Gierige acties

Ik denk niet dat mensen het raar vinden dat je als 20 jarige niet alles wilt betalen. Maar dat mensen ervan op kijken dat jij mensen uitnodigt om mee te gaan naar een restaurant maar dat ze daar dan zelf €50 voor moeten betalen. Persoonlijk zou ik zeggen vier dan lekker je feestje thuis ondanks dat het een bijzonder jaar is en betaal dan wel gewoon alle snacks en het drinken. Persoonlijk gezien zou ik me namelijk ook toch nog wel lichtelijk verplicht voelen om een kado te geven, je jaagt misschien iemand op deze manier wel heel erg op kosten.

18 likes

Ik denk niet dat iemand verwacht dat je zo’n bedrag zomaar zelf kunt ophoesten. Maar je kunt daarom ook besluiten om iets anders te gaan doen wat je wel kunt betalen. Thuis koken en het leuk aankleden ofzo. Of een kleiner groepje uitnodigen: 20 mensen is natuurlijk ook een grote groep waardoor de kosten snel oplopen.

5 likes

Hahaha echt precies hetzelfde op hetzelfde moment

1 like

Precies wat hierboven wordt gezegd dus haha.

Maar als dat in jullie vriendengroep oke is, maakt het toch niet echt uit wat wij ervan vinden?

In mijn moeders cultuur zou dit bijv echt not done zijn, maar hier gebeurt het denk ik wel vaker. En zolang je vrienden er goed mee zijn, zou ik me er niet druk om maken.

1 like

Bedankt voor alle reacties! Ook al ben ik nu super onzeker en denk ik er inderdaad aan om alles te cancellen :grimacing: dus ik ga nu even weg uit dit topic en bespreek het nog even met een vriendin.

@anon18050057 Ik denk ook niet dat je moet verwoorden dat je “x personen mee uit eten neemt”, dat impliceert namelijk dat je het jouw feestje is en jij dus betaald, vind ik. Terwijl je volgens mij meer “gezellig gaat eten ter gelegenheid van jouw verjaardag”.

Als je het gewoon brengt van: Ik heb een bijzonder jaar gehad en ik ben binnenkort ook jarig, ter gelegenheid hiervan lijkt het me super leuk om met jullie op plek X te gaan dineren. De kosten voor het eten liggen vast op X p.p. voor 3 gangen blablabla. Voor mijn verjaardag wil ik jullie trakteren op een bijpassend wijn arrangement (of iets anders)."

Overigens, 50 euro zou mijn niet afschrikken om gezellig met vrienden uit eten te gaan. Is leuk toch en als iemand jarig is heb je juist iets om op te proosten. Of je nu zomaar gaat, of met iemand zijn verjaardag, dat geld ben je toch wel kwijt. Ik ga ervanuit dat jij kan inschatten of je vrienden dit kunnen veroorloven/acceptabel vinden of niet. Alleen aangezien het niet op jouw kosten is, zou ik het niet brengen als zijn ik geef een feestje.

23 likes

Ik zou 50 euro echt niet erg vinden om voor uit eten te betalen! Vind het ook geen vreemde manier zoals je het wilt doen.

6 likes

Je kunt het gewoon het beste met je vrienden bespreken inderdaad want iedereen denkt er anders over.

3 likes

Nu moet ik denken aan toen ik werd uitgenodigd voor een etentje ter ere van de verjaardag van mijn schoonzusje (werd 25). Was niks verteld over de kosten, maar aan het eind moesten we zelf betalen plus haar deel erbij, omdat zij immers jarig was. Had het niet erg gevonden, maar wel willen weten :’).

2 likes

Ik zou je hier echt niet onzeker over voelen hoor. Jij kent je vrienden het beste toch. Ik weet dat dit voor mijn vrienden totaal geen probleem zou zijn omdat zij allemaal houden van lekker uiteten en wijn drinken. Ik vind ook wel dat mensen heel erg aanslaan op bepaalde woorden die je hebt gebruikt, terwijl dat bij je vrienden helemaal niet zo over hoeft te komen. Als iemand mij hiervoor uit zou nodigen dan zou ik het hartstikke leuk vinden! En alleen maar aardig dat je dan ook nog wat drankjes wil betalen!__

3 likes

Ik weet niet zeker of in dit verhaal ikzelf de gier ben of de persoon over wie dit gaat maar oké.

Ik zit in een studiezaal en de jongen naast me (ik ken hem niet) vroeg net of hij even een marker van me mocht lenen. Prima! Hij is alleen zo iemand die bij het studeren meer arceert dan dat hij wit laat en hij is nu al minimaal een uur bezig. Ik heb die stabilo pastel markers die niet per se heel goedkoop zijn. Nu boeit het me ook weer niet heel veel ofzo maar ik vind het blijkbaar dus toch een beetje gierig dat hij mijn halve stift aan het opmaken is. En nu vind ik mezelf gierig omdat ik dit gierig vind. Wie is de gier?

• branko
  • arcerende jongen

0 stemmers

Nuance: Ik vind hem gierig als ie nooit een markeerstift mee neemt, of juist als ie zelf zn eigen stift gebruikt minimaal markeert. :sweat_smile:

Verder kosten die dingen E1,50 per stuk ofzo, dus ik zou zelf ook niet stil staan bij de kosten van het gebruik als ik zo iets zou lenen.

Oh edit: ik vind jou ook niet persé gierig, door hem gierig te vinden. Wel als je er iets van zou zeggen/er oprecht mee zit. :stuck_out_tongue:

2 likes

Haha is ook zo natuurlijk! Ik lig absoluut niet wakker van het geld hoor maar ik zou zelf nooit hele lappen tekst gaan arceren met een stift die niet van mij is denk ik.

1 like

Nee maar dat noem ik eerder aso dan gierig :slight_smile:

14 likes

Dankjewel :slight_smile: ja, zo wilde ik het precies doen!

Nou, ik heb gewoon gereserveerd en ga vanavond de “uitnodigingen” versturen :tada:

9 likes

Ja, het was ook een risico om het hier te posten :smiley: maar wel interessant om te zien hoe iedereen hier over denkt! Dat verklaart ook wel bepaalde situaties hier in het gierige acties topic haha. Als je ziet hoe anders er over geld gedacht wordt. Het blijft toch een interessant onderwerp waarmee veel fout kan gaan :slight_smile:

3 likes

Ik vind hem niet gierig, maar vind hem wel een beetje aso/raar. Dan zet je toch even voor het moment streepjes met een pen ofzo.
Ik vind jou een beetje gierig omdat je zo nadenkt over die 1,50 euro. Zou ik btw ook doen hoor :stuck_out_tongue: maar ik vind mezelf ook een gier/op de centen letten.

2 likes

Ik vond het allereerst ook gek dat die jongen er een heleboel mee markeert, ik zou eerder denken dat het om 5 regels gaat. Maar anderzijds, als ik een pen aan iemand uitleen tijdens een les ga ik er wel vanuit dat hij/zij de pen de gehele les zal gebruiken. Dus dan zou dit met een markeerstift ook moeten kunnen vind ik!

2 likes

Ik kan me eerlijk gezegd niks voorstellen bij zuinig aandoen met een markeerstift omdat hij duur was. Die dingen zijn toch om te gebruiken.
Ik zou het alleen irritant vinden als ik zelf maar 1 markeerstift bij me had.

33 likes

Eens, ik heb thuis nog minimaal 15 markeerstiften liggen. Rechten gestudeerd, dus lekker veel gemarkeerd maar alles nog van mijn studententijd (3 jaar geleden). Die dingen lijken nooit op te gaan.

1 like