Gierige acties

Ik heb soms geen zin om dat apparaatje voor de bankpas te pakken als ik met IDeal moet betalen. Dan druk ik dus op PayPal, maar dan komt er iets van €0,27 bovenop. Dan sta ik toch maar op, alleen omdat ik me erger aan die bijkomende centen. Je bent dus niet de enige hahah!

6 likes

Zou hier zelf ook nooit moeilijk over doen met vriendinnen tenzij het verschil echt mega groot is maar kan begrijpen dat mensen gewoon hun eigen deel willen betalen haha. En wellicht maakt ze dit vaker mee? Dan kan het wel op gaan lopen.

Had zelf wel ooit een keer bij mn huidige baan toen ik er nog niet zo lang werkte dat we uit eten gingen met een groep. De rekening werd op het einde door het aantal man gedeeld wat ik zelf ook niet heel prettig vond aangezien veel collegas bijna de hele avond bier dronken en dus eigenlijk meer kosten hadden haha. Niks van gezegd verder haha.

1 like

Volgens mij blijft dit een soort eeuwige discussie.

Bijna iedereen vind het redelijk normaal als er bij een diner een groot verschil is (alleen een voorgerecht of toetje genoten bijvoorbeeld) dat diegene dan zijn deel wil betalen.

Verder is er groep die het gierig vindt als mensen bij een klein verschil hun eigen deel willen betalen.

En er is een groep die gewoon van “going Dutch” houdt en liever gewoon altijd betaalt voor wat hij genoten heeft.

1 like

Ja het zou veel chiller zijn als iedereen gewoon kan doen waar hij/zij zich fijn bij voelt zonder oordelen van anderen. (En uiteraard gewoon minstens netjes je eigen deel betalen). Als ik ervoor kies om alleen mijn eigen deel te willen betalen ook al scheelt dat maar 2 euro vind ik het ook niet relaxt om me dan zorgen te moeten maken over of dit wel in overeenstemming is met hoe mijn vriendinnen mijn financiële situatie inschatten.

6 likes

Maar dit is in principe niet het geval als er 2 een broodje van 2,50 nemen en 1 neemt een broodje van 2 euro en je split het door 3. Die 2 betalen dan niet “minstens hun eigen deel”.

Niet dat het mij wat uit maakt. Met sommige vriendinnen doen we om en om (de ene betaalt de ene keer en de ander betaalt de andere keer) en met anderen rekenen we gewoon apart af.

1 like

In dat geval zou ik dan ook voorstellen mijn eigen broodje te betalen omdat dat duurder was.

1 like

Samen zijn die broodjes dan 7 euro, €2,33 pp. Zijn er echt mensen die dan een broodje van 2 euro hebben besteld die moeilijk doen over die 33 cent?

13 likes

Ja, welkom bij gierige acties hahaha

9 likes

Nee want meestal wordt er dan wel gezegd ‘joh die 33 cent, we delen wel gewoon door aantal personen’ en dat vind ik dan ook wel prima.
Sowieso split ik niet zo vaak met gezamenlijke etentjes maar betaalt 1 iemand meestal en sturen we daarna tikkies.

Maar dan split je toch juist?
Of krijg je een open tikkie en een foto van de bon?

Ja dat laatste ja.

Ik snap echt niet waarom er nu 4 man over mij heen valt en mij ter verantwoording roept terwijl mijn hele boodschap eigenlijk alleen maar is dat ik omg-en op een ander z’n financiële situatie niet oké vind.

5 likes

Ik zie eigenlijk niet echt iemand over je heen vallen, maar meer om verduidelijking vragen.

2 likes

Ik ben het volledig met je eens. Ik zou nooit moeilijk doen over een klein bedrag, maar ergens vind ik het gierig van de mensen die de duurdere drankjes/broodjes/weetikveels bestellen die nooit zelf op zijn minst aanbieden om hun eigen deel te betalen. Als ik een cocktail neem en de rest neemt fris of wijn bied ik sowieso aan om mijn deel te betalen. Vind ik gewoon beleefd. Ook heb ik nog wat vriendinnen die studeren, dus wie weet nemen zij wel die skere pasta omdat ze die 3 euro extra echt even niet kunnen missen. Weet ik veel.

25 likes

Dan vind ik het van die vriendin- collega eigenlijk best normaal dat zij niet €2 extra wil betalen voor jouw eten.
Je kan het ook omdraaien he. Eigenlijk is het van jou gierig dat jij wil dat ze meebetaalt aan jouw eten.
Ik heb ook een ok financiele situatie maar als ik bewust een goedkoper broodje kies vind ik het ook zeer zuur om dan mee te moeten betalen voor de duurdere broodjes van de anderen. En zeker als het geen goede vrienden zijn. En het is mss maar €2 maar als dit meerdere keren voorkomt loopt het al snel op.
En het voorbeeld van de koffie/taart vind ik volledig anders. Want dat is echt met een goede vriendin dat je een wekelijkse afspraak hebt.

23 likes

Toch valt het me wel vaak op dat mensen die hun eigen deel willen betalen, hier niets meer over zeggen als hun eigen deel meer was. In eerdere etentjes waarbij ik een duurder gerecht had werd het uitgeteld, bij latere etentjes waarbij zij een toetje namen en alcohol dronken en ik niet werd er stilzwijgend door het aantal personen gedeeld. Vind dat laatste zelf altijd de fijnste oplossing, dus geen probleem, maar zo komt het wel heel gierig over.

1 like

Ik ben precies het tegenovergestelde, tot een moment pas geleden waarbij ik merkte dat mensen hier ook een beetje misbruik van maken… Nam ik zelf een broodje kaas en een kopje thee, vriendin stokbrood rosbief en 2 latte’s. Met een stalen gezicht de helft van de rekening op tafel leggen. Bij de derde x dat ze dit deed heb ik voorgesteld ieder ons eigen deel te betalen. Ging ze zonder morren mee akkoord. Laatste keer dat we gingen lunchen nam ze ook een broodje kaas want ‘zo’n stokbroodje rosbief is best duur he’… Voelde toch vervelend dus sindsdien ben ik voorstander van je eigen deel betalen.

20 likes

Dit vind ik zelf ook het leukst en het makkelijkst. Dan kan ik zelf beslissen of ik die avond wat meer uitgeef of net niet. Ik ben zelf graag baas over mijn eigen financiën. Klinkt mss zwaar maar is wel zo.
Ik moet wel zeggen als er voorgesteld wordt om te splitten ik er meestal niets over zeg omdat ik mede door dit forum weet hoe er wordt gekeken naar mensen die dit liever niet doen.

4 likes

Snap ook nooit hoe mensen schaamteloos zo durven te profiteren want je weet heeeel goed wat je doet. Vooral na die opmerking dat het toch wel duur is haha.

Heb ook een vriendin die eigenlijk nooit voorstelt om de rekening te betalen. Dan hebben we wat gedronken en dan betaal ik de rekening (helemaal prima vind het echt niet erg om te trakteren). Maar dit is nou zo vaak voorgekomen en heb gemerkt dat het nooit vanuit haar kant komt dus ben er ook mee opgehouden en stuur voortaan gwn een tikkie of apart betalen. Ze woont ook nog eens thuis en werkt fulltime. Ze zal ook nooit uit zichzelf zeggen van hey stuur je me nog een tikkie oid :woman_shrugging:

Terwijl met @Mhysa we zowat moeten vechten wie nou betaalt hahaha. NEE IK, NEE ÌK. OKEE maar dan koop ik zo een ijsje xD

Thuis is de ene vriendin dan wel altijd heel gastvrij en biedt altijd genoeg eten en drinken aan haha snap dat nooit zo goed.

3 likes

Wat jij zegt maakt natuurlijk ook enorm het verschil; het draait enorm om de intentie en de situatie. Ik ben persoonlijk meer van het gelijk splitten, maar ik weet wel dat ik nooit als meeste eet (anders zou ik idd voorstellen het merendeel te betalen). Ik heb vrienden waarbij dit perfect kan, maar met 2 andere vriendinnen is er iemand het op de cent aftelt en tikkies verstuurd. Dat vind ik ook prima, want dat werkt bij hen.

Tegelijkertijd eet ik met een ander groepje graag lunch samen en ik zou daar het liefst om en om betalen, echter toen ik alles afrekende bleef een van die meiden hameren op een verdeling (gelijk, dus ongeacht wie wat heeft) en een tikkie versturen. Uiteindelijk gedaan en dan was zij nota bene degene die als enige niet betaalde. Dan denk ik ook joh kgg, wanneer ik een tikkie van haar ontvang, die ik overigens wel betaal haha, terwijl zij mij nog geld schuldig is.

Ik haat gewoon gedoe over geld, dus ik ben perfect voor gierige vrienden haha. Ik zou bijv nooit blijven bedelen bij haar om die tikkie te betalen. Maar ik ben wel minder happig om voor te schieten (nu schiet zij vaak voor en wij betalen altijd snel de tikkies), terwijl ik normaal echt niet te belabberd ben de rekening op te pakken.

Het verschilt gewoon per situatie, hoe vaak het voorkomt (of niet) en de relatie tot die persoon.

2 likes