“Chai thee”
Chai thee
Edit: laat op het feest
Even kijken wat jullie hiervan vinden. Ik zit op het werk en een collega heeft laatst een paar flessen cola gehaald voor het bedrijf voor een borrel een paar weken geleden. Het zijn echt 2 of 3 flessen of zo, en ik ga ervan uit dat hij dit gewoon heeft kunnen declareren.
Nu vraagt hij net of hij het statiegeld terug mag hebben omdat hij die flessen heeft gehaald. Dat zijn echt een paar cent? Ligt het aan mij dat ik dit gierig vind?
Hmm… valt wel mee vind ik. De flessen moeten toch teruggebracht worden. Beter dan weggooien denk ik dan?
Ik neem aan dat als hij het heeft gedeclareerd hij het minus het statiegeld heeft kunnen declareren. Anders is dat redelijk vreemd van de boekhouding. (Ik realiseer me dat het maar om een paar cent gaat maar dat mag dus eigenlijk gewoon niet, tenzij zij zelf de flessen van plan zijn terug te brengen, hehe.)
Ja daar gaat het me ook niet om, maar het is nog geen euro dus ik vind het een beetje gek om die paar cent dan nog terug te vragen aan het bedrijf
Aaah ja, ik las het verkeerd als “gierig van die mensen als ze nog honger hadden” ipv de gastvrouw. Naja, ik bedoelde dus hetzelfde als jij
Mwah. Ja, het is minder dan een euro, maar ik vind het niet per se gierig dat hij de flessen dan ook terug wil brengen. Misschien eerder zuinig?
Ik heb elke vrijdagmiddag een borrel met een aantal (redelijk vaste) collega’s. Twee weken geleden hadden we een borrel die door de leidinggevenden was georganiseerd voor een grotere groep mensen. Die leidinggevenden hebben toen ons statiegeld (tenminste een vol krat bier en nog een aantal losse flessen) ingeleverd en gebruikt voor hun borrel. Dat vind ik wel gierig, omdat zij in eerste instantie ook niet eens het statiegeld aangeschaft hadden.
Dat staat toch los van elkaar? Ik heb nergens gezegd dat ik het oké vind om een vriendin 8 jaar na dato nog te plagen met zoiets.
Oooh ik vind avg ook prima, zou er echt niet over nadenken om dat gierig te vinden hoor! Hoef je je volgens mij niet druk om te maken ik vind het altijd al lief als iemand kookt, het maakt me dan ook niet zoveel uit wat het is…
Ik vind wat @vuilnisglitter zegt wel lastig, daar zijn m’n gedachten echt even blijven hangen. Dat het je stoort als er een wasrek naast de eettafel staat. Nooit bij stil gestaan dat je vrienden zich zelfs daar aan kunnen storen…
Op mijn vorige werk hadden we vrijdag altijd een late dienst. Dus we gingen daar altijd eten en broodjes kebab/patat halen.
Collega M. haalde het altijd op met een dienstauto onder werktijd. Ongeveer 10 minuten rijden.
We kregen ook altijd een fles cola gratis (boven een bepaald bedrag) en zegeltjes voor korting. Omdat we met zo’n grote groep waren, was zo’n spaarkaart altijd snel vol.
Zei m’n leidinggevende een keer “jaa, M. hoeft niet te betalen, want de spaarkaart is vol en zij haalt het altijd op”.
Waarop ik zei dat ik dat raar vond en we allemaal gewoon korting verrekenen op ons totaalbedrag want én ze neemt een dienstauto mee én het is onder werktijd én anderen werken dan gewoon door terwijl zij ‘leukere’ dingen aan het doen is en er even tussenuit is.
Nou ik kreeg toch een bak stront. Ik was de grootste gier die er was.
Terecht of onterecht?
Hmm… ik had het sowieso niet gezegd als ik jou was en gewoon gedacht van: okeee prima gefixed. Sowieso gaat het maar om een paar euro dus zou ik niet zo snel iets van gezegd hebben.
Ik vind je een gier ja
Zegeltjes verdelen, kan toch niet.
Dit zijn typisch van die dingen die ik wel zou denken, maar niet zou uitspreken omdat het daar in mijn ogen niet groot genoeg voor is. Dus ben het met je eens dat het niet nodig is dat zij wordt beloond, maar door hier een punt van te maken, maak je het groter dan het in mijn ogen is.
Nee, geen zegeltjes verdelen. De korting.
Wat moet ik met zegeltjes, die krijg ik zelf toch niet vol. We spaarden de zegeltjes en volle boekjes als team zijnde.
Ik geloof dat we elke week/2 weken een boekje vol hadden. Dat zou dus betekenen dat zij nooit hoef te betalen voor eten. Daar ging het me meer om. Eenmalig had het me echt niets uitgemaakt.
Maar misschien had ik m’n verhaal iets uitgebreider moeten uitleggen.
Het verschilt hem denk ik ook in dat jij eten halen bestempeld als een leuke activiteit. Dat kan ik me wel voorstellen, ben je er even tussenuit om wat anders te doen. Maar er zullen ook mensen zijn die liever doorwerken dan met de auto eten moeten gaan halen. Als jouw collega’s bij die laatste groep horen vinden ze waarschijnlijk dat ze collega M bedanken door de korting aan hem/haar te geven. Terwijl jij wellicht het idee hebt dat M al voordeel heeft dat hij/zij even weg kan om eten te halen. Dus ik denk dat dit ook persoonlijk is haha.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Want het werk wat we deden was lichamelijk wel zwaar dus het was echt lekker als je even iets anders kon doen.
Maar wat was de reden dat juist die collega elke keer werd ingezet om eten te halen?
Ik ben hier misschien wat lastig in hoor, als er mensen langskomen zorg ik dat de boel aan kant is omdat ik dat belangrijk vind, m’n vrienden zal het misschien wel aan hun reet roesten. Wanneer er spontaan iemand voor de deur staat is alles misschien niet helemaal netjes maar bij geplande etentjes is het een kleine moeite toch?
Ik vind het (voor mezelf) ongezellig en ongastvrij als het een bende is en je bijvoorbeeld 4 messen hebt als er 6 man aan tafel zit. Misschien moet ik er bij zeggen dat ik 32 ben, toen ik op kamers woonde was dit anders.