Gierige acties

Dit vind ik zelf ook het leukst en het makkelijkst. Dan kan ik zelf beslissen of ik die avond wat meer uitgeef of net niet. Ik ben zelf graag baas over mijn eigen financiën. Klinkt mss zwaar maar is wel zo.
Ik moet wel zeggen als er voorgesteld wordt om te splitten ik er meestal niets over zeg omdat ik mede door dit forum weet hoe er wordt gekeken naar mensen die dit liever niet doen.

4 likes

Snap ook nooit hoe mensen schaamteloos zo durven te profiteren want je weet heeeel goed wat je doet. Vooral na die opmerking dat het toch wel duur is haha.

Heb ook een vriendin die eigenlijk nooit voorstelt om de rekening te betalen. Dan hebben we wat gedronken en dan betaal ik de rekening (helemaal prima vind het echt niet erg om te trakteren). Maar dit is nou zo vaak voorgekomen en heb gemerkt dat het nooit vanuit haar kant komt dus ben er ook mee opgehouden en stuur voortaan gwn een tikkie of apart betalen. Ze woont ook nog eens thuis en werkt fulltime. Ze zal ook nooit uit zichzelf zeggen van hey stuur je me nog een tikkie oid :woman_shrugging:

Terwijl met @Mhysa we zowat moeten vechten wie nou betaalt hahaha. NEE IK, NEE ÌK. OKEE maar dan koop ik zo een ijsje xD

Thuis is de ene vriendin dan wel altijd heel gastvrij en biedt altijd genoeg eten en drinken aan haha snap dat nooit zo goed.

3 likes

Wat jij zegt maakt natuurlijk ook enorm het verschil; het draait enorm om de intentie en de situatie. Ik ben persoonlijk meer van het gelijk splitten, maar ik weet wel dat ik nooit als meeste eet (anders zou ik idd voorstellen het merendeel te betalen). Ik heb vrienden waarbij dit perfect kan, maar met 2 andere vriendinnen is er iemand het op de cent aftelt en tikkies verstuurd. Dat vind ik ook prima, want dat werkt bij hen.

Tegelijkertijd eet ik met een ander groepje graag lunch samen en ik zou daar het liefst om en om betalen, echter toen ik alles afrekende bleef een van die meiden hameren op een verdeling (gelijk, dus ongeacht wie wat heeft) en een tikkie versturen. Uiteindelijk gedaan en dan was zij nota bene degene die als enige niet betaalde. Dan denk ik ook joh kgg, wanneer ik een tikkie van haar ontvang, die ik overigens wel betaal haha, terwijl zij mij nog geld schuldig is.

Ik haat gewoon gedoe over geld, dus ik ben perfect voor gierige vrienden haha. Ik zou bijv nooit blijven bedelen bij haar om die tikkie te betalen. Maar ik ben wel minder happig om voor te schieten (nu schiet zij vaak voor en wij betalen altijd snel de tikkies), terwijl ik normaal echt niet te belabberd ben de rekening op te pakken.

Het verschilt gewoon per situatie, hoe vaak het voorkomt (of niet) en de relatie tot die persoon.

2 likes

Ik had altijd het idee dat dit vaker gebeurde bij vrienden die thuis woonden, wellicht omdat ze in veel gevallen gewend waren dat papa en mama nog betalen voor terrasjes enzo?

Nou als mijn ouders mijn terrasjes zouden betalen, ga ik weer bij ze wonen.

21 likes

Ik bedoelde terrasjes met ouders zelf. Dat ze nog niet zo gewend zijn om zelf te betalen, laat staan trakteren. Was een hypothese, omdat ik mensen die thuis woonden en fulltime werkten gieriger vond dan vrienden die op zichzelf woonden.

3 likes

Ik vind deze discussie heel grappig en raar tegelijk. Weet niet of het typisch Nederlands is maar hier betalen wij altijd om beurt of splitten de rekening, ongeacht het aantal personen, met vrienden, collega’s.

10 likes

Maar als ik ga lunchen met iemand dan let ik er niet eens op hoe duur het gerecht van mijn lunchpartner precies is. Zal vast wel een paar euro verschillen van elkaar, maar dan splitten we 't ook gewoon. Nooit bij nagedacht dat dat dan gierig kan zijn :thinking: Lijkt me overigens best vermoeiend om dat allemaal zo bij te moeten houden. (en ja tuurlijk valt het wel op als iemand 3 broodjes carpaccio, kaviaar en een fles wijn besteld maar dat is dus niet het geval)

36 likes

Je vergeet de fles champagne en de oesters

1 like

Phoe ja echt hè? Ik heb er totaal geen problemen mee om iets meer te betalen als een vriendin iets duurders besteld, maar vooral: ik weet het niet eens want ik let daar niet op. Zo vermoeiend lijkt me als je altijd aan het opletten bent of het wel eerlijk is…

3 likes

Ik vind het jammer dat het als skeer en gierig genoemd wordt. Ik zie hier veel voorbeelden voorbij komen waarvan ik denk; wow hoe kan je zo zijn?!
Maar bij deze situatie snap ik echt niet dat veel mensen denken van jezus wat gierig.

Ik ga bijvoorbeeld wel eens uit eten met twee vriendinnen waarvan er 1 nooit drinkt en ik en die andere vriendin er bijna altijd een wijntje bij drinken. Wij willen dan ook echt niet dat die ene vriendin meer zou moeten betalen omdat wij duurdere drankjes hebben?!

Ik wil niet dat een ander voor mij betaalt, maar dan vind ik het ook chill als ik met anderen uit eten ga ik ook gewoon mijn eigen deel kan betalen omdat ik eigenlijk altijd goedkoper uit ben omdat ik vegetarisch eet en bv nooit een toetje wil.

Ik snap gewoon niet dat een ander niet uit zichzelf denkt “ik wíl mijn eigen deel betalen, want ik ben duurder uit” en dat het alleen skeer is als degene die zelf goedkoper uit is zijn of haar eigen deel wil betalen.

Ik vind het vervelend ja als ik uit eten ga en ik moet €5-€10 meer betalen omdat degene die het duurste uit is de rekening wil splitten. Gelukkig denken mijn vrienden er allemaal hetzelfde over en stuurt degene die afgerekend heeft een foto van de rekening waardoor iedereen zijn eigen deel overmaakt.

Ik snap het probleem gewoon niet zo, dit is toch geen gierige situatie? :sweat_smile:

18 likes

Huh jij had 1 glas wijn en ik een cola dat scheelt 0,50 cent, ik wil m’n eigen deel betalen
Ja maar jij had een broodje carpaccio en ik een broodje gezond dat scheelt 1 euro
Nee ik had een broodje gezond zonder ham besteld dus dat is 0,50 cent minder
giphy
Oke splitten?

39 likes

Doe je wel eens een van de volgende dingen? Anoniem.

  • Expres de rekening splitten omdat je weet dat je voordeliger uit bent.
  • Expres voorstellen je eigen deel te betalen omdat je weet dat je voordeliger uit bent.
  • Expres je eigen deel vergeten mee te rekenen als je tikkies uit stuurt, en zo niks hoeven te betalen.
  • Expres een tikkie zogenaamd vergeten.
  • Expres niet betalen, zodat de ander betaalt.
  • Expres ‘vergeten’ de ander te vragen wat diegene van je krijgt.
  • Expres goedkope dingen meenemen naar een byo.
  • Niets van dit.

0 stemmers

edit: pff poll gefixt.

1 like

Ja dat klopt, het ligt ook helemaal aan de situatie denk ik. Ik ga redelijk vaak uit eten met bepaalde vrienden en we zijn het gewend om het zo te doen, het gaat eigenlijk altijd automatisch. Als ik voor het eerst in tijden met bepaalde vriendinnen uit eten zou gaan zou ik echt niet zeggen dat ik per se mijn deel wil betalen.

Geven die gierigaards dan ook geen rondjes? Moet dat dan ook op de weegschaal?

1 like

Maar precies deze dikgedrukte situatie is waarin het mij niet uitmaakt om wel extra te betalen en gewoon te splitten of de rekening op te pakken. Ik herken het want ik ben ook vega (en drink minder en ben op dieet dus wil geen toetje en blabla) Ik heb dat ook gewoon over voor mijn vrienden?

Ik geloof er ook exht niet in dat het altijd maar degene is die het duurste uit is die wil splitten eigenlijk

3 likes

Ik gebruik ook zo’n app op vakanties maar dan is het altijd alles gesplit door aantal personen. Dan is het wel heel handig want ik hou gewoon niet goed bij hoe vaak iemand betaald heeft en of het min of meer gelijk loopt.

1 like

Absoluut! Het zou me ook echt te veel moeite zijn om bij te houden…

1 like

Ja wordt altijd als voorbeeld gegeven. Hoe vaak komt het gemiddeld per jaar voor dat je met iemand eet die echt twee keer zo duur uit is. Het kan me echt niet schelen als iemand luxer eet, we eten toch samen? Daar zit geen prijskaartje aan.

12 likes

Mij maakt het niet uit of iemand wil splitten of precies zijn eigen deel wil betalen, als het afrekenen maar geen gedoe wordt.
Meestal ben ik degene die snel pint en dan tikkies stuurt (of vroeger dus mijn rekeningnummer) omdat ik het echt super gênant vind als er ‘gedoe’ is zodra de rekening komt.
Als je allemaal contant betaalt bijv. lijkt het wel alsof er in veel groepen altijd iemand is die te weinig inlegt.

16 likes