Gierige acties

@anon86562306 @Rozevarken @Nidorina Ik vind dat behoorlijk gierig als het slechts om avondeten gaat als student. Dan eet je 2/3 keer per week samen, soms bij jezelf en soms bij de ander dus als je om en om betaalt is dat toch prima. Het gaat om een bedrag van 3 euro per avond maaltijd. Maar misschien ben ik daar dan ruim in. Voordat ik weg ging uit mn studentenhuis heb ik denk ik echt 50x ofzo extra betaald op wbw voor mijn vriend en geen haar in mn hoofd die eraan dacht om het dan aan hem te vragen. Zou dat heel raar gevonden hebben. Hoef echt niet tot in de cent uit te splitsen met hem. Vind bij elkaar eten heel iets anders dan samen wonen en een gezamenlijke rekening hebben. Of een wbw waarin je alles uitsplit.

@Itsu vind samenwonen en kosten delen iets anders dan zo nu en dan samen eten en dat dan op wbw of gezamelijke rekening zetten.

5 likes

Vandaag in de Jumbo moeten aanzien hoe sommige mensen heel erg hun best doen om als vierde in de rij te komen, dan krijg je jouw boodschappen gratis* (iets met actie-regels). De hardwerkende/stresserige kassameisjes zien de personen als vierde in de rij aansluiten en roepen gelijk om dat er een extra kassa opent.

Maar nee, de personen in kwestie blijven daar staan en gaan kwartier lopen zeuren om gratis boodschappen. Hun boodschappen: half brood en blikje energy meuk. Kost bij elkaar nog gƩƩn twee euro!

Gierige actie.

28 likes

Ik en m’n vriend (we hebben nu gezamenlijke rekening) hebben ook jarenlang alles bijgehouden op onze eigen wbw. Dus ook idd etentjes bij iemand anders ook verrekenen in onze wbw zoals @Harrrie zei. Ik denk als je uberhaupt wat losser in het algemeen of met geld bent dat je dat idd als gierig kan zien, maar wij vinden het gewoon heel fijn om dat overzicht te hebben en alles eerlijk te verdelen. Als wij een pizza eten, delen we ā€˜m ook precies door het midden en dan ieder de helft (en dus niet; pak maar gewoon een stuk). Niet omdat ik denk ā€˜heeelp ik krijg niet genoeg’ maar omdat ik dat het eerlijkst vindt. Denk dat het eerder te maken heeft met het houden van overzicht, duidelijkheid en eerlijkheid dan ā€˜gierig’ zijn. Ik gun hem juist altijd meer dan ik, en andersom.

Ik vind die stempel ā€˜omg zo gierig’ zo irritant - hoor dat best wel vaak - want zo zien wij het allebei echt niet en dat is ook niet de beweegreden om het zo te doen.

2 likes

Nee, we verdelen ook niet naar rato, we doen alles 50/50.
Maar een gezamenlijke rekening vinden we niet prettig. Dan moet je ook van tevoren daar geld op zetten, terwijl we nooit hetzelfde uitgeven elke maand. En de wbw werkt gewoon erg prettig voor ons.

Ik vind een wbw niet heel gek hoor maar ik dacht eigenlijk dat bijna iedereen het naar rato deed. Waarom zou je dat niet doen? Imo is dat juist fair. (Maar goed aan de andere kant; niet mijn huishouden veel plezier ermee.)
*wel in dit topic dus omdat ik het een beetje gierig van de rijkste partner vind.
*ik ging er overigens vanuit, omdat als je getrouwd bent en je maakt geen huwelijksvoorwaarden je wettelijk gezien ook de huishoudkosten naar rato doet en als je gaat scheiden en dat is niet gebeurt dat je dat zelfs terug kunt vorderen van de andere partner. Maar nu ik dit opschrijf vraag ik me af of mensen in de praktijk wel zo leven, tenzij ze een vechtscheiding hebben en de advocaat ze hier op wijst.

6 likes

Wij doen het op dit moment niet meer naar rato.
Toen we hier gingen wonen werkte ik fulltime en nu werk ik heel weinig. Mn vriend betaalt het maximum wat die kan missen en betaalt mij daarmee terug. Dus voor dit jaar betaalt hij 900 en ik 700 (ik kreeg nog 1000 euro van de verhuizing terug). We hebben het er niet over gehad over hoe we dit over 10 maanden gaan doen. Maar ik wil ook niet meer fulltime werken dus zal altijd minder werken en mss ook verdienen. Dus ik weet het nog niet helemaal wat ik eerlijk vind.

1 like

Waarom niet voor mij persoonlijk is dat ik het heel belangrijk vind mn eigen boontjes te kunnen doppen en niet van een ander afhankelijk te zijn.
Met mijn ex had ik door gezamenlijke rekening 5000 euro schuld waar ik niet van wist op mijn naam staan toen we uit elkaar gingen. Dat heeft me nogal een klap gegeven.
Daarna ben ik helemaal zelf uit de schulden gekomen, zelf weer spaargeld opgebouwd en zelf met geld leren omgaan. Dat wil ik graag zo houden.

Daarnaast heeft mijn vriend veel langer door gestudeerd dan ik, kan hij altijd al beter sparen dan ik en vind ik het onzin als hij dan opeens in mijn levensonderhoud moet bijdragen. Daar heeft hij voor gewerkt, mag hij ook zelf van profiteren.

Situatie verschuift als we een kind zouden krijgen en er samen voor kiezen dat ik minder zou gaan werken om voor dat kind te zorgen. Zolang we beiden fulltime werken en niet 1 van de 2 een beslissing neemt die de ander meer geld kost zie ik de reden niet om niet 50/50 te doen dus. Nogmaals: voor mij persoonlijk.

5 likes

Ja precies, dat is voor mijn gevoel dus ook zo. Heb hem zelf maar aangemaakt!

1 like

Maar de meeste mensen die gierig zijn/of als zodanig worden bestempeld, zullen zich daar ook niet per se van bewust zijn toch? Want een pizza precies door de helft verdelen ā€˜om het overzicht te behouden’ of omdat het eerlijker is vind ik… ja sorry… wel een beetje gierig klinken.

Maar als jij en je vriend er samen hetzelfde gevoel over hebben, is het verder natuurlijk prima. Maar doet je dat met vrienden ook? Ik zou er zelf niet aan moeten denken om de sushitjes bij precies te verdelen bijvoorbeeld?

18 likes

Ik zou een pizza ook precies delen door 2 en als ik sushi ga eten dan eet ik ook het liefst wat ik zelf besteld heb alleen op. Ik ben met eten wel echt een gier hoor. Blijf van mijn eten af

28 likes

25 likes

Haha ja dit dus!

ohhh ja… dit haat ik.
Ik heb jarenlang het gewoon geaccepteerd . Als ik dan honger had en de ander niet ik een frietje bestelde en die persoon dan zei: ik mag er vast wel eentje… Eentje werd al snel halve bakje.
Zelfde met drinken. Ik mag vast wel een slokje. Halve flesje leeg…

Ik zeg nu gewoon. Geen honger? Prima maar van mijn eten blijf je af!

misschien gierig maar zijn altijd dezelfde mensen die dit doen.
Het is een ander verhaal als ik geen trek meer heb en die persoon vraag wil jij nog of ik bied ze sowieso wat aan. Maar zelf vragen mag ik eentje? Nou… nee…

18 likes

Zolang het werkt met de mensen met wie je je eten deelt prima toch? Zou er zelf wel gek van opkijken als mijn vriend of vriendinnen zoiets zouden doen. Maar misschien is het maar net wat je gewend bent

Echt hĆØ. Lekker je eigen eten voor jezelf houden hoor. Het was bij ons ook al 11 uur 's avonds en we hadden eten besteld bij een wegrestaurant. Zij was al over haar honger heen, dus bestelde niets. Prima. We zouden alleen het eten in de auto opeten, dus ik kon daarna niet nog meer bestellen :cry:. Ik kon het echt niet waarderen op dat moment.

Wie deelt er nou überhaupt een pizza?

25 likes

hahaha was een hypothetische situatie waarin er altijd minstens ƩƩn pizza per persoon is he, even voor de duidelijkheid :stuck_out_tongue:

En haha ja @wompie het gaat in dit geval met m’n vriend er niet per se om dat ik zĆ©lf meer wil dan een ander ofzo, dus dat vind ik dan niet per se gierig? Moet je altijd maar zijn van ā€˜ja hoor pak maar hoeveel je wilt, ik hoef niks’ om niet-gierig te zijn? Maar misschien is dat ook m’n eigen bubbel. Ik herken ook wel de anderen die zeggen van: ā€˜mijn eten is van mij’ dus misschien ben ik vanbinnen toch een gierige tata haha :woman_shrugging:

Wij bestellen wel eens twee of meer pizza’s van meerdere smaken, zodat we alle smaken kunnen proeven :heart_eyes:

Maar een enkele pizza delen is inderdaad onacceptabel

4 likes

omg ik herinner me ineens een gierige actie van een jaar of 2 geleden. we waren met de opleiding op studiereid en zaten in een restaurant. Daar was door de leraren een keuze menu geregeld, dus je kon kiezen uit soep of salade, als voorgerecht en vlees/vis/vegetarisch als hoofdgerecht. ze vroegen of we bij het hoofdgerecht ook frietjes wilden, daar werd instemmend op ja geknikt alleen vroeg een meisje of ze toevallig ook aardappel kroketjes hadden. Ja dat kon en die zouden dus ook mee komen.
staat uiteindelijk heel het hoofdgerecht op tafel met grote bakken friet en een grote bak aardappelkroketjes (bakken om te delen met 3 man ongeveer) wil iemand aardappelkroketjes pakken zegt dat meisje ā€˜NEE die heb IK speciaal besteld dus die zijn alleen voor mij!’ for the record, er laggen denk ik 25 van die aardappelkroketjes in. Dus opzich best genoeg. Uiteindelijk mocht het meisje dat ze niet besteld had 3 aardappel kroketjes, de rest durfde al niks meer te vragen.

Blijft uiteindelijk de HALVE bak liggen want ā€œze had geen honger meerā€ nou dat soort mensen mogen van mij afgeschoten worden, bang dat ze iets te kort komen :woman_facepalming:t4:

70 likes

Haha ja ik zeg het ook gewoon hoor, no shame. Laatst ging ik met collega’s sushi eten en ik zei ja jongens ik wil het liefst eten wat ik zelf besteld heb hoor! Vonden ze prima gelukkig haha! En anders hadden we het daarna gewoon nog vaker besteld natuurlijk. Ik zou ook nooit een drama maken als mijn gerecht opeens op is, zo gierig ben ik dan weer niet :yum:

1 like