Gierige acties

Whaha ik heb dit heel erg van huis uit meegekregen. Alles moest eerlijk verdeeld worden en eigenlijk bang zijn dat je te kort komt (of nog honger hebt) als de ander nét iets meer van de pizza heeft @crazyplantlady , of 7 koekjes heeft en de ander 3.
Nu probeer ik juist steeds te denken ‘ik kom niks te kort, een ander mag prima meer dan de helft eten, en het is nog beter voor mijn lichaam ook :’)’.
(we zijn trouwens nu als gezin veel bescheidener wanneer het op eten aankomt, gunnen de ander meer. Best raar hoe dat veranderd is want we waren ook gewoon 18+ toen we allemaal thuis woonden en dus geen kleine kinderen meer die niet kunnen delen).

Bonnie & Nick

4 likes

Haha ja ik kom ook niks tekort en vind het soms stom van mezelf en het gaat mij er zelfs niet om dat we exact even veel hebben, ik zou het gerust 7 - 3 verdelen ook als ik dan gewoon weet dat ik mijn 3 koekjes rustig kan opeten en niet bang moet zijn dat na 20 minuten er plots 9 weg zouden zijn. Ik word gewoon zenuwachtig van dat snel eten haha! Veel mensen snappen niet dat ik bvb. een half koekje eet soms en dan de volgende dag de andere helft… Gewoon omdat ik er dan rustig van geniet. Maar als ik het dan niet een beetje zou verdelen zou ik elke keer 50% van de koekjes betalen en 5 of 10% van de koekjes opgegeten hebben. Niet dat ik dat niet kan betalen maar het gaat me om het principe. Als ik andere mensen uitnodig voor de koffie koop ik gerust 10 pakken koeken en ze mogen ze allemaal opeten maar ik vind het zonde om doordeweeks elke dag voor een half pak koeken te betalen terwijl ik zelf 2 weken zou doen met 1 pak koeken.

Ok dus ik ben begonnen met deze koekjes metafoor en ga er nu steeds op door maar ik koop echt nooit koeken haha

11 likes

Ja ik heb het hier net ook nog over gehad met mijn vriend, het ligt een beetje aan de gelegenheid ook. Wij nemen meestal wel wijn mee met het idee “die drinken we dan samen op”. We informeren ook altijd wat we eten, zodat het past! Maar ik vind het wel heel interessant hoe anders iedereen naar dese situaties kijkt :slight_smile: alles in dit topic trouwens haha.

@ellegirltalk @wompie

2 likes

Je zou dan ook tegen je vriend kunnen zeggen dat hij ook wel wat meer aan jou zou mogen denken, misschien gaat hij zich dan een beetje inhouden. Ik heb dat dus moeten leren :’) Niet alles meteen opvreten, maar ook over houden voor een ander.

1 like

Misschien kun je dan beter iets vragen als ‘zal ik wijn meenemen/wat voor wijn zal ik meenemen voor bij het eten’, dan is het logischer voor de gastvrouw/heer dat je wijn meeneemt die die avond meteen open kan.

3 likes

Ja dat is hopeloos haha hij denkt dan gewoon ok we hebben nu koeken, ik wil koeken, ik eet koeken en als ze op zijn kopen we morgen wel nieuwe. Nu verwacht ik ook niet echt dat hij ook genoegen neemt met elke dag een half koekje :stuck_out_tongue:

True! Ik ging laatst kaasfonduen met vriendinnen maar m’n beschaafde 3 flessen wijn waren supersnel op, toen heb ik ook gewoon de flessen aangebroken de meegenomen waren en daarna zelfs iemand nog naar de supermarkt gestuurd voor 2 extra flessen :see_no_evil: (ik stond te koken anders was is natuurlijk zelf gegaan :sweat_smile:)

Dat zou ik nooit doen als ik het etentje had gegeven, maar nu was het eerder een stel vriendinnen samen en toevallig bij mij omdat dat qua locatie het beste uitkwam.

Het ligt idd aan de situatie, maar wil ermee aangeven dat je het niet raar/vervelend hoeft te vinden als iemand je wijn wegzet, omdat zij dat waarschijnlijk juist netjes nr jullie vinden.

1 like

Ja goed om te lezen :smiley: het ergste vind ik (en dat is gierig van mij) als je je best doet en echt een lekkere wijn meeneemt en die ander dan Lidl-wijn schenkt. Ja noem me een Cynthia, maar dat vind ik echt kut haha!

4 likes

Ik haf een keer voor een housewarming een goede fles limoncello gehaald als kadootje. Die fles werd toen geopend om (warme!) shotjes limoncellp te nemen. Voelde me toen echt beledigd dat ze 'm niet hadden bewaard. Beetje gierig van mij wellicht maar had echt een goeie uitgezocht.

5 likes

Met wat voor intentie geef je de wijn dan? Ik begrijp goed als je bijvoorbeeld er voor hebt geïnformeerd welke wijn zou passen, en er bij zegt ‘Ik heb een wijntje voor tijdens het eten mee genomen’ heel anders is dan een random fles en het meer als een bedankje voor het diner is. Want bij dat laatste leg je op wat er met het cadeau gebeuren moet, terwijl het juist de strekking van een cadeau is dat het ‘van iemand anders is’ en diegene er zelf over mag beslissen.

2 likes

Ik denk ook dat je makkelijker 50-50 inleg doet als de salarissen dichter bij elkaar liggen.

1 like

We hebben geen huis/hypotheek genomen waarbij 50% voor mij onbetaalbaar zou zijn. Ik kan ook nog steeds sparen naast onze lasten en verdien zelf ook helemaal niet slecht meer.
Hiervoor leefden we naar mijn vorige inkomen (extreem weinig plus schuld aflossen) en woonden we dus antikraak voor 165 euro per maand (en dan nog delen door 2).
We maken keuzes gebaseerd op mijn salaris, niet op dat van hem. Duurder leven dan ík kan betalen doen we dus gewoon niet.
Daardoor kan hij heel veel meer sparen dan ik en af en toe voor zichzelf (nieuwe computer, games, piano, gitaren) uitgaven doen zonder mij.

5 likes

Overigens wordt het gat tussen onze salarissen nu ook steeds verder gedicht nu ik een flinke promotie heb gehad hoor (gaan van 6 euro per uur verschil naar 2,92 per uur verschil), dat maakt het ook een heel andere situatie dan wanneer ik nog zou studeren en hij fulltime zou werken bijvoorbeeld.
Maar in die situatie hebben we nooit gezeten samen, daarom zeg ik ook dat het voor mij en onze situatie persoonlijk goed voelt.

1 like

Opnieuw aanslaan en dan kost het ze 5 cent ivm afronden :smiling_imp:

12 likes

Als ik voor mezelf spreek is het ook vooral gevoelsmatig denk ik. Ik heb het idee dat hij voor mij zorgt als hij meer betaalt dan ik en dat hoeft hij van mij niet te doen want ik zorg gewoon voor mezelf. Moet zeggen dat ik dat inmiddels stukken minder heb dan eerst hoor en in de praktijk betaalt mn vriend nu wel iets meer dan ik voor bepaalde dingen.
Andersom zou ik er geen probleem mee hebben om meer te betalen dan hij. Best gek eigenlijk! Gelukkig is geld geen item in onze relatie en doen we beiden nooit echt moeilijk omdat we weten dat we niet van elkaar willen/zullen ‘profiteren’, maar kan me voorstellen dat dat in bepaalde situaties (en vooral als iemand een slechte ervaring heeft gehad) wel het geval is.

Lidl wijn is niet altijd slechter dan wijn uit een wijn-winkel. Sommige wijnen bij de Lidl hebben zelfs prijzen gewonnen. :flushed:

18 likes

Ohh ik krijg hier echt jeuk van!

Uh Lidl wijn is fakking chill.

10 likes

Ik gebruik tegenwoordig de Vivino-app om een idee te krijgen welke wijn ik wil kopen. Ik heb namelijk nooit een idee en deze app geeft je info als je een foto van het label neemt. Wel nog niet in de Lidl geprobeerd.

4 likes