Gierige acties

Precies. Ik zou zeggen dat je dit servicekosten kost :joy:

1 like

Tip je kan een tikkie link kopieeren en dan plakken in de marktplaats app.

(ik realiseer me dat dit niet direct een tip voor nu is, maar voor als jij iets verkoopt)

Buiten dat het extra geld kost is het toch wel makkelijker? Op een knop drukken, je vingerafdruk scannen en flop het geld is weg, of het rekeningnummer kopiëren, bankapp openen, plakken, naam intypen, bedrag intypen, en dan pas tekenen, dan is dat eerste toch wel echt minder stappen.
Ik gebruik ook altijd die betaalverzoeken, vooral ook omdat je dan direct een bericht krijgt als iemand betaald heeft, dan stuur ik het vast op, ook al staat het geld dan nog niet op m’n rekening.

1 like

Ik heb nooit iets ingesteld qua betalen via mijn telefoon met een code of vingerafdruk. Mijn telefoon is snel vol en werkt niet zo fijn dus doe bankzaken liever gewoon op een computer.

1 like

Ja betaalverzoeken zijn allemaal super handig, maar ik vind het dus ook vet irritant dat als iemand gebruik maakt van de Marktplaats betaalverzoeken ipv die van zijn/haar bank of Tikkie, dat je inderdaad die 40 cent servicekosten aan Marktplaats moet betalen. Ik koop wel eens kleine en goedkope dingen via Marktplaats (dan heb ik het echt over dingen van 3 euro, soms inclusief verzendkosten) en dan ben ik daar echt niet blij mee haha.

En het is niet verplicht om gebruik te maken van betaalverzoeken

Nouja, als je krap in je geld zit snap ik dat best wel, zou daar niet zo’n probleem van maken als iemand dat wil.

2 likes

Ja maar als je met vriendinnen bent dan kun je dat toch gewoon zeggen? Ik zou het echt geen probleem vinden als een vriendin dat zou zeggen en om die reden alles precies uit wil rekenen, maar als ze niks zegt en het precies uit wil rekenen dan denk ik wel wat een krent.

Ik heb soms geen zin om dat apparaatje voor de bankpas te pakken als ik met IDeal moet betalen. Dan druk ik dus op PayPal, maar dan komt er iets van €0,27 bovenop. Dan sta ik toch maar op, alleen omdat ik me erger aan die bijkomende centen. Je bent dus niet de enige hahah!

6 likes

Zou hier zelf ook nooit moeilijk over doen met vriendinnen tenzij het verschil echt mega groot is maar kan begrijpen dat mensen gewoon hun eigen deel willen betalen haha. En wellicht maakt ze dit vaker mee? Dan kan het wel op gaan lopen.

Had zelf wel ooit een keer bij mn huidige baan toen ik er nog niet zo lang werkte dat we uit eten gingen met een groep. De rekening werd op het einde door het aantal man gedeeld wat ik zelf ook niet heel prettig vond aangezien veel collegas bijna de hele avond bier dronken en dus eigenlijk meer kosten hadden haha. Niks van gezegd verder haha.

1 like

Volgens mij blijft dit een soort eeuwige discussie.

Bijna iedereen vind het redelijk normaal als er bij een diner een groot verschil is (alleen een voorgerecht of toetje genoten bijvoorbeeld) dat diegene dan zijn deel wil betalen.

Verder is er groep die het gierig vindt als mensen bij een klein verschil hun eigen deel willen betalen.

En er is een groep die gewoon van “going Dutch” houdt en liever gewoon altijd betaalt voor wat hij genoten heeft.

1 like

Ja het zou veel chiller zijn als iedereen gewoon kan doen waar hij/zij zich fijn bij voelt zonder oordelen van anderen. (En uiteraard gewoon minstens netjes je eigen deel betalen). Als ik ervoor kies om alleen mijn eigen deel te willen betalen ook al scheelt dat maar 2 euro vind ik het ook niet relaxt om me dan zorgen te moeten maken over of dit wel in overeenstemming is met hoe mijn vriendinnen mijn financiële situatie inschatten.

6 likes

Maar dit is in principe niet het geval als er 2 een broodje van 2,50 nemen en 1 neemt een broodje van 2 euro en je split het door 3. Die 2 betalen dan niet “minstens hun eigen deel”.

Niet dat het mij wat uit maakt. Met sommige vriendinnen doen we om en om (de ene betaalt de ene keer en de ander betaalt de andere keer) en met anderen rekenen we gewoon apart af.

1 like

In dat geval zou ik dan ook voorstellen mijn eigen broodje te betalen omdat dat duurder was.

1 like

Samen zijn die broodjes dan 7 euro, €2,33 pp. Zijn er echt mensen die dan een broodje van 2 euro hebben besteld die moeilijk doen over die 33 cent?

13 likes

Ja, welkom bij gierige acties hahaha

9 likes

Nee want meestal wordt er dan wel gezegd ‘joh die 33 cent, we delen wel gewoon door aantal personen’ en dat vind ik dan ook wel prima.
Sowieso split ik niet zo vaak met gezamenlijke etentjes maar betaalt 1 iemand meestal en sturen we daarna tikkies.

Maar dan split je toch juist?
Of krijg je een open tikkie en een foto van de bon?

Ja dat laatste ja.

Ik snap echt niet waarom er nu 4 man over mij heen valt en mij ter verantwoording roept terwijl mijn hele boodschap eigenlijk alleen maar is dat ik omg-en op een ander z’n financiële situatie niet oké vind.

5 likes