappen, leuke dingen, buiten de deur eten en nu zelfs 1 voor de kosten koper van het huis dat we samen gekocht hebben haha.
Mn vriend heeft meer salaris dan ik, maar denkt er oprecht niet aan uit zichzelf om en om iets te betalen en ik doe uit nature heel vaak gewoon trakteren. Hij wilde het eens zo gaan bijhouden en toen kwamen we erachter dat ik inderdaad wel heel veel meer dan hij betaalde voor alles wat we deden.
Dit werkt nu voor ons heel fijn.

5 likes

Ja ik vind dat ook wel apart. Met mijn ex was het zo als ik naar hem ging haalde hij de boodschappen en/of eten en als hij naar mij kwam deed ik het. Of ik haal de dingen die ik zelf graag eet gewoon of degene die tijd heeft doet boodschappen. Heb ook een vriendin die voor zowat alles geld terug gaat vragen aan haar vriend. Kijk als er een groot verschil in zit snap ik het wel, maar niet als je gewoon boodschappen doet maar hij wil bepaalde koekjes (zeg maar wat) en jij zelf lust die niet dus laat je hem dat terugbetalen.

Maar ik ben sowieso niet zo moeilijk met geld. Als ik met een vriend ga betaalt vaak een persoon alles van die dag, drankjes, parkeren, eten etc. en delen we het eind van de dag door 2. Ondanks dat ik bijvoorbeeld cola drink en hij wijn ofzo.
Toen we wat jonger waren met vriendinnen was het wel vaak meer verdeeld maar dat was denk ik ook meer omdat ik geen alcohol drink en het dan onzin vond om te betalen voor allemaal drankjes terwijl ik zelf misschien 2 cola dronk op een avond.

1 like

€1,30?! Hier kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Vind het echt naar om te horen dat mensen dit hun kinderen aandoen :cry:

Mijn ex zei wel eens dat ik gierig/zuinig ben, en nu hoorde ik het laatst weer van mijn huidige lover. “Ja je bent zuinig en dat is goed, maar soms is het ook wel overdreven hoor”. Oeps. Maar volgens mij staan ze er niet bij stil dat het ook gewoon tegen verspilling is :stuck_out_tongue: (om mezelf even goed te praten). Als hij een papiertje nodig heeft om zijn bril schoon te maken, dan geef ik gewoon 3 velletjes wc papier, pakt hij het zelf, dan trekt hij zo 10 velletjes van de rol af. Ik vind dat overdreven :stuck_out_tongue: Of met van die losse thee, ik doe dan een theelepel in zo’n thee-eitje en gebruik dat ook wel 2 of 3x voor een nieuwe kop. Hij gebruikt bij elke kop nieuwe thee en dan ook dat eitje helemaal vol.
Of een ander voorbeeld over groenten snijden; hij snijdt zo het uiteinde van de aubergine er royaal af, ik werk echt vakkundig om dat blaadje heen en wil het liefst niks weggooien van dat paarse.
Ik vind het niet eens een hele slechte eigenschap, maar het staat wel stom als ik in gezelschap ben :’)

20 likes

Ik vind je voorbeelden ook niet gierig hoor, het is inderdaad juist verspilling om zo gedachteloos om te gaan

4 likes

Als het een vriend is ga ik eigenlijk vanuit dat hij het de volgende keer dat ik zoiets heb dan ook voor mij betaald of op een andere manier recht trekt. Een vriendin heeft me een keer mee uit eten genomen bijvoorbeeld

Dit vind ik absoluut niet gierig hoor! Je zegt zelf ook dat het niet is om geld te besparen en je doet het ook niet over de rug van anderen. Misschien kunnen ze je goede eigenschap eens overnemen :yum:

1 like

Ik zie het meer als een totale bewustzijn. Denkend aan milieu/productie en dat ik het gewoon onzin vind om soms royaal te doen terwijl je net zo goed overweg kan met minder, maar het is ook wel om geld te besparen denk ik hoor. Ik hoor dan ‘die paar ct/euro’s, wat doe je moeilijk’, maar het gaat om je totale leven bekeken. Dan scheelt mijn zuinige gedrag denk ik wel aanzienlijk.
Doe het inderdaad niet over rug van anderen, dat is waar.

4 likes

Ik vind dit ook als je juist wat duurders of een extra wijntje neemt ook fijner. Dan hoef je je daar niet bezwaard om te voelen.

@Itsu
Ik vind dat je prima kunt voorstellen na rato te betalen. Bijna iedereen gaat er financieel op vooruit bij samenwonen dus ik vind niet dat dat een argument ‘tegen jou’ is.

Maar er zit naar mijn mening ook een groot verschil tussen gierig en zuinig, waarbij gierig een negatieve lading heeft, maar zuinig niet @ellegirltalk

De acties die jij benoemt vind ik totaaaaal niet gierig, maar wel zuinig. En daar is niks mis mee!

1 like