@anon18050057 Ik denk ook niet dat je moet verwoorden dat je âx personen mee uit eten neemtâ, dat impliceert namelijk dat je het jouw feestje is en jij dus betaald, vind ik. Terwijl je volgens mij meer âgezellig gaat eten ter gelegenheid van jouw verjaardagâ.
Als je het gewoon brengt van: Ik heb een bijzonder jaar gehad en ik ben binnenkort ook jarig, ter gelegenheid hiervan lijkt het me super leuk om met jullie op plek X te gaan dineren. De kosten voor het eten liggen vast op X p.p. voor 3 gangen blablabla. Voor mijn verjaardag wil ik jullie trakteren op een bijpassend wijn arrangement (of iets anders)."
Overigens, 50 euro zou mijn niet afschrikken om gezellig met vrienden uit eten te gaan. Is leuk toch en als iemand jarig is heb je juist iets om op te proosten. Of je nu zomaar gaat, of met iemand zijn verjaardag, dat geld ben je toch wel kwijt. Ik ga ervanuit dat jij kan inschatten of je vrienden dit kunnen veroorloven/acceptabel vinden of niet. Alleen aangezien het niet op jouw kosten is, zou ik het niet brengen als zijn ik geef een feestje.