Ik vind het eerder gierig als het iemand opvalt en dat er dan met het vingertje wordt gewezen zo van he jij hebt jezelf niet ingetekend, dit mag niet!!
(natuurlijk een ander verhaal als het vaker voorkomt)
Ik vind het eerder gierig als het iemand opvalt en dat er dan met het vingertje wordt gewezen zo van he jij hebt jezelf niet ingetekend, dit mag niet!!
(natuurlijk een ander verhaal als het vaker voorkomt)
Bij ons deed de baas (!) dit altijd. Niemand verder durfde er iets van te zeggen dus uiteindelijk heb ik de hete kolen maar uit het vuur gehaald. En toen heb ik hem nooit meer aan de lunchtafel gezien.
Ha, ja stom eigenlijk he? Ik was koffie halen toen hij een boterham aan het smeren was dus toen ging ik er over nadenken. Maar inderdaad, als hij nou nooit mee zou eten, of het veel vaker voorkomt zou het een ander verhaal zijn.
Oh ik dacht een broodje. Ik twijfelde daarom een beetje omdat je dan lekkere broodjes van wel betalers “inpikt”. Maar het gaat dus om een boterham? Ach die 10 cent.
Wel bizar dat er mensen zijn die dit stelselmatig doen zeg!
Meerdere vrienden van mij zijn zzp’ers. Als we uiteten gaan betaalt 1 van ons en verrekenen we het later. Nu blijkt dat een aantal van de zzp’ers de kosten regelmatig als bedrijfskosten opvoert en de rekening hun feitelijk ongeveer 40% minder ‘kost’ terwijl ze ons wel de volle mep laten terugbetalen.
Rekenvoorbeeld; met zijn 5en voor 250 euro eten kost de zzp’er 150 euro terwijl de zzp’er van zijn tafelgenoten totaal 200 euro ontvangt en zelf ‘gratis’ heeft gegeten.
Wat vinden jullie?!
Vindingrijk van hem, maar wauw…kan echt niet.
Ze voeren het op als kosten waardoor hun winst daalt waardoor ze een klein beetje minder inkomstenbelasting betalen volgend jaar, ik zou dat niet direct zien als een rechtstreekse korting op de rekening. Ik vind het niet gierig, hooguit een beetje creatief belasting ontduiken.
Jij betaalt gewoon voor wat je hebt gekregen, jij ‘lijdt’ niets door deze constructie, als je zelf ook wil profiteren van de voordelen van ondernemer zijn moet je ondernemer worden.
Eens, maar wat ze hierbij doen is ongevraagd @Beutyschooldropout deel van belasting ontduiken laten zijn. Het is namelijk niet legaal om privekosten als zakelijk op te geven, ook al gebeurt dit grootschalig. Ik zou hier zelf geen trek in hebben, omdat het voelt alsof er gebruik van me wordt gemaakt.
Nou dat vind ik ook wel heel zwart wit. Een eerlijke ondernemer voert geen sociale dinertjes met vrienden op als zakendiner.
Zelf ondernemer worden gaat mij niet vanzelfsprekend dit voordeel opleveren.
@Merel Om hoeveel belasting gaat het dan? Ik ben er altijd van uit gegaan dat de inkomstenbeslasting ‘gewoon’ hetzelfde is als voor iedereen. Dus uitgaande van een prima jaarinkomen zo’n 40%
Ik doe er nog een scheppie bovenop: ECHT GEBEURD
Vriendin 1 heeft vriendin 2 een gunst bewezen en vriendin 2 neemt vriendin 1 mee uit eten als dank. Partner van vriendin 1 is toevallig ook in de stad voor werk. Hij sluit aan. Vriendin 2 doet niet flauw en trakteert beiden.
Partner vraagt het bonnetje want dat mag hij declareren bij zijn werkgever omdat hij voor zijn werk in die stad moest zijn.
Partner eet dus gratis én declareert bij zijn werkgever.
Vriendin 3 lijdt er niet onder maar was het niet fraaier geweest als partner had gezegd ‘nee joh, je hoeft niet te trakteren, ik kan het vandaag toch declareren!’?
Ugh wat kunnen mensen ongelooflijk schraal zijn zeg. Snap ook niet dat zijn vriendin niet zegt dat hij ff heel gauw normaal moet doen.
Ik zou die gast alsnog een tikkie sturen. Een vriendin oké, maar de vriend van echt niet. Daarnaast zou ik niet willen meedoen aan zijn fraude.
Het is geen korting op een etentje, ze hoeven alleen minder inkomstenbelasting te betalen. Als ik bijvoorbeeld samen met vriendinnen in mijn auto over een tolweg rijd kan ik dit aftrekken van mijn bijtelling. Daar wordt die tolweg niet goedkoper van, wel het maandelijkse bedrag aan bijtelling dat ik betaal. Dat bedrag verreken ik daarom ook niet
Als je het als zzp’er opvoert als bedrijfskosten betaal je het niet van je eigen netto salaris - wat wel de bedoeling is met niet zakelijke etentjes.
Je houdt je winst (omzet minus bedrijfskosten) zo kunstmatig lager, waardoor je minder belasting betaalt.
Ik ben uitgegaan van 40% inkomstenbelasting omdat ik zijn inkomen wel ongeveer ken en hij dus wel in die schaal valt met zijn inkomen.
Ze gaan toch niet uit eten met het enkele doel de rekening zakelijk op te voeren? Het zou wat anders zijn als die vriend denkt ‘ik heb nog €250 aan kosten nodig op de balans, ik organiseer eens even een etentje in een te dure toko en ik verplicht iedereen onder schot dat te betalen, zodat ik er zelf beter van wordt’, dat is gebruik of eigenlijk misbruik maken van je vrienden. Ze gaat vrijwillig uit eten en betaalt precies voor wat ze op d’r bordje heeft gekregen. Voor mij kan iets pas gierig zijn als een ander er ‘slechter’ van wordt, zoals de voorbeelden die hier vaker genoemd worden over mensen die bij een etentje zelf niks inleggen.
@Eddie ik ben het ook niet eens met de belastingfraude die die vriend pleegt, en daar kun je van alles van vinden, illegaal, crimineel, asociaal, weet ik het, maar gierig kan ik het noemen.
Nou ja… je zou goed kunnen beredeneren dat de staatkas eronder leidt. Hij betaalt op deze manier niet de belasting die hij zou moeten betalen, maar profiteert wel van alles wat door de staat betaald wordt.
Maar dan worden we ook collectief bestolen door alle part-timers en mensen die niet gaan voor het maximaal betalende carrièrepad (‘Gierig! Wel gebruik maken van alle voordelen van Nederland maar niet maximaal belasting bijdragen!’), alle mensen die wel eens over de grens tanken (‘Gierig! Je zou ook accijns in Nederland kunnen afdragen, je rijdt wel over de Nederlandse wegen!’), of de mensen die bij leven geld schenken aan hun kinderen (‘Gierig! Als je het in de knip houdt kun je maximale erfbelasting afdragen!’).
Een etentje zakelijk opvoeren is een vorm van belasting ontwijken die officieel over het randje van illegaal ligt, maar waarvan we ook allemaal weten dat het massaal gebeurt en gedoogd wordt door de belastingdienst.
Ben jij toevallig een ondernemer?
En hoe kom je erbij dat het gedoogd wordt?
Je hebt de keuzevrijheid te tanken waar je wil, en je hoeft ook niet perse full time te werken als je dat niet wil.
Als ondernemer mág je je bedrijfskosten van de omzet aftrekken, maar je mag zeker niet andere willekeurige kosten aftrekken. Of de belastingdienst alles kán controleren is een andere vraag, maar dat zegt niets over een gedoogbeleid.
Dit is nu meer een morele kwestie dan een gierig of niet gierig kwestie.
Alleen is de kortingsbon eigenlijk niet geldig voor dit privé diner met jouw vriendengroep, maar was hij wel geldig geweest voor een zakelijk diner met een klant.
En, @Victoria, het verschil is dat een kortingsbon puur over je eigen eten gaat. In dit geval krijgt de ondernemer korting per euro dit besteed is, en verrekent dat alleen met zijn eigen eten, ook al betaalt het gezelschap 75% van de kosten.