Gierige acties

Haha aah ze boffen maar met jou! :smile: Je had ook een tijdje dat die freakshakes populair waren, waarbij gewoon allerlei zoetigheden in een glas/beker gegooid werden totdat het geheel bijna in elkaar stortte. Die zag je toen ook bij koffietentjes. Ik denk dat zulke suikerrijke drankjes schadelijker zijn voor zo’n meisje dan af en toe een espresso :joy:

2 likes

Heerlijk!
Zaterdag heb ik een vriend getrakteerd op McDonalds en ik kreeg de hele tijd het verzoek om een tikkie te sturen, wat ik maar blijf weigeren. Ik heb deze link doorgestuurd om te illustreren dat het een cultuurverschil is :joy:

Ik ben gisteren met goede vrienden uit eten geweest. Zij hebben met z’n 3en twee flessen wijn gedronken en ik 2 spa rood. Nu willen ze gewoon de rekening door 4 delen :frowning: snap niet dat ze er zelf niet mee komen dat ik dan mss minder wil betalen. Nu voel ik me zo gierig om het aan te geven, want het gaat maar (??) om een tientje.

1 like

Ik zou het niet gierig vinden als je aangeeft minder te willen betalen. Een tientje is best veel geld voor jou voor niks, maar het is maar iets van 3 euro voor hen voor iets wat ze zelf besteld hebben. Ik vind het juist bewust onachtzaam van hen dat ze zelf niet voorstellen om de rekening evenrediger te splitten.

16 likes

Ik had net de beslissing gemaakt om maar niet moeilijk te doen :frowning: maar denk dat ik dat toch maar ga doen dan. Thanks

Zou ik ook doen! Is echt niet raar. Ik vind het verschil ook best groot. Kan me niet voorstellen dat ze het gierig vinden/niet snappen als je er iets van zegt.

2 likes

Vind je? Ik zou dat zelf ook niet snel voorstellen, vooral omdat ik niet let op wat wie drinkt. Ik vind dat eigen verantwoordelijkheid voor degene die niet drinkt om dat aan te geven en dat zou ik echt geen moeilijk doen vinden. Zeker niet als het een tientje scheelt. Voor €30 uit eten vind ik ook heel anders aanvoelen dan €40.

2 likes

Ik denk niet dat het met kwade bedoelingen zo gerekend is, maar het zou mij wel opvallen als je maar met z’n 4en bent en de een niet meedrinkt.
Dan ga je proosten en houdt er eentje een spa rood vast:p En ook met bijschenken van de wijn sla je steeds eentje over.

1 like

Nogmaals: ik ben op zo’n avond niet bezig met wie wat drinkt, daar is het hopelijk veel te gezellig voor. Als iemand vindt dat hij te veel moet betalen - of dat nu gaat om eten of drinken, dat doet er niet toe - dan verwacht ik dat hij daar wat van zegt. Dat lijkt me verder ook geen problemen opleveren.

2 likes

Valt het je dan ook echt niet op dat als je een fles wijn besteld en er 1 iemand consequent hier niet mee van drinkt? Want dat schenk je ook zo nu en dan bij. Je bent ook maar met z’n vieren, dus het is niet dat je met een groot gezelschap bent.

Maar goed, wellicht zijn wij daar iets anders in! Ik zou er zeker iets van zeggen. Vind het eigenlijk ook al gek dat zij er zelf niks van hebben gezegd, maar wellicht is het ze inderdaad ontgaan (wat ik me zelf niet kan voorstellen, but that’s me).

13 likes

Dat heb ik niet gezegd. Ik vind het uiteraard prima en logisch dat iemand niet mee hoeft te betalen aan mijn wijntjes. Maar ik vind dat degene die ‘gedupeerd’ wordt daar best zelf iets van mag zeggen i.p.v. te verwachten dat anderen dat voor diegene doen. En als ik merk dat de betaling scheef is dan zeg ik daar heus iets van, maar het blijft niet mijn verantwoordelijkheid.

5 likes

Mij zou dat (als de grootste wijndrinker) wel opvallen, maar ik heb ook altijd heel ongezellige etentjes dus vandaar


33 likes

Flauw.

1 like

Als het goede vrienden (dat benoem je) zijn zou ik het persoonlijk niet erg vinden om voor “hun wijn” te betalen. Zij betalen misschien ook wel eens een koffietje oid voor jou? En de gezelligheid is ook wat waard toch?

Als het nou collega’s oid waren is het misschien anders.

4 likes

Dan zou ik het eerder normaal vinden dat de wijndrinkers mijn 2 spa blauw betalen. Dat is 3 euro samen

12 likes

Ja dat zou ik ook een optie vinden hoor. Maar @Finko legt de situatie vanuit haar standpunt voor, dus ik ga daarvan uit. Ik zou niet zeggen “yoo betaal mijn drinken” namelijk :joy: en er is natuurlijk ook gegeten.

Vind er geen goed of fout in hoor, ik zou het (zelf) alleen geen probleem vinden om door vier gelijke delen te splitten.

1 like

Maar je kunt er natuurlijk ook zelf voor kiezen om het te splitten! Ik vind het alleen dan wel zo attent van je gezelschap om in ieder geval te zeggen dat jij niet hoeft mee te betalen aan de wijn. Als jij er dan toch voor kiest om aan de wijn mee te betalen, is dat iig je eigen keuze en wordt dat je wat minder opgelegd. Want je kunt er inderdaad iets van zeggen, maar dat is toch een drempel.

3 likes

Ik zou er zelf als wijndrinker ook niet aan denken om diegene die geen wijn heeft minder te laten betalen. De ene keer is de ene goedkoper uit de volgende keer de ander. Niemand doet daar bij ons ooit ‘moeilijk’ over. Het gaat bij ons niet op de weegschaal en vaak worden rekeningen sowieso niet gesplit maar dan door de een de betaald, volgende keer door de ander.

5 likes

Ik denk wat stoort misschien juist is dat ze nooit alcohol drinkt en er dus geen balans is, dat de ene keer de een wat meer betaalt en de andere keer de ander.
Als ik het op mezelf betrek; ik drink nooit dus heb nooit dat ik iets minder betaal dan ik eigenlijk zou moeten en als bepaalde groepen dan toch elke keer willen splitten gaat dat wel irriteren ja.

Ik bedoel ook niet alleen mbt alcohol, kan hem ook zitten in wel/niet voor- of nagerecht, duur hoofdgerecht of wat dan ook. In mijn ervaring is niet standaard een persoon altijd veel duurder uit dus dat trekt zich wel weer recht maar niemand maakt zich er echt druk om. Bij incidentele etentjes vind ik het ook niet erg dat ik iets meer heb betaald dan ik zelf heb gegeten en gedronken.

1 like