Gierige acties

Kennissen van mijn familie hebben ook een kledingwinkel en die mopperen altijd dat ze bepaalde mensen alleen met de sale zien. Maar verder klagen ze ook dat er mensen zijn die vragen of een bepaald artikel achter mag hangen (reserveren) tot er sale is. Of mensen die iets in de sale kopen en dat na de sale terug proberen te brengen voor de volle prijs. Of een van de vaste klanten die bij elke aankoop iets mejat uit de winkel.
Ondanks de verhalen ga ik toch altijd gewoon sale shoppen hoor, maar ik snap je gevoel wel ja.

1 like

Naja weetje wat het ook is: een winkel gooit kleren in de sale omdat ze plaats moeten maken voor nieuwe collecties. Ze hebben niet echt keus omdat mensen altijd weer nieuwe dingen willen kopen. En met de sale verkoop je oude spullen sneller. Bijv: je koopt een item in voor ong. de helft van de verkoopwaarde. Als je het dan met 20% korting kan verkopen, maak je er nog steeds winst op (ook met personeelskosten/huur etc. meegenomen). Bij Ā± 40% ofzo speel je quitte, maar dat is dan nog steeds chiller dan dat je het helemaal niet verkoopt en dat je dus de inkoopprijs helemaal verliest.

Dus je moet het ook maar zien als een soort noodzakelijk kwaad: er moet plek komen voor nieuwe spullen, en dus moet er sale zijn (al wil elke winkel natuurlijk het liefst zoveel mogelijk verkopen vĆ³ordat de sale begint).

Ik was vandaag bij een AYCE restaurant waar je ook drankjes kon pakken. Naast de koelkast stond zā€™n opener. Voor mij pakte een vrouw 2 flesjes en liep naar de tafel, dacht al Huh moet ze die niet openen. Ze zet ze dicht op tafel en even laten waren ze (in haar tas) verdwenen. Ik vond het echt gierig en wilde bijna wat tegen het personeel zeggen (niet gedaan).

17 likes

Een collega van mij bestelt speciaal extra eten als ze 's avonds moet werken (paar x per jaar) zodat ze de volgende dag ook gratis eten heeft, want als je 's avonds werkt mag je je eten declareren.

15 likes

Ik heb weleens toen ik bij de ah werkte, dan kreeg je bij bepaalde avonddiensten ā‚¬4,50 vergoeding en dan kreeg je bij inlevering van kassabon en allerlei shit dat weer bij je salaris, zelf eten meegenomen en dan voor dat bedrag afbakbroodjes en beleg gekocht en ingediend. Maargoed dat is wel weer net iets anders

1 like

Pff zo erg. Dat je dat kan.

Bij ons staat gratis fruit op het werk. Het zou je verbazen hoe vol die tassen worden geladen. Echt vreselijk :roll_eyes:

1 like

Mijn vriend werkte eerder ook avonddiensten en dan mocht hij een maaltijd van max 11 euro declareren. Hij kocht altijd voor ingrediƫnten voor een gezonde maaltijd. Die kookte hij thuis en dat nam hij dan mee. Maarja dan kom je niet altijd aan die 11 euro. Dus hij haalde ook regelmatig nog broodbeleg, frisdrank, chips en dat soort zaken erbij om maximaal te profiteren

2 likes

Hier ook met fruit! En dan in hun kastje van hun bureau steken en weken later verrot eruit halen :roll_eyes:

1 like

Oh je zou echt denken dat dat dan is om op de avond zelf eten te bestellen. Ik zou er echt niet over nadenken om dan mijn boodschappen voor die vooraf bereide maaltijd te declareren.

Ach dit snap ik nog wel. Vind het ook niet echt gierig. Je zit al 's avonds te werken, wat op veel werkplekken niet eens betaald wordt. Dan mag er op zā€™n minst goed eten tegenover staan :smiley:

3 likes

Oke even een eigen situatie. Er komen 2 vriendinnen thuisbezorgd eten/bestellen, stuur ik een
tikkie voor het eten? Als ik bij mij thuis kook stuur ik uiteraard geen tikkie.

1 like

ja, thuisbezorgd zou ik terugvragen! Daā€™s namelijk een keuze die je samen maakt en daar zou jij niet voor moeten betalen omdat het toevallig bij jou is!

11 likes

Als ze zelf niks meenemen bijvoorbeeld drank of een toetje ofzo zou ik het wel terugvragen ja. Eten bestellen is vrij duur vind ik.

1 like

Ja, omdat dat vaak ook duurder is dan zelf koken.

1 like

Ligt eraan of je gevraagd hebt of ze komen eten. Als ze gewoon komen chillen dan zou ik wel een tikkie doen, anders niet

1 like

Ik zou het ook terugvragen, ook omdat het heel duidelijk is wat iedereen heeft besteld en gegeten

1 like

We zouden eigenlijk uit eten, maar dat kan door omstandigheden niet doorgaan.
Dus ik stelde voor om bij mij thuis dan thuisbezorgd te doenā€¦ :wink:

1 like

Ohh nog even een klein detail, drinken verzorg ik uiteraard. Dus het gaat alleen puur
om het eten bestellen.

Ja top! Ik twijfelde, maar jullie hebben helemaal gelijk.

Yep! Ik denk trouwens dat je het best gewoon als julllie gaan bestellen zoiets kan zeggen als
ā€œZal ik het voor ons allemaal bestellen, dan kunnen jullie mij een Tikkie sturen?ā€

Zo heb je de verwachtingen duidelijk voordat er besteld wordt en komt het ookniet zo gierig over als dan wanneer je het erna doet.

3 likes