Gierige acties

Waarom niet voor mij persoonlijk is dat ik het heel belangrijk vind mn eigen boontjes te kunnen doppen en niet van een ander afhankelijk te zijn.
Met mijn ex had ik door gezamenlijke rekening 5000 euro schuld waar ik niet van wist op mijn naam staan toen we uit elkaar gingen. Dat heeft me nogal een klap gegeven.
Daarna ben ik helemaal zelf uit de schulden gekomen, zelf weer spaargeld opgebouwd en zelf met geld leren omgaan. Dat wil ik graag zo houden.

Daarnaast heeft mijn vriend veel langer door gestudeerd dan ik, kan hij altijd al beter sparen dan ik en vind ik het onzin als hij dan opeens in mijn levensonderhoud moet bijdragen. Daar heeft hij voor gewerkt, mag hij ook zelf van profiteren.

Situatie verschuift als we een kind zouden krijgen en er samen voor kiezen dat ik minder zou gaan werken om voor dat kind te zorgen. Zolang we beiden fulltime werken en niet 1 van de 2 een beslissing neemt die de ander meer geld kost zie ik de reden niet om niet 50/50 te doen dus. Nogmaals: voor mij persoonlijk.

5 likes

Ja precies, dat is voor mijn gevoel dus ook zo. Heb hem zelf maar aangemaakt!

1 like

Maar de meeste mensen die gierig zijn/of als zodanig worden bestempeld, zullen zich daar ook niet per se van bewust zijn toch? Want een pizza precies door de helft verdelen ā€˜om het overzicht te behouden’ of omdat het eerlijker is vind ik… ja sorry… wel een beetje gierig klinken.

Maar als jij en je vriend er samen hetzelfde gevoel over hebben, is het verder natuurlijk prima. Maar doet je dat met vrienden ook? Ik zou er zelf niet aan moeten denken om de sushitjes bij precies te verdelen bijvoorbeeld?

18 likes

Ik zou een pizza ook precies delen door 2 en als ik sushi ga eten dan eet ik ook het liefst wat ik zelf besteld heb alleen op. Ik ben met eten wel echt een gier hoor. Blijf van mijn eten af

28 likes

25 likes

Haha ja dit dus!

ohhh ja… dit haat ik.
Ik heb jarenlang het gewoon geaccepteerd . Als ik dan honger had en de ander niet ik een frietje bestelde en die persoon dan zei: ik mag er vast wel eentje… Eentje werd al snel halve bakje.
Zelfde met drinken. Ik mag vast wel een slokje. Halve flesje leeg…

Ik zeg nu gewoon. Geen honger? Prima maar van mijn eten blijf je af!

misschien gierig maar zijn altijd dezelfde mensen die dit doen.
Het is een ander verhaal als ik geen trek meer heb en die persoon vraag wil jij nog of ik bied ze sowieso wat aan. Maar zelf vragen mag ik eentje? Nou… nee…

18 likes

Zolang het werkt met de mensen met wie je je eten deelt prima toch? Zou er zelf wel gek van opkijken als mijn vriend of vriendinnen zoiets zouden doen. Maar misschien is het maar net wat je gewend bent

Echt hĆØ. Lekker je eigen eten voor jezelf houden hoor. Het was bij ons ook al 11 uur 's avonds en we hadden eten besteld bij een wegrestaurant. Zij was al over haar honger heen, dus bestelde niets. Prima. We zouden alleen het eten in de auto opeten, dus ik kon daarna niet nog meer bestellen :cry:. Ik kon het echt niet waarderen op dat moment.

Wie deelt er nou überhaupt een pizza?

25 likes

hahaha was een hypothetische situatie waarin er altijd minstens ƩƩn pizza per persoon is he, even voor de duidelijkheid :stuck_out_tongue:

En haha ja @wompie het gaat in dit geval met m’n vriend er niet per se om dat ik zĆ©lf meer wil dan een ander ofzo, dus dat vind ik dan niet per se gierig? Moet je altijd maar zijn van ā€˜ja hoor pak maar hoeveel je wilt, ik hoef niks’ om niet-gierig te zijn? Maar misschien is dat ook m’n eigen bubbel. Ik herken ook wel de anderen die zeggen van: ā€˜mijn eten is van mij’ dus misschien ben ik vanbinnen toch een gierige tata haha :woman_shrugging:

Wij bestellen wel eens twee of meer pizza’s van meerdere smaken, zodat we alle smaken kunnen proeven :heart_eyes:

Maar een enkele pizza delen is inderdaad onacceptabel

4 likes

omg ik herinner me ineens een gierige actie van een jaar of 2 geleden. we waren met de opleiding op studiereid en zaten in een restaurant. Daar was door de leraren een keuze menu geregeld, dus je kon kiezen uit soep of salade, als voorgerecht en vlees/vis/vegetarisch als hoofdgerecht. ze vroegen of we bij het hoofdgerecht ook frietjes wilden, daar werd instemmend op ja geknikt alleen vroeg een meisje of ze toevallig ook aardappel kroketjes hadden. Ja dat kon en die zouden dus ook mee komen.
staat uiteindelijk heel het hoofdgerecht op tafel met grote bakken friet en een grote bak aardappelkroketjes (bakken om te delen met 3 man ongeveer) wil iemand aardappelkroketjes pakken zegt dat meisje ā€˜NEE die heb IK speciaal besteld dus die zijn alleen voor mij!’ for the record, er laggen denk ik 25 van die aardappelkroketjes in. Dus opzich best genoeg. Uiteindelijk mocht het meisje dat ze niet besteld had 3 aardappel kroketjes, de rest durfde al niks meer te vragen.

Blijft uiteindelijk de HALVE bak liggen want ā€œze had geen honger meerā€ nou dat soort mensen mogen van mij afgeschoten worden, bang dat ze iets te kort komen :woman_facepalming:t4:

70 likes

Haha ja ik zeg het ook gewoon hoor, no shame. Laatst ging ik met collega’s sushi eten en ik zei ja jongens ik wil het liefst eten wat ik zelf besteld heb hoor! Vonden ze prima gelukkig haha! En anders hadden we het daarna gewoon nog vaker besteld natuurlijk. Ik zou ook nooit een drama maken als mijn gerecht opeens op is, zo gierig ben ik dan weer niet :yum:

1 like

Hahaha omg hoe dan

1 like

Volgens mij vindt mijn vriend me wel gierig met eten haha. Ik verdeel gewoon alles altijd want ik eet traag omdat ik er zo meer van geniet en hij eet gewoon heel snel. Als we een pak koeken openen neem ik gewoon ā€˜mijn’ deel apart want anders eet hij er 7 en ik 3 ofzo. Ik wil gewoon om het half uur een koekje eten niet 5 in 10 minuten. Of als ik paprikachips koop en hij zegt in de winkel o bah paprika saaai en hij wil zelf geen andere chips dan doe ik ook altijd gierig als hij toch van de paprikachips eet haha. Had ie er maar zelf moeten kopen ik wil deze zak verdelen over heel het weekend niet over het komende uur

15 likes

Ik vond de wijndiscussie heel interessant dus ik wil ook graag nog iets zeggen. Zelf vind ik het altijd heel vervelend als je een wijn meeneemt die dan niet gedronken wordt. Wij doen altijd heel erg ons best om iets lekkers uit te zoeken en dan zegt iemand: goh dankje, en zet hem in de koelkast. Dan denk ik altijd: eh hallo, zodat je hem zƩlf op kan drinken als wij er niet zijn? Vind dat dan altijd andersom gierig :smiley: wil er dan altijd juist samen van genieten. Vind het ook echt stom als dat niet aangeboden wordt haha.

1 like

Hmm ik ben niet anders gewend dan dat dit wel altijd zo gaat haha, vind dat ook normaal (behalve als je samen afspreekt dat 1 persoon de wijn meeneemt voor bij het eten, maar dat is een andere situatie natuurlijk). Mijns inziens geef je het als cadeautje aan degene bij wie je langsgaat en niet om er zelf per se van te hoeven drinken op dat moment? Als je een fles wijn cadeau krijgt mag je toch zelf bepalen wat jij zelf een goed moment vindt om die te drinken, ik vind niet dat je er als gever dan recht op hebt oid. Je zoekt toch iets lekkers uit voor degene aan wie je het geeft en niet voor jezelf? Snap die gedachtegang niet.

25 likes

@anon18050057 maar de wijn die jij hebt uitgekozen (hoe lekker ook) is misschien net niet de wijn die bij het eten past? Ik zoek bijv een wijn uit die aansluit op het eten wat ik serveer, dus dan wil ik niet andermans random wijn daarbij drinken eigenlijk.

4 likes

Die persoon heeft dan toch al wijn uitgezocht/gekocht om te drinken bij het eten? En dan kom jij met iets anders aan wat misschien helemaal niet bij het eten past.
Vind het juist niet-vrijgevig van de gever om de eigen wijn te willen drinken. Het was toch ook een cadeautje?

11 likes