Hahaha omg hoe dan
Volgens mij vindt mijn vriend me wel gierig met eten haha. Ik verdeel gewoon alles altijd want ik eet traag omdat ik er zo meer van geniet en hij eet gewoon heel snel. Als we een pak koeken openen neem ik gewoon âmijnâ deel apart want anders eet hij er 7 en ik 3 ofzo. Ik wil gewoon om het half uur een koekje eten niet 5 in 10 minuten. Of als ik paprikachips koop en hij zegt in de winkel o bah paprika saaai en hij wil zelf geen andere chips dan doe ik ook altijd gierig als hij toch van de paprikachips eet haha. Had ie er maar zelf moeten kopen ik wil deze zak verdelen over heel het weekend niet over het komende uur
Ik vond de wijndiscussie heel interessant dus ik wil ook graag nog iets zeggen. Zelf vind ik het altijd heel vervelend als je een wijn meeneemt die dan niet gedronken wordt. Wij doen altijd heel erg ons best om iets lekkers uit te zoeken en dan zegt iemand: goh dankje, en zet hem in de koelkast. Dan denk ik altijd: eh hallo, zodat je hem zélf op kan drinken als wij er niet zijn? Vind dat dan altijd andersom gierig wil er dan altijd juist samen van genieten. Vind het ook echt stom als dat niet aangeboden wordt haha.
Hmm ik ben niet anders gewend dan dat dit wel altijd zo gaat haha, vind dat ook normaal (behalve als je samen afspreekt dat 1 persoon de wijn meeneemt voor bij het eten, maar dat is een andere situatie natuurlijk). Mijns inziens geef je het als cadeautje aan degene bij wie je langsgaat en niet om er zelf per se van te hoeven drinken op dat moment? Als je een fles wijn cadeau krijgt mag je toch zelf bepalen wat jij zelf een goed moment vindt om die te drinken, ik vind niet dat je er als gever dan recht op hebt oid. Je zoekt toch iets lekkers uit voor degene aan wie je het geeft en niet voor jezelf? Snap die gedachtegang niet.
@anon18050057 maar de wijn die jij hebt uitgekozen (hoe lekker ook) is misschien net niet de wijn die bij het eten past? Ik zoek bijv een wijn uit die aansluit op het eten wat ik serveer, dus dan wil ik niet andermans random wijn daarbij drinken eigenlijk.
Die persoon heeft dan toch al wijn uitgezocht/gekocht om te drinken bij het eten? En dan kom jij met iets anders aan wat misschien helemaal niet bij het eten past.
Vind het juist niet-vrijgevig van de gever om de eigen wijn te willen drinken. Het was toch ook een cadeautje?
Whaha ik heb dit heel erg van huis uit meegekregen. Alles moest eerlijk verdeeld worden en eigenlijk bang zijn dat je te kort komt (of nog honger hebt) als de ander nét iets meer van de pizza heeft @crazyplantlady , of 7 koekjes heeft en de ander 3.
Nu probeer ik juist steeds te denken âik kom niks te kort, een ander mag prima meer dan de helft eten, en het is nog beter voor mijn lichaam ook :â)â.
(we zijn trouwens nu als gezin veel bescheidener wanneer het op eten aankomt, gunnen de ander meer. Best raar hoe dat veranderd is want we waren ook gewoon 18+ toen we allemaal thuis woonden en dus geen kleine kinderen meer die niet kunnen delen).
Bonnie & Nick
Haha ja ik kom ook niks tekort en vind het soms stom van mezelf en het gaat mij er zelfs niet om dat we exact even veel hebben, ik zou het gerust 7 - 3 verdelen ook als ik dan gewoon weet dat ik mijn 3 koekjes rustig kan opeten en niet bang moet zijn dat na 20 minuten er plots 9 weg zouden zijn. Ik word gewoon zenuwachtig van dat snel eten haha! Veel mensen snappen niet dat ik bvb. een half koekje eet soms en dan de volgende dag de andere helft⊠Gewoon omdat ik er dan rustig van geniet. Maar als ik het dan niet een beetje zou verdelen zou ik elke keer 50% van de koekjes betalen en 5 of 10% van de koekjes opgegeten hebben. Niet dat ik dat niet kan betalen maar het gaat me om het principe. Als ik andere mensen uitnodig voor de koffie koop ik gerust 10 pakken koeken en ze mogen ze allemaal opeten maar ik vind het zonde om doordeweeks elke dag voor een half pak koeken te betalen terwijl ik zelf 2 weken zou doen met 1 pak koeken.
Ok dus ik ben begonnen met deze koekjes metafoor en ga er nu steeds op door maar ik koop echt nooit koeken haha
Ja ik heb het hier net ook nog over gehad met mijn vriend, het ligt een beetje aan de gelegenheid ook. Wij nemen meestal wel wijn mee met het idee âdie drinken we dan samen opâ. We informeren ook altijd wat we eten, zodat het past! Maar ik vind het wel heel interessant hoe anders iedereen naar dese situaties kijkt alles in dit topic trouwens haha.
Je zou dan ook tegen je vriend kunnen zeggen dat hij ook wel wat meer aan jou zou mogen denken, misschien gaat hij zich dan een beetje inhouden. Ik heb dat dus moeten leren :â) Niet alles meteen opvreten, maar ook over houden voor een ander.
Misschien kun je dan beter iets vragen als âzal ik wijn meenemen/wat voor wijn zal ik meenemen voor bij het etenâ, dan is het logischer voor de gastvrouw/heer dat je wijn meeneemt die die avond meteen open kan.
Ja dat is hopeloos haha hij denkt dan gewoon ok we hebben nu koeken, ik wil koeken, ik eet koeken en als ze op zijn kopen we morgen wel nieuwe. Nu verwacht ik ook niet echt dat hij ook genoegen neemt met elke dag een half koekje
True! Ik ging laatst kaasfonduen met vriendinnen maar mân beschaafde 3 flessen wijn waren supersnel op, toen heb ik ook gewoon de flessen aangebroken de meegenomen waren en daarna zelfs iemand nog naar de supermarkt gestuurd voor 2 extra flessen (ik stond te koken anders was is natuurlijk zelf gegaan
)
Dat zou ik nooit doen als ik het etentje had gegeven, maar nu was het eerder een stel vriendinnen samen en toevallig bij mij omdat dat qua locatie het beste uitkwam.
Het ligt idd aan de situatie, maar wil ermee aangeven dat je het niet raar/vervelend hoeft te vinden als iemand je wijn wegzet, omdat zij dat waarschijnlijk juist netjes nr jullie vinden.
Ja goed om te lezen het ergste vind ik (en dat is gierig van mij) als je je best doet en echt een lekkere wijn meeneemt en die ander dan Lidl-wijn schenkt. Ja noem me een Cynthia, maar dat vind ik echt kut haha!
Ik haf een keer voor een housewarming een goede fles limoncello gehaald als kadootje. Die fles werd toen geopend om (warme!) shotjes limoncellp te nemen. Voelde me toen echt beledigd dat ze 'm niet hadden bewaard. Beetje gierig van mij wellicht maar had echt een goeie uitgezocht.
Met wat voor intentie geef je de wijn dan? Ik begrijp goed als je bijvoorbeeld er voor hebt geĂŻnformeerd welke wijn zou passen, en er bij zegt âIk heb een wijntje voor tijdens het eten mee genomenâ heel anders is dan een random fles en het meer als een bedankje voor het diner is. Want bij dat laatste leg je op wat er met het cadeau gebeuren moet, terwijl het juist de strekking van een cadeau is dat het âvan iemand anders isâ en diegene er zelf over mag beslissen.
Ik denk ook dat je makkelijker 50-50 inleg doet als de salarissen dichter bij elkaar liggen.
We hebben geen huis/hypotheek genomen waarbij 50% voor mij onbetaalbaar zou zijn. Ik kan ook nog steeds sparen naast onze lasten en verdien zelf ook helemaal niet slecht meer.
Hiervoor leefden we naar mijn vorige inkomen (extreem weinig plus schuld aflossen) en woonden we dus antikraak voor 165 euro per maand (en dan nog delen door 2).
We maken keuzes gebaseerd op mijn salaris, niet op dat van hem. Duurder leven dan Ăk kan betalen doen we dus gewoon niet.
Daardoor kan hij heel veel meer sparen dan ik en af en toe voor zichzelf (nieuwe computer, games, piano, gitaren) uitgaven doen zonder mij.
Overigens wordt het gat tussen onze salarissen nu ook steeds verder gedicht nu ik een flinke promotie heb gehad hoor (gaan van 6 euro per uur verschil naar 2,92 per uur verschil), dat maakt het ook een heel andere situatie dan wanneer ik nog zou studeren en hij fulltime zou werken bijvoorbeeld.
Maar in die situatie hebben we nooit gezeten samen, daarom zeg ik ook dat het voor mij en onze situatie persoonlijk goed voelt.