Gierige acties

Bij een ander zou ik het nooit bijhouden, maar ik vind het wel zo netjes om aan te bieden als ik het zelf doe. Paar euro boeit niet, maar als ik die dag trek heb in het duurste gerecht met mijn favo cocktail zou ik me wel schamen als ik het niet zou aanbieden.

Edit: maar ik kom sowieso deels uit een cultuur waarbij je vecht om de rekening. Denk dat als ik dat hier zou doen ik na een half jaar failliet ben hahaha

2 likes

Mwah hangt er vanaf of ze al vanaf 12 uur ’s middags shotjes zitten te atten of gewoon 1 of 2 drankjes ophebben.

Dit precies. De voorbeelden hier zijn telkens zo extreem.
Tuurlijk zeg je er dan wat van.
Maar kan me niet voorstellen dat alle drankjes/etentjes die mensen hebben het zo extreem is.

Ik stel zelf altijd voor om te splitten, zonder te kijken of er iemand veel duurder uit is. Maar als iemand zijn eigen deel wil betalen ook prima.

Heel vaak neem ik zelf 2 voorgerechten omdat ik niet zon grote eter ben en dan roept er bijna altijd wel iemand van tjow als jij dan 40 betaalt betalen wij wel 45. Joh prima! En als niemand iets roept ook prima. Wat je zegt aan gezelligheid zit geen prijskaartje.

En als ik later aanhaak en mensen hebben al gegeten en gedronken dan gooi ik vaak “ruim” op tafel wat ik genoten heb. Dus als ik effe 3 biertjes heb gedronken bij een groep dan gooi ik 10 euro op tafel.

3 likes

Ik ben zo’n type die vaak gewoon d’r eigen eten/drinken wil afrekenen, maar dat komt omdat ik meestal minder bestel. Mijn vrienden drinken super veel met uitgaan, terwijl ik misschien maar 2 bier drink over de hele avond (ik drink nou eenmaal niet snel). Maar zij drinken gauw 6 bier en ook nog shotjes en cocktails. Dus ik ga niet 15 tot 20 euro betalen, terwijl ik maar 2 drankjes heb. Dat weten ze onderhand ook van me. Als ik een avond heb dat ik net zo hard meedoe, vind ik het splitten uiteraard geen probleem.

4 likes

Ik zou het laten maar ik snap dus nooit hoe dit soort situaties ontstaan, want als jij degene bent die er al eerder zat of die duurdere drankjes hebt gedronken dan bied je toch altijd aan dat je je eigen deel betaalt? Ook al vind je dat onhandig of ongezellig of wat dan ook. (Tenzij je bijv. vaker met hen eet en je weet dat het gebruikelijk is gewoon te splitten.)

Ik vind dat gewoon fatsoen eigenlijk.

6 likes

Ik was juist degene die later aan sloot. En het was bij vrienden die altijd 2 drankjes gelijk bestellen ipv 1, which is fine maar daardoor krijg je wel een rekening die snel oploopt. Bijvoorbeeld een biertje en fris, een koffie en fris.

Daarna kwam ik aan voor het avondeten.

Ik heb er uiteindelijk niks van gezegd toen de rekening kwam. Maar als het andersom geweest zou zijn, dat ik dus al wat drankjes had genuttigd voordat zij er waren, had ik wel uit mezelf voorgesteld.

Ja dat bedoel ik ook! Ik vind het raar dat die anderen dat dan niet aanbieden.

1 like

Ik zou gewoon het bedrag van de drankjes ervoor uitzoeken.

Ik betaal vrijwel altijd alleen voor mezelf, want ik zit niet echt ruim :slight_smile: . Blij dat het in mijn vriendenkring geen issue is en iedereen automatisch voor zichzelf betaalt als het kan.
En als het niet kan, wordt er een bonnetje gestuurd en rekent iedereen zijn eigen deel uit.

Maar als dit het geval is, wat zwaar kut is! Dan weet je het toch van je vrienden? En natuurlijk hou je er dan rekening mee zou ik zeggen :).

1 like

Ja hier heb je helemaal gelijk in hoor! Het is ook een luxe natuurlijk als je je daar niet druk om hoeft te maken en dat begrijp ik heel goed. Mijn reactie was ook bedoeld in perspectief te zetten dat mensen die niet voorstellen om de rekening precies te verdelen dat ook niet altijd doen uit gierigheid (hoewel ze er vast tussen zitten), maar omdat ze er gewoon echt niet op gelet hebben omdat ze er niet mee bezig zijn. Kan me overigens wel voorstellen dat dat heel naar is als je krap bij kas zit en dan moet aangeven dat je je eigen deel wil betalen. Ik zou daar vervolgens nooit moeilijk over doen, maar het kan toch een vervelende drempel zijn.

1 like

Nou dit dus. Ik heb wel eens een paar dagen tosti’s als avondeten gehad omdat ik een soepje en een ijsthee had maar een grote groep bier en wijn en rosbief en weetikwat en doodleuk ging splitten en ‘we doen toch niet moeilijk’. Durfde niks te zeggen want het was met collega’s maar had dus geen geld meer en godzijdank nog brood en kaas in huis. Soms kan iemand het gewoon echt niet breed hebben en als jij zelf nergens op hoeft te letten is dat echt een privilege.

13 likes

Nou bedoelde vooral in deze specifieke situatie die beschreven werd vanwege gezondheid en dergelijke.
Ik snap dat dat met collega’s enzo anders is.
Scheelt misschien ook dat mijn vriendinnen en ikzelf allemaal in het onderwijs werken dus sowieso op de cent na weten wat er binnen komt bij elkaar :joy:.

1 like

Maar weten wat er binnen komt staat nog niet gelijk aan weten wat iemand te besteden heeft.

7 likes

Ik doe niks meer met betaal verzoeken en tikkies op marktplaats. Alleen via marktplaats zelf, maar dan haal ik de 4p cent voor de service kosten er af. Omdat ik er op sta het zo te doen, nadat ik meerdere malen genept ben met tikkies of screenshots van een bank overzicht.

Hm klopt, maar het schetst wel een helder beeld. Gezien we ook redelijk van elkaar weten wat we betalen aan onze woningen en dergelijke. Maar helemaal weet je het nooit natuurlijk.

Maar ik vind het ook niet perse gierig als mensen going dutch doen.
Ik word gewoon altijd ongemakkelijk van betaalsituaties en wil het gewoon zo snel mogelijk gedaan hebben.

Ik snap je wel maar alsnog vind ik wel dat iemand anders niet mag bepalen wat een ander betaald. Ik vind geld een persoonlijk iets.

7 likes

De wijze waarop de rekening gesplit wordt ligt altijd wel gevoelig. Mijn eigen oplossing is tegenwoordig (ik ga vaak met een groep van 10 man eten) om alles zelf te pinnen en een foto van de bon met aanpasbare tikkie in de groepsapp te plempen. Tot nu toe is het resultaat dat iedereen gewoon netjes zijn/haar deel betaalt. Dat bevestigt bij mij ook het gevoel dat dat de meest correcte afrekening is :money_mouth_face:

7 likes

Toen ik nog student was, was er één hoogleraar die vaak niet betaalde wanneer we met een groep uit eten gingen, en achteraf suggereerde hij dan dat het vast een student was of een visiting scholar ofzo. Ik weet dat hij het was omdat zijn bedrag een keer €66,60 was en ik dat onthouden had omdat ik dat een grappig getal vond vanwege 666. Er ging toen een mailtje rond met het verzoek of iedereen die vergeten was te betalen in het restaurant dat alsnog wilde doen omdat er €66,60 miste. Denk eigenlijk dat de initiatiefnemers van dat etentje ook wel wisten dat het om die ene man ging, maar dat niemand iets durfde te zeggen. Het was extra aso omdat de rest voor rond de €30 had gegeten en hij opeens een rekening van meer dan het dubbele had.

14 likes

Gewoon delen door het aantal personen. En je moet echt niet afkomen met: “ ja ik heb maar 1 glas gehad of een kwart stokbrood” :joy::joy:

12 likes

Zoals @Daelyss zegt, gewoon delen door het aantal mensen.
Vorige keer hadden er 3 mensen een fles wijn gedeeld en de rest zat aan de speciaalbiertjes. Dat regelde zichzelf helemaal prima!
Een deel had toetjes en de anderen niet, dus dan vind ik het passend om het zo te doen. Als ik dadelijk een paar euro tekort blijk te hebben boeit het mij niet zo, áls het mij al opvalt

2 likes